Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kelalle pääsy ihmisten pankkitileille? Hallitus haluaa puuttua sosiaalietuuksien väärinkäyttöön!

Vierailija
17.12.2025 |

Aiemmin on riittänyt, että itse toimittaa tiliotteensa Kelaan, mutta nyt hallitus haluaa Kelalle pääsyn tukiensaajien tileille penkomaan.

Ensinnäkin, mites tietoturva, pankkisalaisuus ja oikeus yksityisyyteen? Entä sen suhde, kuinka paljon väärinkäytöksiä on vs kuinka paljon tämmöisen valvontakoneiston pystyyn laittaminen ja pyörittäminen maksaa? Siis meillä Suomessa ihmisten tulotiedothan ovat julkisia ja saatavilla, eikö mikään riitä?

Tuntuu myös nurinkuriselta, että samalla harmaantalouden firmoille maksetaan tukia ja ne hyväksikäyttävät esimerkiksi ulkomaalaista työvoimaa jatkuvasti ilman seurauksia.

Kommentit (322)

Vierailija
181/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei saa varmaan alkossa käydä jos saa kelasta jotain. 

Mitä kohta saa tehdä? 

Et  ole töihin ajatellut mennä?

mun ei tartte  selvitellä mihin rahaani käytän.

Uteliaat KELAn virkailijat voivat kuitenkin tonkia tilitietojasi, jos sattuu huvittamaan. Palkkatuloilla elely ei tuo mitään tietosuojaa.

Vierailija
182/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saa heittää pienillekin säästöille hyvästit ja raottaa kukkaroa, kun luonnollisesti tähän tarvitaan joku Orpon kaveri väsäämään joku tekoälyhimmeli, joka maksaa järjettömästi, eikä suorita puoliakaan ajasta mitä sen oletetaan tekevän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä. Selviää ne muutkin tilit kuin mistä tukihaukka on toimittanut tiedot Kelalle.

Jos "tukihaukka" on siirtänyt rahaa sinun tilillesi niin Kelan virkailijalla on sitten täysi laillinen oikeus katsoa kuuluuko tili todellakin sinulle vai "tukihaukalle". Aikaisemmin tämä ei ollut mahdollista sillä Kelalla ei ollut mahdollisuutta siihen ja lisäksi se olisi rikkonut pankkisalaisuutta.

Luuleeko joku pösilö ihan oikeasti, että toimeentulotuen hakijat piilottelisivat suuria summia jossain? No, sellaisiakin varmasti on mutta he ovat hyvin hyvin harvassa.

Muutoksen tarkoitus on vain päästä kyttäämään ihmisten tietoja entistä enemmän. Jos sama meno jatkuu niin kymmenen vuoden sisällä kaikkien henkilökohtaisetkin tiedot ovat kaikkien saatavilla.

Vierailija
184/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohta saa tehdä? 

Paska kela loinen alapeukuttanut.

Turpa kii persuperseilijä. Pedo-persu 😝

Vierailija
185/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se voisi mennä niin että jos ottaa tukia niin pitää antaa luvat, ei muuten

Mutta minun kysymykseni on, pitääkö ne luvat antaa jo yleistukea hakiessa?

En ole koskaan saanut tai edes hakenut toimeentulotukea. Työttömyyskorvausta kyllä saan.

Vierailija
186/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko jotenkin tyhmä kun en ymmärrä mitä hyötyä tuosta on? Käsittääkseni ainoa tuki, jonka saamisessa pankkitilin saldolla on merkitystä, on toimeentulotuki. Ja sitä varten Kelaan pitää toimittaa tiliotteet. Eli mitä he hyötyvät tuosta urkkimisesta?

Kelan tukia on tarkoitus automatisoida, ja tilitiedot voidaan ottaa koneellisesti suoraan pankin järjestelmästä. Jos ihmiset edelleen lähettelisivät Kelaan tiliotteita pdf-muodossa, niin niiden lukemiseen tarvittaisiin ihminen.

Nykyisinkin, jos maksatte yli 50€:n ostoksia pankkikortilla, niin kaupan kassajärjestelmä käy kurkkaamassa pankkitilillänne, onko siellä riittävästi katetta maksuun.

Pankin pitäisi sitten sensuroida tilitiedot. Ei saisi näkyä kuin paljon rahaa tullut (ja mikä on Kelalta) ja paljon mennyt, alku- ja loppusaldo. 

Vierailija
187/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohta saa tehdä? 

Uteliaat KELAn virkailijat voivat kuitenkin tonkia tilitietojasi, jos sattuu huvittamaan. Palkkatuloilla elely ei tuo mitään tietosuojaa.

Mitä paskaa selität vajakkipummi??????

siinähän tonkii antaako karenssin mulle vai mitä tekee???

kelan tuilla elely ei tuo mitään suojaa.

kela ei ole ollut muhun mitenkään yhteydessä 22 vuoteen.

Vierailija
188/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei stasi-hommat napostele, VOI SAATANA AINA MENNÄ T  Ö  I  H  I  N  !!!!!!!!

Että alkakaahan kelan elättämät demariämmät haalata ne luunne sinne TE-toimiston tiskille ja MENKÄÄ TÖIHIN!!!!!! N Y T!!!!! VÄLITTÖMÄSTI!!!!!! HOPI HOPI!!!!!!!

Trollotiloo ja 0/5

En jaksanut edes naurahtaa tälle provoyritykselle 

Vierailija
189/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Kuvitellaan että minulla olisi tili nordeassa, ja saisin toimeentulotukea. Minähän olen joutunut antamaan sen tilin tiedot kelaan. Muuten minulle ei tukea myönnetä. Jos minulla kerran ei muita tilejä ole, niin mitä haittaa minulle on siitä, että kela tarkistaa vaikkapa aktiasta olisiko minulla siellä mahdollisesti tili? Jos ei ole, niin silloinhan kela ei sieltä myöskään mitään löydä. Käytännössä haittaa on vain niille, joilla oikeasti on tilejä useassa pankissa. He jäävät kiinni, mutta sehän on ihan oikein! Silloinhan he ovatkin saaneet tukea väärin perustein.

Niin mikä se ongelma siis on? Ihan tottahan se on, ettei mitään voi löytyä, jos ei mitään ylimääräisiä tilejä edes ole. 

Vierailija
190/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä luki, että tällä saattaisiin ehkä säästöjä JOPA VIISI MILJOONAA.. 

Viidellä miljoonalla eurolla puolen miljoonan ihmisen loppukin yksityisyys viemäristä alas.

Ei tässä ole rahasta kysymys, ihan muusta.

Mitä vittuaaa itket jos nostat veronmaksajien rahoja niin kela saa päättää säännöt .mene töihin ja lopeta toi lapsellinen itku

ma tuli mulle taas  2 viikon tili käteen 2100e ja viimoinen päivä samat ei tartte kelalle raportoida mitään.

Juuri katsoin kun tänään tuli peräti 3 uutta työpaikkaa alalle toimistotyö/hallinto Uusimaa ja niistäkin varmaan 3 täysin keksittyä työpaikkaa. Ja näistäkin yleensä KAIKKI työpaikat ovat joko valtiolla tai kaupungilla. Kun ennen vanhaan oli 60-120 uutta työpaikkaa per päivä. Ja ai niin, se eräs valtion virasto siellä kyllä säilyy vuodesta toiseen, miksiköhän?

Vierailija
191/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä luki, että tällä saattaisiin ehkä säästöjä JOPA VIISI MILJOONAA.. 

Viidellä miljoonalla eurolla puolen miljoonan ihmisen loppukin yksityisyys viemäristä alas.

Ei tässä ole rahasta kysymys, ihan muusta.

Mitä vittuaaa itket jos nostat veronmaksajien rahoja niin kela saa päättää säännöt .mene töihin ja lopeta toi lapsellinen itku

ma tuli mulle taas  2 viikon tili käteen 2100e ja viimoinen päivä samat ei tartte kelalle raportoida mitään.

Älä valehtele, perssuolinkainen olet ja vedät käteen näitä typeriä valheita kirjoitellessasi, sinä olet se yhteiskunnan loinen 😁😁😁

Vierailija
192/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei stasi-hommat napostele, VOI SAATANA AINA MENNÄ T  Ö  I  H  I  N  !!!!!!!!

Että alkakaahan kelan elättämät demariämmät haalata ne luunne sinne TE-toimiston tiskille ja MENKÄÄ TÖIHIN!!!!!! N Y T!!!!! VÄLITTÖMÄSTI!!!!!! HOPI HOPI!!!!!!!

Trollotiloo ja 0/5

En jaksanut edes naurahtaa tälle provoyritykselle 

Jumalauta! ONKO luetun ymmärtämisessä jotain ongelmia?????

MENE  T  Ö  I  H  I  N !!!!!!!!

Vierailija
193/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä. Selviää ne muutkin tilit kuin mistä tukihaukka on toimittanut tiedot Kelalle.

Jos "tukihaukka" on siirtänyt rahaa sinun tilillesi niin Kelan virkailijalla on sitten täysi laillinen oikeus katsoa kuuluuko tili todellakin sinulle vai "tukihaukalle". Aikaisemmin tämä ei ollut mahdollista sillä Kelalla ei ollut mahdollisuutta siihen ja lisäksi se olisi rikkonut pankkisalaisuutta.

Luuleeko joku pösilö ihan oikeasti, että toimeentulotuen hakijat piilottelisivat suuria summia jossain? No, sellaisiakin varmasti on mutta he ovat hyvin hyvin harvassa.

Muutoksen tarkoitus on vain päästä kyttäämään ihmisten tietoja entistä enemmän. Jos sama meno jatkuu niin kymmenen vuoden sisällä kaikkien henkilökohtaisetkin tiedot ovat kaikkien saatavilla.

Ja mitenköhän muka olisi mahdollista, että tili joka on minun nimissäni kuuluisi jollekin toiselle? Miten kukaan voisi avata tiliä toisen nimissä? Tottakai tili kuuluu sille, kenen nimissä se on. Ei sitä tarvitse erikseen tarkistaa.

Vierailija
194/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen miljoonan ihmisen yksityisyyden vieminen viiden miljoonan euron säästön takia (maksimissaan), on täysin epäloogista. Ei tässä ole hyväksikäytöstä kysymys.

Vierailija
195/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se voisi mennä niin että jos ottaa tukia niin pitää antaa luvat, ei muuten

Mutta minun kysymykseni on, pitääkö ne luvat antaa jo yleistukea hakiessa?

En ole koskaan saanut tai edes hakenut toimeentulotukea. Työttömyyskorvausta kyllä saan.

Niin uutisoitu että ei ole pakko suostua, mutta arvatenkin tulisi koskemaan kaikkia harkinnanvaraisia, kaiketi silloin myös asumislisää. Pitänee etsiä siitä. 

Vierailija
196/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työpaikassa pitåä olla joko vähintään 5 vuotta alan aikaisempaa kokemusta tai sitten pitää olla viimeisen vuoden yliopisto-opiskelija. Suurin osa näistä sitten on määräaikaisia palkkatukipaikkoja tai opiskelijoille suunnattuja harjoitteluita.

Vierailija
197/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika suorittaa väkivallatonta vastarintaa

Kieltäydytään kaikesta julkisen sektorien palveluista paitsi ilmainen terveydenhoito tietysti!

Vierailija
198/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kela pääsee tilille tai tileille. Väärinkäytöksiä on tapahtunut. 

Myös se on hyvä uudistus, että Kela alkaa vaatimaan todisteita todellisesta erillään asumisesta Poste Restante-asiakkailta.

Ja mitenkähän tuosta voidaan esittää todiste?

Vierailija
199/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolen miljoonan ihmisen yksityisyyden vieminen viiden miljoonan euron säästön takia (maksimissaan), on täysin epäloogista. Ei tässä ole hyväksikäytöstä kysymys.

Pääasia on se että, tämä demariämmien systemaattinen kelaloisinta loppuu!

Vierailija
200/322 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä saa heittää pienillekin säästöille hyvästit ja raottaa kukkaroa, kun luonnollisesti tähän tarvitaan joku Orpon kaveri väsäämään joku tekoälyhimmeli, joka maksaa järjettömästi, eikä suorita puoliakaan ajasta mitä sen oletetaan tekevän. 

Lopultakin ihan sama. Minusta maksumiehenä on joka tapauksessa mukava ja oikeudentunnetta vahvistavaa, jos väärinkäytöksiin ja päättömään tukirumbaan vihdoin saadaan järkeä. Hyvin demotivoivaa, kun kuka vaan voi käydä mouruamassa lisää rahaa Kelasta, kun edelliset on törsätty kaikkeen ihan turhaan. Ja saapi valehdella, eikä Kela voi tarkistaa. Niin, tämä on hyvä uudistus ja lisää luottamusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi