Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kelalle pääsy ihmisten pankkitileille? Hallitus haluaa puuttua sosiaalietuuksien väärinkäyttöön!

Vierailija
17.12.2025 |

Aiemmin on riittänyt, että itse toimittaa tiliotteensa Kelaan, mutta nyt hallitus haluaa Kelalle pääsyn tukiensaajien tileille penkomaan.

Ensinnäkin, mites tietoturva, pankkisalaisuus ja oikeus yksityisyyteen? Entä sen suhde, kuinka paljon väärinkäytöksiä on vs kuinka paljon tämmöisen valvontakoneiston pystyyn laittaminen ja pyörittäminen maksaa? Siis meillä Suomessa ihmisten tulotiedothan ovat julkisia ja saatavilla, eikö mikään riitä?

Tuntuu myös nurinkuriselta, että samalla harmaantalouden firmoille maksetaan tukia ja ne hyväksikäyttävät esimerkiksi ulkomaalaista työvoimaa jatkuvasti ilman seurauksia.

Kommentit (347)

Vierailija
221/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa säilyttää rahaa kotona. Kassakaapin saa 300 eurolla. Olen rakentanut vaatekaapin jossa on salaseinä jossa kassakaappi on sen takana.

kYL oot pelle.

kohta kaikki paska tuilla olevat ostaa kassakaapin ja niputtaa sinne seteleitä.

Millä rahalla? Ei niillä 300 euroa ylimääräistä ole.

Se oli sarkasmia joltain  ymmärsitkö pummiseni.

En mä mitään pummaa vaan nostan laillisesti tukia joihin olen oikeutettu. Eiköhän kuka tahansa tilanteessani tekisi niin. Kassakaappiin ei kyllä nyt olisi varaa.

Vierailija
222/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän säästöjä tulisi, jos veroviranomaisilla olisi vapaa pääsy kaikkien yritysten tilitietoihin.

Siinä on semmoinen pieni ero että yrityksistä on todellapaljon hyötyä suomen yhteiskunnalle ja koko suomen valtion taloudelle kun yritys maksaa aina reilusti enemmän yhteskunnan maksuja kun mitä saa yhteiskunnalta. Sossupummeistä ja kelarotista ei ole mitään hyötyä suomelle ja suomen yhteiskunnalle kun ne ei maksa mitään yhteiskunnan maksuja vaan pelkästään tuhlaa yhteiskunnan resursseja

Eikö olisi kannattavampaa jättää yritykset ja poistaa ihmiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Kuvitellaan että minulla olisi tili nordeassa, ja saisin toimeentulotukea. Minähän olen joutunut antamaan sen tilin tiedot kelaan. Muuten minulle ei tukea myönnetä. Jos minulla kerran ei muita tilejä ole, niin mitä haittaa minulle on siitä, että kela tarkistaa vaikkapa aktiasta olisiko minulla siellä mahdollisesti tili? Jos ei ole, niin silloinhan kela ei sieltä myöskään mitään löydä. Käytännössä haittaa on vain niille, joilla oikeasti on tilejä useassa pankissa. He jäävät kiinni, mutta sehän on ihan oikein! Silloinhan he ovatkin saaneet tukea väärin perustein.

Ei tämä tule kiinnijäämisiin johtamaan. Sellainen joka älyää piilottaa Kelalta osan tileistään osaa kyllä jatkossa pitää ne ylimääräiset ulkomaisilla tileillä. Se on helppoa kuin heinänteko eikä Kela niistä mitään tietoja saa.

Saatanan rotat! Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että tukia saa, jos oikeasti on niihin oikeutettu. Sitä en sulata, että  yhteisiä verovaroja huijataan itselle perusteettomasti. 

Vierailija
224/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä ei ole mitenkään outoa alkaa kohdistaa valvontaa ja etsintöjä ihmisiin, joita ei edes epäillä yhtään mistään?

Ei epäillä, kun ei ole tarpeeksi tietoa. Yhteiskunnan varoilla kun elelee, niin joutuu hyväksymään sen, että yhteiskunta myös valvoo.

Todennäköisesti suurin osa elää tulevaisuudessa ainakin osittain yhteiskunnan varoilla, koska tekoäly vie niin paljon työpaikkoja. Käytännössä valvonta ja kontrolli tulisi koskemaan lähes kaikkia.

Kilpailutin tossa liittymän halvempaan. Lupasivat 50e lahjakortin Prismaan. 

Haluatko ilmoittaa virallisille tahoille? Perunko vaihdoksen ja maksan kalliimpaa liittymää etten vaan, luoja soikoon, sitä ilmaista rahaa saa? 😱

Vierailija
225/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se osuukin joskus tilejä tutkineen omalle kohdalle ja joku arvioi koko ajan. Ei kivaa?

Vierailija
226/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja kun halusi penkoa vastaavasti yrittäjien tilejä, tuli täystyrmäys Kokoomuksesta. On tämä niin stanan tasa-arvoista meininkiä.

Vierailija
227/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei saa varmaan alkossa käydä jos saa kelasta jotain. 

Mitä kohta saa tehdä? 

Et  ole töihin ajatellut mennä?

mun ei tartte  selvitellä mihin rahaani käytän.

Uteliaat KELAn virkailijat voivat kuitenkin tonkia tilitietojasi, jos sattuu huvittamaan. Palkkatuloilla elely ei tuo mitään tietosuojaa.

Mitä paskaa selität vajakkipummi??????

siinähän tonkii antaako karenssin mulle vai mitä tekee???

kelan tuilla elely ei tuo mitään suojaa.

kela ei ole ollut muhun mitenkään yhteydessä 22 vuoteen.

Kela myy tiedot vakuutusyhtiölle, joka katsoo, että jaahas kaverihan ravaa alkossa harva se päivä ja vakuutusmaksusi nostetaan pilviin tai vakuutuksesi irtisanotaan.

Työnantajallasi on muutosneuvottelut ja Kela mielellään myy työntekijöiden tietoja. Työnantaja katsoo, että tää kaverihan käy jatkuvasti alkossa ja saat kenkää. 

Vierailija
228/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä. Selviää ne muutkin tilit kuin mistä tukihaukka on toimittanut tiedot Kelalle.

Jos "tukihaukka" on siirtänyt rahaa sinun tilillesi niin Kelan virkailijalla on sitten täysi laillinen oikeus katsoa kuuluuko tili todellakin sinulle vai "tukihaukalle". Aikaisemmin tämä ei ollut mahdollista sillä Kelalla ei ollut mahdollisuutta siihen ja lisäksi se olisi rikkonut pankkisalaisuutta.

Luuleeko joku pösilö ihan oikeasti, että toimeentulotuen hakijat piilottelisivat suuria summia jossain? No, sellaisiakin varmasti on mutta he ovat hyvin hyvin harvassa.

Muutoksen tarkoitus on vain päästä kyttäämään ihmisten tietoja entistä enemmän. Jos sama meno jatkuu niin kymmenen vuoden sisällä kaikkien henkilökohtaisetkin tiedot ovat kaikkien saatavilla.

Ja mitenköhän

Tiliä ei tarvitse avata kenenkään muun nimissä, mutta tilille voi antaa käyttöoikeuden, rinnakkaiset verkkotunnukset ja rinnakkaiskortin.

Vierailija
229/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se voisi mennä niin että jos ottaa tukia niin pitää antaa luvat, ei muuten

Mutta minun kysymykseni on, pitääkö ne luvat antaa jo yleistukea hakiessa?

En ole koskaan saanut tai edes hakenut toimeentulotukea. Työttömyyskorvausta kyllä saan.

Minkä voi tehdä yhdelle, sen voi tehdä toiselle. 

Vierailija
230/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän säästöjä tulisi, jos veroviranomaisilla olisi vapaa pääsy kaikkien yritysten tilitietoihin.

Siinä on semmoinen pieni ero että yrityksistä on todellapaljon hyötyä suomen yhteiskunnalle ja koko suomen valtion taloudelle kun yritys maksaa aina reilusti enemmän yhteskunnan maksuja kun mitä saa yhteiskunnalta. Sossupummeistä ja kelarotista ei ole mitään hyötyä suomelle ja suomen yhteiskunnalle kun ne ei maksa mitään yhteiskunnan maksuja vaan pelkästään tuhlaa yhteiskunnan resursseja

Siksi pitäisikin yhteiskunnan yleisen ilmapiirin muuttua niin, että ainoa oikea sallitu työnantaja ei ole valtio eikä ainoa oikea työ ole valtion virkamies tai kansanedustaja vaan kaikkia ammatteja ja työnantajia tarvitaan ja ne ovat yhtä arvokkaita. Nyt yleinen asenne on jo pitkään ollut hyvin vinksahtanut, että ainoa oikea työ mitä saa tehdä on valtion virkamies tai kansanedustaja ja ainoa oikea työnantaja, jolla saa olla töissä on valtio tai vähintään kaupunki tai muuten pysyt kortistossa siihen asti kunnes suostut tulemasn töihin valtiolle. Muualle ei saa mennä töihin tai savustetaan tavalla tai toisella kaikin keinoin ulos.

Kaikki eivät voi olla valtiotieteilijöitä ja töissä valtiolla tai kansanedustajia. Kai nyt luulis jokaisen vähänkään järkevän tajuavan sen.

Vierailija
231/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Kuvitellaan että minulla olisi tili nordeassa, ja saisin toimeentulotukea. Minähän olen joutunut antamaan sen tilin tiedot kelaan. Muuten minulle ei tukea myönnetä. Jos minulla kerran ei muita tilejä ole, niin mitä haittaa minulle on siitä, että kela tarkistaa vaikkapa aktiasta olisiko minulla siellä mahdollisesti tili? Jos ei ole, niin silloinhan kela ei sieltä myöskään mitään löydä. Käytännössä haittaa on vain niille, joilla oikeasti on tilejä useassa pankissa. He jäävät kiinni, mutta sehän on ihan oikein! Silloinhan he ovatkin saaneet tukea väärin perustein.

Ei tämä tule kiinnijäämisiin johtamaan. Sellainen joka älyää piilottaa Kelalta osan tileistään osaa kyllä jatkossa pitää ne ylimääräiset ulkomaisilla tileillä. Se on helppoa kuin heinänteko eikä Kela niistä mitään tietoja saa.

Tämäkin on jo monesti käsitelty, mutta vielä kerran. Tulli valvoo maksuliikennettä ja tähän Kelapakettiin sisältyy tietojen saaminen siitä. Eli jos siirrät tilitäsi tai tilillesi ulkomaan tililtä rahaa, tulee selvityspyyntö ja tukihakemusta ei voi käsitellä ennen kuin asia on selvitetty. Eli ulkomaan tiliä voi hoitaa vain ulkomailla. Siitä tulee kuluja, kun pitää matkustaa.

Vierailija
232/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat taloudellista yksityisyyttä niin aina voit hankkia omia tuloja ja lopettaa muilta pummimisen. Mutta niin kauan kun pummit muilta niin muilla pitää olla täysi oikeus saada tietää että ne rahat menee siihen mihin kuuluu eikä ,ihinkää täysin turhaan asiaan. Kaikki työttömät sossupummit ketä tunnen käyttää saadut tuet kaikkeen täsin turhaan (elämyksiin, viihtymiseen, bilettämiseen ja shoppailuun) jonka jälkeen vinkuu kun ei saa maksettua laskuja

Tiesitkö, että kun saa tuloja niin se leikkaa työttömyysturvaa ja asumistukea, mutta vastaavasti toimeentulotuki nousee? Valtio ei tällä mitään säästä vaan tuki vaan maksetaan toimeentulotuesta työttömyystuen ja asumistuen sijasta. Eli tukea maksetaan vain toisesta taskusta, mutta saman verran kuitenkin kuin ennenkin. Valtio ei siinä säästä mitään, että tukea maksetaan nyt vasemmasta taskusta kun ennen mak

TIESITKÖ SINÄ SAATANAN TUKIPUMMI, ETTÄ KELALOISINTA EI OLE EDELLEENKÄÄN! MIKÄÄN AMMATTI?!!!!

MENE TÖIHIN!!!!!!

Vierailija
233/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat taloudellista yksityisyyttä niin aina voit hankkia omia tuloja ja lopettaa muilta pummimisen. Mutta niin kauan kun pummit muilta niin muilla pitää olla täysi oikeus saada tietää että ne rahat menee siihen mihin kuuluu eikä ,ihinkää täysin turhaan asiaan. Kaikki työttömät sossupummit ketä tunnen käyttää saadut tuet kaikkeen täsin turhaan (elämyksiin, viihtymiseen, bilettämiseen ja shoppailuun) jonka jälkeen vinkuu kun ei saa maksettua laskuja

Tiesitkö, että kun saa tuloja niin se leikkaa työttömyysturvaa ja asumistukea, mutta vastaavasti toimeentulotuki nousee? Valtio ei tällä mitään säästä vaan tuki vaan maksetaan toimeentulotuesta työttömyystuen ja asumistuen sijasta. Eli tukea maksetaan vain toisesta taskusta, mutta saman verran kuitenkin kuin ennenkin. Valtio ei siinä säästä mitään, että tukea maksetaan nyt vasemmasta taskusta kun ennen mak

Mitä horiset? Jos työtön menee töihin, ja alkaa saada tuloja, niin tietenkin tuet loppuu. Miksi muka sitten enää saisi toimeentulotukea, tai mitään muutakaan tukea?

Vierailija
234/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tilit saa kela ja verottaja katsoa koska vaan, ei ole mitään salattavaa. Kelassa en ole koskaan asioinut ja verot olen aina maksanut, suurin mätky on ollut 18 000 € jonka olen maksanut. Ne jotka näistä viranomaisten oikeuksista vinkuu ovat suurella todennäköisyydellä tukikusettajia ja veropinnareita. Hyvä, että asian eteen vihdoin ja viimein tehdään jotain, ei verojenmaksu ole vain joidenkin velvollisuus.

Vierailija
235/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi pitäisikin yhteiskunnan yleisen ilmapiirin muuttua niin, että ainoa oikea sallitu työnantaja ei ole valtio eikä ainoa oikea työ ole valtion virkamies tai kansanedustaja vaan kaikkia ammatteja ja työnantajia tarvitaan ja ne ovat yhtä arvokkaita. Nyt yleinen asenne on jo pitkään ollut hyvin vinks

Unohdit sen, että sallittuihin vaihtoehtoihin kuuluu myös ulkomaisen suurpääoman omistaman holding-kejun pohjalla Suomessa toimivalle firmalle työskentely alihankkijana/yksinyrittäjänä.

Vierailija
236/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kun halusi penkoa vastaavasti yrittäjien tilejä, tuli täystyrmäys Kokoomuksesta. On tämä niin stanan tasa-arvoista meininkiä.

Siinä on kelan elättämä suuhengittäjä sellainen ero, että yrittäjä tienaa itse leipänsä ja ehkä työllistää muitakin, sinä kuppaat noiden yrittäjienKIN tekemästä hyvästä. Sinun tukipummaukset ja tukiloisinnat PITÄÄKIN käydä läpi, yrittäjien ei kun eivät loisi veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
237/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko jotenkin tyhmä kun en ymmärrä mitä hyötyä tuosta on? Käsittääkseni ainoa tuki, jonka saamisessa pankkitilin saldolla on merkitystä, on toimeentulotuki. Ja sitä varten Kelaan pitää toimittaa tiliotteet. Eli mitä he hyötyvät tuosta urkkimisesta?

Ei tarvitse pyytää niitä tiliotteita (joita asiakkaat eivät välttämättä toimita ajoissa, jolloin tuet myöhästyy)

Vierailija
238/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikein!

Hämmästyttävän moni vastustaa ketjussa tätä uudistusta, taitaa sosiaaliturvan väärinkäyttö ja tulojen pimittäminen olla yleistä.

Ymmärrä nyt hyvä ihminen, ettei tässä ole kyse pelkästään sosiaaliturvasta!

Eihän Kela jatkossa saa rehellisistä asiakkaista yhtään enempää tietoa kuin tänään. Ainoastaan tiedon lähde ja hakutapa muuttuu.

Vierailija
239/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti kestävää, että kaikki ovat Riikka Purria eli joko ovat töissä valtiolla tai sitten eivät tee mitään vaan ovat kortistossa. Kaikki eivät voi olla valtiotieteilijöitä, kaikille ei todellakaan riitå töitä eikä kaikkia todellakaan kiinnosta olla valtion virkamiehiä tai kansanedustajia eikä ainut työnantaja mikä sallitaan niin voi olla mitenkään valtio.

Vierailija
240/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikein!

Hämmästyttävän moni vastustaa ketjussa tätä uudistusta, taitaa sosiaaliturvan väärinkäyttö ja tulojen pimittäminen olla yleistä.

Ymmärrä nyt hyvä ihminen, ettei tässä ole kyse pelkästään sosiaaliturvasta!

Puuttuu sosiaaliturvan väärinkäytöksiin.    ymmärrä hyvä ihminen että se ei koske matti sähkömiestä millääntavalla  jos hän ei nosta tukia vaan elää palkalla.