Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kelalle pääsy ihmisten pankkitileille? Hallitus haluaa puuttua sosiaalietuuksien väärinkäyttöön!

Vierailija
17.12.2025 |

Aiemmin on riittänyt, että itse toimittaa tiliotteensa Kelaan, mutta nyt hallitus haluaa Kelalle pääsyn tukiensaajien tileille penkomaan.

Ensinnäkin, mites tietoturva, pankkisalaisuus ja oikeus yksityisyyteen? Entä sen suhde, kuinka paljon väärinkäytöksiä on vs kuinka paljon tämmöisen valvontakoneiston pystyyn laittaminen ja pyörittäminen maksaa? Siis meillä Suomessa ihmisten tulotiedothan ovat julkisia ja saatavilla, eikö mikään riitä?

Tuntuu myös nurinkuriselta, että samalla harmaantalouden firmoille maksetaan tukia ja ne hyväksikäyttävät esimerkiksi ulkomaalaista työvoimaa jatkuvasti ilman seurauksia.

Kommentit (347)

Vierailija
241/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole useinkaan hakenut toimeentulotukea, vaikka se mulle kai kuuluisi. En halua että tiliotteitaini ja mihin käytän rahaa urkitaan. En siis tee mitään laitonta, mutta musta se on vain yksityisyyden loukkaamista. Lisäksi mun mielestä on väärin, että katsotaan ok:na että toimeentulotuen saa törsätä päihteisiin ja bilettämiseen ja joku kunnollinen ei saa säästää siitä vaikka pesukoneeseen ja sua rankaistaan

Vierailija
242/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tilit saa kela ja verottaja katsoa koska vaan, ei ole mitään salattavaa. Kelassa en ole koskaan asioinut ja verot olen aina maksanut, suurin mätky on ollut 18 000 € jonka olen maksanut. Ne jotka näistä viranomaisten oikeuksista vinkuu ovat suurella todennäköisyydellä tukikusettajia ja veropinnareita. Hyvä, että asian eteen vihdoin ja viimein tehdään jotain, ei verojenmaksu ole vain joidenkin velvollisuus.

Tämä! Myös mun tilit saa vapaasti tarkistaa. Ei ole mitään salattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mikä näissä työpaikkailmoituksissa pistää silmään niin haetaan koko ajan johtajia, päällikköitä, johtajia sinne päällikköitä tänne, mutta yhtään alaista ei kyllä haeta. Eli johtajia vailla alaisia? Valitettavasti kaikki eivät voi olla johtajia eikä päällikköitä eikä kaikki edes haluakaan olla. Ollakseen johtaja sinulla pitää olla niitä johdettavia eli alaisia vai mikä se semmoinem johtaja on jolla ei ole alaisia? Johtajat johtaa toisia johtajia?

Vierailija
244/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä tuota ei tunnettu vielä ollenkaan sossussa, tilitietojen pyytäminen tuli 2000-luvun alussa. Ysärilamassa ketään kiinnostanut köyhän tilit.

Vierailija
245/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä luki, että tällä saattaisiin ehkä säästöjä JOPA VIISI MILJOONAA.. 

Viidellä miljoonalla eurolla puolen miljoonan ihmisen loppukin yksityisyys viemäristä alas.

Ei tässä ole rahasta kysymys, ihan muusta.

Oliko huomioitu kulut, jotka tuosta aiheutuu?

Kuluja tulee toki, mutta myös melkoisia säästöjä tulee siitä, kun tt-tuen maksatus automatisoidaan, ja Kelan henkilökuntaa voidaan vähentää.

Vierailija
246/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistukea perusteltiin sillä muka selkeydellä että kela tulisi mihin euosuuksiib asiakas on  oikeutettu ja laskee tuen suuruuden...tämä on se Kiertotie jolla kela hakee oikeutta päästä kaikkien kela asiakkaiden tilille...vaikka asiakas ei hae muita kuin työttömyyskorvausta ja tietää että ei saa eikä hän TT tukea tulee kuitenkin kaikki samat tiedot toimittaa kelalle..

Toki tiedon keruu ei ole vilpitöntä koska kela myös prifiloi asiakkaiden varallisuuksia ja rahan käyttöä kun pääsee tietoihin käsiksi

Ja nämä tiedot saatetaan myös hallituksen käyttöön kun ne laskee paljonko milläkin varsllisuusehdolla säästetään ...

Vierailija
247/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tule antamaan mitään valtuutta...se on selvä...lopetan sitten vaikka te asiakkuuden enkä ole enää työvoiman käytettävissä ja eroan samalla myös reservistä.

Vierailija
248/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kun halusi penkoa vastaavasti yrittäjien tilejä, tuli täystyrmäys Kokoomuksesta. On tämä niin stanan tasa-arvoista meininkiä.

Siinä on kelan elättämä suuhengittäjä sellainen ero, että yrittäjä tienaa itse leipänsä ja ehkä työllistää muitakin, sinä kuppaat noiden yrittäjienKIN tekemästä hyvästä. Sinun tukipummaukset ja tukiloisinnat PITÄÄKIN käydä läpi, yrittäjien ei kun eivät loisi veronmaksajien piikkiin.

Jos elättää itsensä, rikokset annetaan anteeksi?

Vierailija
249/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvän tilejä Kela ei tongi, kannattaa pitää tämä vaihtoehto aina mielessä. 

Miksi ei muka tonkisi, jos käyttöliittymä ja yleinen urkintalupa ovat valmiina parin klikkauksen päässä?

Kelan tukia, lapsilisiä, lääkekorvauksia, opintotukea, kotihoidontukea, asumislisää, asumistukea saavat myös monet opiskelijat ja työssäkäyvät.

Valtaosa suomalaisista saa tai on saanut jotain Kelan etuutta elämänsä aikana. 

Niin mihin se Kelan oikeus päästä tileihin sitten päättyy? Tässähän on tarkoitus saada koko kansa valvonnan alaisuuteen.

Eiköhän se pääty tasan niiden tileihin, jotka hakevat sellaisia etuuksia mihin tulot ja/ tai varallisuus vaikuttavat. Kaikille kuuluvilla etuuksillahan ei ole merkitystä. Ihan sama, vaikka olisi 10 eri tiliä, ja kaikilla satoja tuhansia euroja, niin silti on oikeutettu esimerkiksi lapsilisään. Sillä ei siis voi huijata, joten se ei kelalle kuulu, eikä kiinnosta. Luultavasti kela ei edes saa pääsyä niiden tileille, jotka eivät hae etuuksia joihin tulot tai varallisuus millään tavalla vaikuttaa

Joo, eiköhän jokaiselle haulle pidä olla perusteltu syy, jota myös valvotaan. 

Ja tuo pääsy tileihin ei tarkoita suinkaan että Kela pääsee suoraan selaamaan asiakkaan pankkitiä, vaan virkailija/automaatio voi hakea esim toimeentulotukihakemusta käsitellessään rajapinnan kautta tietyt tiedot. Silloin kun tietoa ei tarvita, sitä ei ole mahdollista edes hakea. Haut myös lokitetaan

Vierailija
250/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä tuota ei tunnettu vielä ollenkaan sossussa, tilitietojen pyytäminen tuli 2000-luvun alussa. Ysärilamassa ketään kiinnostanut köyhän tilit.

Tässä puhuttiin sosiaalitukien väärinkäytöksiä aletaan tutkimaan.

Vierailija
251/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tilit saa kela ja verottaja katsoa koska vaan, ei ole mitään salattavaa. Kelassa en ole koskaan asioinut ja verot olen aina maksanut, suurin mätky on ollut 18 000 € jonka olen maksanut. Ne jotka näistä viranomaisten oikeuksista vinkuu ovat suurella todennäköisyydellä tukikusettajia ja veropinnareita. Hyvä, että asian eteen vihdoin ja viimein tehdään jotain, ei verojenmaksu ole vain joidenkin velvollisuus.

Ei ole mitään salattavaa tyyppien takia meillä on kohta poliisivaltio.

Vierailija
252/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan tule antamaan mitään valtuutta...se on selvä...lopetan sitten vaikka te asiakkuuden enkä ole enää työvoiman käytettävissä ja eroan samalla myös reservistä.

Näin voit tietysti tehdä. Oma valinta.

Vierailija
253/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksinkertaista. Menisivät Western Unioniin ja muihin rahapajoihin katsomaan kaikki tiliensiirrot ulkomaille . Miljardit löytyisi mutta kun ei uskalleta. 

Vierailija
254/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole useinkaan hakenut toimeentulotukea, vaikka se mulle kai kuuluisi. En halua että tiliotteitaini ja mihin käytän rahaa urkitaan. En siis tee mitään laitonta, mutta musta se on vain yksityisyyden loukkaamista. Lisäksi mun mielestä on väärin, että katsotaan ok:na että toimeentulotuen saa törsätä päihteisiin ja bilettämiseen ja joku kunnollinen ei saa säästää siitä vaikka pesukoneeseen ja sua rankaistaan

Hyvin järkevästi ajateltu

Vierailija
255/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat tukia, niin se raha ei ole oikeastaan omaa rahaasi, vaan meidän muiden taskuista revittyä rahaa. Koska se ei ole omaa rahaasi, niin rahan oikealla omistajalla on oikeus ja syytä pysyä kartalla, onko rahalle oikea tarve, vai valuuko se kaljaan, wolttiin ja suoratoistopalveluihin.

Vierailija
256/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että valvovat. Näitä väärinkäytöksiähän on jo tehty. Kuten ne yhdet somalinaiset.

Vierailija
257/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturvan väärinkäyttäjien takia meillä on jouduttu menemään siihen, että rahankäyttöä on pakko valvoa.

Vierailija
258/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi saatanan kela pummilla lähti laukalle.sinun tileja seurtaan kun nostat tukia ja  olet kelalle tilivelvollinen minä en ole missään tekemisissä kelan kanssa kun pomo laittaa tilille euroja.

Vierailija
259/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoon sitten, jos se muka on poliisivaltio, että tilitiedot saa tarkistaa. Ei haittaa millään tavalla rehellistä ihmistä.

Vierailija
260/347 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat taloudellista yksityisyyttä niin aina voit hankkia omia tuloja ja lopettaa muilta pummimisen. Mutta niin kauan kun pummit muilta niin muilla pitää olla täysi oikeus saada tietää että ne rahat menee siihen mihin kuuluu eikä ,ihinkää täysin turhaan asiaan. Kaikki työttömät sossupummit ketä tunnen käyttää saadut tuet kaikkeen täsin turhaan (elämyksiin, viihtymiseen, bilettämiseen ja shoppailuun) jonka jälkeen vinkuu kun ei saa maksettua laskuja

Tiesitkö, että kun saa tuloja niin se leikkaa työttömyysturvaa ja asumistukea, mutta vastaavasti toimeentulotuki nousee? Valtio ei tällä mitään säästä vaan tuki vaan maksetaan toimeentulotuesta työttömyystuen ja asumistuen sijasta. Eli tukea maksetaan vain toisesta taskusta, mutta saman verran kuitenkin kuin ennenkin. Valtio ei siinä säästä mitään, että tukea maksetaan nyt vasemmasta taskusta kun ennen mak

Yleistukiuudistus joudutaan tekemään, koska Euroopan Neuvosto huomauttaa joka vuosi Suomea liian pienestä sosiaaliturvasta. Kun kaikki nykyiset Kela-tuet saadaan yhden, yhteisen nimen alle, niin tuki on EU-mittapuulla jopa niin runsas, että sitä voisi pienentää.