Hei, ovatko häät nykyisin ei-toivottu kutsu?
Tuntuu, että kesällä on omat lomat ja mökkeilyä ja rauha, ja muina aikoina on työ ja stressi. Eli ei ole halua mennä häihin.
Mikä on teidän ensimmäinen ajatuksenne, kun saatte hääkutsun?
Kommentit (364)
Kaikki joiden häissä olen käynyt viimeisen 10 vuoden aikana ovat eronneet.
Ei, ihania tilaisuuksia ovat. Toki heinä-elokuun helteillä ei niin toimiva ratkaisu, sillä katkaisee mahdollisen lomailuputken ja pakottaa tulemaan tiettyyn pisteeseen (yleensä) Suomessa. Saan karmean miggiksen aina helteillä. Talvihäät ovat mielestäni paremmat, sillä siihen aikaan vuodesta kaipaa aina piristystä. Kesä on ihan buukattu kaikesta ihanan rennosta, ei-suorittavasta.
En pidä häistä.
Liian pitkät juhlat omaan makuuni ja liikaa ruokaa tarjolla.
Pienet maisraattihäät ovat parhaat.
Kutsu häihin on erittäin ei-toivottu!
500- 1000e. Tapauksesta riippuen. Kukaan valittanu eikä laittanu Toriin.
Vierailija kirjoitti:
Naimisiin voi mennä ilman hääjuhlia. On sääli kun usein morsiamen typerät ( uniikit häät = samanlaiset kuin kaikilla muillakin) päivä prinsessana unelmat voivat maksaa niin paljon, että sitten niitä velkoja maksetaan vuosia, vaikka nuorena voi olla asunnonostokin edessä.
Tämä! Moni pitää häitänsä uniikkeina, vaikka tosiasiassa ne on samanlaiset kuin kaikilla muillakin. Jos häätanssi on joku pop- tai rockbiisi tai jalassa on kultaisen väriset korkkarit, niin tuo ei tee häistä uniikkia.
Itse en ilahdu hääkutsuista, vaan alan laskemaan kuinka monta euroa joudun tuohon yhteen päivään satsaamaan. Otin jokunen vuosi sitten sellaisen tavan, että laitan lahjarahan tilille vasta häiden jälkeen. Summaan vaikuttaa esim. ruoan taso ja häissä viihtyvyys. Eräälle parille laitoin 20€, sillä heistä näki, että liitto ei tule kestämään. En nähnyt mitään järkeä rahoittaa tuollaisten häitä. Ja lisäksi morsian oli varakkaasta perheestä jolle vanhemmat antoivat muutenkin rahaa arjessa. Hääpari ei juurikaan hymyillyt saati katsonut toisiaan tunteellisesti koko hääpäivän aikana. Lapsen takia kun ei kannata mennä naimisiin, jos jo valmiiksi menee huonosti. No, erohan heille tuli parin vuoden kuluttua, niinkuin olin etukäteen arvannutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joiden häissä olen käynyt viimeisen 10 vuoden aikana ovat eronneet.
Tuon takia tuntuukin turhalta satsata häihin. Mutta onneksi kutsuun voi vastata valkoisella valheella. Olen ollut elämäni aikana useissa häissä. Näistä vain kaksi paria on enää yhdessä.
Oikein mukavaa! Mielelläni menen häihin, jos saan kutsun. Silloin oli toisin, kun lapset olivat pieniä. Silloin tuli stressi ja tuskanhiki, saako lapset ottaa mukaan, jaksavatko olla hiljaa kirkossa yms. Kerran oltiin mieheni siskopuolen häissä, ja mukana oli 5- ja 2,5-vuotiaat lapset ja olin vieläpä juuri raskauden alussa odottaessani kuopusta. Kirkossa 2,5-vuotias juoksi käytävällä ja minua oksetti. Odotin vain koko ajan, että loppuu ja pääsen oksentamaan. Se tunne, kun luulet, että nyt loppui ja joku menee vielä laulamaan sinne hääparille, kuuluu siis heidän ohjelmaan, että lopussa on laulu. Ajattelin, että kävelkää jo pois sieltä alttarilta, en kestä enää. Hääjuhla sujui sitten paremmin, oli hyvää ruokaa, musiikkia, rentoa oleskelua.
Toisen kerran oltiin entisen työkaverin häissä, olisiko pari, kolme vuotta myöhemmin. Hääparilla itsellään oli 2 melko pientä lasta, mutta me jätettiin lapset mummolaan. Hyvä niin, koska siellä oli alkoholin kanssa läträämistä. Sanotaanko näin, että sekä morsiuspari, että koko lähisuku olivat tainneet nauttia jo muutaman tuopillisen ennakkoon. Se oli heidän tapansa viettää häitä, eikä siitä sen enempää, mutta ei pienille lapsille sopiva juhla ollenkaan. Itsekään en viihdy sellaisissa häissä, joissa vieraat sönköttää kännissä ja morsiuspari on päissään.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin viime kesänä häissä ja kirkon jälkeen vieraat odotteli yli 2h helteessä. Hääpari oli kirkon jälkeen kuvattavana. Ruoka loppui myös kesken, oltiin viimeisessä pöydässä ja lohi oli ehtinyt siihen mennessä loppua ja lisää ei tullut. Häät olivat muutenkin melkein kokonaan odottelua, kun hääpari tuli kuvauksen jälkeen paikalle, odoteltiin toinen pari tuntia ruokailua. Mitään ohjelmaa ei ollut.
Tosi epäkunnioittavaa vieraita kohtaan nuo hääparin kuvaussessiot kirkon jälkeen. Nykysuuntaus selvästikin. Viimeiset kahdet häät joissa olen ollut, niin ollut sama tuntien odotus. Miksi kuvauksia ei voi hoitaa ENNEN kirkkoa?! Ai siksi, kun ei olla vielä aviopari? Seuraavan kerran kun noin tapahtuu, niin skippaan juhlat ja lähden ravintolaan syömään. Hääkutsussa pitäisi mainita tuo "ohjelmaton" parituntinen, vieraat voisivat sitten valita, että menevätkö vaan kirkkoon vai siihen viiveellä alkavaan juhlaan. Harva haluaa notkua korkkareissa ja janoisena kylätalon koivun alla varjoa hakien.
Jos olisi lentolupakirja, oma helikopteri ja hangaari, niin mikäs siinä olisi reissatessa.
HERÄTYS! Liukuhihnalla voi vaan uneksia, ei yhtään mitään muuta.
Onhan se suuri siirtymäriitti ihmisen elämässä. Nykyihminen on osin sekaisin koska näistä siirtymäriiteistä on luovuttu, suosittelen pitämään kiinni. Elämässä hyvä olla näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin viime kesänä häissä ja kirkon jälkeen vieraat odotteli yli 2h helteessä. Hääpari oli kirkon jälkeen kuvattavana. Ruoka loppui myös kesken, oltiin viimeisessä pöydässä ja lohi oli ehtinyt siihen mennessä loppua ja lisää ei tullut. Häät olivat muutenkin melkein kokonaan odottelua, kun hääpari tuli kuvauksen jälkeen paikalle, odoteltiin toinen pari tuntia ruokailua. Mitään ohjelmaa ei ollut.
Tosi epäkunnioittavaa vieraita kohtaan nuo hääparin kuvaussessiot kirkon jälkeen. Nykysuuntaus selvästikin. Viimeiset kahdet häät joissa olen ollut, niin ollut sama tuntien odotus. Miksi kuvauksia ei voi hoitaa ENNEN kirkkoa?! Ai siksi, kun ei olla vielä aviopari? Seuraavan kerran kun noin tapahtuu, niin skippaan juhlat ja lähden ravintolaan syömään. Hääkutsussa pitäisi mainita tuo "ohjelmaton" parituntinen, vieraat voisivat sitten valita, että menev
Olin häissä joissa oli hääparin kuvaus kirkon jälkeen ja juhlat kylätalolla. Kutsussa mainittiin etukäteen että hääpari menee kuvattavaksi ja sillä aikaa vieraat saavat rauhassa siirtyä hääpaikalle, mennä sisään ja etsiä paikkansa. Pöydissä oli tarjolla vettä. Minusta ihan mukava ratkaisu, siinä sai rauhassa etsiä oman istumapaikan, käydä vessassa ja seurustella sukulaisten kanssa ennen hääjuhlan alkua. Ja kirkolta hääpaikalle siirtymisessä ei tarvinnut pitää mitään kiirettä.
Jos taas tämä tilanne olisi hoidettu ilman etukäteismainintaa ja niin, että hääväki odottelee paria ulkona seisten niin olisi tympäissyt.
Edellisistä häistä on kulunut aikaa jo useita vuosia, joten ilahtuisin kutsusta. Toki olemme nykyisin neljän hengen perhe, joten ymmärrän hyvin, jos ihan joka hääpari ei halua koko perhettämme kutsua. Lapset kun ovat jo teini-iän kynnyksellä, niin heidät on helppo ottaa mukaan, kun osaavat jo nauttia tilaisuudesta, eikä tarvitse liikaa vahtia.
Riippuu mistä roikkuu. Halpaa ei se häävieraaksi meno ainakaan ole, kun pitää ostaa juhlavaatteita, lahjoja ja maksaa itse matkakulut sekä mahdolliset hotelliyöpymiset ym.
Mutta se vaikuttaa eniten, keiden häät ovat kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Siunattu avioliitto ei merkitse joillekin mitään.
Kuin siunattu hulluus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin alemmissa yhteiskuntaluokissa häitä järjestetään nykyään, jotta saataisiin paljon lahjoja.
Ei oikein kiinnosta tuollainen lahjojen hankkiminen, joten jätän kaverin häät väliin. Voin sitten viettää kaverin kanssa aikaa joskus muulloin.
Millainen ihminen ei voi antaa ystävälleen lahjaa kun tämä menee naimisiin?
Mikä tuollaisen katkeruuden aiheuttaa?
Millainen ystävä on se, joka odottaa saavansa lahjoja, kun menee naimisiin? Kuitenkin eroavat alle 10 vuodessa.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Ihmettelen tosi paljon kommentteja, että muka hääparit kutsuvat vieraita lahjojen ja maksamisen takia. Kyllä on erikoista. Meidän häissä yksi vieras maksaa noin 200€, koska ruoat ja juomat maksavat. Tilavuokrat yms. kaikki päälle. Kyllä ne juhlat järjestetään myös vieraita varten. Ilolla odotan jos kutsuja tulee, oli vuoden aika mikä tahansa.
Ehkä tylsimmät juhlat ikinä ja juntit eroaa parin vuoden päästä.
Naimisiin voi mennä ilman hääjuhlia. On sääli kun usein morsiamen typerät ( uniikit häät = samanlaiset kuin kaikilla muillakin) päivä prinsessana unelmat voivat maksaa niin paljon, että sitten niitä velkoja maksetaan vuosia, vaikka nuorena voi olla asunnonostokin edessä.