Hei, ovatko häät nykyisin ei-toivottu kutsu?
Tuntuu, että kesällä on omat lomat ja mökkeilyä ja rauha, ja muina aikoina on työ ja stressi. Eli ei ole halua mennä häihin.
Mikä on teidän ensimmäinen ajatuksenne, kun saatte hääkutsun?
Kommentit (364)
Tuntuisi vaivalloiselta. Tulisi stressi siitä, mitä lahjasumman lisäksi pitää laittaa perheen juhlavaatetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi vaivalloiselta. Tulisi stressi siitä, mitä lahjasumman lisäksi pitää laittaa perheen juhlavaatetukseen.
Hääthän ovat siitä perinteisesti edullinen juhla, että kutsu tulee yleensä kuukausia etukäteen. Hyvin ehtii fyysisille kirppareille ja nettiin second hand-ostoksille.
Ihmetyttää kun niin moni täällä mankuu että aina menee hirveästi rahaa juhlavaatteisiin.
Voisko pitää keväällä, syksyllä, talvella. Kesät on muuta varten.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siis häät näemmä ahdistaa palstan köyhiä. Joita täällä näemmä ja tietty on suurin osa. Eli kannattaa joko kieltäytyä lahjoista tai kutsua vain hyväosaisia ihmisiä.
Ei tarvitse olla köyhä, että ahdistaa turha rahanmeno. Itse olen taloudellinen ihminen enkä näe mitään JÄRKEÄ laittaa yhteen päivään pahimmassa tapauksessa muutamaa sataa euroa. Ja vielä kun naimisiin menevästä parista näkee, että heidän liittonsa tuskin tulee kestämään, niin tuntuu vielä turhemmalta kuluttaa rahaa.
En ilahdu hääkutsusta, tulee kalliiksi ja on vaivalloista. Töistä pitää pyytää vapaata ja yleensä matkustaa kauas ja harvoissa häissä on mietitty vieraiden viihtyvyyttä. Esim. viimeisimmät häät joissa ei ollut ilmaiseksi tarjolla edes hanavettä vaan kaikki piti ostaa baarista. Toiset mieleen jääneet häät keskellä ei mitään joissa oli varattu iltapalaa mutta hääpari ei sitä pihiyksissään tarjoillut, kehtasivat kyllä myöhemmin kertoa asiasta. Sieltä sitten muutama kymmenen kilometriä lähimmälle nakkikioskille ennen kotimatkaa.
Rahaa lahjaan voi olla syy välttää. Ihmiset on köyhiä.
Kieltäydyn menemästä. Ei se liitto kestä kuitenkaan, varsinkin mitä nuorempi on.. Enkä tykkää ihmisjoukoista muutenkaan, oli ne sukua tai ei, olenkin monta kuukautta mökillä korvessa ja kaukana, sekin on hyvä syy kieltäytyä.
Olimme "ei-lapsia" -häissä, sulhanen oli mieheni sukulainen. Meillä oli iso homma, että saimme 2,5 kk vauvallemme hoitajan. No kirkossa sitten todettiin, että morsiamen lähipiiriä ei koskenutkaan tuo lapsikielto. Kyllä otti päähän! Vauva olisi nukkunut eikä häirinnyt ketään. Varsinainen hääjuhla alkoi noin 2 tuntia vihkimisen jälkeen, hääparin kuvausten jälkeen. Eipä tiedetty sitä etukäteen ja eipä jäänyt paljon aikaa juhlia, nopeasti syötiin ja sitten kotiin päästämään lapsenvahti vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääthän ovat siitä perinteisesti edullinen juhla, että kutsu tulee yleensä kuukausia etukäteen. Hyvin ehtii fyysisille kirppareille ja nettiin second hand-ostoksille.
Ihmetyttää kun niin moni täällä mankuu että aina menee hirveästi rahaa juhlavaatteisiin.
Ja eikai nyt joka juhlaan tarvitse olla eri mekko :D
Vierailija kirjoitti:
Olimme "ei-lapsia" -häissä, sulhanen oli mieheni sukulainen. Meillä oli iso homma, että saimme 2,5 kk vauvallemme hoitajan. No kirkossa sitten todettiin, että morsiamen lähipiiriä ei koskenutkaan tuo lapsikielto. Kyllä otti päähän! Vauva olisi nukkunut eikä häirinnyt ketään. Varsinainen hääjuhla alkoi noin 2 tuntia vihkimisen jälkeen, hääparin kuvausten jälkeen. Eipä tiedetty sitä etukäteen ja eipä jäänyt paljon aikaa juhlia, nopeasti syötiin ja sitten kotiin päästämään lapsenvahti vapaalle.
Siis mistä ihmeestä voit tietää että vauvanne ei paikalla ollessaan olisi häirinnyt ketään? :D
Pienet hääjuhlat ovat mukavia, joissa on rento tunnelma. Isoihin kaavamaisiin pönötyshäihin ei kiinnosta osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Te ketkä suunnittelette häitä muistakaa ettei ne ole muille kuin teille mukavia.
On monellekin. Vauvapalstan autistiänkyröille ehkä ei.
On mahdollista, että ihmiset eivät kehtaa nurista näitä kielteisiä ajatuksiaan ääneen oikein missään. Anonyymisti sitten täällä paljastetaan se, mitä todella ajatellaan.
Ainakin itsellä näin.
Live-elämässä minua tuskin kukaan luulisi autistiänkyräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni suku ja sinkkuna viihdyn. Käyn töissä ja saan itseni elätettyä. Harrastuksien kautta ystäviä ympäri Suomea. Ihana ajatus saada kutsu häihin ja olen otettu, mutta jos tämä ystävä asuu parin sadan kilometrin päässä tai kauempana, niin johan mutkistuu. Autoa ei löydy, koska asun kaupungin keskustan tuntumassa. Pääsen jalkaisin tai bussilla aina mihin haluan. Matkoihin saattaisi mennä jo sata euroa. Jos pitäisi vielä hotelli varata yöksi ja ostaa lahjakin. Mahdollisesti jotain uutta päällepantavaa, jos vaatekaapin mekot alkavat olemaan kaarensa päässä. Mielummin sitten vain kohteliaasti jätän välistä. Joillekin ihmisille häät toisella paikkakunnalla hotelleineen voi olla jopa 200-300 euron matka.
Mitä sitten oikein teet vapaa-ajallasi, jos et kykene edes hommaamaan sellaista ammattia, jossa 200-300 e on pikkuraha? Lu
Kai sitä jokainen saa käyttää tienaamansa rahat just tasan siihen mihin haluaa. Vai eikö?
Moni miettii nyt sitä, kannattaako rokkikeikkaan käyttää yli satasta (ylen juttu), moni miettii, onko hintansa väärti käydä syömässä ulkona ravintolassa jos hintalappu lähentelee siinäkin satasta.
Moni miettii, miten läheisen ystävän häihin matkustamiseen voi käyttää 300 euroa (+ lahja ja mahdolliset vaateostokset päälle).
Vierailija kirjoitti:
Naimisiin voi mennä ilman hääjuhlia. On sääli kun usein morsiamen typerät ( uniikit häät = samanlaiset kuin kaikilla muillakin) päivä prinsessana unelmat voivat maksaa niin paljon, että sitten niitä velkoja maksetaan vuosia, vaikka nuorena voi olla asunnonostokin edessä.
Juuri tuo voi olla kaikkein pahinta vieraan näkökulmasta. Nähdä tuo koko taloudellinen katastrofi ja esittää, että onpas hienoa.
Eri asia, jos esim. hääparin perheet hoitavat tarjoilut ym. ja muutenkin on järkevä budjetti. Eikä vierailta kinuta rahaa osallistumisesta, se jos mikä on tyylitöntä.
Minun ensimmäinen ajatus varmaan olisi, etten jälleen kerran jaksaisi laittaa rahaa muihin ihmisiin (olen itse naimaton ja lapseton, joten olen vuosien aikaan antanut paljon muille lahjoja yms, mutten ole koskaan saanut oikein mitään itse takaisin). Varsinkin, jos juhlaparin odotuksena on saada lahjoja tai rahaa tilille.
Luultavasti kuitenkin osallistuisin juhliin, mutta mahdollisimman pienellä vaivalla ja budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole hääkutsuja tullut muutamaan vuoteen. Sen verran stressitaso nousee, kun kirjekuoren avaa, että alkaa tuskailu rahanmenosta yhden päivän takia.
Sen päätöksen tein, että en osallistu enää yksiinkään häihin, jotka on jossain keskellä ei mitään. Autottomana ihmisenä tuo lisää stressiä entisestään.
Muistan erityisesti kahdet hyvin järjestetyt kaupunkihäät. Vieraat olivat tyytyväisiä, kun pääsi helposti kulkemaan, varsinkin julkisilla. Ja yöpyminen oli kätevää, kun pystyi vaan kävelemään juhlapaikalta hotelleille, tai ottamaan illan viimeisen julkisen, jolla pääsi kotiin. Nämä kaksi hääparia saivat erityisen paljon vierailta kiitosta sijainnista.
Joku varmasti tulee tähän sanomaan, että maaseudulta jonkun työväentalon tai muun ladon vuokraaminen tulee edullisemmaksi. Ehkä näin. Mutta siinä säästää jo paljon, kun jättää satojen eurojen edestä maksavat alkoholit ostamatta. J
Tämä kuulostaa erittäin hyvältä. Kun järjestetään juhlat - mitkä tahansa juhlat - niin keskiössä tulee olla vieraat. Koska jos keskiössä on oma itse tai me itse, miksi järjestää mitään muille?
Tässäkin ketjussa on paljon hyviä kokemuksia jaettu siitä, miten hääpari on suunnitellut nimenomaan vieraiden kannalta mukavat hääjuhlat. On otettu vieras huomioon, on tehty asiat niin, että vieraan on hyvä, helppoa ja mukavaa tulla. Tämän ketjun otsikkoon viitaten: että vieras ilahtuu kutsusta!
Mikä muu syy voisi olla tässä ketjussa esiintyneeseen vastustukseen (ja stressiin hääkutsun saamisesta) kuin se, että on osallistunut - ehkä useammankin kerran - häihin, joissa vieraiden viihtyvyyttä ei ole ajateltu ollenkaan?
On toki ikävää, että tulevat hääparit joutuvat kärsimään ehkä syyttömästikin siitä, mitä aiemmat hääparit ovat saaneet ajattelemattomuudellaan (itsekeskeisyydellään?) aikaan. Mutta niin se menee elämässä monen muunkin asian suhteen. Elämässä vastaan tulleet kokemukset vaikuttavat erittäin vahvasti siihen, miten ihminen suhtautuu mihinkin asiaan.
Tuskin kutsua saan, mutta ensimmäisenä tulee mieleen kalliit lahjavaatimukset. Tämä jos mikä vähentää kiinnostusta merkittävästi, saati sitten jos pitää osallitua kustannuksiin maksamalla osallitusmismaksu.
Häät on kaunis juhla. Tietenkin riippuu juhlijoista. Omalle kohdalleni on osunut vain kivoja juhlia ilman örvellystä, kaikki vieraat on olleet aitoja vieraita. On muuten kaikki parit edelleen aviossa, joiden häissä olen reilun 30 vuoden aikana ollut. Paitsi yksi, jossa toinen kuoli yllättäen sairauskohtauksen.