Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö ekologinen elämä brändätä uudelleen?

Vierailija
14.12.2025 |

Olen pitkään pyrkinyt elämään ekologisemmin ja onnistunutkin pienentämään hiilijalanjälkeä alle puoleen keskivertosuomalaisen kulutuksesta. Yksi asia kuitenkin tökkii, ja tökkii varmasti montaa muutakin: ekologisuus markkinoidaan usein luonnonläheisenä, vaatimattomana elämäntapana. Niissä ei ole mitään vikaa jos sellaisesta tykkää, mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta viljellä ruokaa itse, pukeutua säkkimäisiin, tylsän värisiin ja karkeisiin hamppuvaatteisiin tai käyttää ulkohuussia ympäri vuoden. Mihinkään järjestöön ei kiinnosta liittyä, vaikka vertaistuki voisi olla kivaa, koska en usko että minulla on kovin paljon yhteistä perinteisten ituhippien kanssa. En myöskään pidä monen ekoelämästä saarnaavan syyllistävästä ja yksioikoisesta asenteesta.

Miten kestävä elämäntapa saataisiin paketoitua niin, ettei se tunnu luopumiselta vaan antaa enemmän, ja siitä innostuisivat myös mukavuudenhaluiset perustallaajat? Onko muita, joita sama mietityttää, ja oletteko löytäneet jostain samanhenkistä seuraa? Ja toki saa jakaa omat parhaat vinkit kestävään mutta samalla mukavaan ja helppoon elämään!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt paljon tätä turhaa tavaraa. Kuka sen määrittää, mikä kellekin on turhaa. Periaatteessa kirjahylly on turha, mutta jos siellä ei muuta kuin divareista hankittuja opuksia, niin pitäisikö kaikki käytetyt kirjat heittää paperinkeräykseen vain siksi, että ihminen tulisi toimeen ilmankin? Tai taulut seinillä. 

Jos joku haluaa ostaa huutokaupasta Lomonosovin posliiniesineitä, niin turhaahan sekin. Mutta jos ne tuottavat ihmiselle kuitenkin iloa. Pelastuuko maailma, jos kaikki romu vaan poltetaan ja kaikki elävät hotellihuonemaisissa kodeissa. 

Ne tavarat on jo valmistettu ja tuotettu. Niiden karsiminen ei tee maailmaa paremmaksi 

Vierailija
42/45 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kenenkään tavallisen pulliaisen tarvitsee edes miettiä omaa hiilijalanjälkeään. Hyvä on, jos pystyy tekemään sen mikä itselle on realistista ja mahdollista. Kyllä ne on rikkaat ja hyvätuloiset, joiden niitä toimenpiteitä pitäisi tehdä. Itsellä ei ole vielä varaa kunnolliseen sähköautoon, mutta ei myöskään matkusteluun, varsinkaan lentäen. Enkä ole autosta huolissani, kun ei etätöiden ansiosta tarvitse työmatkaa edes ajella. Huonekalut hankitaan käytettynä. Puutarhassa panostan monimuotoisuuteen. Ostetaan vain tarpeeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelet nyt olevasi erikoisempi kuin oletkaan. Elät ihan normaalia elämää. Et edes ole kovin ekologinen lentelyinesi. 

Tuo on ihan joutavaa puuhastelua. Oikea vaikutus olisi sillä, että tuotettaisiin vain kestäviä tuotteita, esimerkiksi kodinkoneet ym kestivät ennen kymmeniä vuosia,ja niitä pystyi korjaamaan. Näin ei ole enää. Lisäksi ylimääräisen krääsän tuotanto pitää vian lopettaa. Suuri osa tuotettavasta on heppoista roinaa, ihan alkaen leluista, liki kertakäyttöistä vaatteista erilaisiin koristeisiin ym.

Iso merkitys olisi myös sillä, että tuotanto ja teollisuus olisi täällä suomessa, missä on tarkempi ympäristön suojelu

Yksi iso ongelma on datakeskukset, enkä ihan varaukseton ole tuulivoimaloiden ympäristöhaittojen suhteenkaan. Se,vettei energiaa hassata turhaan, esim tekoälyyn ja datakeskuksiin, olisi ekologista myös.

Yksittäisen ihmisen teot on vain puuhastelua, toki niillä voi omaa sädekehä kiillotella, kuten AP tekee. 

Vastuu on teollisuudella ja yhteiskunnan rakenteilla (teollisuuden ja kulutuksen suhteen)

Ei tässä ole kyse erikoisuudentavoittelusta tai sädekehän kiillotuksesta, vaan siitä mitä kukin voi itse tehdä. Tiedän hyvin, että kaikki tekemiseni on näpertelyä isoihin asioihin verrattuna, mutta jo ihan oman mielenterveyden kannalta on parempi keskittyä siihen, mitä on mahdollista tehdä, kuin heittää hanskat tiskiin ja todeta, ettei mitään ole enää tehtävissä. Esimerkiksi nostamiesi datakeskusten energiantarpeen ongelmat ovat tuttuja jo työn kautta, mutta tällä hetkellä omat vaikutusmahdollisuudet ovat lähinnä siinä, etten käytä tekoälyä huvikseni vapaa-ajalla ja huolehdin osaltani, että myös työpaikalla on tämä käytäntö.

Teollisuuden keskittämisestä Suomeen olen täysin samaa mieltä, ja täällä onkin tehty todella hyviä innovaatioita esimerkiksi terästeollisuuden puolella. Henkilökohtaiset vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin tässäkin aika rajalliset, joten keskityn suosimaan kotimaista/länsimaissa tuotettua ja mahdollisimman kestävää, en ostele kiinakrääsää ja laitan nimeni jokaiseen vastaantulevaan adressiin, jolla pyritään rajoittamaan kyseisen krääsän päätymistä Suomeen.

Sinulla on selvästi paljon tietoa asiasta ja olet pohtinut sitä, joten mitä itse suosittelisit tekemään tai mitä olet jo tehnyt? Itselleni ei riitä se, että istun kotona odottamassa että joku muu ratkaisee ongelman, vaan haluan tehdä oman osuuteni, vaikka se olisi kokonaisuudessa häviävän pientä. Ja pienistä puroista syntyy iso virta tässäkin asiassa, jos riittävän moni lähtee mukaan. Suomalaisten kotitalouksien hiilijalanjälki on lähes puolittunut 2000-luvun alusta, mikä kertoo osaltaan hyvää joukkovoiman vaikutuksista ja luo toivoa siitä että muutos on mahdollinen, vaikka kansallinen ja globaali päätöksenteko tuntuu usein junnaavaan paikallaan.

ap

Vierailija
44/45 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ekologisempi elämäntapa pitäisi saada haluttavaksi trendiksi kaikille ihmisille. 

Täällä voidaan hyvin heitellä ideoita, niistä kukin voi ottaa sen, minkä kokee itselleen toimivaksi. Tarkoitus ei siis ole kivittää ideoita alas kaikille sopiviksi.

Itse ajattelen, että ns. vanhan rahan edustajat elävät monessa asiassa sekä ekologisesti, että laadukkaasti. Nuo kalliit klassikkovaatteet jo mainittiinkin. Asunto on kaupungin keskustassa, viihtyisä, ja jalkaisin pääsee asioille. Ei tarvitse lähteä säästösyistä kehätien markettiin. Kesän voi viettää sukuhuvilalla väljemmissä tiloissa kun ei tarvitse lämmittää. Harrastuksina purjehdus, tennis ja akustiset soittimet, kirjallisuus ja tiede. Maalla voi lisäksi viljellä kasveja ja harjoittaa käsityöläisyyttä.

Niiden, joilla on varaa, kannattaisi sulostuttaa elämäänsä ostamalla palveluita: teetettyjä pukuja, hoitoja ja vaikka niitä soittotunteja tavaran haalimisen sijaan.

Vierailija
45/45 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ekologisempi elämäntapa pitäisi saada haluttavaksi trendiksi kaikille ihmisille. 

Täällä voidaan hyvin heitellä ideoita, niistä kukin voi ottaa sen, minkä kokee itselleen toimivaksi. Tarkoitus ei siis ole kivittää ideoita alas kaikille sopiviksi.

Itse ajattelen, että ns. vanhan rahan edustajat elävät monessa asiassa sekä ekologisesti, että laadukkaasti. Nuo kalliit klassikkovaatteet jo mainittiinkin. Asunto on kaupungin keskustassa, viihtyisä, ja jalkaisin pääsee asioille. Ei tarvitse lähteä säästösyistä kehätien markettiin. Kesän voi viettää sukuhuvilalla väljemmissä tiloissa kun ei tarvitse lämmittää. Harrastuksina purjehdus, tennis ja akustiset soittimet, kirjallisuus ja tiede. Maalla voi lisäksi viljellä kasveja ja harjoittaa käsityöläisyyttä.

Niiden, joilla on varaa, kannattaisi sulostuttaa elämäänsä ostamalla palveluita: teetettyjä pukuja, hoi

Hyvää pohdintaa! Vanhan rahan tyylinen elämä voisi olla yksi kiinnostava näkökulma ekologisuuteen sellaisillekin, joille ekologisuus ei ole mikään itseisarvo, ja ainakin sisustuksessa ja pukeutumisessa se on ollut viime vuosina pinnalla.  Juuri eri tilanteisiin ja kiinnostuksenkohteisiin olisi hyvä olla erilaisia kestävän elämän malleja, joista voisi poimia itselleen parhaiten sopivat. Opiskelijan, perheellisen ja eläkeläisen tarpeet ja mahdollisuudet ovat aika erilaisia, samoin eri tulotasoilla ekologisuus voi näyttäytyä monella tavalla. Lähtökohtaisesti pienituloisen on helpompi olla ekologinen, kun turhaan ei muutenkaan ole varaa, mutta jos pieniä tuloja kompensoidaan tilaamalla turhaa roinaa Temusta, niin päädytään aika äkkiä isoihin päästöihin.

ap