Te, joiden mielestä "kotona makaamisesta ei pitäisi maksaa". Millä aiotte elättää itsenne, jos menetätte työpaikkanne tai työkykynne?
Paljon kuulee puhetta miten työssäkäyviä verotetaan liikaa ja että työttömille ei pitäisi maksaa nykyisenlaisia tukia.
Te jotka ajattelette näin, miten olette suunnitelleet elättävänne itsenne ja perheenne jos töitä ei yhtäkkiä olekaan? Yt-neuvottelut, konkurssi, onnettomuus, sairastuminen jne. voivat osua kenen tahansa kohdalle, ja silloin pitää pärjätä ilman palkkatuloja.
Älkääkä vastatko "haen tietenkin uutta työtä". Niin tekevät sadattuhannet muutkin, ja jollain pitää elää myös työnhaun aikana. Työttömyys kestää tällä hetkellä keskimäärin 70 viikkoa, eli aika paljon säästöjä saa olla että ne riittävät noin kauan.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.
Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?
Niihin on vakuutukset. Vammaista lasta ei voi saada jos ei hankkiudu raskaaksi.
No mitäpä jos et olisi saanut edes sitä hyväpalkkaista työtä koskaan jolla maksaa vakuutukset?
Sitten käytetään varasuunnitelmaa, jos sekään ei toimi niin siirrytään vaihtoehtoon c. Ei kai kukaan laske elämäänsä yhden kortin varaan?
Kero mikä on sinun varasuunnitemasi ja suunnitelma c. Esim tilanne jossa menetät työkykysi tai/ja olemassa olevan omaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen säästänyt pienistäkin tuloista (tulonsiirroista).
---
Nyt olen kyl onnellises asemas, et on omaisuutta kertynyt ja jos erittäin nuukasti eläisin realisoimalla kaikki eläisin niillä vähintään 6 vuotta. Luotan aina parempaan tulevaisuuteen ja aina kaikki kyl järjestyy!
Niin minäkin säästin. Enää en voi kuin kaiholla muistella niitä rahoja, jotka oli tarkoitettu eläkepäivien turvaksi. Mikään ei ole muuttunut paremmaksi eikä järjestynyt.
Mitä sinä teet sitten, kun olet syönyt säästösi kuuden vuoden aikana, ja samalla vanhentunut yhtä monta vuotta? Ei sinua kukaan sitten enää palkkaa.
Osa porukasta elää onnellisesti Matrixissa, jossa itseen ei voi koskaan mikään muita kuolevaisia uhkaava vitsaus iskeä ja/tai luulee, että joku tyyliin 20k on mahtava rahasumma, jolla seilataan vaikeuksista voittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.
Miten niin "pitää pystyä" mitä jos ei pysty edes säästämään yhtään? Sun ajatus itsesi työllistämisestä on vain ajatus. Ei mikään tae siitä että onnistuisit sillä työllä elämään. Mitä sitten kun ajatus ei toteudu niin kui kuvittelet ja puolentoista vuoden säästöt on eletty nollaan. Mitä sitten teet?
Älä sinä minusta murehdi, olen tosiaan miettinyt vaihtoehtoja. Yritä sinä nyt keksiä edes se ajatus miten itse pystyisit elättämään itsesi etkä joudu olemaan almujen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä miten toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla? Tuskin sinullakaan oli heti puolentoista vuoden säästöt kasassa kun aloitit työelämän tai jos oli, rahat olivat tulleet vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi.
Ei tietenkään, kyllähän se vaatii pitkäjänteisyyttä ja vastuunottoa että hankkii riittävän koulutuksen ja osaamisen jotta pystyy saamaan hyvän aseman työelämässä sekä säästettyä rahaa. Miksi minua pitäisi rankaista siitä jos muut ei siihen pysty?
Kirkassilmäisesti siis väität, että jokaiselle olisi tarjolla ko
Missäköhän kohtaa noin olen sanonut?
Tuossahan se lukee: "Miksi minua pitäisi rankaista siitä jos muut ei siihen pysty [hankkimaan koulutusta ja säästämään rahaa]?"
EIVÄT KAIKKI IHMISET VOI PYSTYÄ, KOSKA KAIKILLE EI OLE sellaista koulutusta, jolla saa niin isopalkkaista työtä, että pystyy säästämään sitä hetkeä varten, kun jää työttömäksi jo 3-kymppisenä.
En usko hetkeäkään, että sinullakaan sellaista työtä on, koska sitä varten pitäisi olla tarpeeksi fiksu ymmärtämään tämä yhtälö, ja sinä et selvästikään ymmärrä. Sinä provoilet täällä, koska olet itse ahdistunut työttömyydestäsi eikä pieni mielesi pysty käsittelemään tilannetta muuten kuin toisia alentamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?
Jos vammautuu onnettomuudessa, vakuutus turvaa sen jälkeen elämän ja maksaa korvaukset myös menetetystä työkyvystä.
Ainakin teoriassa. Käytännössä vakuutusyhtiö voi sinua näkemättä päättää, että olet työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännä miten jengi käyttää energiaa selitysten keksimiseen miksi homma ei onnistu sen sijaan, että keksisivät keinot.
Kaikki tietävät keinot: työnantajat pitää saada ottamaan ihmisiä töihin ja maksamaan palkkaa, jolla tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä miten toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla? Tuskin sinullakaan oli heti puolentoista vuoden säästöt kasassa kun aloitit työelämän tai jos oli, rahat olivat tulleet vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi.
Ei tietenkään, kyllähän se vaatii pitkäjänteisyyttä ja vastuunottoa että hankkii riittävän koulutuksen ja osaamisen jotta pystyy saamaan hyvän aseman työelämässä sekä säästettyä rahaa. Miksi minua pitäisi rankaista siitä jos muut ei siihen pysty?
Vaatii siis pitkäjänteisyyttä ja vastuunottoa, ettei jää kännisen autoilijan alle 23-vuotiaana tai sairastu vakavasti, minkä takia joutuu lopettamaan opiskelun.
Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännä miten jengi käyttää energiaa selitysten keksimiseen miksi homma ei onnistu sen sijaan, että keksisivät keinot.
Tämä mua tukirahoilla elävissä eniten häiritsee. Kerrot jostain työstä mitä kannattaisi hakea, niin tulee miljoona selitystä miksi ei kannata. Eikä ensimmäistäkään keinoa jolla sen voisi kääntää kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen säästänyt pienistäkin tuloista (tulonsiirroista).
---
Nyt olen kyl onnellises asemas, et on omaisuutta kertynyt ja jos erittäin nuukasti eläisin realisoimalla kaikki eläisin niillä vähintään 6 vuotta. Luotan aina parempaan tulevaisuuteen ja aina kaikki kyl järjestyy!
Niin minäkin säästin. Enää en voi kuin kaiholla muistella niitä rahoja, jotka oli tarkoitettu eläkepäivien turvaksi. Mikään ei ole muuttunut paremmaksi eikä järjestynyt.
Mitä sinä teet sitten, kun olet syönyt säästösi kuuden vuoden aikana, ja samalla vanhentunut yhtä monta vuotta? Ei sinua kukaan sitten enää palkkaa.
Sempä takia ei kannata paljoo tulevaisuuttaan suunnitella.
Se o sitte sillo 6 vuoden pääst oleva murheeni.
Uskon siihen, ettei vihoviimeistä tukea eli toimeentulotukea tulla koskaan poistamaan, koska perustuslaki ja EU.
Mähän meen sit vaa luukulle :D
Mutta, ei tiedä, niin vaan isoäitini äidin perhe oli kiertolaisena. Jos mä jatkan sitten tuota kiertolaisuutta. Olihan täs pari sukupolvee paremmin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät keinot: työnantajat pitää saada ottamaan ihmisiä töihin ja maksamaan palkkaa, jolla tulee toimeen.
Niin ne tekeekin silloin kun sen työntekijän palkkaaminen on hänelle taloudellisesti kannattavaa. Siksi jokaisen työntekijän vastuulle jää tarjota sille työnantajalle jotain sellaista miksi hänet kannattaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Osakesalkkuni on yli 3M€ josta tulee 50K kuussa voittoa.
Joten makaat kotona ja siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen työn ohessa jatkuvasti lisää ja jos en näillä tutkinoilla työllisty uudestaan Suomessa, lähden tietysti ulkomaille.
Mitä teet jos työt loppuvat kesken opintojen? Työtön ei saa opiskella tai tulee karenssia.
-ap
Haen töitä sillä akateemisella loppututkinnolla, joka mulla jo on. Säästöjä on useammaksi vuodeksi, jos haluan opiskella loppuun.
Korkeakoulutettujen työttömyys on aina vain yleisempää.
En ole nytkään töissä ja tulen ihan mukavasti toimeen. Nostan erilaisia tukia sen verran, että jää rahaa hiukan säästöönkin (n. 200-400€/kk). Mikäli tukia leikattaisiin rajusti ja joutuisin itse rahoittamaan elämiseni, niin menisin töihin tai jatkaisin yritykseni liiketoimintaa.
Onneksi vasemmistolainen politiikka mahdollistaa ainakin toistaiseksi sen, että voi ottaa rennosti, eikä tarvitse stressata rahasta. En siis sano, että tuilla rikastuu, mutta ihan onnellista elämää elän muiden maksamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin töihin, tietenkin. Esim duunitorissa kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Töitä on lumitöistä ja raksa-apureista alkaen, joten koulutuksen puute ei käy selitykseksi työttömien laiskottelulle. Kaikille sopivia töitä on melkein jokaisella paikkakunnalla.
Ai kaikille halukkaille täydet tunnit? Lueppa vähän tarkemmin
Emmä osaa lukea
Vierailija kirjoitti:
Osakesalkkuni on yli 3M€ josta tulee 50K kuussa voittoa.
En usko
Vierailija kirjoitti:
Kesällä metsät on täynnä marjaa. Mitä tekee vihervasemmistolainen sohvallamakoilija?
No se tietty makaa sohvalla. Ehkä käy refreshaamassa Kelan laskuria.
Opiskele koodaamaan tai perusta firma. Jos on työkyvytön, saa työkyvyttömyyseläkettä. Palstallahan kaikki on tietysti monisairaita ja -vammaisia ja väsyttääkin vielä kaiken kukkuraksi. Rankkaa on.
pyyhi pyllys ja niistä nenäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne tekeekin silloin kun sen työntekijän palkkaaminen on hänelle taloudellisesti kannattavaa. Siksi jokaisen työntekijän vastuulle jää tarjota sille työnantajalle jotain sellaista miksi hänet kannattaa palkata.
Olet jaksanut spämmätä tuota palstalle varmaan jo 10 vuotta. Sellaista hetkeä ei tulekaan, etteikö yrittäjä haluaisi aina vain enemmän ja enemmän. Niin kauan kun yrittäjä on liian ahne, hänen on turha huudella, miksei saa työntekijää tai miksi muut eivät mene töihin.
Joillakin on vahva käsitys siitä että työttömyys tai työkyvyttömyys ei koskaan osu omalle kohdalle, en sairastu enkä saa potkuja. Se on kova pudotus kun tilanne muuttuu, se on aina mahdollista.
Nyt puhutaan ihmisistä,jotka ovat leipätöissä pakon takia,ei huvikseen,kuten menestyvät sijoittajat. Mene muualle trollaamaan.