Te, joiden mielestä "kotona makaamisesta ei pitäisi maksaa". Millä aiotte elättää itsenne, jos menetätte työpaikkanne tai työkykynne?
Paljon kuulee puhetta miten työssäkäyviä verotetaan liikaa ja että työttömille ei pitäisi maksaa nykyisenlaisia tukia.
Te jotka ajattelette näin, miten olette suunnitelleet elättävänne itsenne ja perheenne jos töitä ei yhtäkkiä olekaan? Yt-neuvottelut, konkurssi, onnettomuus, sairastuminen jne. voivat osua kenen tahansa kohdalle, ja silloin pitää pärjätä ilman palkkatuloja.
Älkääkä vastatko "haen tietenkin uutta työtä". Niin tekevät sadattuhannet muutkin, ja jollain pitää elää myös työnhaun aikana. Työttömyys kestää tällä hetkellä keskimäärin 70 viikkoa, eli aika paljon säästöjä saa olla että ne riittävät noin kauan.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Menee arvailuksi, sanon silti. Kun jotkut puhuu kotona makaavista tuilla elävistä, niin en ole koskaan ajatellut sen tarkoittavan esim sairaita ym. Olen aina luullut sen tarkoittavan lähinnä työhaluttomia ns ideologisesti työttömiä.
Montako ideologista työtöntä Suomessa on ja miten heidät on todettu? Ja kerro vielä, miksi heidän takiaan KAIKILTA leikataan? Jos kerran ideologiset työttömät on selvitetty tarkkaan, niin luulisi, että toimenpiteet voisi kohdistaa vain heihin.
Onneksi sentään tajusit vain arvelleesi ja mutuilleesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en voisi elättää itseäni, niin tappaisin itseni. Ei mulla ois pokkaa muiden siivellä elää.
Jos et voisi elättää enää lapsiasi, tappaisitko myös ne?
Kyllähän näitä aina välillä sattuu. Ehkä hän kuuluu heihin. Tunsin tällaisen perhesurmaajan.
Itse olen säästänyt pienistäkin tuloista (tulonsiirroista).
Ja töissä ollessa tietysti säästösumma on isontunut. Olen noudattanut asiantuntijoiden suositusta vähintään 3kk brutto tulot säästössä.
Kyllä se on jokaisen yksilön vastuulla säästää, eikä heti olla käsi ojos Kelan luukul, kun joku elämässä tulee. Vakuutuksetkin o sitä varten.
Nyt olen kyl onnellises asemas, et on omaisuutta kertynyt ja jos erittäin nuukasti eläisin realisoimalla kaikki eläisin niillä vähintään 6 vuotta. Luotan aina parempaan tulevaisuuteen ja aina kaikki kyl järjestyy!
Täällä on ylimielisiä ja valhetta suoltavia ihmisiä. Elämä kyllä opettaa ja kummasti voi käydä vaikka mitä. Aina jaksaa naurattaa nämä en varautunut potkuihin kun kuvittelin etten se ole minä joka olen niin ylivertainen.
Täällä on niin helppo valehdella.
Menisin töihin, tietenkin. Esim duunitorissa kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Töitä on lumitöistä ja raksa-apureista alkaen, joten koulutuksen puute ei käy selitykseksi työttömien laiskottelulle. Kaikille sopivia töitä on melkein jokaisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen työn ohessa jatkuvasti lisää ja jos en näillä tutkinoilla työllisty uudestaan Suomessa, lähden tietysti ulkomaille.
Myös silloin, kun sairastut vakavasti?
Ja onko aikuisten oikeasti osaaminen ja kielitaito siinä kuosissa, että sinne ulkomaille tarvittaessa noin vaan lähdetään?
Ja saako sieltäkään töitä Jos ei Suomessakaan suomalainen työllisty? Hikipajalle farkkuja valkaisemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.
Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?
Niihin on vakuutukset. Vammaista lasta ei voi saada jos ei hankkiudu raskaaksi.
No mitäpä jos et olisi saanut edes sitä hyväpalkkaista työtä koskaan jolla maksaa vakuutukset?
Sitten käytetään varasuunnitelmaa, jos sekään ei toimi niin siirrytään vaihtoehtoon c. Ei kai kukaan laske elämäänsä yhden kortin varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee arvailuksi, sanon silti. Kun jotkut puhuu kotona makaavista tuilla elävistä, niin en ole koskaan ajatellut sen tarkoittavan esim sairaita ym. Olen aina luullut sen tarkoittavan lähinnä työhaluttomia ns ideologisesti työttömiä.
Montako ideologista työtöntä Suomessa on ja miten heidät on todettu? Ja kerro vielä, miksi heidän takiaan KAIKILTA leikataan? Jos kerran ideologiset työttömät on selvitetty tarkkaan, niin luulisi, että toimenpiteet voisi kohdistaa vain heihin.
Onneksi sentään tajusit vain arvelleesi ja mutuilleesi.
Miten lasketaan myös ideologisesti sairaat ja vanhentuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.
Käytännössä miten toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla? Tuskin sinullakaan oli heti puolentoista vuoden säästöt kasassa kun aloitit työelämän tai jos oli, rahat olivat tulleet vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi.
Ei tietenkään, kyllähän se vaatii pitkäjänteisyyttä ja vastuunottoa että hankkii riittävän koulutuksen ja osaamisen jotta pystyy saamaan hyvän aseman työelämässä sekä säästettyä rahaa. Miksi minua pitäisi rankaista siitä jos muut ei siihen pysty?
Kirkassilmäisesti siis väität, että jokaiselle olisi tarjolla koulutus ja työpaikka hyvään duuniin, mutta eivät vain ota niitä vastaan? Ihan faktaa on, ettei kaikille ole koulutuspaikkoja.
Et ilmeisesti myöskään halua, että on olemassa siivoojia, ruuan valmistajia, ruuan keräilijöitä, hyllyttäjiä, hoitajia ynnä muita pitämässä paikkoja ja ihmisiä kunnossa? Tuskinpa kauan viihtyisit maailmassa, jossa etenkään siivoamista ei olisi missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en voisi elättää itseäni, niin tappaisin itseni. Ei mulla ois pokkaa muiden siivellä elää.
Jos et voisi elättää enää lapsiasi, tappaisitko myös ne?
Kyllähän näitä aina välillä sattuu. Ehkä hän kuuluu heihin. Tunsin tällaisen perhesurmaajan.
Se on sellainen pullantuoksuinen unelmameininki. Sairaat ja vanhat vanhemmat tapetaan varmaan tarvittaessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä miten toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla? Tuskin sinullakaan oli heti puolentoista vuoden säästöt kasassa kun aloitit työelämän tai jos oli, rahat olivat tulleet vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi.
Ei tietenkään, kyllähän se vaatii pitkäjänteisyyttä ja vastuunottoa että hankkii riittävän koulutuksen ja osaamisen jotta pystyy saamaan hyvän aseman työelämässä sekä säästettyä rahaa. Miksi minua pitäisi rankaista siitä jos muut ei siihen pysty?
Kirkassilmäisesti siis väität, että jokaiselle olisi tarjolla koulutus ja työpaikka hyvään duuniin, mutta eivät
Missäköhän kohtaa noin olen sanonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen työn ohessa jatkuvasti lisää ja jos en näillä tutkinoilla työllisty uudestaan Suomessa, lähden tietysti ulkomaille.
Myös silloin, kun sairastut vakavasti?
Ja onko aikuisten oikeasti osaaminen ja kielitaito siinä kuosissa, että sinne ulkomaille tarvittaessa noin vaan lähdetään?
Ja saako sieltäkään töitä Jos ei Suomessakaan suomalainen työllisty? Hikipajalle farkkuja valkaisemaan?
Joo onhan Suomi ihan ylivertainen työmarkkina-alue esim. Keski-Eurooppaan verrattuna.
Älä ole toivoton. Minä en ole milloinkaan saanut mitään tukia, en edes opintotukea. Ne alkoivat vasta 70- luvulla. Kun pyrin haluamaani kouluun, säästin hyvin pienestä siivoojan palkasta, että sain ostettua oppikirjat ja pakolliset asusteet. Nälkä oli usein kova, meni pari päivää ihan ilman ruokaa, sitten taas keksin jotain pientä ostettua. Viikonlopuksi oli puolikas ranskanleipää. Kun ei ollut kirppareita eikä ketään sukulaista lähellä oli vaatetus iso pulma.
Opiskelun aikana saimme aterian kerran päivässä. Vähitellen pääsin ammattiin. Sen jälkeen ei ole ollut Matti kukkarossa. Saman olen opettanut lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "pitää pystyä" mitä jos ei pysty edes säästämään yhtään? Sun ajatus itsesi työllistämisestä on vain ajatus. Ei mikään tae siitä että onnistuisit sillä työllä elämään. Mitä sitten kun ajatus ei toteudu niin kui kuvittelet ja puolentoista vuoden säästöt on eletty nollaan. Mitä sitten teet?
Olen sitä mieltä että periaate pitäisi olla se, että jokainen elättää itsensä (ja lapsensa). Tekee jotain työtä sen eteen. Ja palkan pitäisi olla sellainen, että se kohtuullisesti siihen riittää. Yhteiskunnan tukia tarvitaan, mutta sen tulisi olla väliaikainen ratkaisu tiukan paikan tullen. Kyllä minuakin ärsyttää loiset, jotka maksattavat koko elämänsä ajan elämisensä muilla ja itkevät kun Sossu ei antanut rahaa tiskikoneeseen.
Rakenteessa on kyllä parannettavaa, myönnetään.
On kyllä jännä miten jengi käyttää energiaa selitysten keksimiseen miksi homma ei onnistu sen sijaan, että keksisivät keinot.
Vierailija kirjoitti:
Ja töissä ollessa tietysti säästösumma on isontunut. Olen noudattanut asiantuntijoiden suositusta vähintään 3kk brutto tulot säästössä.
Kyllä se on jokaisen yksilön vastuulla säästää, eikä heti olla käsi ojos Kelan luukul, kun joku elämässä tulee. Vakuutuksetkin o sitä varten.
Nyt olen kyl onnellises asemas, et on omaisuutta kertynyt ja jos erittäin nuukasti eläisin realisoimalla kaikki eläisin niillä vähintään 6 vuotta. Luotan aina parempaan tulevaisuuteen ja aina kaikki kyl järjestyy!
Mikä on sun käsitys pienistä tuloista? Alle 1000€?
Vierailija kirjoitti:
---
Niin minäkin säästin. Enää en voi kuin kaiholla muistella niitä rahoja, jotka oli tarkoitettu eläkepäivien turvaksi. Mikään ei ole muuttunut paremmaksi eikä järjestynyt.
Mitä sinä teet sitten, kun olet syönyt säästösi kuuden vuoden aikana, ja samalla vanhentunut yhtä monta vuotta? Ei sinua kukaan sitten enää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Menisin töihin, tietenkin. Esim duunitorissa kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja. Töitä on lumitöistä ja raksa-apureista alkaen, joten koulutuksen puute ei käy selitykseksi työttömien laiskottelulle. Kaikille sopivia töitä on melkein jokaisella paikkakunnalla.
Ai kaikille halukkaille täydet tunnit? Lueppa vähän tarkemmin