Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden mielestä "kotona makaamisesta ei pitäisi maksaa". Millä aiotte elättää itsenne, jos menetätte työpaikkanne tai työkykynne?

Vierailija
14.12.2025 |

Paljon kuulee puhetta miten työssäkäyviä verotetaan liikaa ja että työttömille ei pitäisi maksaa nykyisenlaisia tukia.

Te jotka ajattelette näin, miten olette suunnitelleet elättävänne itsenne ja perheenne jos töitä ei yhtäkkiä olekaan? Yt-neuvottelut, konkurssi, onnettomuus, sairastuminen jne. voivat osua kenen tahansa kohdalle, ja silloin pitää pärjätä ilman palkkatuloja. 

Älkääkä vastatko "haen tietenkin uutta työtä". Niin tekevät sadattuhannet muutkin, ja jollain pitää elää myös työnhaun aikana. Työttömyys kestää tällä hetkellä keskimäärin 70 viikkoa, eli aika paljon säästöjä saa olla että ne riittävät noin kauan.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen työn ohessa jatkuvasti lisää ja jos en näillä tutkinoilla työllisty uudestaan Suomessa, lähden tietysti ulkomaille.

Entä jos menetät työkykysi? Ja sitten kun tulee lisää ikää niin ei sitä työpaikkaa niin vain enää vaihdetakaan. 

Vierailija
22/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en voisi elättää itseäni, niin tappaisin itseni. Ei mulla ois pokkaa muiden siivellä elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.

Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?

Jos vammautuu onnettomuudessa, vakuutus turvaa sen jälkeen elämän ja maksaa korvaukset myös menetetystä työkyvystä.

Vierailija
24/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen työn ohessa jatkuvasti lisää ja jos en näillä tutkinoilla työllisty uudestaan Suomessa, lähden tietysti ulkomaille.

Entä jos menetät työkykysi? Ja sitten kun tulee lisää ikää niin ei sitä työpaikkaa niin vain enää vaihdetakaan. 

Jos en pysty tekemään ollenkaan yhtään mitään työtä, on tilanne sellainen, että on aika ostaa menolippu Sveitsiin.

Vierailija
25/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä metsät on täynnä marjaa. Mitä tekee vihervasemmistolainen sohvallamakoilija?

No se tietty makaa sohvalla. Ehkä käy refreshaamassa Kelan laskuria.

Opiskele koodaamaan tai perusta firma. Jos on työkyvytön, saa työkyvyttömyyseläkettä. Palstallahan kaikki on tietysti monisairaita ja -vammaisia ja väsyttääkin vielä kaiken kukkuraksi. Rankkaa on.

Vierailija
26/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee arvailuksi, sanon silti. Kun jotkut puhuu kotona makaavista tuilla elävistä, niin en ole koskaan ajatellut sen tarkoittavan esim sairaita ym. Olen aina luullut sen tarkoittavan lähinnä työhaluttomia ns ideologisesti työttömiä.

Ajatus kai perustuu siihen, että voi sattua kenelle tahansa. Pitäisi kai kysyä siltä, joka niin sanoo. En vaan tiedä ketään joka olisi sitä mieltä. 

Voi siihen liityä jotain muutakin, ehkä. Muistelen, että työttömyyden kasvusta, olisi 40 % osuus aiheutunut maahanmuutosta. Siis TYÖTTÖMYYDEN KASVUSTA. Jos näin on, niin se tarkoittaa, että maahan tulee melkoinen määrä ihmisiä kortistoon. Voisiko nää liittyä jotenkin asiaan. Arvailua kyllä, kuten sanottu.

Vierailija
27/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt puolitoista vuotta pitää pystyä säästöillä elämään. Minulla on myös ajatuksia siitä miten voisin itse työllistää itseni.

Jos iskee paha syöpä tai vammaudut onnettomuudessa, puolitoista vuotta on aika pieni aika. Senkin jälkeen pitäisi syödä. Entä, jos saat vammaisen lapsen?

Niihin on vakuutukset. Vammaista lasta ei voi saada jos ei hankkiudu raskaaksi.

Okei. Eli hoidetaan homma niin, että kaikki hommaavat kattavat vakuutukset, joissa ei ole pienintäkään porsaanreikää, ja kukaan ei enää koskaan hankkiudu raskaaksi. Kuulostaa jotenkin kuitenkin helpommalta tämä nykyinen systeemi. Varsinkin, kun nuo 1,5v nettotuloja vastaavat säästöt ja muutama ajatus itsensä työllistämisestä eivät ihan kesää tee.

Vierailija
28/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös silloin, kun sairastut vakavasti?

Vierailija
29/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en voisi elättää itseäni, niin tappaisin itseni. Ei mulla ois pokkaa muiden siivellä elää.

Jos et voisi elättää enää lapsiasi, tappaisitko myös ne? 

Vierailija
30/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Eli hoidetaan homma niin, että kaikki hommaavat kattavat vakuutukset, joissa ei ole pienintäkään porsaanreikää, ja kukaan ei enää koskaan hankkiudu raskaaksi. Kuulostaa jotenkin kuitenkin helpommalta tämä nykyinen systeemi. Varsinkin, kun nuo 1,5v nettotuloja vastaavat säästöt ja muutama ajatus itsensä työllistämisestä eivät ihan kesää tee.

Ei kai minun kaikista tarvitse huolehtia? Kysyit mitä minä teen. 

Vierailija
31/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko aikuisten oikeasti osaaminen ja kielitaito siinä kuosissa, että sinne ulkomaille tarvittaessa noin vaan lähdetään?

Vierailija
32/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vammautuu onnettomuudessa, vakuutus turvaa sen jälkeen elämän ja maksaa korvaukset myös menetetystä työkyvystä.

Oletat aivan liian optimistisesti, että vammaudut niin pahasti, ettei kukaan epäile tilaasi. Suomessa on lukuisia ihmisiä, jotka joutuvat tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa korvauksista. Vammaisen lapsen vanhemmat saattavat joutua joka vuosi uudestaan todistamaan, että ei, lapsi ei maagisesti tänäkään vuonna ole parantunut, vaan on edelleen pyörätuolissa. 

Vierailija
33/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesalkkuni on yli 3M€ josta tulee 50K kuussa voittoa.

Niin? Entä jos tätä salkkua ei olisi? Monella ei ole eikä pysty hommaamaan kun ei ole tuloja eikä perintöä

Vierailija
34/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesalkkuni on yli 3M€ josta tulee 50K kuussa voittoa.

Ei tule.

Vierailija
35/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko aikuisten oikeasti osaaminen ja kielitaito siinä kuosissa, että sinne ulkomaille tarvittaessa noin vaan lähdetään?

Miksei voisi työllistyä ulkomailla, jos työllistyy Suomessa? Ihan jatkuvasti ihmiset muuttavat töiden perässä toiseen maahan. 

Vierailija
36/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä miten toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla? Tuskin sinullakaan oli heti puolentoista vuoden säästöt kasassa kun aloitit työelämän tai jos oli, rahat olivat tulleet vanhemmiltasi tai muilta sukulaisiltasi. 

Vierailija
37/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä metsät on täynnä marjaa. Mitä tekee vihervasemmistolainen sohvallamakoilija?

No se tietty makaa sohvalla. Ehkä käy refreshaamassa Kelan laskuria.

Opiskele koodaamaan tai perusta firma. Jos on työkyvytön, saa työkyvyttömyyseläkettä. Palstallahan kaikki on tietysti monisairaita ja -vammaisia ja väsyttääkin vielä kaiken kukkuraksi. Rankkaa on.

Opettele koodaamaan? Miten? Opettele sinä joku taito tuosta vain mistä ei ole minkäänlaista ymmärrystä. Hain opiskelemaan koodausta niin en kyllä läpäissyt testiä jolla sinne pääsee. Meinaatko silti että voisin tuosta vain opetella asian jos nuo testit ei edes onnistu?

Vierailija
38/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tossa kolme. Jolla oli jokin suunnitelma.

Eipä se vakuutus kaikkea korvaa. Kännissä autolla penkkaan ja pyörätuoliin.

Tai unohtui turvavyö. Miinus 40 prossaa korvauksia.

Aika surullista, et 50 k osake tuloilla keskustaan vauvalla. Tuttu yrittäjä reissaa paljon ja tekee. Hotellin uima altaalla läppärillä. Etätyönä firman paperihommat.

Ei roiku vauvalla.

Työllistää 40 ihmistä. 

Vierailija
39/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä jos et olisi saanut edes sitä hyväpalkkaista työtä koskaan jolla maksaa vakuutukset?

Vierailija
40/182 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sä luulet.