Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini-ikäinen lapseni vihaa minua

Vierailija
14.12.2025 |

Meneeköhän tämä koskaan ohi? 

Lukioikäinen lapseni aloittaa päivänsä minulle kiroilemalla, syyttelee ja eristäytyy omaan huoneeseensa. Jos otan puheeksi esim. että pitäisi ostaa uusia vaatteita hänelle, alkaa huutaa kuinka on jo asiasta sanonut aiemmin (kiroilun säestämänä) ja että juuri nyt ei kiinnosta enää. Ja totta, on saattanut pyytää jotain uutta vaatetta aikaisemmin enkä ole sitä ostanut vaan halunnut että hän käyttää ensin muita vaatteita joita hänellä on paljon. 

Säilyttää kaikki tavaransa huoneen lattialla ja astuu niiden päältä lähtiessään jonnekin. 

Hän on itse sanonut olevansa minulle ikuisesti katkera ja vihainen siitä että aloitin aikoinaan uuden parisuhteen josta syntyi hänelle pikkusisarus. Olemme kuitenkin pikkusisaruksen isän kanssa eronneet pari vuotta sitten, koska teini ei tullut hänen kanssaan toimeen ja kaikkien elämä alkoi olla todella hankalaa. Kuulemma teini ei ikinä anna minulle anteeksi että joutui sietämään isäpuoltaan. Hän arvostelee minua äitinä, miten olen huono ja kelvoton äiti. 

Olen yrittänyt saada häntä keskustelemaan koulun psykologin kanssa, ei suostu. Itsekin olen avoin keskustelulle, ei halua puhua. 

Ylsinhuoltajana olen pienituloinen ja jos sanon että ei ole varaa johonkin asiaan, hän suuttuu ja kiroilee. Olen sanonut että en hyväksy kiroilua ja ylimielisyyttä, ajoittain ottanut puhelimen pois tai jättänyt viikkorahan maksamatta ruman puhetavan vuoksi mutta maksanut kyllä myöhemmin jos nuori on pyytänyt anteeksi. 

Minulla on jatkuvasti paha olo ja syytän itseäni tästä kaikesta. Näen ympärilläni nuoria jotka viihtyvät vanhempiensa seurassa mutta omani vihaa minua. No, tämä oli tämmöinen avautuminen, kai haen vertaistukea. 

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana rauhoitat tilanteen. Älä anna vastakaikua. Mekastus alkaa niin poistut paikalta esim. vessaan tai ulos. Anna mekastaa yksinänsä.

Eihän siitä voi lähteä pois, jos talossa on samaan aikaan pienempi lapsi, jota kohtaan isompi lapsi kokee voimakasta kaunaa. Luitko aloitusta?

Minkähän aloituksen sinä luit? Ei siinä puhuttu kaupasta pienempää lasta kohtaan. 

Aloituksessa sanotaan selvästi, että teini on "vihainen ja katkera"  äidille, koska äidillä oli uusi mies elämässä ja äiti sai lapsen uudessa suhteessa. Käsitän tämän niin, että teini on katkera ja vihamielinen niin äitiään kuin pikkusisarustaan kohtaan.

Siinä ei vain niin sanottu, vaan tulkitsit itse sen niin. 

Vierailija
62/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä äiti?! Syytät lasta, kun hän ei ole halunnut vierasta miestä kotiinne leikkimään isää. Sitten vielä syytät erostakin. Olet itsekäs. Nyt kiusaat lasta vielä ja vaadit pyytämään asioita anteeksi, vaikka itse olet todella julma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan miltä tuntuu, jos omaan kotiin tulisi tuntematon vieras aikuinen pitämään järjestystä ja kuria, myös sinun omaan huoneeseesi. Että näinkö siivotonta täällä on, järjestelläänpäs tämä uudelleen ja sinä teet niin kuin minä sanon.

Mikä voisikaan mennä pieleen. 

Vierailija
64/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perheissä missä asutaan bio vanhempien kanssa niin lapset tulevat teini-ikään.

Ja sille vanhemmalle kiukutellaan jonka kanssa tunnetaan olo turvalliseksi.

Ap, nyt tulee teini-iän tuomaa lokaa niskaasi.

Mietin myös tota kuviota että mitä isäpuoli on saattanut puuhastella kun et ole ollut kotona kuulemassa tai näkemässä? Ehkäpä olet ollut niin rakastunut että et ole kaikkea hoksannut, tai jotain omasta lapsuudestasi miksi hyväksyt aikuselta epäkunnioittavaa käytöstä?

Hyvä jos teini menis puhumaan ulkopuoliselle. Saatta olla koulussa kiusattukin.

Teetkö mitään pelkästään teinin kanssa? Shoppailu, syömään tms?

Vierailija
65/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy teiniltä, haluaisiko muuttaa isänsä luo asumaan.

Vierailija
66/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana rauhoitat tilanteen. Älä anna vastakaikua. Mekastus alkaa niin poistut paikalta esim. vessaan tai ulos. Anna mekastaa yksinänsä.

Eihän siitä voi lähteä pois, jos talossa on samaan aikaan pienempi lapsi, jota kohtaan isompi lapsi kokee voimakasta kaunaa. Luitko aloitusta?

Minkähän aloituksen sinä luit? Ei siinä puhuttu kaupasta pienempää lasta kohtaan. 

Aloituksessa sanotaan selvästi, että teini on "vihainen ja katkera"  äidille, koska äidillä oli uusi mies elämässä ja äiti sai lapsen uudessa suhteessa. Käsitän tämän niin, että teini on katkera ja vihamielinen niin äitiään kuin pikkusisarustaan kohtaan.

Tämä on ap äidin käsitys asiasta. Mutta minkälainen olikaan isäpuoli lapselle?

Onko muutes ap lapsi tyttö tai poika?

Vierailija
67/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan miltä tuntuu, jos omaan kotiin tulisi tuntematon vieras aikuinen pitämään järjestystä ja kuria, myös sinun omaan huoneeseesi. Että näinkö siivotonta täällä on, järjestelläänpäs tämä uudelleen ja sinä teet niin kuin minä sanon.

Kuten esim. anoppi järjestämään poikansa kodin mieleisekseen, kun meillä on suvussa ollut tapana vaihtaa kesä-, syys-, talvi-, kevätverhot... ja tietysti jouluverhot... toinkin tässä meiltä kotoa ylimääräisiksi jääneitä verhoja, poika niin tykkäsi näistä... Yleensä perheen toinen aikuinen ei ilahtuisi. 🤣

Vierailija
68/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinillä on paha olo sen vuoksi, että olet toiminut itsekkäästi. Missä välissä aloit suhteenkin uuden miehen kanssa, vaikka teinillä ei isäkään ole mukana elämässä? 

Pyydä teiniltä anteeksi ja tue teiniä ja lastesi sisarussuhdetta. Sano olleesi itsekäs ja toimi epäitsekkäästi. 

Vierailija
69/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna teinin olla rauhassa huoneessaan äläkä mene sinne.

Karhunpalvelus. Kyllä säännöt pitää olla ja vanhempia kunnioittaa. Ei voi antaa tehdä miten huvittaa.

Vanhempi ensin kunnioittaa lasta ja kasvattaa siihen mitä kunnioitus on. Sen jälkeen lapsi kyllä kunnioittaa.

Ap ei kunnioita lastaan ollenkaan. Toimii todella itsekkäästi. 

Vierailija
70/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt uuteen suhteeseen heti vaan olin n. 10 vuotta yksin ennenkuin perustimme uusperheen. En syytä erosta teiniä vaan tiedostan että miehen olisi aikuisena pitänyt pystyä parempaan ja toisaalta itse annoin tilanteen mennä liian pitkälle. Kotona oli valtataistelu päällä ja sellaiseksi se ei olisi saanut mennä alun alkaenkaan. 

ap 

Vierailija
71/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinisi käyttää valtaa sinuun.  On varmasti totta, että uusperhe on ollut teinille vaikea asia, mutta nyt on nyt. Sinä asut ilman miestä, sinulla ei ole paljon rahaa ja teinin on ymmärrettävä, että nyt on nyt ja tilanne on tämä. Häntä vaivaava uusperhekuvio on jo poistunut. Olet ehdottanut teinille keskusteluapua, josta hän on kieltäytynyt. Enempää et tällä hetkellä voi tehdä menneisyyden purkamiseksi.

Koska nyt on nyt, sinä määräät miten kotona ollaan ja miten siellä toisille puhutaan. Rajat on rakkautta ja luo turvallisuutta. Laita ne rajat.

Vierailija
72/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna teinin olla rauhassa huoneessaan äläkä mene sinne.

Karhunpalvelus. Kyllä säännöt pitää olla ja vanhempia kunnioittaa. Ei voi antaa tehdä miten huvittaa.

Minkähän verran lasta on aikoinaan kuunneltu vanhemman muodostaesa uusperhettä? Ensin ero omasta vanhemmasta ja sitten uusi ihminen kotiin. On raskasta. 

Ihan äskettäin on lääkärin tai psykologin taholta kuultu opastusta lapsiperheille, että ei saa antaa lasten määräillä. Aikuiset tekevät päätökset perheessä. Lapset voivat korkeintaan valita minkävärisen vaatteen panevat jonakin päivänä (pienemmät lapset) tai minkä harrastuksen aloittaa (isot lapset, jos vanhemmilla on varaa).

Tuskin tämä psykologi tarkoitti, että uuden miehen saa tuoda kotiin kuin huvittaa, vaan että yhdessä kaikki noudattavat kodin sääntöjä. 

Vierailija
73/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettei lapsella ole ollut mitään rajoja. Äiti on ollut vain häntä varten ja siksi äidin uusi parisuhde on ollut niin vaikea sietää.

Sitten isäpuoli ulkopuolisena yrittänyt opettaa jotain normaaleja asioita, miten elämässä toimintaan. Omien jälkeen siivoaminen on musta aika minimi mitä vaaditaan jo alakoululaiseltakin.

Ja nyt käytös lapsellista ja asiatonta ja äiti yrittää silti olla teinille mieliksi, koska rakastaa tätä ja lapsen paha olo tuntuu kurjalta.

Jos olisin ap, tekisin selvät säännöt, kiroilusta ym rahahanat kiinni, se varmaan on ainoa teinille tuntuva rangaistus. Kertoisin  teinilleettä hän on minulle rakas, mutta ei ole lapsen asia määrätä aikuisen elämää.

Jos isäpuoli ollut väkivaltainen, ero ollut oikea ratkaisu ja siinä olet ollut teinin puolella niinkuin pitääkin. Jos olet katsellut väkivaltaa tai sillä uhkailua sivusta, pyydä oikeasti anteeksi. Jos ei, niin tuntuu väärältä, että teini on vaikuttanut parisuhteeseen, mutta sille ei enää mitään voi.

Ja lopuksi, jokainen vanhempi epäonnistuu jossain, tavalla tai toisella. Jotkut lapset vihaa vanhempiaan syystä, jotkut syyttä ja jotkut rakastaa vaikka vanhemmat olis ollu ihan hirveitä, yritä olla armollinen itsellesi, voi olla että aikuisena välit paranee. Älä laimin lyö nuorempaa lasta teinin temppuilujen vuoksi vaan tee hänen kanssaan kivoja asioita ja pyydä teinikin niihin mukaan välillä.

Vierailija
74/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tilanteita joissa isäpuoli laittoi todella tiukat rajat teinille ja lopulta isäpuoli ei enää osannut hillitä itseään ja sanoi että hänellä saattaa itsehillintä pettää täysin. Silloin teimme yhdessä eropäätöksen, koska en voinut olla jatkuvasti kotona sovittelemassa tilanteita. 

Isäpuoli esimerkiksi piti todella tärkeänä huoneen siisteyttä ja omien jälkien siivoamista, ja näistä tuli riitoja päivittäin. Teini ei noudattanut eikä edelleenkään noudata mitään yhteisiä sääntöjä ja kotityöt jättää tekemättä. Jos esim. pyydän viemään roskat, hän vie ne vasta kun olen laittanut roskapussit hänen huoneeseensa haisemaan sanottuani ensin asiasta kymmenen kertaa. En kuitenkaan halua puolustella itseäni, varmasti on ollut teinille kamalaa asua aikuisen kanssa jonka kanssa ei tule toimeen. Ja pikkusisarus on vienyt huomiotani. Näistä olisin valmis puhumaan ihan rehellisesti ja avoimesti. 

Hirvee äijä oli, hyvä että pääsit eroon. Teini-parka, ei ihme että on jäänyt sislälle vihaa.

Vierailija
76/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mennyt uuteen suhteeseen heti vaan olin n. 10 vuotta yksin ennenkuin perustimme uusperheen. En syytä erosta teiniä vaan tiedostan että miehen olisi aikuisena pitänyt pystyä parempaan ja toisaalta itse annoin tilanteen mennä liian pitkälle. Kotona oli valtataistelu päällä ja sellaiseksi se ei olisi saanut mennä alun alkaenkaan. 

ap 

Oletko puhunut tästä teinille? 

Vierailija
77/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helv-. Lukioikäinen, ja kohdellaan kuin 3-vuotiasta? Miltä ap sinusta tuntuisi, jos vaikka pomo tai kelan virkailija mielivaltaisesti ottaisi puhelintasi pois, jättäisi yhtä mielivaltaisesti maksamatta sovitusti, kieltäisi ostamasta ja aivan satunnaisesti ilmottaisi että nyt, hänen armoataan, voitte mennä ostamaan jotain, vaikka myynnissä ei ole mitään mitä haluaisit?

Nätisti vain hymyilisit ja hyppisit tuollaisen sekopään mielivaltaisuuden mukaan? Et edes mielessäsi kiroaisi tuollasta kahjoa?

Ei ihme että nuori voi pahoin. Minäkin aloin voimaan pahoin pelkästään luettuani aloituksen. Ja kiroilemaan.

Jos tämä kakara käyttäytyy kuin 3-vuotias, niin tätä myös kohdellaan kuin 3-vuotiasta.

Eipä mamma vaikuttanut yhtään siltä että olisi koskaan yrittänytkään kohdella muutoin. Täysin mielivaltaisesti, ilman johdonmukaisuutta, pakottaen lukiolaisen siihen ahdistavaan rooliin ja päälle syyllistää nuorta tämän voidessa pahoin.

Toivottavasti nuori löytää elämäänsä luotettavia, tasapainoiia ihmisiä. Kotona sellaisia ei ole kuin ehkä pikkusisarus, joka luultavasti aikuisena suorittaa hyvää elämää ja mammalta salassa käy vuosia terapiassa kunnes saa luotua sisaruksen kanssa välit ja katkaisee välit sekopäämammaan.

Kerro vielä sinäkin, kuinka itse reagoisit jos pomosi tai kelan virkailija toimisi sinun kanssasi, kuten ketjun aloittaja kohtelee lähes aikuista lastaan?

Vierailija
78/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän tulee pärjäämään töissä? Siellähän tanssitaan myös työnantajan pillin mukaan, eikä kaikki ole aina kivaa.

Vierailija
79/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap koskaan kysynyt lapselta, että millaisen kotielämän hän haluaa? Lapsi on ilmaissut kyllä ettei ole halunnut kotiin vierasta miestä etkä ole kuunnellut. Pitäisi nyt vain kysyä teinilta mikä hänelle toisi hyvää oloa ja pyrkiä siihen. 

Vierailija
80/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isäpuolen jo aikuisiällä. Mulla ja sisaruksillani oli jo omat elämät ja asuimme omillamme. Onneksemme.

Mutta äitini muutti suoraan tämän miehen luo isäni luonta. Olivat tapailleet jonku kuukauden kun muutti. Siis kyseessä pettäminen.

Tämä mies osottautu alkoholistiksi. Ei mitenkään rappiolla mutta otti ryyppyputkia. Pari vuotta meni niin äiti tapas uuden miehen jonka mukaan läksi. Siis suoraan tämän alkoholistin luota. Tää nykyinen onkin sitten höystetty kaikilla extra aakkosilla ja lisäksi yksinkertanen.

Äitini menee tunteella, rakastuneena täysin järjetön ja nämä miehet olleet parasta.

Me lapsethan nähtii jo parin tapaamisen jälkee mitä nää äijät oli. Äiti ei ottanut korviinsa kun varoteltiin.

Ollaan kiitollisia että bio vanhempamme olivat yhdessä niin kauan että kerettiin aikusiksi.

Ap, olet myös varmasti mennyt tunteella kun rakastuit.

Sulla on kuitenkin se 100% vastuu ollut lapsestasi.