Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini-ikäinen lapseni vihaa minua

Vierailija
14.12.2025 |

Meneeköhän tämä koskaan ohi? 

Lukioikäinen lapseni aloittaa päivänsä minulle kiroilemalla, syyttelee ja eristäytyy omaan huoneeseensa. Jos otan puheeksi esim. että pitäisi ostaa uusia vaatteita hänelle, alkaa huutaa kuinka on jo asiasta sanonut aiemmin (kiroilun säestämänä) ja että juuri nyt ei kiinnosta enää. Ja totta, on saattanut pyytää jotain uutta vaatetta aikaisemmin enkä ole sitä ostanut vaan halunnut että hän käyttää ensin muita vaatteita joita hänellä on paljon. 

Säilyttää kaikki tavaransa huoneen lattialla ja astuu niiden päältä lähtiessään jonnekin. 

Hän on itse sanonut olevansa minulle ikuisesti katkera ja vihainen siitä että aloitin aikoinaan uuden parisuhteen josta syntyi hänelle pikkusisarus. Olemme kuitenkin pikkusisaruksen isän kanssa eronneet pari vuotta sitten, koska teini ei tullut hänen kanssaan toimeen ja kaikkien elämä alkoi olla todella hankalaa. Kuulemma teini ei ikinä anna minulle anteeksi että joutui sietämään isäpuoltaan. Hän arvostelee minua äitinä, miten olen huono ja kelvoton äiti. 

Olen yrittänyt saada häntä keskustelemaan koulun psykologin kanssa, ei suostu. Itsekin olen avoin keskustelulle, ei halua puhua. 

Ylsinhuoltajana olen pienituloinen ja jos sanon että ei ole varaa johonkin asiaan, hän suuttuu ja kiroilee. Olen sanonut että en hyväksy kiroilua ja ylimielisyyttä, ajoittain ottanut puhelimen pois tai jättänyt viikkorahan maksamatta ruman puhetavan vuoksi mutta maksanut kyllä myöhemmin jos nuori on pyytänyt anteeksi. 

Minulla on jatkuvasti paha olo ja syytän itseäni tästä kaikesta. Näen ympärilläni nuoria jotka viihtyvät vanhempiensa seurassa mutta omani vihaa minua. No, tämä oli tämmöinen avautuminen, kai haen vertaistukea. 

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paiskasiko se sun uus mies sen? todennäköisempää kuin luulet. ihanasti olet asettanut lapsesi vaaraam, mutta kunhan äiti saa MUNAA <3

Vierailija
102/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole lapselle äiti. Nyt olet asettanut miehen lapsesi edelle. Sitten vielä laitoit miehen kasvattamaan lastasi. Ota vastuusi omista teoistasi ja tekemättä jättämisestäsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9v on kokeillut tuota tapaa puhua ja puutuin siihen vakavasti. Hänen ei ensinnäkään ole pakko asua kanssani, voi mennä isälleen tai laitokseen. Aikuisena minä teen päätökset siitä millaisessa suhteessa olen, millaista työtä teen, paljon lapset saavat rahaa, uusia vaatteita yms. Minua ei haittaa yhtään vaikka ne säännöt lapsen mielestä ovat paskoja tai olisin paska mutsi, mutta en myöskään kuuntele kun hän haukkuu minua. Jos asian on ilmaissut kerran se riittää ja minä en sitä enemmän kuuntele. Lapsi voi mennä ulos huutamaan raivonsa pois ja tulla kotiin kun on rauhoittunut, ja näin meillä myös toimitaan . Lukio ikäisen heittäisin kokonaan kotoa pois tuolla käytöksellä. 

Vierailija
104/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen se isäpuoli sitten oli teiniä kohtaan? sen tietää vain teini itse. Vaikuttaa kyllä siltä, että on paha murrosikä menossa, ehkä tokenee, kun vanhenee, tai sitten on vaan hankala luonne. Ehkä se hänenkin ajatusmaailmansa siitä selkeytyy, kun muuttaa omilleen.

Vierailija
105/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 9v on kokeillut tuota tapaa puhua ja puutuin siihen vakavasti. Hänen ei ensinnäkään ole pakko asua kanssani, voi mennä isälleen tai laitokseen. Aikuisena minä teen päätökset siitä millaisessa suhteessa olen, millaista työtä teen, paljon lapset saavat rahaa, uusia vaatteita yms. Minua ei haittaa yhtään vaikka ne säännöt lapsen mielestä ovat paskoja tai olisin paska mutsi, mutta en myöskään kuuntele kun hän haukkuu minua. Jos asian on ilmaissut kerran se riittää ja minä en sitä enemmän kuuntele. Lapsi voi mennä ulos huutamaan raivonsa pois ja tulla kotiin kun on rauhoittunut, ja näin meillä myös toimitaan . Lukio ikäisen heittäisin kokonaan kotoa pois tuolla käytöksellä. 

Junttius ja elämänkouluus rehottaa täällä näköjään. 

Vierailija
106/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole junttia että lapsella on kuri ja käytöstavat. Eikä vanhemmat koe ongelmaksi häntä kasvattaa. 

Vierailija
107/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano teinille että teet hänestä lasun , niin pääsee kasvamaan johonkin muualle , sijoitukseen tai laitokseen jos ei osaa olla ihmisiksi-. Teinit voi olla kauheita, mutta kyllä siinäkin rajansa on, ei kotona huudeta, kiroilla ja räyhätä aamusta iltaan vaikkaa olisi kuinka teini.

Vierailija
108/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensimmäiseksi viikkoraha pois. Hän ei ansaitse sitä. Etkä osta hänelle myöskään mitään muuta ylimääräistä tai kivaa, etkä maksa puhelimeen saldoa/ laskua. 

Toiseksi kaikki lattialla oleva tavara mustaan jäte säkkiin ja lukkojen taakse. Saa tavaraa takaisin jos osaa käyttäytyä. 

Huoneen ovi pois. Sänky pois, nukkukoot patjalla lattialla. 

Kova kovaa vastaan. Sinulla on enemmän valtaa kuin teinilläsi, käytä sitä. 

Tsemppiä.

Päivän elämänkouluin postaus

Päivän toimivin postaus, nykyää lapset voi huonosti kun vanha kunnon kuri on asia jota ei edes haluta käyttää. 

Vierailija
109/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tilanne minusta ihan normaalilta kuulosta. On meilläkin teinien kanssa ollut kaikenlaisia kausia, mutta tuo ap:n kertomus kuulosti jotenkin tosi pahalta. Varmaan voisi olla hyötyä ulkopuolisesta avusta? Taustallahan voi olla vaikka mitä ahdistusta tai oman elämän tuskaa, mitä teini ei osaa itse pukea sanoiksi, mutta joka sitten purkautuu pahana olona ja kiroiluna. 

Vierailija
110/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aivan järkyttävää vihapuhetta nuorta kohtaan, herranjumala sentään! Itse olen kasvattanut 3 lasta eikä ikinä olisi tullut mieleen kävellä nuoren yli ja nostaa ovi pois paikoiltaan ja tavarat säkkiin! Kyllä sitä j...ta on nuorellakin oikeus olla olemassa!

Ottakaan nyt herranjestas sentään selvää nuoren kehityksestä ennenkuin ihan ruoskitte hänet hengiltä! Mitä kasvaa tuollaisesta nuoresta jota ei kunnioita, tavarat viedään ja ovet nostetaan pois!? Te olette ihan HULLUJA!

Vierailija
111/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs teinin oma isä on voisit työntää hänet sille.

Vierailija
112/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis loogissti käyttäytyvä, selkeät rajat opettava vanhempi. Annat lapsesi koetella rajoja turvallisesti, hän saa aina tulla luoksesi.

Olet siis ihan erilainen kuin aloituksen sekopäämamma. Vaikka jostain syystä lapsesi päätyisi heitetyksi kotoa pois, hän saisi yhä tulla myöhemmin takaisin. 

Vierailija
113/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole junttia että

Äiti tuo kotiin vieraan miehen "kasvattamaan" teiniä. Mikä voisikaan mennä vikaan. 

Vierailija
114/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu teinin kehitykseen, kun hormonit jylläävät ja aivolohkot kehittyvät. Näin on ollut maailman sivun, myös sinun nuoruudessa ja sinun vanhempien.

Ja eikö se ole vain hyvä, että teini putkaa tunnemyrskyt tuttuun turvalliseen vanhempaansa, kuin potkisi kadulla mummoja.

Yleensä heistä kuoriutuu mitä ihastuttavia ja mukavia nuoria aikuisia, kun kehitysvaihe menee ohi. 

Sama meillä aikuisilla, kun vaihdevuosioireet iskevät päälle, ei ole helppoa läheisille, mutta sekin polku pitää kulkea. Tai kun naiset ovat raskauden hormoonihöyryissä. 

Vierailija
115/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano teinille että teet hänestä lasun , niin pääsee kasvamaan johonkin muualle , sijoitukseen tai laitokseen jos ei osaa olla ihmisiksi-. Teinit voi olla kauheita, mutta kyllä siinäkin rajansa on, ei kotona huudeta, kiroilla ja räyhätä aamusta iltaan vaikkaa olisi kuinka teini.

Tämä. Teinit voi kokeilla vanhempiensa hermoja äärimmäisyyteen, mutta vanhempien tehtävä on rajat. Ei ne teini-ikäiset mitään tyhmiä ole. 

Vierailija
116/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En en kuin lasta uhkaillaan lasulla niin vanhemman pitää kiinnittää huomio omaan toimintaan. Moni vanhempi on niin itsekäs ettei voi käsittää. Ihan kuten ap. Minäminäminä ja minun uusi mies. Missä ne lapsen toiveet ja hyvä elämä on?

Lapsi jo vihaa äitiään, ja äiti vain miettii ja myös täällä monet, että miten vielä enemmän lapsi saadaan katkerammaksi. 

Vierailija
117/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinin mielestä äiti on kelvoton äiti, niin olisiko biologinen isä hänelle parempi huoltajaksi? Kannattaisi keskustella teinin asuinpaikasta asiallisesti. 

Vierailija
118/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä sen  m*lkun isällensä kasvamaan.

Vierailija
119/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap sitä mieltä, että olet ollut ja olet edelleen hyvä äiti? Voisitko olla parempi? Kysy lapseltasi mitä hyvää ja mitä huonoa sinussa on. Paras arvioija on lapsesi. 

Vierailija
120/127 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukiolaisella mielekkäitä asioita elämässään esim joku tärkeä ja rakas harrastus? On vaikeaa jos nuorella ei ole elämässään mitään mikä tuottaa hyvää mieltä ja iloa ja tällöin nopeasti päihteet tulevat mukaan, valitettavasti koska niistä saa sen hyvän tunteen. Tavallaan jos se nuori ei saa mistään ilon tunnetta ja nuoren angsti vaan kasvaa hänen sisällään, hän elää jatkuvassa harmaudessa ja vihassaan. Nuori ei ymmärrä tunteitaan ja ei osaa ohjata tunteitaan ja syypääksi kaikkeen olet sinä, koska satut nyt siinä äitinä olemaan ja vielä huolestuneena. Olet tällöin sijaiskärsijä tilanteessasi. Tilannetta on vaikea korjata kun kyseessä on lukiolainen eli pian aikuistuva nuori. Jos keksisit jonkun sellaisen harrastuksen joka tuottaisi nuorelle myös ilontunteita.