Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parisuhteet eivät nykyään kestä?

Vierailija
14.12.2025 |

Tuttavapiirissä on hyvin paljon pariskuntia, jotka ovat eronneet oltuaan 10-20 vuotta yhdessä. 

Hiljattain liityin Tinderiin ja on hämmentävää, miten paljon siellä on 40-vuotiaita naisia. Lähes kaikilla lapsia. 

Miksi hankitaan lapsia, jos suhde vetelee viimeisiään? Vai lapsetko sen eron aiheuttaa? 

Kommentit (405)

Vierailija
221/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pohjalla se, että "minähän en ala vttu miellyttämään ketään", jolloin päädytään miellyttämään sitten itseään.

Itsen kanssa eletään kehdosta hautaan joten aika fiksu veto.

Jos on tällaiset ajatukset, niin kannattaa suosiolla jäädä parisuhdejuttujen ulkopuolelle.

Jaa miten niin? Kyllähän parisuhde voi perustua vaihteeksi pelkästään naisenkin miellyttämiseen ja tämän säännöillä pelaamiseen. 

Miksi sukupuolitit asian?

Ylimiellyttäjät ovat usein sarjapettäjiä.

Lähde?

Yleen

Joskus se narsismi on piilossa. Mutta ilmentyy sitten sarjapettämisenä suhteesta toiseen.

Vierailija
222/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varsinkaan naiset eivät useinkaan tajua, että kaikkia harvoin saa samassa paketissa ja sitten valittavat kun ei ole hyviä miehiä. Naiset usein vaatii vähintäänkin:

-taloudellisesti vähintään suht keskituloinen

-riittävän iso muna

-savuton

-pukeutuu riittävän hyvän merkkisiin vaatteisiin

-jakaa samat (usein feministiset) arvot naisen kanssa

-jne...

Jo pelkästään jos ei yhtä noista asioista läpäise, niin joutuu helposti hylkyyn. Sitten ihmetellään kun ei löydy millään sen isokaluisen fb-miehen ja sen työpaikan kohteliaan mukavan miekkosen hybridiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin 90-lukua ja ketkä sen ajan nuoruudenystävistä ovat edelleen samoissa parisuhteissa. Kaikki vähän koulutetut ovat eronneet, monet useita kertoja. Korkeasti koulutetuissa jotkut on edelleen yhdessä, ehkä ne kotoa opitut mallit ja neuvottelutaito taitavat olla korkeammin koulutetuilla vähän paremmat. Toista osataan ottaa myös paremmin huomioon.

Elämä saattaa myös kohdella korkeammin koulutettuja hiukan hellemin kätösin. Kun on vähemmän esimerkiksi taloudellisia murheita, on vähemmän kuormitusta suhteelle. Raha-asiat tyypillisesti aiheuttavat riitoja.

Itse mietin, että toisaalta joillakin se yhteinen omaisuus saattaa myös olla se syy sinnitellä yhdessä.

Vierailija
224/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttelevä kiintymyssuhdetyyli

Mahdollisesti. Tällä naisella ei ollut eikä tietääkseni ole yhtään ainutta ystävää. Ainoastaan näennäisesti kaikki hyvin. Vähän sellainen pakotetusti pärjäävä minä. Sisarustensa kanssa piti yhteyttä. Lapsena tainnut jäädä ilman vanhempiensa kiintymyssuhdetta vaille. Eli pelkää läheisyyttä ja ystävyyttä koska pelkää niiden satuttavan. Varmasti katuu tuota ettei päästänyt juuri ketään lähelleen.

Nyt kun tuota exää mietin, niin on samantyyppinen. Ei päästä ketään aidosti lähelle. Se meidän ero johtui täysin minusta, mutta vaikka toimisin kuten nykyään niin ei se suhde olisi kestänyt. Ei sillä ole omia ystäviä tai harrastuksia. Eikä sekään ole koskaan tyytyväinen elämäänsä, sen tiedän varmasti. Ihme on jos ei ole eronnut tuosta toisesta ukostaan

Vierailija
225/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi jätti faijan. 47vuotiaana erittäin pitkän vaihdevuosi sekoilun seurauksena. Tuntuu pelottavalta ja uskomattomalta miten helvetin sekaisin ihminen voi mennä.

Mitään vikaa parisuhteessa ei ollut mutsi vaan sekosi.

Ja mistä sinä tiedät aivan tarkalleen, ettei heidän suhteessaan ollut mitään vikaa?

Jotkut vanhemmat kun ovat niin fiksuja, etteivät mustamaalaa toista vanhempaa edes aikuisille lapsille kertomalla eron oikeita syitä.

Eli jos mielestäsi vanhempiesi liitto oli tosi hyvä ja turhaan erosivat, niin luultavasti he vaan fiksusti pitivät sen parisuhde-draamansa poissa lasten näkyviltä.

Ja sinähän tiedät kaikkien liit

Niinpä. Mutta on niitä jotka haluavat kieltää jopa läheisille puhumisen. Koska pelkäävät totuuden paljastuvan. Siksi pakkomielteinen tarve kontrolloida mitä saa sanoa.

Vierailija
226/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi jätti faijan. 47vuotiaana erittäin pitkän vaihdevuosi sekoilun seurauksena. Tuntuu pelottavalta ja uskomattomalta miten helvetin sekaisin ihminen voi mennä.

Ja mistä sinä tiedät aivan tarkalleen, ettei heidän suhteessaan ollut mitään vikaa?

Jotkut vanhemmat kun ovat niin fiksuja, etteivät mustamaalaa toista vanhempaa edes aikuisille lapsille kertomalla eron oikeita syitä.

Eli jos mielestäsi vanhempiesi liitto oli tosi hyvä ja turhaan erosivat, niin luultavasti he vaan fiksusti pitivät sen parisuhde-draamansa poissa lasten näkyviltä.

Siitä kun juttelin päivittäin kummankin eron osapuolen kanssa varmaan viimeisen 47vuotta.  Siitä että mun mutsi

Ei Jumalauta miten tärkeää sun on saada olla oikeassa. Vaikka sä et tiedä mistään mitään.   Kuten sanoin äidin käytös muuttui todella paljon jo ennen eroa. Tämän huomasi myös sisarukseni.  

Ei todellakkaan ole kyse mistään että hän halusi säästää meidät ero draamoilta. Jos olisi tuskin olisi pettänyt faijaa ilmeisesti useamman miehen kanssa. Mainitaan nyt vielä että mutsi ja faija oli aina sellainen unelmapari ennen mutsin sekoamista

Oliko sulla jotain muuta vielä?

Vierailija
227/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin 90-lukua ja ketkä sen ajan nuoruudenystävistä ovat edelleen samoissa parisuhteissa. Kaikki vähän koulutetut ovat eronneet, monet useita kertoja. Korkeasti koulutetuissa jotkut on edelleen yhdessä, ehkä ne kotoa opitut mallit ja neuvottelutaito taitavat olla korkeammin koulutetuilla vähän paremmat. Toista osataan ottaa myös paremmin huomioon.

Elämä saattaa myös kohdella korkeammin koulutettuja hiukan hellemin kätösin. Kun on vähemmän esimerkiksi taloudellisia murheita, on vähemmän kuormitusta suhteelle. Raha-asiat tyypillisesti aiheuttavat riitoja.

Itse mietin, että toisaalta joillakin se yhteinen omaisuus saattaa myös olla se syy sinnitellä yhdessä.

Aivan varmasti.

Vierailija
228/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä kun juttelin päivittäin kummankin eron osapuolen kanssa varm

Sillä on pakkomielle tuohon narratiiviin että ei voi koskaan tietää mitään edes omien vanhempien erosta.

Vierailija
229/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deittisovelluksissa on runsaasti valinnanvaraa naisissa ja miehissä. Tai ainakin sellainen harha on.

Vierailija
230/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erot kasautuvat samoille ihmisille. Tästä pitäisi puhua huomattavasti enemmän ja kovemmalla äänellä!

Kyllä. Sen pitäisi olla jonkinlainen varoitusmerkki, jos niitä eroja on ollut kovin monta. Ja varsinkin jos syyt ovat jotain muuta kuin pettämistä tai ryyppäämistä. Jos eroaa hyvin pitkän ajan kuluttua tai puoliso kuolee, niin sellaisen kanssa onnistuu uusi kestävä liitto helpommin kuin sarjaeroajan kanssa. Tämä pätee niin miehiin kuin naisiin.

Vierailija
231/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erot kasautuvat samoille ihmisille. Tästä pitäisi puhua huomattavasti enemmän ja kovemmalla äänellä!

Kyllä. Sen pitäisi olla jonkinlainen varoitusmerkki, jos niitä eroja on ollut kovin monta. Ja varsinkin jos syyt ovat jotain muuta kuin pettämistä tai ryyppäämistä. Jos eroaa hyvin pitkän ajan kuluttua tai puoliso kuolee, niin sellaisen kanssa onnistuu uusi kestävä liitto helpommin kuin sarjaeroajan kanssa. Tämä pätee niin miehiin kuin naisiin.

Hyviä ja osuvia havaintoja! Olisi tärkeää että tästä tosiaan puhuttaisiin paljon enemmän jotta ihmiset voisivat vielä paremmin välttää tuollaisia.

Vierailija
232/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä kun juttelin päivittäin kummankin eron osapuolen kanssa varm

Ei Jumalauta miten tärkeää sun on saada olla oikeassa. Vaikka sä et tiedä mistään mitään. Kuten sanoin äidin käytös muuttui todella paljon jo ennen eroa. Tämän huomasi myös sisarukseni.  

Ei todellakkaan ole kyse mistään että hän halusi säästää meidät ero draamoilta. Jos olisi tuskin olisi pettänyt faijaa ilmeisesti useamman miehen kanssa. Mainitaan nyt vielä että mutsi ja faija oli aina sellainen unelmapari ennen mutsin sekoamista

Oliko sulla jotain muuta vielä?

Keskustelupalstan idea taitanee juuri olla siinä, että tuodaan eri näkökulmia esiin.

Sinun näkökulmasi on hormoneista sekoaminen, minä taas pohdin mahdollisuutta, jossa ne todelliset ongelmat on pidetty poissa teidän lasten näkyviltä.

Todellisen syyn toki tietävät vain vanhempasi, me muut voimme vain arvailla.

Vierailija
233/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä kun juttel

Jep. Jotenkin paistaa läpi että pakko saada tuokin ero käännettyä niin ettei äidissä voi olla vikaa. Väkisinkin isä on se kenessä vika oli.  Me ei vaan saatu tietää sitä koska äiti upeana ihmisenä halusi suojella meitä.. Unohtaa vaan sen että me oltiin tuossa vaiheessa jo aikuisia ja hyvin läheisiä vanhempien kanssa. Me osattiin kyllä etsiä syitä ihan itsekkin

Vierailija
234/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi jatkaa tuota väsynyttä manipulointiasi. 

Vierailija
235/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä kun juttel

Et sä keskustele sä pakotat omaa näkökulmaasi. Ja sä olet se henkilö kenellä ei ole mitään tietoa. 

Mä keskustelin satoja tunteja isän ja äidin kanssa. Mä seurasin äidin toimintaa somessa. Mä kuuntelin miten mutsi valehteli mulle päin naamaa. Mä luulin faijalta miten mutsi oli valehdellut sille päin naamaa..  Tää muutos tapahtui 1-3v aikana.   En olisi ikinä uskonut että mun mutsi voi toimia niinkuin toimi.

Vierailija
236/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ilmiöstä joku haluaa pakottaa muut vaikenemaan. Argumentaationaan että ei voi tietää toisten eroista on tuolla pakkoajatuksen tasolla. Ei jatkoon.

Vierailija
237/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitouduta lopullisesti, ollaan avoimia "paremmalle".

Ja sitä sitoutumista pitää nimenomaan vaatia itseltä.

Tämä!

Sen sijaan, että pistettäisiin energiaa sen oman suhteen parantamiseen, viedään loputkin voimat muualle ja skannaillaan uusia. Koska minulle kuuluu!

Ei nähdä perhettä kokonaisuutena, vaan riippana josta pääsee eroon kun vain tipauttaa.

Tuo kuuluu kummallekin. Yksin ei toinen voi suhdetta parantaa, jos toisen mielestä oikea elämä on jossain muualla kuin perheen kanssa kotona.

Tuo juuri.

Yksin voi tehdä vain sen, että ottaa ongelmat puheeksi. Jos toinen kieltäytyy näitä kuulemasta ja hokee kaiken olevan hyvin kunhan nyt vaan lakkaat "nalkuttamasta".

Eli kun mitään ei aletaan yhdessä korjaamaan jotta suhteesta tulisi molemmille hyvä, niin mitä vaihtoehtoja jää? 

Vierailija
238/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero kuuluu modernin naisen elämänvaiheisiin. Ilman sitä ei voi kasvaa naisena ja löytää seksuaalisuuttaan .

Enpä usko. Kyllä useimmat haluavat oikeasti löytää elämänsä rakkauden kerralla joka vahvistuu ystävyytenä läpi elämän. Tietysti jos seksiä ei ole tai se on täysin yksipuoleista huvia,  niin ihmekö tuo jos ero tulee. Jos vaikka miehen perversioita toteutetaan, mutta nainen ei itse saa haluamaansa vaihdossa niin jepjep. Been there done that. Melkein ero saatiin käännettyä kun rouvan toiveet toteutetaan myös.

M50+

Vierailija
239/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä keskustele sä pakotat omaa näkökulmaasi. Ja sä olet se henkilö kenellä ei ole mitään tietoa. 

Mä keskustelin satoja tunteja isän ja äidin kanssa. Mä seurasin äidin toimintaa somessa. Mä kuuntelin miten mutsi valehteli mulle päin naamaa. Mä luulin faijalta miten mutsi oli valehdellut sille päin naamaa.. Tää muutos tapahtui 1-3v aikana. En olisi ikinä uskonut että mun mutsi voi toimia niinkuin toimi.

Pahoittelen, jos pakotan näkökulmaani.

Mutta pidän tuollaista ajatusta "hormoneista sekoamisesta" todella vanhanaikaisena. Samaa, kuin mitä ennen puhuttiin "naisten hysteriasta". Tai ajatus, että naisen vihaisuuden syynä olisi vain ja ainoastaan "pahat menkat", ja mitä näitä nyt on.

Vierailija
240/405 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi elää toimimattomassa suhteessa.

Siksi kun ihan jokaisessa suhteessa tulee tuo vaihe että homma ei toimi. Auttaako eroaminen ja uusi puoliso niin ei

Todellakin auttaa. 

Jep. Sit 70v voi miettiä et joo oli 8 pitkää 5v suhdetta ja taas ollaan yksin.

Aika moni nainen ja joskus mieskin on yksin kotona tuon ikäisenä, kun puoliso on kuollut tai pitkäaikaishoidossa jossain laitoksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi