IL: Iida, 28, on ylpeä neljän lapsen kotiäiti
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2fe6ea8d-5e01-4828-87f0-f8e9…
"28-vuotias Iida Mero on kotiäiti. Neljän lapsen äiti vastaa kodinhoidosta, kun taas puoliso raha-asioista. Monilla on järjestelystä ennakkoluuloja, Iida kertoo."
"- Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla. Uskon, että osaltaan se voi varmasti olla tietämättömyyttä, mutta myös jonkinlaista kateutta. Varsinkin, jos itsellä olisi halu olla kotona, mutta ei pysty jonkin syyn takia."
You nailed it Iida!
Tälle ei voi muuta kuin antaa peukut ylös! Rohkea nainen. Arvostan! Suomi tarvitsee kotiäitejä ja kotiäitiyttä! 👍
Kommentit (168)
Moni suomalaismies toivoisi, että löytäisi oman Iidan, ei ole helppoa. Näitä uraohjuksia kyllä riittää, kysyntää ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis suurin osa näistä tapauksista elää TUILLA, miksi tätä nyt moni haukkuun, kun kerrankin on joku, joka ei elä TUILLA?
Eikö tähän pitäisi jokaisen pyrkiä.
Tätä minäkin ihmettelen, eihän täällä muuta tehdäkään kun haukutaan tukien nostajia ja kun kerrankin on tapaus, joka ei nosta niitä tukia, niin silti löytyy mielensäpahoittajia?
Miten ihmeessä tämä näin voin mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin hän itse sanoo, vaatii sitoutumista perheeseen. Molemmilta. Miehen palkka tulee koko perheen yhteiseen käyttöön, ei vain miehen. Kotiäitejä varmasti voisi olla enemmän jos olisi miehiä jotka olisi myös sitoutuneita perheeseensä.
Miksi tämä olisi kenenkään miehen unelma? Tehdä töitä ihan hemmetisti ja antaa palkka kotona olevalle vaimolle. Perhettä näkee sitten illalla ohimennen lasten mennessä nukkumaan. Aamulla taas kello soi grindaus jatkuu. Varmaan toi sitten on jonkun kokoomuslaisen työnarkomaanin mielestä ihanne-elämää?
Palkka vaimolle niinkö. Ei, vaan palkka menee PERHEELLE
Sanojen kanssa voi leikkiä, mutta eikö molemmisa sanamuodoissa lopputulos ole täsmälleen sama? Mies tekee paljon töitä ja antaa rahaa puolisolleen?
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun perheessä on 4 pientä lasta, on ihan viisasta hoitaa ne kotona ja töissä käy se, kumpi enemmän tienaa. Mutta sitten, kun viimeinenkin on lähtenyt kouluun on kyllä aika lähteä tienaamaan itselleen eläkettä, ellei puoliso sitä maksa.
Itsekin olin kotona 4 lapsen kanssa, kunnes nuorin täytti 3v ja lähdin sitten työelämään. Ehdin toki olla työelämässä ennen lasten syntymääkin, mutta ennen eläke alkoi karttumaan vasta 23 vuotiaana ja itsekin tein 5 vuotta töitä ennen, kuin eläke alkoi karttumaan joten sekin tietenkin näkyy nyt eläkkeessä. Nykyään kai eläke alkaa karttumaan jo 18v.. Tienattiin miehen kanssa aika samalla tavalla ja nyt miehellä on huomattavasti isompi eläke. Itse pääsin juuri vähän yli 1100e/kk eläkkeeseen. Miehellä eläke näyttää olevan ihan normaali.
Niin siis mitä eläkettä kuvittelet saavasi jos olet 40v tai alle? Eläkesysteemi on pyramidihuijaus, jolla suuri ikäluokka saa itselleen leveät vanhuuden päivät. Me emme tule pääsemään eläkkeelle alle 70v ja sittenkin eläke tulee olemaan mitätön.
Paljon järkevämpää on elää nyt, eikä uhrata työlle/veronmaksulle ihanimpia pikkulapsivuosia ja sijoittaa myöhemmin omiin rahastoihin eläketurvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suurin osa näistä tapauksista elää TUILLA, miksi tätä nyt moni haukkuun, kun kerrankin on joku, joka ei elä TUILLA?
Eikö tähän pitäisi jokaisen pyrkiä.
Tätä minäkin ihmettelen, eihän täällä muuta tehdäkään kun haukutaan tukien nostajia ja kun kerrankin on tapaus, joka ei nosta niitä tukia, niin silti löytyy mielensäpahoittajia?
Miten ihmeessä tämä näin voin mennä?
Myös miesten näkökulmasta outoa tämä kritiikki, kun jokainen mies toivoo, ettei tarvitsisi tehdä niitä kotitöitä, niin tämä on 100% täydellinen ratkaisu myös miehelle, vai eikö ole muka?
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalaismies toivoisi, että löytäisi oman Iidan, ei ole helppoa. Näitä uraohjuksia kyllä riittää, kysyntää ei.
Olin tuollainen Iida. Kolme alle kouluikäistä lasta kun mies sairastui vakavasti. Eipä ollut herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla naisella on neljä pientä lasta hoidettavana. Se joka puhuu sohvalla makoilusta perse homeessa kertoo ehkä haukkujan omasta arjesta, koska se on aivan varmaa, että neljän pienen lapsen äiti ei sohvalla makoile. Nauratti oikein kun luin kommentin. Kirjoittaja ei ole ilmeisesti lapsia paljoa hoidellut.
Iidan on tarkoitus perustaa tulevaisuudessa oma yritys. Siinä on ahkera nainen, josta monen kannattaisi ottaa mallia. Tällaisten ahkerien naisten kautta Suomi nousee. Meilläkin asui ennen naapurissa nainen, joka hoiti suurperhettä ja opiskeli samalla lääkäriksi.
Minkä alan yritys? Onko mitä osaamista? Saa sen yrityksen perustaa, onhan näitä, mutta se yritys pitää saada kannattavaksi. Se, että aikoo perustaa yrityksen ei mistään ahkeruudesta kerro.
Uli uli. Minä perustin teknologia-startupin oltuani pitkään kotiäiti. Hyvin on mennyt. Mitä sinä perustit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin hän itse sanoo, vaatii sitoutumista perheeseen. Molemmilta. Miehen palkka tulee koko perheen yhteiseen käyttöön, ei vain miehen. Kotiäitejä varmasti voisi olla enemmän jos olisi miehiä jotka olisi myös sitoutuneita perheeseensä.
Miksi tämä olisi kenenkään miehen unelma? Tehdä töitä ihan hemmetisti ja antaa palkka kotona olevalle vaimolle. Perhettä näkee sitten illalla ohimennen lasten mennessä nukkumaan. Aamulla taas kello soi grindaus jatkuu. Varmaan toi sitten on jonkun kokoomuslaisen työnarkomaanin mielestä ihanne-elämää?
Kyllähän tuo nainen tuossa epäsuoraan tienaa perheelle rahaa. Neljän lapsen päivähoitomaksut hyvätuloiselle perheelle on aika helvetisti. Siihen kotihoidontuki ja lapsilisät päälle, niin tilanne on helposti se, että kannattaa hoitaa kotona. Tässä päästään siihen asiaan, että perheverotuksella olisi positiivinen vaikutus lastentekohaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun perheessä on 4 pientä lasta, on ihan viisasta hoitaa ne kotona ja töissä käy se, kumpi enemmän tienaa. Mutta sitten, kun viimeinenkin on lähtenyt kouluun on kyllä aika lähteä tienaamaan itselleen eläkettä, ellei puoliso sitä maksa.
Itseäni vaan vähän huolettaisi, että pääseekö siinä vaiheessa enää töihin. Kun nytkin on se tilanne, että niiltä entisiltä varmasti työllistävistä aloilta irtisanotaan porukkaa.
Elämässä voi aina sattua ja tapahtua. Siksi minulle on aina tärkeää ne omat tienestit.
Voi olla, että Iidalla on säästöjä, perintöjä jne. Ja lapset on tehty pienillä ikäeroilla. Sekin auttaa. Itselläni ei ollut kuin 20 000 e säästössä, mutta kyllä se nyt jonkin verran auttoi, niin ettei minun mitenkään miehen tuloilla tarvinnut elää. Sain nyt kuitenkin ihan kohtuullisen hyvää äitiysrahaa, koska olin ollut töissä. Asuntolainaan otettiin lyhennysvapaata, kun olin kotihoidontuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka vaimolle niinkö. Ei, vaan palkka menee PERHEELLE
Sanojen kanssa voi leikkiä, mutta eikö molemmisa sanamuodoissa lopputulos ole täsmälleen sama? Mies tekee paljon töitä ja antaa raha
Aivan, mutta täällä moni sanoo, että vaimo elää miehen rahoilla. Siksi korostin perhettä. Ei parisuhteessa välttämättä ole mun ja sun rahoja. Vaan ne on perheen rahoja. On ehkä vaikea käsittää sitä kulmaa, jos ei ole sitä kokenut. Ei minun - ei sinun- vaan meidän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla naisella on neljä pientä lasta hoidettavana. Se joka puhuu sohvalla makoilusta perse homeessa kertoo ehkä haukkujan omasta arjesta, koska se on aivan varmaa, että neljän pienen lapsen äiti ei sohvalla makoile. Nauratti oikein kun luin kommentin. Kirjoittaja ei ole ilmeisesti lapsia paljoa hoidellut.
Iidan on tarkoitus perustaa tulevaisuudessa oma yritys. Siinä on ahkera nainen, josta monen kannattaisi ottaa mallia. Tällaisten ahkerien naisten kautta Suomi nousee. Meilläkin asui ennen naapurissa nainen, joka hoiti suurperhettä ja opiskeli samalla lääkäriksi.
Minkä alan yritys? Onko mitä osaamista? Saa sen yrityksen perustaa, onhan näitä, mutta se yritys pitää saada kannattavaksi. Se, että aikoo perustaa yrityksen ei mistään ahkeruudesta kerro.
Uli uli. Minä perustin tek
Konkurssihakemusten määrä on kasvanut vuodesta 2021 alkaen, jolloin koronapandemian poikkeuslainsäädännön aikana hakemusten määrä 12 kuukauden jaksolta oli alimmillaan 1 970. Elokuun 2024 ja heinäkuun 2025 välisenä aikana konkurssiin haettiin 3 789 yritystä ja kuolinpesää. Tämä on yli 500 yritystä enemmän kuin finanssikriisin aikaan vuonna 2009.
Aivan, mutta täällä moni sanoo, että vaimo elää miehen rahoilla. Siksi korostin perhettä. Ei parisuhteessa välttämättä ole mun ja sun rahoja. Vaan ne on perheen rahoja. On ehkä vaikea käsittää sitä kulmaa, jos ei ole sitä kokenut. Ei minun - ei sinun- vaan meidän
Mieli voi muuttua.
Vitsit mitä ulisijoita palsta täynnä. Joo, ei kannata tehdä lapsia, ei kannata mennä naimisiin, eikä kannata perustaa yritystä, koska kaikki menee kuitenkin päin vittua. Tai sitten kaikki menee ihan hyvin. Pää pensaaseen vain ja pelkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuollainen Iida. Kolme alle kouluikäistä lasta kun mies sairastui vakavasti. Eipä ollut herkkua.
Juuri tuo vaihe, kun ollaan vielä nuoria, lapset on pieniä, mahdollisesti asuntolainaa on hampaisiin saakka ja omaisuutta ei ole ehtinyt kauheasti karttua, on se missä ne suurimmat riskit on.
Meillä on vain yksi lapsi, mutta kyllä silti välillä tein laskelmia, miten kauan selvitään asuntolainan kanssa säästöillä ja henkivakuutuksella, jos miehelle sattuu jotain. Vakava sairastuminen oli riski, jota en edes tiedostanut. Nyt kun ollaan päälle viisikymppisiä ja pinkka on hyvässä kunnossa, oli kyllä aika yllätys miten pieni sairauspäiväraha on. Se oli luokkaa 30% palkasta. Aikamoinen tukanleikkuu tulopuolelle, mutta onneksi oli niitä säästöjä.
En ollenkaan moiti kotiäitiyttä, mutta olisi hyvä tiedostaa, miten haavoittuvassa asemassa siinä on, jos perheen tulot ovat yhden palkansaajan varassa ja oma ansaitsemiskyky on heikko, jos ei ole kunnon tutkintoa ja työkokemusta pohjalla. Pitäisi vähän kartoittaa niitä uhkia - avioero, työttömyys, vakava sairastuminen kuolema - ja laskea Excelissä, mitä se tarkoittaisi euroissa. Avioerolta ei voi suojautua vakuutukselta, mutta noihin muihin uhkiin voi vakuutuksella varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla."
Eikö se sitten ole FAKTA?
No mitä pahaa siinä sitten on jos he niin haluavat tehdä? Se on heidän asiansa eikä kuulu varsinaisesti meille muille. Ja onhan kyseessä kuitenkin vasta 28-vuotias nainen, niin myöhemmin on vaikka kuinka paljon aikaa vaikka minkälaiselle muullekin elämäntyylille, jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Jokainen saa elää puolisonsa rahoilla jos vain puoliso siihen suostuu. Se on perheen sisäinen asia. MUTTA ei kannata iltapäivälehdessä väittää ettei elä miehensä rahoilla. Sehän on silleen kansantajuisesti ilmaistuna valehtelua.
Hmm.. Minä olin kotona kyllä pitkään, mutta en elänyt mieheni rahoilla. Mietipä sitä, että miten oli mahdollista. :) Päinvastoin, esim. perheen lomat maksoin/maksan minä yksin. Samoin uuden auton maksoin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vitsit mitä ulisijoita palsta täynnä. Joo, ei kannata tehdä lapsia, ei kannata mennä naimisiin, eikä kannata perustaa yritystä, koska kaikki menee kuitenkin päin vittua. Tai sitten kaikki menee ihan hyvin. Pää pensaaseen vain ja pelkäämään.
Ei ole haitaksi tiedostaa, millaisia riskejä omiin valintoihin liittyy.
Vierailija kirjoitti:
"Ajatellaan, että elän mieheni rahoilla."
Eikö se sitten ole FAKTA?
Vai kuolleen miljonääri-enon perintörahoillako tämä elää kotielämäänsä?
Miten olisi YHTEISILLÄ rahoilla? Meillä on yhteiset rahat, olemmehan naimisissa ja elämme yhteistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan voit saada leskeneläkettä?
Olet syntynyt ennen vuotta 1975:
Voit saada leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta.
Olet syntynyt vuonna 1975 tai sen jälkeen, ja puolisosi kuoli ennen 1.1.2022:
Voit saada leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta.
Olet syntynyt vuonna 1975 tai sen jälkeen, ja puolisosi kuoli 1.1.2022 tai sen jälkeen:
Voit saada leskeneläkettä 10 vuotta tai vähintään siihen asti, kunnes nuorin luonasi asuva lapsi täyttää 18 vuotta.
Et voi kuitenkaan saada leskeneläkettä enää sen jälkeen, kun olet täyttänyt 65 vuotta.
Miten tuo liittyy aloitukseen?
Vieno arvaus: Et kerrytä omaa eläkettä, saati omia tuloja kotiäitinä. Entä jos puoliso k
Omaisuus ja rahat ovat yhteiset. Kannattaa tosiaan laittaa paperille sopimukset eron ja kuoleman varalle.
Hoidan sinunkaltaisia ihmisiä erikoissairaanhoidossa. Ole hyvä.