Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terhi sai 20 000e laskun Vuokranantaja vaatii jättisummaa tupakoinnista kotona

Vierailija
14.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5a6d8edd-ec11-4964-90a9-c20868cde78b

Olisiko sähkötupakoinnilla välttänyt laskun,ei hajua, el savua pelkkää vesihöyryä?

Kommentit (375)

Vierailija
221/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen vetosi siihen, että vuokrasopimuksessa ei erikseen kielletty tupakointia. Siis häh?! Eikö ole minkäänlaista omaa ymmärrystä siitä kuinka sisällä tupakointi tuhoaa asunnon. Kukaan uusi asukas ei todellakaan suostu muuttamaan asuntoon joka löyhkää kuin tuhkakuppi ja terva on värjännyt kattoa ja seiniä keltaiseksi. Ihan on naisen omalla vastuulla koko asia, jos ei tuon vertaa ole arkijärkeä. Taas tyypillinen esimerkki siitä, kun yritetään laittaa vastuu jollekin muulle, vaikka itse on tehnyt huonon ratkaisun.

Tupakointi on ns "normaalia elämää". 

Vuokranantajan tyhmyyttä, jos ei osaa sopimuksessa kieltää tupakointia, eläimiä, ym asunnolle haitallisia juttuja..

Tupakointi ei ole normaalia elämää.

On se.

Tupakointi on ollut osa nomraalia liberaalia demokratiaa ja eurooppalaista elämää siitä lähtien, kun se joskus pian Kolumbuksen ym. samanlaisten tutkimusmatkailijakaiffareiden Uudelle Mantereelle suuntautuneiden ensimmäisten löytöretkireissujen jälkeen "tuotiin" / omaksuttiin intiaaneilta Eurooppaan.

Normaalia elämää se tosiaankin normaaleille ihmisille on, mutta te kaikesta normaalista ja terveestä elämänmenosta ja kulttuurista vieraantuneet haluattekin repiä maan tasalle kaiken hyvän ja terveen sekä kaikki perusvapaudet, jotka kuuluvat tuohon mainittuun liberaaliin demokratiaan ja eurooppalaiseen perinteeseen.

Niin, ettehän te tupakan vainoajat muuta halua kuin vain tuhota kaiken entisen ja asettaa voimaan totalitäärisen dystopian ja kontrolliyhteiskunnan.

Jätkä 53 vuotta

Vierailija
222/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin taloon,missä edellinen asukas poltti vapaasti. Kuten talollisen oikeuksiin kuuluu. Maalasin tupakkihuoneen katon ja tein vähäisen pintaremontin. Mitään Aroman lemua ei jäänyt. Useampi kävi nuuskimassa.

Jatkan tyytyväisenä edellisen asukkaan perinnettä. Tosin vain takan ääressä,koska siinä kivointa. Olen elämässäni maksanut sen verran saa. Tanasti veroja valtiolle,et puhallan savut ekan tupakkavainoojan naamalle,joka tulee päin naamaa tämän luokan veronmaksajalle mussuttamaan. Yksi dauni tuli kerran junaa odottaessani. Olin varmaan ehtinyt maksaa senkin hoidot,opetukset ym "kuntoutukset" moneen kertaan.

Menkääpä nyt häpeämään siitä. Mä menen tuottamaan teille verovaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aikaisemmin: tupakoitsijat ajatelkaa millaista tuhoa aiheutatte kehoonne tupakasta, kun kokonainen asunto menee isoon remonttiin tupakan tervasta! Tekee oikein pahaa ajatella miten jonkun mielestä on oikeus tuhota omaa kehoaan!

Vierailija
224/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin taloon,missä edellinen asukas poltti vapaasti. Kuten talollisen oikeuksiin kuuluu. Maalasin tupakkihuoneen katon ja tein vähäisen pintaremontin. Mitään Aroman lemua ei jäänyt. Useampi kävi nuuskimassa.

Jatkan tyytyväisenä edellisen asukkaan perinnettä. Tosin vain takan ääressä,koska siinä kivointa. Olen elämässäni maksanut sen verran saa. Tanasti veroja valtiolle,et puhallan savut ekan tupakkavainoojan naamalle,joka tulee päin naamaa tämän luokan veronmaksajalle mussuttamaan. Yksi dauni tuli kerran junaa odottaessani. Olin varmaan ehtinyt maksaa senkin hoidot,opetukset ym "kuntoutukset" moneen kertaan.

Pakko vain todeta se, että jos itse tupakoit, niinnkyllä haista kovin pientä tupakan lemua

Vierailija
225/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on muiden asukkaiden oikeusturva , koskien heidän terveyttään? Ovat joutuneet vastoin tahtoaan hengittämän tupakansavua , ja hyvin mahdollisesti se aiheuttaa muutamille ainakin terveyshaittoja, hajuhaitoista puhumattakaan. Toisen terveyttä ei saa vaarantaa, sen tietää maallikkokin.

Missä on näiden ihmisten oikeisturva, " juristi"?

Ei liity tähän tapaukseen mitenkään. Tässä ei haeta korvauksia siitä.

Lopeta se tunteilu ja keskity itse asiaan.

-eri

Naapureiden terveys on tärkein asia. Polttaja on itse tuhonnut asunnon ja ilmeisesti myös useiden sivullisten tervetden. Millä oikeudella????

Vierailija
226/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo aikaisemmin: tupakoitsijat ajatelkaa millaista tuhoa aiheutatte kehoonne tupakasta, kun kokonainen asunto menee isoon remonttiin tupakan tervasta! Tekee oikein pahaa ajatella miten jonkun mielestä on oikeus tuhota omaa kehoaan!

Menehän trolli vaikka päikkäreille.

Jos johonkin ihmiselle on oikeus niin omaan kehoonsa.

Vierailija
227/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaismies poltti sen 30 vuotta asunnossa, mutta ei tullut mitään seuraamuksia, kun ei ollut tupakointikieltoa. Asunto meni vaan täysremonttiin, mutta oli jo aikakin remontoida. 

Isäni poltti omakotitalossa 30 vuotta. Ei siihen mitään hajua ole pinttynyt,  maaliremontilla  hajut lähtivät. Toki okt:ssa tupakansavulla on enemmän tilaa laimentua. Saunassa oli lievä tupakan aromi, kun usein ukko makasi lauteilla Aroma-sätkä huulessa. Vuodelta 1980 olevat paneelit vaihtamalla raikastui saunakin. 

Asuin muutaman kuukaudn ilmaiseksi  vanhassa hirsitalossa, joss oltiin tupakoitu. Pesin seinät ja katon mäntysuovalla ja ihan hyvä tuli. Se haju lähti pois ja kyllä tuli järkyttävän mustaa pesuvettä.  

Vierailija
228/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukakoinnista pitäisi nopeasti tehdä laitonta. 

Vierailija
229/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savu on mennyt pistorasioiden reikien kautta naapuriasuntoihin ja hönkinyt niihin tupakan hajua ja keltaista väriä 30 vuotta. 

Eikä kukaan ole aiemmin asiasta maininnut?

Vierailija
230/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä kaksi rapun osakelaista polttaa kotonaan. Rapussa on usein muhkea röökinhaju. Ei haittaa minua, tulee sellainen kodikas Kekkosen ajan tunnelma. Muut asukkaat availevat parvekkeiden ovia.

Vierailija
231/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka joutuvat vastoin tahtoaan passiivisen tupakokoinnin uhreiksi, ja joutuvat kerrostalossa hengittämään naapurin/naapureiden tupakansavua, ja vakavasti vaarantamaan terveyttään, pitäisi saada korvauksia. Miten on mahdollista että laki tänä päivänä sallii tupakointia sisällä, missään rivi tai kerrostalossa??

Vierailija
232/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsi ja kuole pois.

Vierailija
233/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savu on mennyt pistorasioiden reikien kautta naapuriasuntoihin ja hönkinyt niihin tupakan hajua ja keltaista väriä 30 vuotta. 

Eikä kukaan ole aiemmin asiasta maininnut?

Jos kaikki naapuritkin vetäneet röökiä? Kuka tietää.

Itse olen lopettanut tupakan polton. Mutta kukaan ei ikinä sanonut mitään kun vielä poltin. Yksityisiä asuntoja, osa vuokralla. Mitään kaikenkattavaa tupakointikieltoa ei taloyhtiössä tietääkseni ole. Ainoastaan lappu ettei talon lähellä tai rappukäytävillä saa polttaa on ilmoitustaululla..

Joskus näen ihmisiä tupakalla parvekkeella, osa menee ns. Röökipaikalle.

Ja tämä taloyhtiö on täynnä valittajia. Valittivat esim.tuuletusikkunan auki pitämisestä talvelle.joku kuulemma 5 minuutin maksimi. (Keksineet omasta päästään).

Toki joskus nämä käyttäjät olleet ihan hyödyllisiä; hankkiutuneet narkkareista etc eroon, hiljentäneet liian mölyisiä naapureita (yksi teini soitti täysillä musiikkia koko ajan) etc.

Tupakoinnista ei ikinä kukaan maininnut.

En oikeasti tiedä taloyhtiön linjaa.

Vierailija
234/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sopimus ei kiellä, ei kukaan järkevä polta sisällä kämpässä. Nimim. 35 vuotta tupakointia ja en koskaan ole polttanut asunnoissa tai autoissa.

Vierailija
235/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terhi on elämäntapakallu. Olen itse vuokranantaja ja minulla on vain yksi sääntö vuokralaisen valinnassa; kalluille ei vuokrata. Ei, vaikka tulisi tyhjä kuukausi. 

Tämä sääntö on toiminut, koskaan ei ole ollut vuokralaisten kanssa ongelmia. 

Vierailija
236/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi aiheuttaa valtavan remontin. Asunnossa täytyy uusia aivan kaikki. Sillein on aika outoa, että tuo kaikki voidaan laittaa normaalin elämisen piikkiin. Jos ihminen aiheuttaisi millä tahansa muulla keinolla yhtä suuren tuhon huoneistoon, tätä ei katsottaisi todellakaan normaaliksi elämäksi. 

Oon asunut nykyisessä 8 vuotta. Siellä on keittiössä vuorotellen milloin mikäkin ovi tullut alas, kun ruuvit pettää lastulevyssä ajan myötä. No seinillä on hyllyjä jne normaalia. Hella on pitänyt vaihtaa.

Kylppärissä tapettien alareunat jo hapertuneet ja kellastuneet, ne tulee vaihtaa, kuten varmaan koko keittiökaapisto. Keittiössä kans mm astiakaapin alaosien pinnoitteet kärsineet ja lastulevy paljastunut.

Katto kellastuu jo ihan kokkauksesta ja esim kynttilöiden takia, itse pesen katon ja seinät + kaikki kaappien pinnat kunnolla muutaman kerran vuodessa. Kämpän haju raikastuu ja kattokin vaalenee.

Tupakoin myös (en tosin sisällä, eikä siitä ole ikinä sanomista tullut). Tän jutun myötä alkaa pelottamaan, että ne tulee maksattamaan koko remontin mulla. Aika paljon tutuilla koitettu velottaa "loppusiivouslaskuja" vaikka kämpät on siivottu ihan minttiin ja siistimmäksi kuin muuttaessa.

Tommonen summa ei todellakaan ole kohtuullista ja musta kuulostaa, että ne yrittää maksattaa kämpän nykyaikaistamisen kun vaihdetaan asunnon arvon takia ihan kaikki uuteen koska eihän kukaan tosiaan vuokraa asuntoa, joka on sisustukseltaan ja kalustoltaan yhtä vanha tai vanhempi kuin itse.

Joku otsonointi ja oli mikä tahansa maalaus ei maksa mitenkään lähellekään tuota ja tosiaan kämppiin pitäisi muutenkin tasaisin väliajoin tehdä ylläpitoremontti.

Miten kukaan ei ole aiemmin asioista maininnut, varsinkin jos siellä on remontteja tehty? Luulis, että naapureilta olis tullut valituksia liukuhihnalla kun tupakan haju leviää muihin asuntoihin.

Vierailija
237/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Tuo 20 000 € on pikkusumma siihen nähden kuinka paljon teinistä asti polttanut röökaaja laittaa elämänsä aikana rahaa röökiin. 

Vierailija
238/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen vetosi siihen, että vuokrasopimuksessa ei erikseen kielletty tupakointia. Siis häh?! Eikö ole minkäänlaista omaa ymmärrystä siitä kuinka sisällä tupakointi tuhoaa asunnon. Kukaan uusi asukas ei todellakaan suostu muuttamaan asuntoon joka löyhkää kuin tuhkakuppi ja terva on värjännyt kattoa ja seiniä keltaiseksi. Ihan on naisen omalla vastuulla koko asia, jos ei tuon vertaa ole arkijärkeä. Taas tyypillinen esimerkki siitä, kun yritetään laittaa vastuu jollekin muulle, vaikka itse on tehnyt huonon ratkaisun.

Tupakointi on ns "normaalia elämää". 

Vuokranantajan tyhmyyttä, jos ei osaa sopimuksessa kieltää tupakointia, eläimiä, ym asunnolle haitallisia juttuja..

Pitäisiköhän kieltää myös nuotion teko sisälle erikseen.

Ihan vuokranantajana kyselen. Ihan varmuuden vuoksi. 

Vierailija
239/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oo äm gee ja lol.

Aikanaan aloitin tupakoinnin oikeasti ihan sen takia, jos vaikka tulis syöpä ja tappais. Ei ole toiminut.

Luuletko, että me ei tiedetä tai että hihhuleiden valistus auttaa?

Mä oon ainakin niin kyrsiintynyt elämään, että ihan sama, joutaiskin kuolla.

Muuten oon terve, hoikka ja treenaava ja itseasiassa kohta lähden taas 10 kilsan lenkille.

Mites se sun ruokavalio BMI ja muut elämäntavat?

Tuo lasku kuulostaa täysin perusteettomalta ellei jouduta tosiaan purkamaan ja vaihtamaan seiniä ja kaapistoja, joka tehtäis muutenkin kun ei sitä kämppää kukaan enää vuokrais.

Vierailija
240/375 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on muiden asukkaiden oikeusturva , koskien heidän terveyttään? Ovat joutuneet vastoin tahtoaan hengittämän tupakansavua , ja hyvin mahdollisesti se aiheuttaa muutamille ainakin terveyshaittoja, hajuhaitoista puhumattakaan. Toisen terveyttä ei saa vaarantaa, sen tietää maallikkokin.

Missä on näiden ihmisten oikeisturva, " juristi"?

Ei liity tähän tapaukseen mitenkään. Tässä ei haeta korvauksia siitä.

Lopeta se tunteilu ja keskity itse asiaan.

-eri

Naapureiden terveys on tärkein asia. Polttaja on itse tuhonnut asunnon ja ilmeisesti myös useiden sivullisten tervetden. Millä oikeudella????

No siis missä vaiheessa niiltä naapureilta on tullut valituksia?

Oishan se jo saanut häädön aikoja sitten jos valituksia satelee.