Mikä on kaduttanut omakotitaloon muuton jälkeen?
Onko se esim.sähkölaskun moninkertaistuminen, remonttien hinta, tieto siitä että vastaat itse kaikista korjauksista talossa vesikatosta vesi ja viemäriputkiin, tiemaksujen määrä, umpikaivon tyhjennyksen järjestämisvastuu ja hinta tai jokin muu asia? Kerro vapaasti.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Muisitko mm. kiinteistövero, tiemaksut, umpi ja sakokaivojen tyhjennys, kallis vakuutus, isot sähkölaskut, nuohous joka vuosi, filtterin vaihdot, korjauskulut mm kaikki talotekniikka aikaajoin hajoaa/vanhenee sis mm. pumput, putket, vesikatot, ikkunat, salaojat jne.. Alkaa kertymäänkin enemmän kuin kymppi kuussa!
Minä olen se, jonka asumiskulut on 350e kk. Se on siis jaettu kuukausille vuosikustannuksesta,sähkölämmityksen vuoksi. talvella on tuosta summasta yli, kesällä alle.
Olen laskenut tuohon summaan KAIKKI kulut. Nuohous, vakuutukset, hulevesimaksu jne. Kaiken, mistä tulee laskuja vuosittain. Täällä ei ole sakokaivoa, ihan on kunnan viemäriverkossa.
Talotekniikka vaatii huoltoa myös kerrostalossa. Kuten myös remontit. Ne eivät muuten sisälly vastikkeeseen. En sisällytä remonttikuluja talon asumiskuluihin. Tässähän puhutaan käyttövastikkeeseen verrattavista kuluista, ei asunto- tai remonttilainoista, jotka eivät edes ole kovin vertailukelpoisia keskenään. Kerrostalossa on muuten järjettömän kalliit remontit!
Näissä keskusteluissa omituisinta ovat kaltaisesi ihmiset, jotka vänkäävät laskuista ja kuluista, joita ei ole. Mutta kun pitäisi olla!
Edelleen en kadu omakotitaloasumisessa mitään.
En tiedä, mitä AP tarkoittaa sakokaivojen tyhjennyksen huolehtimisella. Eikö hän tiedä, ettei niitä itse tarvitse lappaa tyhjäksi? Se on yksi puhelinsoitto ja loka-auto käy tyhjentämässä kaivon. Se ei ole työlästä, sotkuista eikä siitä ole haittaa. se ei myöskään ole mikään vaativa työ, johon pitää hirveästi nähdä vaivaa.
Kaivoon toki joutuu kurkkaamaan, sen muutaman kymmenen sekuntia. Siinä se. Omasta talosta toki myös tietää normaali tyhjennysvälin
Ihmine, jolle kaikki roskapussin vientiä suurempi on kauhistus, tuskin muuttaa omakotitaloon. Ainakaan ei pitäisi.
Tiedän melkoisen hyvin myös vanhempieni, kahden ystäväni ja sisarukseni omakotitalojen kulut. Asia tulee joskus puheeksi. Kyllä se kaikilla pyörii siinä 350€ molemmipuolin kuussa. Siis asumiskulut.
On myös laskettu ja verrattu sähkölämmityksen ja kaukolämmön hintaa. Täällä kaukolämpö seurailee sähkön hintaa, ja ei yllättäen olekaan merkittävästi halvempi.
Ainoa, mikä ajoittain harmittaa on se, etten ostanut taloa vielä syvemmältä metsästä. Naapurit on liian lähellä, vaikka haja-asutusalueella ollaankin.
Muuten pahin painajaiseni on joutuminen takaisin taloyhtiöön. Vuokralaisena se vielä jotenkin menee, tosin veetuttaa maksaa jonkun toisen lainanlyhennyksiä, mutta osakkeen omistaminen on niin perseestä kuin voi olla. Mitään konkreettista et omista ja jos joku osakas jättää esim. yhtiölainansa maksamatta se lankeaa muille osakkaille. Mistään isoist remonteista et voi itse päättää, eikä omaan kämppään saa edes tehdä mitään seinien maalaamista kummempaa ilman taloyhtiön lupaa. Aivan hirveää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisitko mm. kiinteistövero, tiemaksut, umpi ja sakokaivojen tyhjennys, kallis vakuutus, isot sähkölaskut, nuohous joka vuosi, filtterin vaihdot, korjauskulut mm kaikki talotekniikka aikaajoin hajoaa/vanhenee sis mm. pumput, putket, vesikatot, ikkunat, salaojat jne.. Alkaa kertymäänkin enemmän kuin kymppi kuussa!
Minä olen se, jonka asumiskulut on 350e kk. Se on siis jaettu kuukausille vuosikustannuksesta,sähkölämmityksen vuoksi. talvella on tuosta summasta yli, kesällä alle.
Olen laskenut tuohon summaan KAIKKI kulut. Nuohous, vakuutukset, hulevesimaksu jne. Kaiken, mistä tulee laskuja vuosittain. Täällä ei ole sakokaivoa, ihan on kunnan viemäriverkossa.
Talotekniikka vaatii huoltoa myös kerrostalossa. Kuten myös remontit. Ne eivät muuten sisälly vastikkeeseen. En sisällytä remonttikuluja talon asumiskuluihin. Tässähän puhutaan käyttövastikke
Taloyhtiön pienet remontit/kunnostukset kuuluvat käyttövastikkeeseen, korjauksia budjetoidaan aina käyttövastikkeeseen. Isoja hankkeita, kuten kattoremontteja tai käyttövesiputkiremontteja on turha sotkea tähän, vaan puhutaan ihan perushuoltoon kuuluvista toimenpiteistä.
Asun siis rivitalossa, mutta minulla on mökki. Mökin kulut kirjaan myös tarkasti laskentataulukkoon ja suosittelen kyllä kaikille omakotitalossa asuvillekin ihan raatorehellisesti tutkimaan kuluja. Esim. itse ostin kuluneena kesänä 30 litraa bensaa ruohonleikkuuta varten. Ruohotrimmeriin ja moottorisahaan omaa pienkonebensa, pienkoneita piti huoltaa myös 150 €:lla (öljyt, suodattimet, tulpat, muutamat käyttöhihnat, stefat, leikkuupöydän laakerit), sokkelin fiksausta, huopakaton fiksaus (20 vuotta sitten asennettu katto ei ole enää uusi), auringossa paahtuneen varaston nurkan maalausta, pihaväylien sorastusta yms. Sähköt, kiinteistöverot, kiinteistön vakutukset, vesimaksut, jätehuolto, likavesikaivon tyhjennys yms. Niin ja joku tulee nyt huutamaan, että minulla ei ole likavesikaivoa! Niin, no sitten sinä maksat jätevesimaksua. Eikä joka vuosi tarvitse korjata pienkoneita 150 €:llä, mutta siltikin ne ovat kiinteistön kuluja ja joista minä maksan itse tai taloyhtiössä ne kuitataan käyttövastikkeella. Siinä kun exceliin kirjaa rehellisesti kaikki kiinteistön hoitoon kuluneet menot, niin no... artisti maksaa.
Muutin ensimmäistä kertaa omakotitaloon vasta aika vanhana.
Lapsuudessa on kyllä sellaisesta kokemusjakso, mutta silloin asuimme vuokralla yläkerran huoneistossa.
Edeltävästi tuli asuttua sekä omistusasujana että vuokralaisena kerrostaloasunnoissa.
Kyllähän nämä rakenteiden ja osien huoltovastuut ehkä eniten arvelutti ja arveluttaa. Mutta toistaiseksi mitään yllättäviä järkytyksiä ei ole vastaan tullut. Useampia remontti- ja huoltohommia on joutunut teetättämään, mutta kustannukset ovat pysyneet ihan OK-tasolla, osin ehkä jopa olleet halvempia kun mitä pelkäsin.
Vanha talo tuli ostettua. Toisin kun monen yleinen ennakkoluulo on, tässä ei ole ollut mitään negatiivisia yllätyksiä sen suhteen että olisi jotain sisäilmaongelmia tai muita tullut esiin. Edelliset omistajat olivat lisäksi pitäneet tästä tosi hyvää huolta ja tehneet päivityksiä, joten sekä sisä- että ulkotilat olivat ikäisekseen erittäin siistissä kunnossa ja tekniikka on ns. nykytasolla.
Taloyhtiön kiinteistön vakuutukset kuuluvat vastikkeeseen eli kyllä, omakotitalon kuluja laskiessa kiinteistön vakuutukset tulee laskea mukaan kuluihin, kun verrataan asumisen kustannuksia.
Entä henkilökohtainen kotivakuutus - sitä et laske??
No tarkistetaan vakuutuskirja ja excell.
Muistin väärin asumiskulut, ne ovatkin tältä vuodelta 273, 46e/kk (ei 320) + nuohous ja suodattimet 10,80 + vakuutus 38,33e.
Yhteensä 322,59e
Mitä vielä haluat lisätä??
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, mikä ajoittain harmittaa on se, etten ostanut taloa vielä syvemmältä metsästä. Naapurit on liian lähellä, vaikka haja-asutusalueella ollaankin.
Muuten pahin painajaiseni on joutuminen takaisin taloyhtiöön. Vuokralaisena se vielä jotenkin menee, tosin veetuttaa maksaa jonkun toisen lainanlyhennyksiä, mutta osakkeen omistaminen on niin perseestä kuin voi olla. Mitään konkreettista et omista ja jos joku osakas jättää esim. yhtiölainansa maksamatta se lankeaa muille osakkaille. Mistään isoist remonteista et voi itse päättää, eikä omaan kämppään saa edes tehdä mitään seinien maalaamista kummempaa ilman taloyhtiön lupaa. Aivan hirveää paskaa.
Myös omakotitalossa joudut selvittämään rakennusvalvonnasta luvitusta, esim. valesokkelitalon kengintysremonttia ei voi tehdä ilman lupaa. Kattoremontinkin joudut varmistamaan, että vaatiiko ilmoitusta/toimenpidelupaa. Miten sinä selviät siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistävero on asumiskulu ja sisältyy, tiemaksu sisältyy taajamassa siihen. Sakokaivoja ei ole, kunnan vesi ja viemäri - tietty laskin mukaan. Ja ne suodattimet jos luit vastaukseni? Ne on siinä kympissä jonka lisäsin.
Remonttikuluja ei edelleenkään näin uudessa ole! Lasken ne remonttikuluiksi en asumiskuluiksi kun aika on jos asun vielä tässä.
Vakuutukset, en laskenut koska samassa summassa on koti-, auto-, terveys-, henki-, matka- yms vakuutukset enkä tössä ala
Taloyhtiön kiinteistön vakuutukset kuuluvat vastikkeeseen eli kyllä, omakotitalon kuluja laskiessa kiinteistön vakuutukset tulee laskea mukaan kuluihin, kun verrataan asumisen kustannuksia.
Se kotivakuutuskaan ei muuten nosta niin paljon niitä kustannuksia, kuin kuvittelet. Kotivakuutus=kiinteistön vakuutus omakotitalossa.
Minulla sekin on noihin kustannuksiin laskettu, ja ne on sen 350e/kk. Tämä on edelleen vuosikustannukset jaettuna 12. Minulla on suorasähkölämmitys, kulutus on n.15 000kwh vuodessa. Siirto maksut vaihtelevat paljon eripuolilla suomea. Nekin on kuitenkin tuossa kuukausikulussa kuten on kaikki muukin
Aina kun luettelen auton tai talon kustannuksia, ilmaantuu joku jankuttaja, joka väittää että et laskenut sitä tai tätä.
Olen ne KAIKKI kulut laskenut. Ja lasken ne kerran vuodessa, vuosittain. Mutta näissä keskusteluissa en joka kulua useinkaan muista luetella. Viimeksi auton osalta en erikseen maininnut ajoneuvoveroa ja johan joku kiljui, että et ole sitä laskenut. Samaa nyt näissä asuinkuluissa. Kokoajan joku tulee selittämään ettei voi pitää paikkaansa. Et laskenut sakokaivon tyhjennystä! No en, kun ei minulla ole sakokaivoa. Nuohous maksu taas minulla on korkeampi kuin monella tutullani, kun on monta tulisijaa.
En nyt mainitse erikseen, vaan odottelen milloin joku tulee kiljumaan jotain polttopuista...
Vierailija kirjoitti:
Muistin väärin asumiskulut, ne ovatkin tältä vuodelta 273, 46e/kk (ei 320) + nuohous ja suodattimet 10,80 + vakuutus 38,33e.
Yhteensä 322,59e
Kotivakuutus kattaa irtaimiston, joten miksi haluat lisätä sen siihen, kun ei se taloyhtiössäkään asuvalla sisälly hoitovastiikkeeseen?
Jos naapureita ei oteta huomioon, jotka muuttivat minun jälkeeni OKT alueelle.
Autotallin ovi olisi saanut olla helpompi ratkaisu, nyt on raskas kippiovi.
Keittiön lämminvesi lämpöspiraali sinne putken ympärille. Lämminvesi lämpenee hitaasti.
Ikkunat ehkä suuremmat makkareissa ja työhuoneessa.
Ei näitä kannata ruveta muuttamaan.
Kadun että ostin työhaluttoman naisen kanssa. Jäin yksin talon vangiksi eron tultua. Ei osta kukaan edes sillä hintaa, että veloista pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talotekniikka vaatii huoltoa myös kerrostalossa. Kuten myös remontit. Ne eivät muuten sisälly vastikkeeseen. En sisällytä remonttikuluja talon a
Asun siis rivitalossa, mutta minulla on mökki. Mökin kulut kirjaan myös tarkasti laskentataulukkoon ja suosittelen kyllä kaikille omakotitalossa asuvillekin ihan raatorehellisesti tutkimaan kuluja. Esim. itse ostin kuluneena kesänä 30 litraa bensaa ruohonleikkuuta varten. Ruohotrimmeriin ja moottorisahaan omaa pienkonebensa, pienkoneita piti huoltaa myös 150 €:lla (öljyt, suodattimet, tulpat, muutamat käyttöhihnat, stefat, leikkuupöydän laakerit), sokkelin fiksausta, huopakaton fiksaus (20 vuotta sitten asennettu katto ei ole enää uusi), auringossa paahtuneen varaston nurkan maalausta, pihaväylien sorastusta yms. Sähköt, kiinteistöverot, kiinteistön vakutukset, vesimaksut, jätehuolto, likavesikaivon tyhjennys yms. Niin ja joku tulee nyt huutamaan, että minulla ei ole likavesikaivoa! Niin, no sitten sinä maksat jätevesimaksua. Eikä joka vuosi tarvitse korjata pienkoneita 150 €:llä, mutta siltikin ne ovat kiinteistön kuluja ja joista minä maksan itse tai taloyhtiössä ne kuitataan käyttövastikkeella. Siinä kun exceliin kirjaa rehellisesti kaikki kiinteistön hoitoon kuluneet menot, niin no... artisti maksaa.
Minä en osta pienkonebensaa koskaan. En ruohonleikkuriin, raivaussahaan tai moottorisahaan. Teen seoksen itse ihan 95 bensasta. Bensaa ostin kuluneena kesänä 2* 5 litraa. Eli yhteensä 10 litraa. Ostan sen samalla, kun tankkaan autoa. Tulpan vaihdoin leikkuriin itse. Tulppa on 3 e luokkaa ja kestää taas vuosia. Muuta ei ole tarvinut huoltaa. Varaston nurkkia en maalaile vuosittain.ne on maalattu talon maalauksen yhteydessä, ja se on remonttikulu.
Tuollaiset kulut, kuten pihan sorastus on asioista, joita minä lasken remontteihin. Tosin ei ole tarvinut sorastaa kun on hyvässä kunnossa vieläkin.
Se,että sinun pitää tehdä kokoajan jotain, ei tarkoita, että muut tekisivät.
Jätevesi maksu tulee meillä vesilaskussa. Sähkönsiirto on sähkölaskussa, koska yhtiö on sama.
Sinä oletkin melkoinen besserwisser, kun luettelen asioita, joita kuvittelet etteivät muut osaa laskea OMIIN kuluihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talotekniikka vaatii huoltoa myös kerrostalossa. Kuten myös remontit. Ne eivät muuten sisälly vastikkeeseen. En sisällytä remonttikuluja talon asumiskuluihin. Tässähän puhutaan käyttövastikke
Olen samaa mieltä! Luulen, että kulut ovat samaa luokkaa. Missä voisi itsenäisemmin asua kuin omassa talossa.
Tosin naapurin isot tammet ja vaahterat ovat harmi ja teettävät vanhemmille ihmisille työtä ja varjostavat omaa kasvillisuutta. Ollaan sahailtu oksia alimmilta osilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 1 prosentti vastasi kysymykseen. Sen kyllä arvasi jo otsikon luettua, että porukan täytyy alkaa todistella omakotitalossa asumisen ihanuutta.
Sinua ilmeisesti kaduttaa siellä kerrostalossa? Etkö ymmärrä, ettei ole mitään, mikrä kaduttaisi tai minkä toivoisi olevan toisin.
Kyse ei ole "todistelemisesta" kysymys vain on typerä. Olisiko ketju hyvä mielestäsi kun kaikki vain vastaisivat ei, ei kaduta, puhumatta asiasta sen enempää
Voi sentään sun kanssa. Ei mua mikään harmita. Olen asunut omakotitalossa, rivarissa ja kerrostalossa, ollut omistusasuja ja vuokralainen. Kaikessa on puolensa. Mutta en vastaa kysymykseen, koska se omakotiasuminen ei kaduta. Eli en voi vastata kysymykseen " mikä kaduttaa?". Vain huvittaa tämä, että ei vastata kysymykseen vaan nimenomaa TODISTELLAAN sitä ihanuutta. Että koita kestää, jos nauran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 322,59e
Kotivakuutus kattaa irtaimiston, joten miksi haluat lisätä sen siihen, kun ei se taloyhtiössäkään asuvalla sisälly hoitovastiikkeeseen?
En minä ainakaan näe järkeväksi alkaa erottelemaan mikä osa on vakuutuksessa irtaimistoa ja mikä kiinteistöä. "Kotivakuutus" on siis se, mikä on sekä kiinteistön, irtaimiston että muiden vakuutukseen sisältyvien, kuten ulkorakennusten osalta. Toki sen kulun saisi hieman pienemmäksi kun erottelisi sen irtaimiston siitä pois, mutta jokatapauksessa kokoajan joku määkii kuinka et laskenut kaikkia kuluja! Et varmana laskenut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan 1 prosentti vastasi kysymykseen. Sen kyllä arvasi jo otsikon luettua, että porukan täytyy alkaa todistella omakotitalossa asumisen ihanuutta.
Sinua ilmeisesti kaduttaa siellä kerrostalossa? Etkö ymmärrä, ettei ole mitään, mikrä kaduttaisi tai minkä toivoisi olevan toisin.
Kyse ei ole "todistelemisesta" kysymys vain on typerä. Olisiko ketju hyvä mielestäsi kun kaikki vain vastaisivat ei, ei kaduta, puhumatta asiasta sen enempää
Voi sentään sun kanssa. Ei mua mikään harmita. Olen asunut omakotitalossa, rivarissa ja kerrostalossa, ollut omistusasuja ja vuokralainen. Kaikessa on puolensa. Mutta en vastaa kysymykseen, koska se omakotiasuminen ei kaduta. Eli en voi vastata kysymykseen " mikä kaduttaa?". Vain huvittaa tämä, että ei vastata kysymykseen vaan nimenomaa TODISTELLAAN sitä ihanuu
Ei kaduta mikään.
Onko nyt hyvä ketju? Kolme sivua viestejä joissa ei kaduta mikään, tai vaihtoehtoisesti ketju, jossa joudut kokoajan kirjoittamaan upup kun niitä katujis ei ilmaannu.
Naura rauhassa, ja jätä meidät muut keskustelemaan.
Minun fennia-vakuutukset tekevät vuodessa 620 euroa. Miten teillä?
Kiinteistövero on 940 euroa, Espoossa.
Sitten lämmitykset takka toistaiseksi omat puut. Sähkölämmitys kohtuullinen.
Tien kolaaminen lumien aikana on haastava vanhemmille ihmisille, mutta on selvitty.
Voidaan olla kuukausia poissa ja kustannukset pysyy samana. En tohtisi asua kerrostalossa.