Onko joku vienyt te palvelut käräjille?
Huomasin että minut on potkittu pois työllisyyspalveluista ihan huvin vuoksi. Minulla ei ole ollut velvoite voimassa ja huomasin että ovat päättäneet potkia ulos. Minulle tuli ilmoitus jostain tapahtumasta lokakuussa. Ilmoitin etten pääse paikalle (en tiedä olisiko minulla ollut velvollisuuttakaan osallistua). Ja sitten potkittiin ulos. En pysty enää luottamaan mihinkään tässä maassa. Taitaa olla viisainta muuttaa ulkomaille ilman varmuutta työstä ja etsiä siellä.
Kommentit (10)
Muuta ihmeessä. Maassa kuin maassa ollaan varmaan ilahtuneita uudesta työnvieroksujasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset te-palveluja. Vai oletko siis työtön ja karenssissa kyseisen tapahtuman vuoksi?
No enhän minä nyt ole käytännössä työtön kun potkivat pois. Suomeksi siis katkaisivat työnhakuni.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ihmeessä. Maassa kuin maassa ollaan varmaan ilahtuneita uudesta työnvieroksujasta.
Miksi olisin työnvieroksuja? Olen työkyvytön (sairaus) ja pakotettu olemaan samassa jonossa kuin muut työttömät. Lisäksi olen hakenut keskimäärin työpaikkoja paljon enemmän kuin velvoitteen 4 työpaikkaa kuukaudessa. Ole hiljaa kun et tiedä.
Eli et hakenut töitä, ja jouduit karenssiin. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut velvoitetta. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut velvoitetta. Opettele lukemaan.
"Työvelvoite tarkoittaa työntekijän velvollisuutta tehdä työtään normaalisti irtisanomisaikana." Opettele tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitset te-palveluja. Vai oletko siis työtön ja karenssissa kyseisen tapahtuman vuoksi?
No enhän minä nyt ole käytännössä työtön kun potkivat pois. Suomeksi siis katkaisivat työnhakuni.
Mutta eikö tuon johdosta katkea myös työttömyyspäivärahan maksaminen?
Senkun viet. TE-palveluja ei ole enää olemassa.
Mä keväällä harkitsin jatkotoimenpiteitä ja varmaan olisin lähtenyt johonkin "herättelyyn", jos masis ei olisi ottanut valtaa...
Olen ollut kuntoutuksessa ja siten en ole työhakuvelvollinen. Mulle oli laitettu kaikessa hiljaisuudessa työkkäritapaaminen, se 3kkn välein tapahtuva, mutta en saanut kirjettä, en paperista, en Suomi.fi -ilmoitusta, enkä tekstaria..
Pitää sanoa, etten tiennyt näitä tapaamisia olevan, kun en ollut velvollinen työnhakuun. Olin kuntoutuksen takia kuukausittain yhteyksissä kelaan ja TYPiin. Työntekijät olivat samat kummassakin koko ajan.
Mut tietenkin sitten potkittiin pois palvelusta ja tuli karenssia, kun en ollut mennyt tapaamiseen, enkä ollut kyselyyn vastannut mitään. < sitäkään en saanut mitään ilmoitusta. Vasta kun laitoin kuntouksen takia Kelan työntekijälle joukon kysymyksiä, niin hän opasti mua: "että pitää olla työtön työnhakija, että hän voi sinulle vastata". Eli edellisellä viikolla oltiin vielä yhteyksissä ja sitten oho, ei enää. "hän voi vaan sanoa, että luo suhde uudestaan työvoimatoimiston kanssa".
Mä olin silloin aivan puulla päähän lyöty. MItä hemmettiä nyt! En ollut tajunnut ollenkaan, että mut oli suljettu työkkärin palvelusta. Sitten työkkäriin soitto sille työntekiijälle, että mitä ja miksi. Ei vastaa, menee keskukseen ja sieltä sitten piti kysellä työntekjän perään ja ei onnistu, kun en ole työtön työnhakija. Keskus sitten väänsi rautalangasta asiani mulle.
Työmarkkinatori - sivuilla PITÄÄ käydä viikottain, kun on työnhakija!
Tuo oli täysin uutta tietoa mulle. Vaikka suht usein siellä käynkin. Nyt siinä vaan oli se ongelma, kun en enää ollut työnhakiija, niin en enää saanut kaikkia tietojani esille.
Masiksen takia tuo rupeama ei nyt ihan näin nopeesti rullan eteenpäin, vaan oli päiviä välissä.. Luovuttamista jne. Kuntoutuksen sain päätökseen, vaikka pelkäsin, että sekin loppuu kesken, kun työntekijät eivät pidä yhteyttä..
Laitoin työkkäriin sitten yleisen selvityksen kuntoutuksesta ja miksi olin laiminlyönyt tapaamisvelvollisuuttani. Se meni jopa läpi ja siltä ajalta sain karenssin peruttua! MUTTA samaan aikaan oli jo toinen tapaaminen multa mennyt ohi ja sen selvittely! < niistäkään en ollut saanut viestiä mitään kautta, eikä näkynyt siellä työmarkkinatori - sivustolla, kun en päässyt vielä näkemään kaikkia mua koskevia asioita.
Hakkaan päätäni seinään ja tunnen järjetöntä voimattomuutta. Mitä hittoa mä enää pystyn tekemään? Mä olen ollut nyt muutaman kuukauden ilman työkkärikorvausta. Se toinen selitys ei mennyt läpi. Ei voi olla sattumaa, että yhtä ihmistä ei viestit tavoita. Niin se nyt vaan on. Suomi.fi tulee pakolliseksi, mutta ei se mun suuntaan moitteitta ole toiminut.
Nyt sitten tällä viikolla sain tietää, että mun pitää käydä ilmoittautumassa paikan päältä työttömäksi työnhakijaksi, että saan taas omat tietoni näkyviin työmarkkinatori- sivustolta!
Mä olen aivan loppu noiden kanssa. Tiedän, että joudun jatkossakin vielä asioimaan siellä pitkään.. Mua itkettää, surettaa, vituttaa... Voimaton! Laitan mä jonkun kirjelmän menemään jonnekin, kunhan saan palvelun auki. Ketuttaa vaan tää haskuuseen mennyt aika. Ei nyt varsinaisesti tehty hyvää mielenterveydelle, että aloitetaan sitten nollasta taas...
PS pahoillani typoista ja jos olen käyttänyt vääriä sanoja etenkin kela ja tt-keskuksen palveluista. Se jargonia on toisinaan ollut kompastuskiveni ja jouduin usein kyselemään "suomennosta".