Mitä perhepäivähoitajan työ vaatii tekijältään???
Mulla on menossa aivan mieletön pähkäily sen suhteen että alanko hoitajaksi vai enkö?! Olen tällä hetkellä työtön ja työllistyminen omalle alalle on lähes mahdotonta nykyisellä asuinalueella. Ja miehen työpaikan vuoksi emme voi muuttaa...
Pidän kyllä lapsista, olen ollut päiväkodissakin töissä ja hoitajana yhdessä perheessä ja omakin lapsi löytyy (tokaluokkalainen jo) joten kokemusta on mutta moni asia kyllä mietityttää. Minulle on tarjottu töitä, joten vakituisen työn kyllä saisin ja se houkuttaa aika paljon! Mutta niin monet sanovat että ei kannata sitä työtä tehdä!!! Että se on tosi raskasta, oma koti menee pilalle jne. Palkkaakin haukutaan ihan olemattomaksi. Mitä se muuten voisi olla? Tällä hetkellä en saa mitään mistään kun miehen tulot vaikuttaa joten pienikin raha olisi kyllä ihan hyvä juttu :)
Mitä hoitajalta vaaditaan? Pitääkö olla kuinka hyvä ruokienlaittaja, askartelija yms. Minkälaiselle ihmiselle työ ei missään nimessä sovi?
Kiitos oikein paljon jos vastaat!!!! Olisi kiva kuulla kommentteja myös vanhemmilta. Mitä he odottavat lapsiensa hoitajilta? Minkälainen hoitaja on mielestänne hyvä?
Kommentit (5)
1446e ja ylityöt päälle (aina ei saa ylitöistä palkkaa koska täyttävät vajaata työaikaa). Kuussa teen 220h töitä,sairasta. Jos et kaipaa omaa/perheen kanssa vietettävää aikaa niin sopii sinulle. Aamulla tullaan kun jaksetaan ja illalla haetaan kun keritään. Paljon epäkohtia. Vaikka pitää lapsista ja kotona tehtävästä työstä niin en suosittele :(
vihanneksia, kuitupitoista leipää jne. Kodin siisteys ja sisustus eivät voi olla elämän pääasioita. Täytyy tykätä ulkoilusta monenlaisissa keleissä. Täytyy olla lapsirakas-tietysti ja myös olla kiinnostunut lapsuudesta ihan kokonaisuudessaan. Pitää olla perustiedot lapsen kehitykseen kuuluvista jutuista, sairauksista jne. Lisäksi pitää olla huumoria, se on suuri valtti, kaaoksensietokykyä ja energisyyttä järjestää lapsille vähän jotain extraakin välillä; retkiä, nukketeatteria, metsässä samoilua tms. Kuitenkin ihan tavallinen ihminen voi olla, ei supernainen. Halu toimia hyvin on kaikista tärkeintä.
Jos on äärettömän pitkä pinna ja tulee äärettömän hyvin toimeen kaikkien vaikeimpienkin ihmisten kanssa ja jos ei halua mitenkään arvostaa omaa kotiaan eikä oman perheen keskeistä aikaa niin mikäs siinä. Mutta todella aamulla saattaa ensimmäinen lapsi tulla vaikkapa puoli kuusi aamulla ja viimeinen lähteä illalla puoli yhdeksän. Palkka on vastuuseen ja työn vaativuuteen verraten aikas huono. Koti kuluu ja korvausta et saa vaikka joku rikkuisikin.
Työ ei taida olla sitten mikään " unelmatyö" . Löysin äsken lisää keskusteluja hoitajien palkoista yms. ja olin kyllä ihan ihmeissäni että miten huonot sopimukset niillä on jne... Hitsi, mitäköhän sitä alkais tekee???
Ap kiittää vielä vastauksista
Viikkotunteja tulee helposti 50. Myös perheenjäsenten on jaksettava katsella tätä lasten menoa ja touhua siinä teillä päivisin.
Vanhemmat saattavat tulla myöhässä iltapäivällä ja liian ajoissa aamuisin. Ruoka on tietenkin aina pahaa. On myös todella vaikeaa saada tehtyä vaaditut ruuat minibudjetilla. On jaksettava ulkoilla joka ainut arkipäivä 2-4 tuntia, on jaksettava touhuta lasten kanssa, järkättävä vanhempainiltaa jne.
Itse en jaksanut sitä työtä kovin kauaa, nyt olen kouluttautumassa uudelleen.