IS: Koulut purkavat perinteitään
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011679825.html
Sana joulujuhlakin on liikaa ateisteille ja muista uskonnoista tulleille ja silti kristittyjä on yli puolet väestöstä. Näin se menee valtaväestön on suuvaittava ja alistuttava kun vähemmistöt ja muualta muuttaneet herrakansat määräävät. Miksi me maksamme siis eniten veroja, kun muiden pillin mukaan joudumme kuitenkin tanssimaan?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin iloinen kuin lapseni päiväkodissa vietetään pikkujouluja ja pidettiin jopa jouluhartaus. Jälkimmäiseen ei ollut pakko osallistua, mutta kyllä valtaosa vanhemmista näistä pitää ja lähes kaikki lapset menee niihin edelleen. Joulun ja muiden juhlapyhien merkitys alkaa kadota kokonaan, kun perinteitä otetaan pois käytöstä.
Ateistit eivät sitten varmaan vietä joulua kotonaankaan ollenkaan?
Suomalainen joulu ei ole koskaan ollut erityisen kristillinen. Ei täällä löydä jeesuslasta kuin jostain satunnaisesta joulukortista. Kirkkoon ei kiinnosta mennä, joten kuorossa huudetaan miten koulun pitäisi tämäkin hoitaa. Suomessa vietetään vahvasti pakanallista Julea. On aina vietetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut pura perinteitä, vaan muslimit vaativat lähes kaiken kristinuskoon vähänkin viittaavan poistettavaksi kouluista. Vasemmisto ja kokoomus kiittää ja kumartaa. Vihreät ja rkp nyt saavat olla mitä mieltä lystäävät. Sääli Suomi parkaa, Britannian kohtalo odottaa.
Eikö muslimit ole ainakin historiallisena aikana suhtautuneet hyvin suvaitsevaisesti muihin uskontoihin jopa valtaamissaan maissa? On vaan ollut kovempi verotus.
Olen käsittänyt, että uskonnon hävittämistä vaativat kantasuomalaiset ateistit. Olenko väärässä?
Ainakin omassa tuttavapiirissäni kiihkeimmät joululaulujen kieltäjät ovat sukutaustaltaan toisen tai kolmannen polven taistolaisia. Takavuosina vastustettiin kristinuskoa, koska Neuvostoliitossakin se oli kielletty. Lapsuudessani kasarilla oli kavereita, jotka eivät saaneet lukea edes Aku Ankkaa. Tämä porukka on nyt melko hiljaa johtuen maailmanpolitiikasta, mutta he ja heidän arvonsa ovat edelleen olemassa, pienillä nyanssien muutoksilla. Heille ei riitä, että jokainen elää omalla tavallaan, eikä heille Enkeli taivaan ole kulttuuriimme kuuluva laulu vaan arkkivihollinen.
Mä ajattelisin, että joulupukki ja Jeesus-lapsi ovat molemmat satuolentoja. Siksi en ymmärrä, miksi se pienempi on kielletty.
Mää uskon Jumalaan ja käyn kirkossa. Mulle on toisaalta ok, jos koulun juhlissa ei ole uskonnollista sisältöä. Sillä luemme raamatun kertomuksia lapsilleni kotona, ja kirkossa on sit joulujuhla, jouluevankeliumi ja pääsiäisenä vastaavaa 😊 Ymmärrän että koulu halutaan pitää neutraalina paikkana.
Eilen kävin tyttöni kanssa katsomassa joulukuvaelman Joosefista, Mariasta ja Jeesuksesta Beetlehimin yössä, tämä oli kirkossa, upeasti toteutettu! 😊
Haluan vielä huomauttaa, että kristinusko oli pitkään valtauskonto Suomessa, ja siksi näkyi kouluissakin. Nykyään uskonto halutaan eriyttää kouluista, mikä on ok, kun on useampia eri uskontoja. Miettikää tilanne, jossa järjestettäisiin islamilainen juhla, jossa kaikki oppilaat olisivat. Tai ateistit järjestäisivät illan oppilaille, jossa selitettäisiin kuinka Jumalaa ei ole, ja kaikkea sellaista, mikä kuuluu ateistien ajatteluun.
On parhainta, että koulussa lapset saavat keskittyä oppiaineisiin ja leikkiin 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunempien joululaulujenkin vihkosesta on poistettu Sylvian joululaulu. Tässä Hs:n jutusta kopsattu selitys:
Viime keväänä päädyimme siihen, että otamme mukaan enemmän uudempia lauluja, Kalanne toteaa.Uudemmilla lauluilla Kalanne tarkoittaa niitä, joita ei tyypillisesti ole lauluvihon sivuilla näkynyt. Monet niistä ovat tutumpia myös ulkomaalaisille ja maahan muuttaneille. Tällä tavoin heidätkin saa osallistettua tapahtumaan.Mitäpä veikkaatte, montako mamua tule evlut kirkkosaliin laulamaan kauneimpia joululauluja?
Kai tiesit että vaikkapa virolaiset ovat yksi suurimmista muualta tulleiden ryhmistä? Samoin Euroopan maista tulee jatkuvasti paljon ihmisiä töihin ja opiskelemaan. Heillekö ei saa tarjota mitään?
Sylvian joululaulu katsottiin kanttorien toimesta hankalaksi yhteislaul
Ihan sujuvasti on kansa laulanut Sylvian joululaulua samoin kuin "vaikeaa" Finlandiaa. Kovasti ammattilaiset arvioivat kansan laulutaitoa, ja ilmeisesti omia kykyjäänkin, jos olisi vaikea säestettävä kanttorille.
Totta sekin, että ei minun tietääksesi Suomen kouluissa ole koskaan varsinaisesti opetettu laulamista. Se on tainnut olla ainoa oppiaine, josta pidettiin kokeet, vaikka opetusta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ollut noin 90-luvulla. Silloin pakkosyötettiin uskontoa, halusitpa tai et. Harmi vaan, että pakkosyöttämisestä luovuttiin vasta väestönvaihdon yhteydessä eikä kantisten toiveesta.
Se oli viatonta ja merkityksetöntä diipa daapaa kun vertaa tähän maahan tunkijoiden jatkuvaan nöyristelemiseen.
Kävin koulun 90-luvulla ja ei kyllä ollut. Ahdistavaa. Jeesuksella myös peliteltiin alle kouluikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin raksinut lomakkeeseen kohdan "lapsi ei osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin". Kun meitä on tarpeeksi, ei uskonnollisia juhlia enää kannata järjestää.
Jossain vaiheessa sinunkin lapsenlapsesi sonnustautuvat burkaan, halusit tai et.
No jos tämä on joku selviö niin mitä hyödyttää sitten pakkosyöttää nyt kristinuskoa kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon opetus peruskoulussa ei niinkään ole sitä uskonnon tuputusta, vaan pikemminkin moraalin ja oikean sekä väärän erottamisen opettamista.
Koti, uskonto ja isänmaa, nehän on olleet tässäkin maassa perusarvoja ja moraalinen selkäranka, joista pitäisi pitää kiinni edelleen! Tilalle on nimittäin tunkemassa kaikkea pahaa heti kun tilaisuus vaan koittaa!
Länsimaisessa sivistysvaltiossa kyetään opettamaan moraalia sekä oikean ja väärän erottamista (jotka ovat pääsääntöisesti myös sisäsyntyisiä) ilman, että niihin sekoitetaan uskontoa. Vallankin kun uskonnoissa moraali sekä oikean ja väärän erottaminen on hyvin tulkinnanvaraista, sidoksissa aikakauden arvomaailmaan ja muutenkin kyseenalaista.
Esimerkiksi kristinuskon käskyä "älä tapa" ei tarvitse juuri kenellekään opettaa erikseen ja niille joille täytyy, on helpompi opettaa se vain moraalin kautta ilman, että siihen sekoitetaan uskonto jonka jumalalla on melkoinen "kill count".
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon opetus peruskoulussa ei niinkään ole sitä uskonnon tuputusta, vaan pikemminkin moraalin ja oikean sekä väärän erottamisen opettamista.
Koti, uskonto ja isänmaa, nehän on olleet tässäkin maassa perusarvoja ja moraalinen selkäranka, joista pitäisi pitää kiinni edelleen! Tilalle on nimittäin tunkemassa kaikkea pahaa heti kun tilaisuus vaan koittaa!
Länsimaisessa sivistysvaltiossa kyetään opettamaan moraalia sekä oikean ja väärän erottamista (jotka ovat pääsääntöisesti myös sisäsyntyisiä) ilman, että niihin sekoitetaan uskontoa. Vallankin kun uskonnoissa moraali sekä oikean ja väärän erottaminen on hyvin tulkinnanvaraista, sidoksissa aikakauden arvomaailmaan ja muutenkin kyseenalaista.
Esimerkiksi kristinuskon käskyä "älä tapa" ei tarvitse juuri kenellekään opettaa erikseen ja niille joille täytyy, on helpompi opettaa se vain moraalin kautta ilman, että siihen sekoitetaan uskonto jonka jumalalla on melkoinen "kill count".
Ihmettelen vähän, millaisia traumoja näillä tälläkin palstalla kirjoittelevilla ateisteilla oikein on. Kasvoitteko kenties jossain kiihkolestadiolaisalueilla? Itse olin ala- ja yläkoululainen 90-luvun aikana ihan tavallisessa Länsi-Suomen kaupungissa, enkä todellakaan kokenut joulua minään "uskonnon tuputuksena", vaikka jouluun liittyikin joulukuvaelmaa ja Jeesuksen mainitsevia joululauluja.
Ketään luokkakavereistani ei aivopesty uskovaiseksi koulun toimesta. Mitään uskonnollista hurmosta ei ikinä ollut läsnä näissä uskontoa liippaavissa juhlaperinteissä. Pikemminkin mielestäni on ollut osa suomalaisuutta olla vähän epäluuloinen näkyvää "uskovaisuutta" kohtaan. Olisi kovasti ihmetelty, jos joku olisi vaikka alkanut rukoilla kesken koulupäivää. Lähtökohtana oli kriittinen suhtautuminen uskontoihin ja kaikkeen, mitä niiden varjolla on tehty.
Näin aikuisena olen vaikuttunut siitä, miten tuolloin vielä perinteet osattiin ottaa perinteinä. Uskonnolliset perinteet olivat osa historiallista jatkumoa. Ne olivat uskonnollisia viitteitä kulttuurissa, kun taas usko, uskominen, uskovaisuus - tällainen puolestaan oli jotain yksityistä, jokaisen oma asia, jonka tuputtaminen muille oli jo koululaisten silmissä negatiivinen asia.
Pääsiäinen oli vieläkin vahvemmin kristinuskoon liittyvä juhla, mutta siinäkin korostui aina historiallinen aspekti. Itse asiassa kiinnostuin antiikin historiasta juuri erään opettajan ansiosta, joka sai Jeesuksen ajan Rooman valtakunnan hyvin eläväksi pääsiäisen aikana.
Ainakin minun näkökulmastani 90-luvulla oli perinteiden ja kriittisen näkökulman tasapaino aika lailla ihanteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin iloinen kuin lapseni päiväkodissa vietetään pikkujouluja ja pidettiin jopa jouluhartaus. Jälkimmäiseen ei ollut pakko osallistua, mutta kyllä valtaosa vanhemmista näistä pitää ja lähes kaikki lapset menee niihin edelleen. Joulun ja muiden juhlapyhien merkitys alkaa kadota kokonaan, kun perinteitä otetaan pois käytöstä.
Ateistit eivät sitten varmaan vietä joulua kotonaankaan ollenkaan?
Saa viettää tai olla viettämättä. Mitä se muille kuuluu? Keskitalven juhla ei nyt varsinaisesti kovin uusi juttu ole. Sana joulu on myös vanhempaa perua kuin kristinusko. Ihan hyvin ne vanhat pakanaperinteet maistuvat kristityillekin.
Mikä onkaan sanan "jul" tai joulu etymologia? Ei todellakaan ole sattumaa, että Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohta on talvipäivän seisauksen aikaan.
Ei ole ei, vaan tarkoituksella ympätty pakanajuhlan päälle. Monet vanhat kirkot on myös rakennettu vanhojen pakanallisten pyhien paikkojen päälle. Niin tekee valloittaja ja kohta näette kuinka kaikki kirkot muuttuvat moskeijoiksi
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelisin, että joulupukki ja Jeesus-lapsi ovat molemmat satuolentoja. Siksi en ymmärrä, miksi se pienempi on kielletty.
Joulupukkia väitetään todeksi leikillään pienen hetken vuodessa, Jeesusta ihan tosissaan koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kristinuskon käskyä "älä tapa" ei tarvitse juuri kenellekään opettaa erikseen ja niille joille täytyy, on helpompi opettaa se vai
En tiedä, miten laskuoppi menee, mutta jos Amerikan kansojen hävitys lasketaan mukaan, taitaa meidän Jumala voittaa kisan edelleen.
Maassa maan tavalla tai maasta pois! Näin sanottiin ennen, mutta nykyään toimitaan juuri päinvastoin. Eikö se muka loukkaa luterilaista uskontoa tunnustavaa, kun joulujuhlassa ei saa sanoa halaistua sanaa joulun perimmäisestä tarkoituksesta?
"Koti, uskonto ja isänmaa, nehän on olleet tässäkin maassa perusarvoja ja moraalinen selkäranka, joista pitäisi pitää kiinni edelleen! "
Koti, uskonto ja isänmaa on täydellinen moraalin perusta koska se on niin äärimmäisen monitulkintainen että jokainen saa sen sopimaan juuri siihen omaan moraaliinsa. Se ei siis ole oikeasti mikään perusta millekään. Se on pelkkä hokema.
Jouluhan ei ole kristillinen juhla vaan nämä lähi-idän aavikkojumalaa palvovat ovat sen sellaiseksi väkisin muuttaneet. Joulun pitäisi palata ihan virallisesti kunnon keskitalven juhlaksi ei olla minkään tuontijumalan muka syntymäpäivä.
Sinulle, joka väitit Finlandiaa vaikeaksi: sehän on helppo. Sävelala on pieni, ja ne muutamat tauot asettuvat luontevasti sanoihin. Maamme-laulu on vaikea, samoin Sylvian joululaulu.
"Ihmettelen vähän, millaisia traumoja näillä tälläkin palstalla kirjoittelevilla ateisteilla oikein on. Kasvoitteko kenties jossain kiihkolestadiolaisalueilla? Itse olin ala- ja yläkoululainen 90-luvun aikana ihan tavallisessa Länsi-Suomen kaupungissa, enkä todellakaan kokenut joulua minään "uskonnon tuputuksena", vaikka jouluun liittyikin joulukuvaelmaa ja Jeesuksen mainitsevia joululauluja."
Uskonnon tuputtaminen kaikille ei ole sen parempaa vaikka sen tekisi vain kohtuu hienovaraisella ja melko vähän painostavalla tavalla. On ihan selvää että vaikkapa kouluun uskonnon harjoittaminen ei nyt vain kuulu. Miksi se on niin hankala ymmärtää? Se on ihan periaate ja kun meillä nyt on uskonnonvapaus kaikille niin sen kunnioittaminen menee sen ohi että joku ryhmä saa pitää kiinni perinteistään kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Persut taas munat pystyssä urputtamassa asiasta joka ei edes kiinnosta heitä. Kunhan saa sanoa "väestönvaihto",
Jomottaako peppua persuhullu ?
Mikä onkaan sanan "jul" tai joulu etymologia? Ei todellakaan ole sattumaa, että Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohta on talvipäivän seisauksen aikaan.