IS: Koulut purkavat perinteitään
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011679825.html
Sana joulujuhlakin on liikaa ateisteille ja muista uskonnoista tulleille ja silti kristittyjä on yli puolet väestöstä. Näin se menee valtaväestön on suuvaittava ja alistuttava kun vähemmistöt ja muualta muuttaneet herrakansat määräävät. Miksi me maksamme siis eniten veroja, kun muiden pillin mukaan joudumme kuitenkin tanssimaan?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin iloinen kuin lapseni päiväkodissa vietetään pikkujouluja ja pidettiin jopa jouluhartaus. Jälkimmäiseen ei ollut pakko osallistua, mutta kyllä valtaosa vanhemmista näistä pitää ja lähes kaikki lapset menee niihin edelleen. Joulun ja muiden juhlapyhien merkitys alkaa kadota kokonaan, kun perinteitä otetaan pois käytöstä.
Ateistit eivät sitten varmaan vietä joulua kotonaankaan ollenkaan?
Saa viettää tai olla viettämättä. Mitä se muille kuuluu? Keskitalven juhla ei nyt varsinaisesti kovin uusi juttu ole. Sana joulu on myös vanhempaa perua kuin kristinusko. Ihan hyvin ne vanhat pakanaperinteet maistuvat kristityillekin.
" enkä nyt muutenkaan ymmärrä mikä niissä uskonnollisissa tilaisuuksissa on niin ahdustavaa."
Itse en ainakaan halua väkisin kuulla uskonnolisia satuja. Miksi minun pitäisi olla mukana siinä kun jotkut muut uskovat johonkin mielikuvitusolentoon jolla katsotaan olevan oikeus puuttua siihen miten me täällä elämme? Mitä enemmän tuota miettii niin sen mielettömämmältä se alkaa tuntua.
Vierailija kirjoitti:
"Aidossa demokratiassa mennään enemmistön ehdoilla."
Ei automaattisesti. Demokratia ei ole mikään enemmistön diktatuuri. Meillä on monia perustuslain osia jotka nimenomaan suojelevat vähemistössä olevia ihmisiä enemmistön ylivallalta. ihan vaikkapa sananvapaus tarkoittaa että saat sanoa myös mielipiteen jota ei ole yhtään kenelläkään muulla. Jos mentäisiin enemmistön mukaan niin sallittua olisi sanoa vain asioita joista enemmistö on samaa mieltä.
Mutta nyt on siirrytty vähemmistöjen diktatuuriin, jossa ainakin jotkut vähemmistöt haluavat elää koko ajan kuplassa, jota enemmistön tulisi myötäillä ja suorastaan orjailla.
Onko tosiaan niin, että vähemmistön ei tarvitse missään tilanteessa kohdata asioita, jotka ovat sen ideologian tai uskonnon vastaisia? Että enemmistöltä voidaan sen vuoksi vaatia sen ideologian ja uskonnon piilottamista? Että ainoa, joka joustaa ja myötäilee, on aina enemmistö?
Koulu on koulu ja juhlat voisi siellä minimoida. Ne on pelkkää pönötystä, kaikilla on hiki eikä kukaan näe mitään. Odotetaan vaan milloin loma alkaa. Usein se ei edes ala sen juhlan jälkeen, joten koko nostatus on turhaa!
Vierailija kirjoitti:
" enkä nyt muutenkaan ymmärrä mikä niissä uskonnollisissa tilaisuuksissa on niin ahdustavaa."
Itse en ainakaan halua väkisin kuulla uskonnolisia satuja. Miksi minun pitäisi olla mukana siinä kun jotkut muut uskovat johonkin mielikuvitusolentoon jolla katsotaan olevan oikeus puuttua siihen miten me täällä elämme? Mitä enemmän tuota miettii niin sen mielettömämmältä se alkaa tuntua.
No älä sitten kuuntele äläkä mene sellaisiin tilaisuuksiin, mutta anna niiden kuunnella ja mennä ja järjestää, jotka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin iloinen kuin lapseni päiväkodissa vietetään pikkujouluja ja pidettiin jopa jouluhartaus. Jälkimmäiseen ei ollut pakko osallistua, mutta kyllä valtaosa vanhemmista näistä pitää ja lähes kaikki lapset menee niihin edelleen. Joulun ja muiden juhlapyhien merkitys alkaa kadota kokonaan, kun perinteitä otetaan pois käytöstä.
Päiväkoti-ikäinen lapsi ei päätä mistään mitään ja menee sinne minne määrätään. Hän ei myöskään tajua mitään siitä jouluhartaudesta. Kouluikäiset tajuaa, eikä enää halua mennä kirkkoon. Jäävät mieluummin koululle katsomaan leffaa (näin ainakin oman lapseni koulussa on). Miksi te uskovaiset ette vie itse niitä lapsianne sinne kirkkoon? Miksi sen pitäisi olla koulun tehtävä?? (Kaupungeissa on muuten jo ihan yleistä, että vain alle puolet lapsista kuuluu ev lut kirkkoon)
Vierailija kirjoitti:
"Mitä luulette viidenkymmenen vuoden päästä tapahtuvan? Kun m. muuttajia on enemmistö."
Tuskin mitään radikaalia koska muuttajat eivät ole sen kummemmin samanmielinen yksi joukko kuin kantaväestökään. Heitä on vaikka kuinka monesta eri uskonnosta, heitä on uskonnottomia, heitä on liberaaleja ja heitä on eri tavoin konservatiiveja. Ei ole näkyvissä tilannetta jossa he yhtenä yhtenäisenä joukkona olisivat kaappaamassa vallan.
sinisilmäinen kananaivoinen blondi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistit viettävät monet joulua omalla uskonnottomalla tavalla ja siksi on kummallista jos päiväkoti pystyy tarjoamaan vain uskonnollisen joulujuhlan.
Tyypillinen tapa pakkosyöttää uskontoa on tehdä se niin että se mukava ja juhlallinen juhla on se jossa on uskonto mukana ja muille järjestetään jotain paljon tylsempää oheisohjelmaa samaan aikaan. Eivät ateistit kotonakaan vietä jotain tylsää, harmaata ja ilotonta joulujuhlaa vaan heille itselleen muk
Mulla on nyt kokemusta päiväkodista vuosilta 2014-2024. Joka vuosi siellä on ollut erikseen kirkon joulujuhla eli jouluhartaus, joka on pidetty kirkossa, ja sitten päiväkodin joulujuhla, jossa on ollut ei-uskonnollista ohjelmaa.
Kuulisin mielelläni, mikä sinun mielestäsi olisi sellaista ei-uskonnollista ohjelmaa, joka asettuisi sopivasti tylsyysasteikolla siihen kirkon hartauden rinnalle eikä olisi liian harmaata ja ilotonta. Omat lapseni varmaan olisivat mielummin tehneet vaikka kirjainharjoituksia eskarikirjasta, mutta pahoin pelkään että sinulle se olisi ollut ajatuksena liian iloton.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin raksinut lomakkeeseen kohdan "lapsi ei osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin". Kun meitä on tarpeeksi, ei uskonnollisia juhlia enää kannata järjestää.
Jossain vaiheessa sinunkin lapsenlapsesi sonnustautuvat burkaan, halusit tai et.
Kunhan eivät ala trollata vauvapalstalla.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin raksinut lomakkeeseen kohdan "lapsi ei osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin". Kun meitä on tarpeeksi, ei uskonnollisia juhlia enää kannata järjestää.
Ootko kysynyt lapseltasi, että haluaisiko osallistua?
Mä en allekirjoita, että ysärillä olisi ollut mitään uskonnontuputtamista, enkä nyt muutenkaan ymmärrä mikä niissä uskonnollisissa tilaisuuksissa on niin ahdustavaa.
En ole tuo aiempi vastaaja, mutta minä olen aina kysynyt lapselta meneekö kirkkoon ja ei halua mennä (ekaluokalla meni, mutta ei sen jälkeen). Ja kyllä ysärillä se uskonnon tuputus koulussa oli ihan järkyttävää (kirkossakin rampattiin kolme kertaa lukuvuodessa). Mulla (ja monella muullakin) johti siihen, että erosin kirkosta heti 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut pura perinteitä, vaan muslimit vaativat lähes kaiken kristinuskoon vähänkin viittaavan poistettavaksi kouluista. Vasemmisto ja kokoomus kiittää ja kumartaa. Vihreät ja rkp nyt saavat olla mitä mieltä lystäävät. Sääli Suomi parkaa, Britannian kohtalo odottaa.
Eikö muslimit ole ainakin historiallisena aikana suhtautuneet hyvin suvaitsevaisesti muihin uskontoihin jopa valtaamissaan maissa? On vaan ollut kovempi verotus.
Olen käsittänyt, että uskonnon hävittämistä vaativat kantasuomalaiset ateistit. Olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
- Muslimeita on maailmassa yli kaksi miljardia, joista jotkut kättelevät vastakkaisia (itselleen ei-sukua olevia) sukupuolen jäseniä, kun taas toiset eivät - molemmat vaihtoehdot ovat täysin ok.
Minkään islamilaisen koulukunnan mukaan ei ole ok paitsi joissain tapauksissa vanhojen islamilaisittain seksuaalisesti aktiivisen iän ylittäneiden kesken, tyhmää länkkäriä taas koijataan jotta islamista saataisiin salonkikelpoisempi. Hadith velvoittaa JOKAISTA MUSLIMIA:
The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, For an iron nail to pierce the head of one of you would be better for him than to touch a woman who is not lawful for him.
Kristinuskon opetus peruskoulussa ei niinkään ole sitä uskonnon tuputusta, vaan pikemminkin moraalin ja oikean sekä väärän erottamisen opettamista.
Koti, uskonto ja isänmaa, nehän on olleet tässäkin maassa perusarvoja ja moraalinen selkäranka, joista pitäisi pitää kiinni edelleen! Tilalle on nimittäin tunkemassa kaikkea pahaa heti kun tilaisuus vaan koittaa!
Sen kun ap vietät perinteitä kuten tahdot. Kukaan ei estä. Anna koulujen olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ne uskonnollisista tilaisuuksista eniten ääntä pitävät ovat ihan kantasuomalaisia kirkkoon kuulumattomia (ateisteja).
Ja miksi eivät olisi? Onhan se nyt kummallista että täysin tavallinen kantasuomalainen joutuu edelleen pakolla kuuntelemaan vaikka koulussa uskonnollista sisältöä vaikka uskonnonvapaus on täällä ollut voimassa yli sata vuotta.
Joo, en sitä kyseenalaistakaan. Mutta kun aina tuodaan esille ne eri uskontoiset ihmiset ja syytetään heitä ja heidän suvaitsemattomuuttaan.
Oma lapseni kävi peruskoulun kouluissa, joissa ei ollut S2-oppilaita, ja 99% oppilaista oli muutenkin täysi valkoisia kantasuomalaisia. Ja yläkoulussa nousi iso, myös valtakunnan uutisiin aikanaan noussut meteli seurakunnan pitämistä aamunavauksista ja muista uskonnollisista ohjelmista. Kannattaako mainita, että koulun rehtori oli tiettävästi vanhoillislestadiolainen eli tästäkin syystä uskonnolliset perinteet pysyivät koulussa varsin pitkään.
Ymmärrän (vaikka itse kirkkoon kuulunkin), ettei kouluissa tarvitsisi olla yleistä uskonnollista ohjelmaa, mutta lähinnä vain halusin selventää, ettei tämä ole pelkästään niiden koulujen "ongelma", joissa on monikulttuurisia oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunempien joululaulujenkin vihkosesta on poistettu Sylvian joululaulu. Tässä Hs:n jutusta kopsattu selitys:
Viime keväänä päädyimme siihen, että otamme mukaan enemmän uudempia lauluja, Kalanne toteaa.Uudemmilla lauluilla Kalanne tarkoittaa niitä, joita ei tyypillisesti ole lauluvihon sivuilla näkynyt. Monet niistä ovat tutumpia myös ulkomaalaisille ja maahan muuttaneille. Tällä tavoin heidätkin saa osallistettua tapahtumaan.Mitäpä veikkaatte, montako mamua tule evlut kirkkosaliin laulamaan kauneimpia joululauluja?
Kai tiesit että vaikkapa virolaiset ovat yksi suurimmista muualta tulleiden ryhmistä? Samoin Euroopan maista tulee jatkuvasti paljon ihmisiä töihin ja opiskelemaan. Heillekö ei saa tarjota mitään?
Luuletko että täällä olevat ukrainalaiset eivät tunnistaisi Sylvian joululaulun kotimaan kaipuuta aivan yhtä hyvin kuin perisuomalaisen Evakon laulun sanomaa?
Enemmistö on suhteellinen käsite!! Päiväkodit ja peruskoulut ovat kuntien vastuulla. Isoissa kaupungeissa alle 50 prosenttia väestössä kuuluu ev.lut. uskontoon. On siis järjetöntä pakkosyöttää vähemmistön uskonnollisia tapahtumia peruskoulussa, jossa lain mukaan ei saa edes harjoittaa uskontoa!! Tämä laki on koko Suomessa voimassa eikä uskonnollisia tapahtumia pitäisi olla koulupäivän aikana yhdessäkään koulussa eikä päiväkodissa. Jos kirkko yrittää pakkosyöttää jäsenkadon ja verorahojen vähenemisen takia uskontoa alaikäisiin, on se moraalitonta ja lain vastaista yksiselitteisesti.
t. Ev. lut. kirkkoon kuuluva opettaja, joka haluaa noudatettavan lakeja koulussa
Pukki tuo sulle pelkkiä risuja. Ei myö mittään aavikon psykoosipotilaita ruveta ylistämään kun JOULU on tulossa. Jouluun ei kuulu aavikon höpöhöpöt vaan tontut ja pukki. Aavikolta väkisin tuodut "perinteet" eivät ole suomalaista. Ukko Ylijumala on. Ota Ukko Ylijumala sydämeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunempien joululaulujenkin vihkosesta on poistettu Sylvian joululaulu. Tässä Hs:n jutusta kopsattu selitys:
Viime keväänä päädyimme siihen, että otamme mukaan enemmän uudempia lauluja, Kalanne toteaa.Uudemmilla lauluilla Kalanne tarkoittaa niitä, joita ei tyypillisesti ole lauluvihon sivuilla näkynyt. Monet niistä ovat tutumpia myös ulkomaalaisille ja maahan muuttaneille. Tällä tavoin heidätkin saa osallistettua tapahtumaan.Mitäpä veikkaatte, montako mamua tule evlut kirkkosaliin laulamaan kauneimpia joululauluja?
Kai tiesit että vaikkapa virolaiset ovat yksi suurimmista muualta tulleiden ryhmistä? Samoin Euroopan maista tulee jatkuvasti paljon ihmisiä töihin ja opiskelemaan. Heillekö ei saa tarjota mitään?
Sylvian joululaulu katsottiin kanttorien toimesta hankalaksi yhteislauluksi. Sävel on monipolvinen, se ei sovi kaikkien äänille, säestys on vaikeaa.
Jossain vaiheessa sinunkin lapsenlapsesi sonnustautuvat burkaan, halusit tai et.