Kotileipurit hoi! Omenapiirakasta kysymys
Miksi omenapiirakassani omenanpalat jäävät vähän koviksi? Muiden omppupiirakkaa syödessäni omenanpalat ovat ihanan pehmeitä. Miten ne saa sellaisiksi?
Kommentit (33)
Hapokkaat ja kiinteät omenat piirakkaan mielestäni...ei jauhoiset tai makeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun en tiedä, mitkä lajikkeet ovat jauhoisia. Omenoita ostaessa nimet eivät sano minulle mitään.
Ap
En minäkään. Sen takia käytänkin googlea apuna, kun valitsen omenoita piirakkaan.
Tulin tänne kysymään, koska google antoi liudan omenalajikkeita, joitsa osaa olen jo käyttänyt. Tarvitsisin nyt todella murenevan lajikkeen, enkä vain pitkää listaa. Onpa jollain luotto googleen.....
Ap
Häh? Mene sinne kauppaan, katso mikä tarjonta on ja googleta sitten niitä olemassa olevia vaihtoehtoja. Totta kai google antaa tyyliin kaikki lajikkeet jos nyt alat googlettamaan. Kaupassa taas omenalajikkeiden tarjonta vaihtelee satokauden mukaan.
Eikö tämä nyt ole jo ihan normaaleihin arkitaitoihin rin
Tulen kyllä hyvin toimeen elämässä. On hyvä työ, asunto, toimeentulo, elämänhallinta. En nyt vain ole kaiken taitaja, joten ihan vaan kysyisin omenapiirakasta tässä. Sen suuremmaata elämänhallinnan ongelmasta ei ole kyse. No mutta. Takaisin googlen maailmaan.
Ap
Tämä muuten yksi syy miksi en viitsi leipoa omenapiirakkaa, lajikkeet kehitelty niin säilyviksi ettei niistä saa enää kunnollista omenapiirakkaa.
Ida Res ja Jonagold, pienet ja halvat punaiset omenat ovat toimineet minulla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun en tiedä, mitkä lajikkeet ovat jauhoisia. Omenoita ostaessa nimet eivät sano minulle mitään.
Ap
Pitää olla väkevä omena, esim, Granny Smith.
Laitan omenaviipaleet ensin mikroon ja kuumennan puolikypsiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin mummonaapuriltani hyvä keinon käyttää omenaa kuin omenaa. Hän paloittelee omenat pieniksi paloiksi, pyörittää hetken paistipannulla miedolla lämmöllä pienessä vesitilkassa, maustaa sokerilla tai kanelilla tai mitä maustetta tykkääkään käyttää, ja sitten vasta kumoaa sen silputun omenan piirakkapohjan päälle. Omena pysyy niin mehukkaana ja kypsyy.
Muista myös oikea paistokorkeus uunissa.Mikä on oikea paistokorkeus?
Ap
175 astietta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minäkään. Sen takia käytänkin googlea apuna, kun valitsen omenoita piirakkaan.
Tulin tänne kysymään, koska google antoi liudan omenalajikkeita, joitsa osaa olen jo käyttänyt. Tarvitsisin nyt todella murenevan lajikkeen, enkä vain pitkää listaa. Onpa jollain luotto googleen.....
Ap
Ja jos me nyt heitetään sulle joku lajike tässä, seuraavaksi sitten kysyt löytyykö sitä sieltä sinun käyttämästäsi kaupasta juuri tähän vuodenaikaan. Luotto googleen ja hakukoneisiin on ihan hyvä, kun niitä osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aina sama juttu, mitä tahansa reseptiä olen kokeillut.
Mitkä lajikkeet soveltuvat piirakkaan parhaiten?
Ap
Valitse pehmeä omenalajike.
Nyt saa ainakin ihania pehmeitä punaisia omenoita jotka ovat lisäksi ihanan makeita piirakkaankin.
Viipaloi riittävän ohuiksi ne palat, hyvin pehmeä omena saattaa kyllä taas hajota helpommin joten sen voisi jättää ehkä aavistuksen paksummaksi viipaleeksi.
Pehmeän omenan rakenne näyttääkin silmiin jo huokoisemmalta ja sen tuntee käsinkin. Rakenne ei ole ihan niin kiiltävä ja sileä pinnasta. Kuoriessakin voi tehdä havaintoja rakenteesta.
Omasta mielestäni piirakkaomenaan kuuluu jäädä vähän suutuntumaa, se ei saisi paistua pehmeäksi mössöksi. Ja happoakin siinä olisi kiva olla, se toimii vaniljakastikkeen kanssa hyvin.
tuollaisen lähtökohtaisesti pehmeästä omenasta yliykypsäksi keitetyn/paistetun omenan maku on mitätön ja ravintoaineet karanneet kaikki.
Itse raastan omenan ja lätkäisen rahkaseoksen siihen päälle. Aina on pehmeää ja hyvää. (Tämä osin ruistaikinapohjainen helppo resepti). Paisto alatasolla 30 - 35 min, n. 200 astetta. Omenana hyvikkilaatikon lommoiset, jotka aina pehmeitä. Jos ostan, puolalainen Jonathan on hyvä.
En tarjoa omapiirakkaa ikinä vaniljakastikkeen kanssa. Ihan tavalliseen tapaan kuin minkä tahansa kakun tai piirakan. Se vaniljakastike homma on vähän kasarijuttu. Ja enemmän jonkun omenahyveen tai uunionena kanssa käytetty muutenkin.
Riippuu varmasti myös lajikkeesta. Paloja voi ensin pehmittää keittämällä kattilassa vaikka 10min ja lisäämällä vähän voita ja sokeria.