Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (338)
92 nainen ja joo. Selkäsauna oli kyllä isäpuolelle vaan kätevä tekosyy päästä viattomasti ottamaan multa alapää paljaaksi.
Mitään piiskaamista kummempaa ei toki tapahtunut, mut sen verran omaan loogista päättelykykyä et kyllä se siitä sai kicksinsä. Koska jännästi näitä selkäsaunoja tuli useammin silloin kun äiti oli poissa ja jännästi myös siinä 13-16 välillä alko löytyä enemmän ja useammin tekosyitä päästä vähän läpsimään paljaita teinipakaroita punaiseksi
Vierailija kirjoitti:
92 nainen ja joo. Selkäsauna oli kyllä isäpuolelle vaan kätevä tekosyy päästä viattomasti ottamaan multa alapää paljaaksi.
Mitään piiskaamista kummempaa ei toki tapahtunut, mut sen verran omaan loogista päättelykykyä et kyllä se siitä sai kicksinsä. Koska jännästi näitä selkäsaunoja tuli useammin silloin kun äiti oli poissa ja jännästi myös siinä 13-16 välillä alko löytyä enemmän ja useammin tekosyitä päästä vähän läpsimään paljaita teinipakaroita punaiseksi
Hyi olkoon.
Mä ymmärrän piiskauksen sillon kun olin tehnyt jotain oikeasti tuhmaa tai tyhmää tietoisesti. Mut se kun vahingon jälkeen piiskattiin oli hirveetä.
Joskus joutu oottaa rangaistusta kotiin tai sitä että isä tulee suorittamaan piiskauksen ja se oli niin kuumottavaa. Siinä kerkes miettii kaikenlaista.
Muistan kanssa kun oon ikkunasta seurannut vitsan hakua ja sen pelon tunteen vatsassa.
-74
Luunappeja, ulos yöksi jättämistä, kaksi kertaa kunnolla turpaan.
16v. muutin pois kotoa kahta kättä heiluttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-88
Vyöllä tai vitsalla ja housut kintuissa. Yleensä tuolia tai sohvan käsinojaa vasten mahallaan. Vitsa kirveli aivan saatanasti. Vyö ei ollut niin paha vaikka sattui sekin.
Miksihän vyöllä piiskaamista pidettiin ankarampana vaikka vitsa sattui enemmän ja pidempään?
Varmaan remmillä ei uskallettu lyödä niin kovaa. Vitsasta on varmaan ajateltu että voi huoletta lyödä täysillä kun menee kumminkin katki jossai kohti.
-81 ja sain piiskaa ja tukkapöllyä ja luunappeja. Muistan näitä tilanteita, kun minua rangaistaan näin, mutta en muista ollenkaan mitä pahaa olin tehnyt. Muistan vaan itkeneeni aivan hirveästi ennen piiskaamista ja sen jälkeen. Kerran isä antoi sellaisen tukkapöllyn, että hiuksia irtosi aivan kamalasti. Olin jotain 13-14-vuotias silloin, mutta senkään tukkapöllyn syytä en muista, joku riita sitä edelsi, mutta en muista minkälainen. Jotenkin vanhempani eivät osanneet käsitellä mitään hankalia tilanteita. Minua kiusattiin koulussa monta vuotta ja vanhemmat eivät ottaneet asiaa ikinä vakavasti, kun kerroin.
Omia lapsia en ikimaailmassa ole kurittanut.
Mulla tulee vieläkin toi pelon tunne vatsaan ja takapuolen kuumotus jos joku hermostuu. Mies muutaman kerran ärähtäny lapsille ja siitä äänen korotuksesta tulee noi tunteet. Sit sitä alkaa ite rauhottelee miestå vaikka hän ei ikinä mitään äänen korotusta kummempaa tekiskään.
1981 en saanut, mutta koivuniemen herralla uhattiin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän piiskauksen sillon kun olin tehnyt jotain oikeasti tuhmaa tai tyhmää tietoisesti. Mut se kun vahingon jälkeen piiskattiin oli hirveetä.
Joskus joutu oottaa rangaistusta kotiin tai sitä että isä tulee suorittamaan piiskauksen ja se oli niin kuumottavaa. Siinä kerkes miettii kaikenlaista.
Muistan kanssa kun oon ikkunasta seurannut vitsan hakua ja sen pelon tunteen vatsassa.
Olin saanu uuden (hieman liian ison pyörän) ja kaaduin sillä niin et pyörän sarvi osui autoon. Riemu uudesta pyörästä loppui nopeasti. Pyhään lehmään tullut vaurio sovitettiin railakkaalla selkäsaunalla. Niin ankarasti en ollut ennen koivunoksaa saanutkaan. Oksa oikeasti katkesi piiskaamisen aikana ja sain viimeistelyn isän vyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin saanu uuden (hieman liian ison pyörän) ja kaaduin sillä niin et pyörän sarvi osui autoon. Riemu uudesta pyörästä loppui nopeasti. Pyhään lehmään tullut vaurio sovitettiin railakkaalla selkäsaunalla. Niin ankarasti en ollut ennen koivunoksaa saanutkaan. Oksa oikeasti katkesi piiskaamisen aikana ja sain viimeistelyn isän vyöllä.
Ja siis tässä vyöhän tarttumisessa oli varmaan se että oksa ei määrää millon selkäsauna on ohi vaan sen antaja.
-52, nyrkistä js potkuja tuli aina taaperosta teiniksi asti,ensin alkoholisti isäpuolelta aina 7v saakka,sitten sijoituspaikassa joidenkin häiriintyneiden "hoitajien" toimesta,menin rikki ja aloin vihata itseäni sillä luulin että syy oli minussa vaikka yritin pienentää itseni joka tilanteessa,piiloutua valokuvissa muiden taakse,jäädä ilman herkkuja,olla näkymätön vieraiden läsnä ollessa...
Kotona isäpuoli purki vihansa humalassa tai krapulassa minuun,sijoituksessa hoitajat mm.kun joku ulkopuolinen ennusti minusta "tulevaa kaunotarta",siitä tuli sitten nyrkillä kasvoihin suljettujen ovien takana,se oli kamalaa
80-syntynyt. Isä piiskasi remmillä ja äiti itki vieressä hysteerisesti, että älä piiskaa.
Sattui se äidin tuskan näkeminen. Olisipa isä piiskannut äidiltä salaa, mutta niin ei tehnyt.
Mua ei mutta näin joskus kun nuorempi serkku sai aikamoisen läimäyksen pakaralleen turhanpäiväisestä asiasta. Oli vieläpä aika pieni silloin. Korkeintaan 3 vuotias. Muistan että käden kuva jäi näkymään. Toisen serkun äiti uhkaili ja ilmeisesti myös käytti vitsaa ahkerasti. Ihmettelen että meillä ei ollut fyysistä kuritusta vaikka serkuilla oli.
Vierailija kirjoitti:
Isäpuoli keksi mielestään nerokkaan tavan jatkaa kuritusta kun 84 lakimuutos tuli.
Ei enää remmi viuhunu mutta tää sadisti asetti nokkoset penkille ja pakotti paljaalla pyllyllä istumaan nokkosten päälle. Avusti olkapäistä painamalla jos ei itse istunut. Aivan helvetin sekopää
Meillä sai kans joskus nokkosilla piiskaa. Yleensä Herra Koivuniemi riitti.
Vierailija kirjoitti:
Piiskattiin. Lyötiin. Hakattiin. Huudettiin. 0-15 v. Muutin kotoa.
Sama ja 70-luvulla. Kasvatuksen kruunasi vielä se että äitini jaksoi muistuttaa siitä kuinka hän ei halunnut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
-52, nyrkistä js potkuja tuli aina taaperosta teiniksi asti,ensin alkoholisti isäpuolelta aina 7v saakka,sitten sijoituspaikassa joidenkin häiriintyneiden "hoitajien" toimesta,menin rikki ja aloin vihata itseäni sillä luulin että syy oli minussa vaikka yritin pienentää itseni joka tilanteessa,piiloutua valokuvissa muiden taakse,jäädä ilman herkkuja,olla näkymätön vieraiden läsnä ollessa...
Hali sulle
1946. En ole koskaan saanut piiskaa enkä piiskannut omiani.
Kamalaa!