18 vuotias lapseni ei meinaa pärjätä taloudellisesti
18 vuotias tyttäreni muutti syksyllä omilleen. Opiskelee ammattikoulussa, joten saa opintotuen ja asumislisän. Vähän väliä minulle valittaa että nämä eivät riitä elämiseen. En ymmärrä miten ei muka riitä ja minä en voi auttaa. Tytär elää omien sanojensa mukaan todella köyhästi, ei osta mitään turhaa, kaupasta ostaa halvinta, kävelee kouluun yms. Mutta tiedä sitten kun juuri täysi-ikäistyneen taloustaidot eivät ole yleensä parhaimmasta päästä. Vuokran jälkeen ei jää paljoa, vaikka vuokra ei olekaan suuri. On yrittänyt hakea töitä, ei kuulemma löydy. En sitten tiedä että miten on täyttänyt työhakemukset jne. Opintolainaa ei kannata ottaa elämiseen koska senhän joutuu maksamaan takaisin. Voisiko hän saada toimeentulotukea tai jotain muuta tukea? Pitäisikö hänen käydä sosiaalitoimistosta kysymässä.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki ja asumislisä on maksimissaan korkeakoulussa n 500e. Siitä vuokra pois niin jää aika vähän ruokaan ja muihin menoihin.
itse auttaisin lastani vaikka itse syömällä kehnommin.
AP:n lapsi on amiksessa. Toki saman verran sielläkin sitä opintorahaa ja asumislisää saa.
Se, mikä eroaa korkeakouluopiskelijoista on, että opintolainaan ei saa opintolainahyvitystä, vaikka valmistuisi ajallaan.
Miksi toisella asteella opiskeleva muuttaa omilleen, jos ei ole pakko? Lain mukaankin alle 20-vuotiasta, ensimmäistä toisen asteen tutkintoa opiskelevaa on vanhempien velvollisuus tukea taloudellisesti. Tästä löytyy ihan päätöksiäkin, että vanhemmat on määrätty maksamaan koulutustukea.
Ap, sinä olet vastuussa tukemaan lastasi. Mikä tässä nyt on niin hankalaa? Tietenkään tuon ikäisestä ei saa elatusapua, mutta voihan lapsi hakea itse toiselta vanhemmalta ns. koulutustukea. Jos olet superköyhä, saat enemmän tukia. Muuten pitää vaan sitten repiä palkasta myös lapselle viipale.
Mikä ihmeen kiire teillä on tunkea 18-vuotiaat itsenäistymään? Saanko arvata: Uusperhe ap:lla? Näinhän se on. Uusperheistä lapset lähtee nopeiten, koska yksinkertaisesti siellä ei vaan ole niin rentoa olla kuin ydinperheessä plus mieluusti se 18-vuotias laitetaankin omilleen. Mitä itsenäistymistä se on, kun yhteiskunnan pitäisi elättää?
Olen itse muuttanut 18-vuotiaana 150km:n päähän, koska pääsin ylioppilaaksi keväällä ja sain opiskelupaikan heti syyskuusta. Täytin sitten 19 loppuvuodesta. Tämän nyt ymmärtää. Toki vanhemmat tuki alussa paljon, koska siihen aikaan alle 20-vuotias sai puolikasta opintotukea vain, jos vanhemmilla oli vähintään kohtuulliset tulot. Toisaalta oma tyttäreni asui kotona 20-vuotiaaksi saakka. Mikä ihmeen kiire raakileella olisi ollutkaan lähteä? Asumme isossa kaupungissa ja täällä oli töitä ja opiskelupaikkoja. Kypsyminen henkisesti oli todella hurjaa tuossa 18-20v. ja ei ollut tarpeen muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kiire teillä on tunkea 18-vuotiaat itsenäistymään? Saanko arvata: Uusperhe ap:lla? Näinhän se on. Uusperheistä lapset lähtee nopeiten, koska yksinkertaisesti siellä ei vaan ole niin rentoa olla kuin ydinperheessä plus mieluusti se 18-vuotias laitetaankin omilleen. Mitä itsenäistymistä se on, kun yhteiskunnan pitäisi elättää?
Olen itse muuttanut 18-vuotiaana 150km:n päähän, koska pääsin ylioppilaaksi keväällä ja sain opiskelupaikan heti syyskuusta. Täytin sitten 19 loppuvuodesta. Tämän nyt ymmärtää. Toki vanhemmat tuki alussa paljon, koska siihen aikaan alle 20-vuotias sai puolikasta opintotukea vain, jos vanhemmilla oli vähintään kohtuulliset tulot. Toisaalta oma tyttäreni asui kotona 20-vuotiaaksi saakka. Mikä ihmeen kiire raakileella olisi ollutkaan lähteä? Asumme isossa kaupungissa ja täällä oli töitä ja opiskelupaikkoja. Kypsyminen henkisesti oli todella hurjaa tuossa 18-20v. ja ei ollut tarpeen muuttaa.&nbs
Todennäköisempää on, että äiti on toimeentulotukiasiakas, ja tuet pieneni heti, kun lapsi täytti 18. Eikä kotona asuva täysi-ikäinen saa kuin nimellistä opintorahaa.
No eihän ne pärjää. Olisit ottanut ennakkoon selvää ja pitänyt kotona.
Olen saanut isältäni rahaa nuorena ja nyt vanhempana kun ei töihin pääse. Se halusi että otan sen kesämökin ettei sitä myydä. Antoi minulle siihen 80000 euroa remonttirahaa. Antoi minulle 160000 euroa muutenkin. Remontoin möin itse ja olen käyttänyt sitä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta opintolaina on sijoitus itseensä, ammatti on tärkeä pääoma josta on hyvä ponnistaa
Mihin siitä ponnistetaan?
Surkeaa, että onko tää ainoa lapsesi, isää ei ole ja nyt lykkäät hänet yksikseen pärjäämään. Ja varsinkin jos syy on se että omia tukiasi leikataan. Ihmeellistä. Mikä kokemus lapselle jää äidistä, ei tunnu että olisitte perhettä ja sun syysi on että hän täytti 18, paperilla täysi-ikäinen. Et tunne kehityspsykologiaa yhtään.
Oletko itse ollut ikinä töissä, kun levittelet vaan käsiäsi tytön työnhaun suhteen? MIKSET AUTA tekemään hakemuksia ja ceeveetä?? Tai etsi paikka jossa autetaan, jos itse käyt vajaalla tän suhteen. Tajuatko että nuoresi voi syrjäytyä koko elämäkseen, tuohon vielä masennus tilanteesta ja pitkä saikku, sitten onkin vailla työtä ja koulutusta oleva kolmikymppinen. Että voi äiti olla avuton. Ja vaikka isää ei olisi, missä muu suku, isovanhemmat, tädit sedät serkut? Joku kosketuspinta normaaliin yhteiskuntaan ja työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Surkeaa, että onko tää ainoa lapsesi, isää ei ole ja nyt lykkäät hänet yksikseen pärjäämään. Ja varsinkin jos syy on se että omia tukiasi leikataan. Ihmeellistä. Mikä kokemus lapselle jää äidistä, ei tunnu että olisitte perhettä ja sun syysi on että hän täytti 18, paperilla täysi-ikäinen. Et tunne kehityspsykologiaa yhtään.
Ei silloin leikata pelkästään äidin omia tukia, vaan myös lapsen opintotuki leikataan nimelliseksi. Jos opintolaina velvoitetaan ottamaan ensisijaisena tukena perheen tuloksi, siinä käy niin, että lapsi joutuu elättämään opintolainalla äitiään. Onhan tuo aika kestämätön tilanne tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?
Tarvitseeko täysi-ikäisen asua kotona? Täysi-ikäisenä on hyvä itsenäistyä ja oppia elämään yksin.
Ap
Ei tarvitse jos ei halua ja sinä et halua. Sitten sen täysi-ikäisen pitäisi tulla toimeen omillaan.
Totta on, että töitä on usein vaikea saada.
Jos töitä ei löydy, vaihtoehdoiksi jää(lapsesi rahankäytön tarkastelun jälkeen):
1. tuet lastasi taloudellisesti
2. lapsesi muuttaa takaisin kotiin
3. lapsesi ottaa opintolainaa
Itsenäistymiseen liittyy myös omista elinkustannuksista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse ollut ikinä töissä, kun levittelet vaan käsiäsi tytön työnhaun suhteen? MIKSET AUTA tekemään hakemuksia ja ceeveetä?? Tai etsi paikka jossa autetaan, jos itse käyt vajaalla tän suhteen. Tajuatko että nuoresi voi syrjäytyä koko elämäkseen, tuohon vielä masennus tilanteesta ja pitkä saikku, sitten onkin vailla työtä ja koulutusta oleva kolmikymppinen. Että voi äiti olla avuton. Ja vaikka isää ei olisi, missä muu suku, isovanhemmat, tädit sedät serkut? Joku kosketuspinta normaaliin yhteiskuntaan ja työelämään.
Tyttö opiskelee ja toivottavasti työllistyy sitten. Ihan hyvältä näyttää tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse muuttanut 18-vuotiaana 150km:n päähän, koska pääsin ylioppilaaksi keväällä ja sain opiskelupaikan heti syyskuusta. Täytin sitten 19 loppuvuodesta. Tämän nyt ymmärtää. Toki vanhemmat tuki alussa paljon, koska siihen aikaan alle 20-vuotias sai puolikasta opintotukea vain, jos vanhemmilla oli vähintään kohtuulliset tulot. Toisaalta oma tyttäreni asui kotona 20-vuotiaaksi saakka. Mikä ihmeen kiire raakileella olisi ollutkaan lähteä? Asumme isossa kaupungissa ja täällä oli töitä ja opiskelupaikkoja. Kypsyminen henkisesti oli todella hu
mutta ei se ole mikään syy laittaa lapsi pihalle. Näin se köyhyys periytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta opintolaina on sijoitus itseensä, ammatti on tärkeä pääoma josta on hyvä ponnistaa
Mihin siitä ponnistetaan?
Työelämään tietenkin. Tienaamaan että saa hyvän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa pitää nostaa, jos rahat eivät muuten riitä. Näin on tehty aina ennenkin perheissä, joissa vanhemmat eivät pysty kustantamaan opiskeluja eikä itse saa työpaikkaa. Opintolainaa ei ole pakko nostaa maksimimäärää, voi nostaa sen verran kuin tarvitsee.
Suomesta tuli hetkeksi sivistysvaltio sillä, että köyhätkin pystyivät opiskelemaan, jos älliä riitti.
Nyt alkaa näkymään karusti se, ettei pelkät varakkaiden perheiden lapset tuotakkaan kansainvälisen tason innovaatioita.
Kyllä köyhän perheen lapsikin voi opiskella. Täss kombossa on köyhä ja tyhmä äiti, jonka mielestä lapsen pitää tulla toimeen omillaan, koska on 18 v. Äiti on esteenä opiskelulle, kun on ajanut lapsen omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa pitää nostaa, jos rahat eivät muuten riitä. Näin on tehty aina ennenkin perheissä, joissa vanhemmat eivät pysty kustantamaan opiskeluja eikä itse saa työpaikkaa. Opintolainaa ei ole pakko nostaa maksimimäärää, voi nostaa sen verran kuin tarvitsee.
Suomesta tuli hetkeksi sivistysvaltio sillä, että köyhätkin pystyivät opiskelemaan, jos älliä riitti.
Nyt alkaa näkymään karusti se, ettei pelkät varakkaiden perheiden lapset tuotakkaan kansainvälisen tason innovaatioita.
Kyllä köyhän perheen lapsikin voi opiskella. Täss kombossa on köyhä ja tyhmä äiti, jonka mielestä lapsen pitää tulla toimeen omillaan, koska on 18 v. Äiti on esteenä opiskelulle, kun on ajanut lapsen omilleen.
Onko niin, että lapsi voi joutua opintovelalla maksamaan äitinsäkin elämisen, jos muuttaa takaisin kotiin? Koska sehän on ensisijainen etuus. Tietääkö joku? Jos näin on, niin kaikki vaihtoehdot ovat huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että la
En joudu. Myös sossu voi auttaa, kun toista vanhempaa ei ole.
Kun äiti pärjää nytkin, hän pärjää lapsenkin kanssa
Tiukkaa varmasti tekee vaikka on asumistuki. Me asutaan pienellä paikkakunnalla, bussilla ei pääse opiskelupaikkakunnalle. Kun lapsi peruskoulun jälkeen lähti opiskelemaan noin 90 km päähän, meidän piti maksaa kaikki. Silloin ei alle 18-v saanut edes asumistukea (vuosi 2014). Piti maksaa asuminen, ilta- ja aamuruokailu, viikonloppumatkat ja opiskelukustannukset (opiskelu ei silloin ollut ilmaista). Noin 1000eur kuukaudessa. Monelle olisi varmasti ollut houkutus sanoa, ettei ole rahaa, odottele kotona kunnes täytät 18-v, niin pääset silloin tukien piiriin ja opiskelemaan. Meillä oli vielä neljä pienempää lasta, joten ei tässä tulojen suuruus merkkaa vaan isot menot. Varmasti teki taloudellisesti tiukkaa.
Nykyisin on maksuton opiskelu, mutta ihan ilmaistahan se ei ole. Ei edes 18-vuotiaalle.
Edullisempaa olisi, jos asuisi isommalla paikkakunnalla. Mutta kun molemmilla aikuisilla on täällä työt, halvemmaksi ei tule muuttaa isompaan paikkakuntaan työttömäksi.
Eikö porukka täällä ymmärrä, että opintolaina on hyvä diili ainoastaan niille, joiden palkka on 5000-6000€? Muiden ei kannattaisi ottaa sitä ollenkaan.
Valtio hyötyy opintolainasta eniten. Valmistuneet maksavat veroja valtiolle 45 vuotta. Kyllä se laina siinä tulee maksetuksi.
Sinä olet köyhä, jos maksat 3000 euron tuloista sekä lainanlyhennyksiä että veroja.
Ei saa, usko jo. Luottokiellon avulla ei voi kiertää lain määrittelemää systeemiä.
No juu, en minäkään halua asuntolainaa, joten kela saa maksaa mun asunnon.