Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 vuotias lapseni ei meinaa pärjätä taloudellisesti

Vierailija
09.12.2025 |

18 vuotias tyttäreni muutti syksyllä omilleen. Opiskelee ammattikoulussa, joten saa opintotuen ja asumislisän. Vähän väliä minulle valittaa että nämä eivät riitä elämiseen. En ymmärrä miten ei muka riitä ja minä en voi auttaa. Tytär elää omien sanojensa mukaan todella köyhästi, ei osta mitään turhaa, kaupasta ostaa halvinta, kävelee kouluun yms. Mutta tiedä sitten kun juuri täysi-ikäistyneen taloustaidot eivät ole yleensä parhaimmasta päästä. Vuokran jälkeen ei jää paljoa, vaikka vuokra ei olekaan suuri. On yrittänyt hakea töitä, ei kuulemma löydy. En sitten tiedä että miten on täyttänyt työhakemukset jne. Opintolainaa ei kannata ottaa elämiseen koska senhän joutuu maksamaan takaisin. Voisiko hän saada toimeentulotukea tai jotain muuta tukea? Pitäisikö hänen käydä sosiaalitoimistosta kysymässä.

Kommentit (268)

Vierailija
221/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan opintolainan hakea, tuhlata ja hakea toimeentulotukea. Toimeentulotiessa huomioidaan opintolainannkorot, joten niistäkään ei tarvi huolehtia. Lainan voi maksaa takaisin vaikka 20 vuodessa pienillä kk-erillä. Tällein voi opiskella hyvin asumistuen  ja toimeentulotuen turvin, eikä tarvi edes kesätöitä tehdä vaan voi pitää kesäloman.

Vierailija
222/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloustaitojen puutteestahan tuossa on kyse. Kannattaa siihen syömisee silti jonkun verran panostaa. Muuten ei pysty keskittyyn kunnolla opiskeluun. Veikkaan että sinne jääkaappiin "halvinta" on ostettu niin pieni paketti kanasuikaleita, koska maksaa vaan 4 euroa (kilohinta 16€), jogurtteja, mehua, leipää 8€ kilo (voi leipoo itse), kirsikkatomaatteja (8€ kilo taas) ja jotain lehtisalaattia (16€ kilo taas).

Tekee ihan hyvää Gen Z:lle oppia, että ei ole normaalia, että on kymmenen paria kenkiä ja ostellaan laukkuja sun muuta, mitä tuol somessa toitotetaan. 

Katastrofaalista kyl ois jos tohon lainaa ottais. Se raha menis samallailla tuhlaamiseen. Oikeesti opintolainasta kannattaa vähintään se puolet pistää sijotuksiin olettaen, että on työllistymässä heti koulusta valmistuttua, mieluummin jo aiemmin. 

Noille jää asumislisän omavastuuosuuden jä

Työtön elää paljon pienemmillä tuloilla eli hyvää koulutusta tulevaisuutta varten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?

Tarvitseeko täysi-ikäisen asua kotona? Täysi-ikäisenä on hyvä itsenäistyä ja oppia elämään yksin.

Ap

Itsenäistyminen tarkoittaa sitä, että pystyy maksamaan itse kulunsa ja hoitaa asiansa. Nyt ilmeisesti näin ei ole. Suomalaisilla on monilla ihmeellinen käsitys itsenäistymisestä eli muutetaan Kelan elätiksi omaan asuntoon.

Tässä aloituksessa näkyy miten vähävaraisuus ja huono-osaisuus periytyvät. Vanhempi itse niin ahtaalla, ettei pysty avustamaan taloudellisesti eikä myöskään neuvomaan mistä saisi apua. Tuon ikäinen on ihan lapsi, ja tuo taloudellisen epävarmuuden ja turvattomuuden aika jättää pitkät jäljet. Toisaalta, osaako valita työll

Tyhmyys tässä on periytynyt. Äiti on sitä mieltä täysikäisen tarvii asua omillaan. Miksi ihmeessä ?

Miksi nuori ei ensiksi voinut hankkia työpaikkaa ja sitten vasta muuttanut pois kotoa?

Hänhän ei luult ole ollut edes kesällä töissä, ei rahat olisi vielä loppu.

Vierailija
224/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse keski-ikäinen ihan AMK-tutkinnon suorittanut työtön, mutta niin vaan joudun itsekin asumaan vanhempani luona. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa, eikä se riitä mitenkään vuokraan täällä missä asun ja vielä muihin elämisen kuluihin. Asun vanhempani luona tässä asunnossa todennäköisesti niin kauan kuin vanhempanikin.

Siinäpä jokaisen vanhemman painajainen! 

Menin lukion jälkeen au pairiksi Saksaan ja jäin sille tielle. Pääsin paikalliseen yritykseen töihin, simppeleihin hommiin ja opiskelin ns oppisopimuksella ja ylenin. 

Asuin paikallisen poikaystävän kanssa ja yritys alkoi laajenemaan. Erottiin ja sain sis siirron Suomeen. Minulla ei ollut mitään maassa ja ajattelin takaisin pääsen. 

Olin 26 , kun muutin vanhemmilleni. Asuin pari v, säästin rahaa ja ostin oman asunnon

Saksassa ollaan perhekeskeisempiä ja vasta, kun aloin deittailemaan, muut hymyili, kun kerroin asun vanhempieni luona

Vierailija
225/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan opintolainan hakea, tuhlata ja hakea toimeentulotukea. Toimeentulotiessa huomioidaan opintolainannkorot, joten niistäkään ei tarvi huolehtia. Lainan voi maksaa takaisin vaikka 20 vuodessa pienillä kk-erillä. Tällein voi opiskella hyvin asumistuen  ja toimeentulotuen turvin, eikä tarvi edes kesätöitä tehdä vaan voi pitää kesäloman.

No ei ole mitään järkeä ottaa opintolainaa vain tuhlaamisen takia. Eikö sitä toimeentulotukea muka saa jos sanoo että ei halua lainaa? Mitä jos laittaa luottokiellon ym?

Ap

Vierailija
226/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen fiksu isä auttaisi tytärtään opiskeluaikana. Onko häneltä kysytty? 

Ei ole isää.

Ap

Vierailija
227/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainastahan saa osan ilmaiseksi, kaikkea ei tarvitse maksaa takaisin. 

Ei saa ammattikoulussa ainakaan, korkeakoulussa kai saa kun valmistuu ajoissa.

Ap

Vierailija
228/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sp oikeasti ihan järkevä ihminen!? Pitäskö sunkin hakea edunvalvojaa?

Vierailija
229/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi saada toimeentulotukea, ensin pitää nostaa opintolaina. Tai ei välttämättä tarvitse nostaa tai hakea opintolainaa, mutta se lasketaan opiskelijalle tuloksi joka tapauksessa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.

Mutta opintolainahan pitää maksaa takaisin. Miksi syödä lainansa? Eihän työttömänkään tarvitse ottaa lainaa?

Ap

Miksi et auta tytärtäsi?

koska on aika lähtee pesästä.   

Vierailija
230/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos kysyt häneltä luvut. Sittenpähän tiedät lopputuloksen.

Meilläkin olisi halunnut muuttaa omaan asuntoon, mutta kun otti selvää kustannuksista, päätti jäädä kotiil.

Ilman lisätuloja ei pärjää. Hän on sunntytär. Miksi et auta ?

Ei ole varaa auttaa. En saa enää lapsilisää ja elatusmaksua kun lapsi on täysi-ikäinen.

Ap

Eli lapsi on oppinut mahdolliset huonot taloustaitonsa sinulta?

Vierailija
231/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa pitää nostaa, jos rahat eivät muuten riitä. Näin on tehty aina ennenkin perheissä, joissa vanhemmat eivät pysty kustantamaan opiskeluja eikä itse saa työpaikkaa. Opintolainaa ei ole pakko nostaa maksimimäärää, voi nostaa sen verran kuin tarvitsee. 

Vierailija
232/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa pitää nostaa, jos rahat eivät muuten riitä. Näin on tehty aina ennenkin perheissä, joissa vanhemmat eivät pysty kustantamaan opiskeluja eikä itse saa työpaikkaa. Opintolainaa ei ole pakko nostaa maksimimäärää, voi nostaa sen verran kuin tarvitsee. 

Niin, mutta ei normaalisti kuulu syödä velaksi. Ja töitä ei välttämättä löydäkään, ja pitäisi sitten heti alkaa lainaa lyhentämään. Sitten on pulassa. Ei hyvä idea minusta.

Ap

Vierailija
233/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta tuli hetkeksi sivistysvaltio sillä, että köyhätkin pystyivät opiskelemaan, jos älliä riitti.

Nyt alkaa näkymään karusti se, ettei pelkät varakkaiden perheiden lapset tuotakkaan kansainvälisen tason innovaatioita.

Vierailija
234/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se eka puoli vuotta opintolainaa, mutta sillä tokalla maksa eka takaisin jne...

Nyt olet ottanut maksimilainat ja olet oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
235/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan aloittaja, kenelle opintolaina on mielestäsi tarkoitettu?

Vierailija
236/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ole isää? Kelako maksanut elarit? Sitten ymmärrän jotain, ainakin ettei isältä voi kysyä...

Jos ap vois myydä jotain, millä tytär voisi syödä jotain halpaa? En edelleenkään ymmärrä miksei ap auta tytärtä muutamalla kympillä.

Vierailija
237/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen aste tulee vielä vanhempien pussista. Sitten AMK tai yliopisto voi jäädä jo nuoren itsensä rahoittamaksi. Toki hyvä, jos vanhemmilla halua ja kykyä auttaa edelleen silloinkin. Tänä päivänä opintotuki ja asumislisä ovat niin pienet, että ei niillä osteta edes sitä ruokaa vuokran lisäksi.

Vierailija
238/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia sitten tehdään, jos ei heitä haluta auttaa?

Vierailija
239/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja asumislisä on maksimissaan korkeakoulussa n 500e. Siitä vuokra pois niin jää aika vähän ruokaan ja muihin menoihin. 

itse auttaisin lastani vaikka itse syömällä kehnommin. 

Vierailija
240/268 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia sitten tehdään, jos ei heitä haluta auttaa?

Noku lapsi täytti 18 v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän