Terveiset kaipaamalleni! II/2025
Kaipuu jatkukoon! Jos haluaa keskustella muista aiheista, aloittakaa omia ketjuja.
đ
Kommentit (17706)
Loukkaatte minua
poistun ikuisiksi ajoiksi
olen parasđ
Vierailija kirjoitti:
Tuomitsen.
Niin me kaikki
Miksi mun viesti poistettiinđ inhoan silti smalltalkia, en vĂ€litĂ€ ihmisten nĂ€kemisestĂ€ ja melu vĂ€syttÀÀđ
En voi auttaa sua jos et itse halua muutosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomitsen.
Niin me kaikki
Tutkimusten ja kokemusten mukaan tuomitsemista on selkeÀsti sitÀ vÀhemmÀn, mitÀ maallistuneempi on.
VĂ€itĂ€t, ettĂ€ maallistuneet ihmiset olisi jotenkin erityisen hyviĂ€ persoonia? Tietysti on helpompi oikeuttaa moraalittomuus itselle kun hyvĂ€ksyy sen muillakinđ
En vÀitÀ. Faktuaalinen vÀitteeni on vÀite ryhmÀtason korrelaatiosta, ei vÀite siitÀ, ettÀ maallistuneet ihmiset olisivat parempia persoonia.
Toteamukseni ei myöskÀÀn sisÀllÀ moraalista arvoarviota, vaan kuvaa ilmiötÀ: ettÀ maallistuneemmissa yhteisöissÀ on keskimÀÀrin vÀhemmÀn tuomitsemista. Teet tulkintahypyn. Luet alkuperÀiseen vÀitteeseen sisÀÀn moraalisen vÀitteen, jota siinÀ ei ole. LisÀksi lisÀÀt oman lisÀolettamuksen.
"PetÀn niin hyvÀksyn kun muutkin pettÀÀ"
"Varastan niin hyvÀksyn kun muutkin varastaa"
"kierrÀn veroja niin totta kai muutkin saa tehdÀ niin"
"en oikein viitsi yrittÀÀ olla hyvÀ puoliso niin ymmÀrrÀn kun ei muutkaan oikein jaksa"
"Kohtelen lapsia huonosti niin totta kai ymmÀrrÀn kun muutkin on samanlaisia"
"Kulutan pikamuotia ja tuhoa maapalloa lentÀmÀllÀ ympÀriinsÀ niin totta kai muutkin saa tehdÀ niin"
Mutta en toki tuomitse ketÀÀn joten olen poikkeuksellisen hyvĂ€ maallistunut ihminen.đđđđ *taputtaa itseÀÀn olalle đ
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse auttaa minua. Tarvitsen lÀsnÀoloa. LÀsnÀolon voima muuttaa ihmistÀ.
Sivusta.
Uskovat ei tuomitse ketÀÀn, sekin on Jumalan heiniÀ. Ja oikeudenmukainen tuomio tulee ihan jokaiselle.
MikÀ se tavoiteltava muutos on. MitÀ edes on mahdollista saavuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse auttaa minua. Tarvitsen lÀsnÀoloa. LÀsnÀolon voima muuttaa ihmistÀ.
Sivusta.
En voi olla lÀsnÀ jos et salli sitÀ, en halua murtautua kenenkÀÀn kotiin tms
Vierailija kirjoitti:
Uskovat ei tuomitse ketÀÀn, sekin on Jumalan heiniÀ. Ja oikeudenmukainen tuomio tulee ihan jokaiselle.
Ihmisen teoista saa silti esittÀÀ moraalisen arvion, samalla tavalla kuin oikeuslaitoskin tekee. Se ei ole tuomitsemista, tuomitsemista olisi se, ettÀ kieltÀisi anteeksiannon jne.
Vierailija kirjoitti:
'Loukkaatte minua
poistun ikuisiksi ajoiksi
olen parasđ'
Kiitos Rakas Handu.
Mutta joko lopetat?
Saadaan nippuun tÀmÀ
hullutus ja mÀ pÀÀsen
tekemÀÀn sisÀltöÀ
hyville, aidosti
kannustaville tyypeille.
TÀmÀ on vÀÀrÀ mesta/
epÀtoimiva alusta
mulle. KÀytöstavat ja
kunnioitus on se mun juttu.
E
Vierailija kirjoitti:
YleistystÀ. Aika moni uskovainen luitenkin tuomitsee. Olkoon kyse mistÀ tahansa mitÀ on satukirjaan kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin, jos tulet tervehtimisetÀisyydelle.
On sulla varmaan jotain asiaakin
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sÀ muutosta
KyllÀ haluan.
'En voi auttaa sua jos et itse halua muutosta.'
'Ei sun tarvitse auttaa minua. Tarvitsen lÀsnÀoloa. LÀsnÀolon voima muuttaa ihmistÀ.
Sivusta.'
En keskustele hömppÀpalstalla
nÀin syvÀllisiÀ/henk koht.
E
Jeesus ei oikeastaan kieltÀnyt tuomitsemasta silloin kun tarkoittaa arviointia, vaan oleellista oli arvioida oikeudenmukaisesti.
Siis tÀmÀ kohta silloin kun tuomitseminen on arvioimista:
23Jos kerran ihminen ympĂ€rileikataan sapattinakin, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, niin miksi te olette vihoissanne siitĂ€, ettĂ€ minĂ€ sapattina paransin koko ihmisen? 24ĂlkÀÀ tuomitko sen mukaan, miltĂ€ asia pÀÀltĂ€ katsoen nĂ€yttÀÀ, vaan tuomitkaa oikein.
Ut2020
23Ihminen voidaan siis ympĂ€rileikata sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi. Miksi olette vihaisia minulle, kun paransin sapattina koko ihmisen? 24ĂlkÀÀ arvioiko asioita sen mukaan, miltĂ€ ne nĂ€yttĂ€vĂ€t. Arvioikaa oikeudenmukaisesti
Vierailija kirjoitti:
'En voi auttaa sua jos et itse halua muutosta.'
'Ei sun tarvitse auttaa minua. Tarvitsen lÀsnÀoloa. LÀsnÀolon voima muuttaa ihmistÀ.
Sivusta.'
En keskustele hömppÀpalstalla
nÀin syvÀllisiÀ/henk koht.
E
Ei hÀn suostu keskustelemaan henk koht myöskÀÀn, eipÀ tÀssÀ siis ole paljon vaihtoehtoja
Mind as well face it - you see the signs but cannot read