Opettaja irtisanottu 9 oppilaan tietojen katsomisesta Wilmassa.
Erityisopettaja oli katsonut yhdeksän oppilaan perustietoja. Näihin oppilaisiin hänellä ei ilmeisesti siis olisi ollut katseluoikeutta. Tuossa koulussa hän näki oppilaista kaikkea, eikä työnantaja ollut rajannut näkymästä arkaluontoisia tietoja, jotka on kirjattu perustietolomakkeelle.
Kommentit (384)
Eihän lääkäri ole joka päivä samassa tilassa monta vuotta samojen potilaiden kanssa. Ja jos on, saa kai hän tietää, kenen kanssa päviänsä viettää vaikka ei hoida eikä näe heidän terveystietoja. Näin on opettajilla. Näkevät nimet ja käytösmerkinnät mutta ei mitään terveystietoja.
Mitä pahaa katsoa on oppilasryhmien nimet? Jos vanhemmat tietäisi miten hurjaa meno on kouluissa nykypäivänä, se on pientä se että opettajat katsoo oppilasryhmiin kuuluvien nimet. Kuitenkin opettajilla on vastuu tietää, puuttua, huomata kiusaaminen, tunnistaa koulun ulkopuoliset vierailijat jne. Siltikö ei saisi tietää, missä ryhmässä kukakin oppilas on. Silti vaaditaan opettajia kasvattamaan, puuttumaan, pitämään kaikki oppilaat turvassa päivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee mitään, älä sano mitään, älä katso mitään, älä hengitä. Saat ehkä pitää duunisi
Niin tai sit vana noudatat sääntöjä ja lakia.
Taitaa olla urkkijoita paikalla...?
Ketä kiinnostaa jonkun oppilaan yksityisasiat? Ei ketään. Oikeasti. Mutta jätetään sitten ne kiusaamiset selvittämättä, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
Kiinnosti tai ei niin jo ihan Suomen perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden yksityisyysen suojaan. Opettajan viranomaisena voidaan odottaa toimivan esimerkillisesti tässä asiassa. Jossei viranomaiset edes itse noudata lakia niin paha sitä on vaatia tavallisilta kansalaisilta. Opettajat ovat yhteiskunnassa tärkeässä asemassa ja siksi tämä asia on merkityksellinen. Ei kyse tietenkään ole siitä, että joku Jani-Petteri 8 v pinaattiallergia olisi niin suuri salassa pidettävä asia. Kyse on periaatteista ja jokaisen suomalaisen perusoikeuksista.
Koittakaas nyt ymmärtää: Jos oppilaan päätietosivulle on tallennettu arkaluontoisia tietoja jää lokiin merkintä niiden katselusta vaikka niitä ei olisi katseltu. Riittää että klikkaat etusivun vaikka vahingossa sekunniksi auki.
Oppilaat eivät kysyttäessä kerro oikeaan nimeään koskaan. Tietenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ksml.fi/paikalliset/9061221
Työyhteisö kokee irtisanomisen hyvin vakavana ongelmana Keskisuomalaisen mukaan.
Onpa yllättävää et puolustavat työkaveriaan. Naurettavaa uhriutumista että oikein "kivitettävänä" 🤣
Teoilla on seuraukset
Vakavin seuraus tästä luultavasti on se, että jatkossa esim välitunnilla tapahtuvaan kiusaamiseen ei enää puututa, kun opettajat eivät halua potkuja.
Ongelma on tässä uutisoinnissa. Kerrotaan opettajan saaneen potkut asiasta, mitä joka ikinen tunnollinen opettaja tekee. Etsii wilmasta oppilaita, joita ei opeta, koska jotain on tapahtunut. Jos todellisuudessa on tapahtunut jotain muuta, se pitää kertoa jotenkin. Nyt opettajat ihan yleisesti ovat järkyttyneitä. Koko Suomessa.
Voi hyvää päivää. Oletteko te opettajat niin vajaita.
Totta kai katsotaan jos on (kiusaamis)ongelmaa tai muuta häiriötä.
Nyt ei ollut ollut ja silti katsottiin tietoja.
"Kukaan ei ole katsonut satojen oppilaiden tietoja. Muutamien. Mikä on opettajan arkea. Siksi tämä kohu."
Miksi katsoi. Ei ollut syytä. Väärin siis teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opettaja 25+ vuotta ja käyttänyt Wilmaa siitä asti kun se on otettu käyttöön. Kertaakaan en ole kuullut että LAILLA olisi kielletty joidenkin perustietojen katsominen.
Puhuttiin eilen töissä että saadaan sitten kaikki potkut.
Olette siis aivottimia.
Mikä oikeus sulla on katsoa jonkun oppilaan tietoja vaikka et ole sen opettaja
Vähän sama mikä oikeus lääkärillä on katsella sun tietoja vaikka ei ole sun lääkäri.
EI MIKÄÄN
Voi hyvä elämä sun kanssas!
Olet täysin pihalla. Ihan väärässä ammatissa, jos et ymmärrä, että et katso tietoja, jos ei ole mitään syytä.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Koittakaas nyt ymmärtää: Jos oppilaan päätietosivulle on tallennettu arkaluontoisia tietoja jää lokiin merkintä niiden katselusta vaikka niitä ei olisi katseltu. Riittää että klikkaat etusivun vaikka vahingossa sekunniksi auki.
Ei tasan varmasti ole kukaan saanut potkuja sen takia, että on vahingossa klikannut jonkun sivun auki. Älä nyt ole naurettava.
Onko tämä vain jäävuoren huippu? Taitaa aika monella opella alkaa kuumottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeesti kyse olisi vahingosta, luulisi tuota tapahtuvan muillekin? Miksi näin ei pistotarkastuksessa vain hän jäi kiinni. Miksi vain tuo yksi väärinymmärretty sankariparkauhri-opettaja on syyllistynyt - Huom! ei lievään, ei perusmuotoiseen - vaan VAKAVAAN tietosuojarikkomukseen?! Mikä edellyttää toistuvuttaa/tahallisuutta.
Lopettakaa se puolustelu jo ja alkakaa noudattaa niitä sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Nolo perhe tuo kantelijaperhe. Kyllä tulee ilmi jossakin kohtaa ketkä vanhemmat pyynnön on tehnyt. Lapset joutuu kärsimään ihan varmasti syyttömänä siitä että vanhemmat on tehneet kantelun asiasta. Mitä pahaa on vaitiolovelvollisilla opettajilla tietää keitä koulussa on ja minkä nimisiä? Ei ollenkaan verrattavissa sairaustietoihin potilaista jotka käy satunnaisesti yleensä harvoin ja vain sairaana ja joita ei itse hoida. Kuin että olet vastuussa ja velvollinen puuttumaan kaikkien oppilaiden käytökseen, vaikka et heitä opeta ympäri vuoden joka päivä ja hetki. Virkavastuussa olet ja velvollinen puuttumaan. Tottakai pitää tietää oppilasryhmät kenestä on vastuussa päivän ajan joka päivä ympäri vuoden, vaikka et opeta jokaista heistä.
Ihmellistä toimintaa vanhemmilta jotka kantelun teki. Ihmeellistä toimintaa rehtorilta joka itse on vastuussa siitä, että Wilmassa ei näy arkaluontoisia tietoja. Ei ole arkaluontoista tietoa tietää, ket
Mitä ihmeellistä ja pahaa...
Olisiko se että se urkkiminen on LAITONTA.
Riittääkö syyksi.
Asianajajat kiittää. Tapauksia on varmasti lukemattomia. Kun opettajia alkaa olemaan syytettyjen penkillä niin kannattaisi hommata yhteisesti muutama asianaja, jotka ovat alansa parhaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää eniten pyynnön tehneiden vanhempien puolesta. Miten erityisiä he uskovat olevansa, kun puuttuvat koulun toimintaan ulkopuolisina. Toivottaavasti omaan tuttavapiiriini ei kuulu hankalia kyttääjä-vanhempia. Jos tietäisin, että oman tutun kyttäys aiheuttaa syyttömän irtisanomisen olisi entinen tuttu.
Syyttömän?
Laiton urkkija kyseessä.
Mä olen kovasti pohtinut tätä tapausta. Itsekin olen yläkouluissa sijaisena joutunut selvittämään minkä niminen oli tyyppi joka löi pienempää kaveria eikä kertonut minulle nimeään. Olen joutunut selaamaan parinkin luokan oppilaat läpi että löytyi oikean näköinen kuva. Periaatteessa voisi sanoa ettei minulla ollut hyvää syytä katsoa niiden muiden tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Asianajajat kiittää. Tapauksia on varmasti lukemattomia. Kun opettajia alkaa olemaan syytettyjen penkillä niin kannattaisi hommata yhteisesti muutama asianaja, jotka ovat alansa parhaimpia.
Mielestäsi siis jos paljastuisi, että lakia yleisesti rikotaan niin oikea ratkaisu olisi hyväksyä lain rikkominen sen sijaan, että rikokseen syyllistyvät saisivat heille kuuluvan rangaistuksen?
Päteekö tämä vain tietosuojaan liittyviin rikoksiin vai kaikkeen rikolliseen toimintaan yleisesti?
Vierailija kirjoitti:
Olethan sä silloin katsellut kun klikkaat sivun auki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan sä silloin katsellut kun klikkaat sivun auki
Kun avaat sivun, näet vain yläosan. Et näe silmilläsi kaikkia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kovasti pohtinut tätä tapausta. Itsekin olen yläkouluissa sijaisena joutunut selvittämään minkä niminen oli tyyppi joka löi pienempää kaveria eikä kertonut minulle nimeään. Olen joutunut selaamaan parinkin luokan oppilaat läpi että löytyi oikean näköinen kuva. Periaatteessa voisi sanoa ettei minulla ollut hyvää syytä katsoa niiden muiden tietoja.
Olihan sinulla syy. Ihan itse kerroit miksi tietojen selaaminen oli työsi kannalta tarpeellista. Et selannut niitä tyydyttääksesi omaa uteliaisuuttasi vaan työtehtävän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän kertoo vain meidän opettajista.
Oppilaita vahtaavat haukkoina, mutta itse kokevat olevansa oikeutettuja rikkomaan sääntöjä miten vain.
Kuvat voivat olla niin eri näköisiä eikä kaikki edes käy koulukuvissa (kuvat siirretään koulun järjestelmään).
Etkö osaa kysyä oppilaan nimeä.
Ei kai kukaan satoja kuvia plärää että löytää yhden kiroilevan oppilaan.