Hoikat naiset! Miten selviätte juhlapyhistä herkutteluineen?
Esim. mitä/miten syötte jouluna? Laihduttaja etsii inspiraatiota tulevaisuuden elämään.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevää, että joku ajattelee hoikkien ihmisten pysyvän hoikkina vain kontrolloimalla syömistään erityisesti. Hoikkuus on normaalisti seurausta terveistä elintavoista, joihin kuuluu terveellinen tavallinen ruoka, normaalit annoskoot ja liikkuminen. Jouluna liikunta saattaa jäädä vähemmälle ja olla enemmän herkkuja, mutta jos ihmisellä on terve suhde ruokaan, ei joulun kanssa pitäisi olla mitään ongelmaa.
Itse suosittelisin etsimään apua vaikka ravintoterapeutilta, jos suhde ruokaan on vääristynyt ja esim. ahmiminen tai muu epäterveellinen mättö ongelmana. Uskon, että ylipainoisilla on monesti ongelmaa myös venyneen vatsalaukun vuoksi, eli normaali ruoka-annos ei riitä tuomaan kylläisyyttä. Ja ne kaloripitoiset juomat pitäisi ensimmäisenä jättää kokonaan pois. Juokaa vettä, se ei lihota.
Ikävää, jos tuntuu häiritsevältä, se ei ole tarkoitus. Mutta osa näyttää pysyvän hoikkana "luonnostaan" - elämäntavat ja mm. se genetiikka.
Osa joutuu kiinnittämään asiaan enemmän huomiota kuten paastot yms. Suolistomikrobistokin vaikuttaa osaltaan meillä kaikilla, suuntaan tai toiseen.
Osa lihoo helpommin vaihdevuosien jälkeen, osa ei.
Vierailija kirjoitti:
On suorastaan koomista miten monet laihat ihmiset kuvittelevat olevansa jotenkin muita parempia ja selittävät itsestäänselvyksiä ja sitä miten helppoa on pysyä kuosissa. Kun ihmiset olisivatkin samasta pakasta otettuja kaikki niin sinulla toimisi sama kuin kaikilla muilla. Niin se ei vaan mene. Ollaan yksilöitä ja toisella toimiva tapa on toiselle huonoin mahdollinen. Älkää siis laiheliinit olko ylimielisiä turhaan.
Sekin on koomista kun lihava nainen tulee selittämään miten hoikan pitäisi syödä ja mikä on terveellistä. No katsos peiliin, tuleepi mieleen. Olen kyllä tietoinen mikä on terveellistä ja mikä ei, nähtävästi paremmin kuin sä.
Vierailija kirjoitti:
On suorastaan koomista miten monet laihat ihmiset kuvittelevat olevansa jotenkin muita parempia ja selittävät itsestäänselvyksiä ja sitä miten helppoa on pysyä kuosissa. Kun ihmiset olisivatkin samasta pakasta otettuja kaikki niin sinulla toimisi sama kuin kaikilla muilla. Niin se ei vaan mene. Ollaan yksilöitä ja toisella toimiva tapa on toiselle huonoin mahdollinen. Älkää siis laiheliinit olko ylimielisiä turhaan.
Itse olen suvusta jossa moni on sairaalloisen ylipainoinen. Itse taas olen ollut hoikka/laiha koko ikäni. Syöminen on itselleni hyvin yksinkertaista. Kroppa on tyytyväinen pieneen annoskokoon ja valittaa heti, jos syön pari päivää epäterveellisesti tai liikaa. Syön kyllä välillä makeaa tai rasvaista ruokaa, mutta tämä ei jää päälle eikä siis vaikuta painooni. Näin kun on elänyt teini-iästä asti, niin se kuosissa pysyminen on yksinkertaista. Muista se voi kuulostaa ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suvusta jossa moni on sairaalloisen ylipainoinen. Itse taas olen ollut hoikka/laiha koko ikäni. Syöminen on itselleni hyvin yksinkertaista. Kroppa on tyytyväinen pieneen annoskokoon ja valittaa heti, jos syön pari päivää epäterveellisesti tai liikaa. Syön kyllä välillä makeaa tai rasvaista ruokaa, mutta tämä ei jää päälle eikä siis vaikuta painooni. Näin kun on elänyt teini-iästä asti, niin se kuosissa pysyminen on yksinkertaista. Muista se voi kuulo
"Katsos ap kun tietyt ihmisryhmät on oppineet syömään ahmimatta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevää, että joku ajattelee hoikkien ihmisten pysyvän hoikkina vain kontrolloimalla syömistään erityisesti. Hoikkuus on normaalisti seurausta terveistä elintavoista, joihin kuuluu terveellinen tavallinen ruoka, normaalit annoskoot ja liikkuminen. Jouluna liikunta saattaa jäädä vähemmälle ja olla enemmän herkkuja, mutta jos ihmisellä on terve suhde ruokaan, ei joulun kanssa pitäisi olla mitään ongelmaa.
Itse suosittelisin etsimään apua vaikka ravintoterapeutilta, jos suhde ruokaan on vääristynyt ja esim. ahmiminen tai muu epäterveellinen mättö ongelmana. Uskon, että ylipainoisilla on monesti ongelmaa myös venyneen vatsalaukun vuoksi, eli normaali ruoka-annos ei riitä tuomaan kylläisyyttä. Ja ne kaloripitoiset juomat pitäisi ensimmäisenä jättää kokonaan pois. Juokaa vettä, se ei lihota.
Ikävää, jos tuntuu häiritsevältä, se ei ole tarkoitus
Jos paino on jatkuva haaste empiirisiin havaintoihin perustuva ohjeeni on pienentää annoskokoa, koska painohan nousee, koska saat liikaa kaloreita.
Aika nopeasti vatsa tottuu pienempiin annoksiin ja sinne ei enää mahdu liikaa ruokaa. On myös ok jättää ruokaa syömättä jos vatsa on täynnä, kehitysmaan lapset, keittäjä tai taivaan isä eivät siitä suutu. Suomalaisilla naisilla on pinttynyt käsitys siitä että ns. kunnon ruokaa pitää syödä iso lautasellinen, LIIKAA. Ja kun vatsa on venynyt, eihän sitä aikuinen nainen tule kylläiseksi millään hiiren annoksella.
Ei yhdellä joululla ole mitään merkitystä, jos arkena on ruokailu kunnossa. Ainoastaan sitä sääntöä noudatan joulunakin, että vältän kaloreiden juomista. Pitkissä vapaissa on myös se puoli, että ehtii liikkua enemmän kuin normiarjessa.
En pidä jouluruoista, -leivonnaisista tai -suklaista. Enkä juuri mistään muustakaan. Lempiruokaani on kaurapuuro marjoilla ja erilaiset kasvissekoitukset. Niitä saa ahmia niin paljon kuin napa vetää eikä liho.
Herkuttelen jouluna vain yhdellä suklaakonvehdilla, ja menen heti joulun pyhien jälkeen kuntosalille polttamaan ylimääräiset kalorit pois.
Olen muutenkin pieniruokainen ja jouluna syön coctailtyyppisesti, eli tyyliin lusikallinen porkkanalaatikkoa, ohut pala kalkkunaa, puolikas peruna, vähän salaattia ja rosollia ja yksi pala silliä. Lisäksi samaan tyyliin jälkiruokia. Kokonaisuudesta jää ihan sopivan kylläinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä siitä, että täällä on ollut sellaisia kommentteja, joista tulee ylimielinen vaikutelma. Ymmärrän ärtymyksesi. Onhan se todella mitätöivää joskus lukea kommentteja ihmisiltä, joilla ei nähtävästi ole ollut painon kanssa ongelmia. Varsinkin jos sävy on syyttelevä, kuten kommenteissa, joissa kerrotaan, kuinka tietyt ihmisryhmät osaavat olla ahmimatta.
Koska itselleni? Laihduttaminen ei ole ollut selkeää ja helppoa. Olen ollut lapsesta asti ylipainoinen, kerran lihava. Monta vuotta kikkailua painon kanssa. Monta vaihetta tähän aikaan on päässyt mahtumaan. Tasapainon löytäminen on ollut minulle aina vaikeaa. Olen viiden kilon päästä normaalipainosta. Ja siltikin vielä opettelen, miten pitäisi syödä.
Ei tiedä, onko omiin nälkäsignaaleihin edes luottamista. Hetki sitten vielä alisöin. Kertoivatko nälkäsignaalit minulle mitään? Eivät. Menetin kaiken mielenkiinnon ruokaan. Mitään ei tehnyt mieli. Heikotti, mutta ei huvittanut syödä. Vatsa täyttyi vähäpätöisistä annoksista, joten luulin, että olin syönyt likaa, "I had let myself go", jolloin laskelmoin, että voin syödä vain kevyen iltapalan.
Oli todella vaikeaa edes löytää energiaa syödä enemmän, päästä yli siitä aivosumuisesta, heikosta tilasta. Ehkä olin alisyönyt pitkän aikaakin, mennyt nälkäisenä sänkyyn, koska "nälkä kuuluu laihduttamiseen, ei saa olla täysi olo tai ähky", kuten jossain oltiin joskus sanottu. Koska jonkun palstalaisen maraton-juoksijakaveri syö vain aniharvoin. "Monet yliarvioivat oman kulutuksensa, ei liikunta paljoa lisää kulutusta". Joten miksi minä, keskiraskasta/kevyttä fyysistä työtä tekevä nainen, tarvitsisin paljon ruokaa? "Suomalaiset lihoaa, koska näläntunnetta ei kestetä koko ajan vain mussutetaan"
Monet laihdutusvinkit netissä, dieettikulttuuri, painonpudotus-keskustelut, olivat olleet syy, miksi syömisestäni ja laihduttamisestani oli alunperin äitynyt syömishäiriöistä touhua. Tällä palstalla monet kommentit ovat melko triggeröiviä, vaikka suurinosa ei niitä varmasti pahallaan tarkoita. Pitää vain oppia tuntemaan oma keho itse, muiden sanaan ei voi liikaa luottaa. Sillä monet vinkit ovat todella yksinkertaistettuja. Kuten sanoitkin, se, mikä toimii toiselle, ei todellakaan toimi kaikille, ja olen samaa mieltä. Ja uskon, että monet vinkkejä jakavat eivät aina itsekään tiedä, mitä ovat tekemässä. Minäkin olen joskus hypettänyt tänne omia vinkkejäni, mutta jälkikäteen olen tajunnut, että ne johtivat siihen, että edes päädyin alisyömään.
Tsemppiä.
Ihmiset on tietenkin erilaisia. Suurimmalle osalle hoikista joulu ei ole mikään ongelma. Itse tuskin söisin itseäni noin ähkyyn, jos laihdutukseen menisi 1/4 vuodesta.
En syö edes ähkyyn mutta ylimääräistä tulee silti ja nestettä vielä päälle.
Suklaata vähän, pähkinöitä, jälkiruokaa, lasillinen glögiä, ruokaviinit, palaset fudgea ja torronea, 2 torttua, riisipuuro.. Lusikallisista useampi tuhat kaloria
Siis lihaville herkuttelu = syödään mahdollisimman paljon ,mahdollisimman usein.
Normaalit herkuttelee sopivan määrän.
Minä taidan herkutella aika lailla joko joulukuun. Syön mitä haluan niin paljon kuin haluan, mutta en muuta. Ts. kun en tykkää ananaskonvehdeista niin en niitä syö, säästän kalorit niihin joista pidän. Olen etenkin makeiden kanssa melkoisen nirso.
Ja eihän suurin osa jouluruuista ole edes epäterveellisiä? Kalat, kinkku, laatikot, ihan terveellistä? Mulla on aina myös vihersalaattia tms pöydässä, ettei tule liian tönkköahdettu olo. Leivonnaisia en juurikaan tai ollenkaan ota, en niin välitä. Juustoja syön, mutta ne pitää nälkää myös hyvin, eli jälkeenpäin kevenee puoliautomaatiolla. Pari lasia viiniä maistuu, mutta glögit/likööritkin jää muille.
Kun pysyy enimmäkseen ns oikean ruuan puolella, niin kylläisyys hoitaa automaattisesti ettei mene ihan överiksi.
Loistavasti. Tykkään mädistä ja kaloista ja syön niitä huoletta ja nautin hyvästä viinistä.
Liikutaan perheen kanssa joulunpyhinä antaumuksella kun se on hauskinta ajanvietettä muutenkin.
Siinähän ne kalorit kuluu.