Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se tykkää tehdä näitä mollausketjuja, onko nyt hyvä mieli?

Vierailija
162/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä, ja eläkeläiset vinkuvat usein minultakin eläkeläisalennuksia. Miksi ihmeessä haluaisin käytännössä antaa rahaa itseltäni jollekin eläkeläiselle? Mieluummin otan nuoria asiakkaita, he pysyvät asiakkainani pitkään, jopa koko työurani ajan. 

Kunnes jäät eläkkeelle ja saat p**k** niskaan.

Minä säästän itse oman eläkkeeni, jo nyt on kasassa sen verran että pärjäisin pääomatuloilla juuri ja juuri. En edes odota muilta mitään roposia, toki otan kaiken mitä minulle kuuluu jos jotain jaettavaa enää jäljellä on. Miksi ihmeessä saisin paskaa niskaani, en ole vinkumassa keneltäkään rahaa tai alennuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on tasapuolisesti mahdollisuudet suuriin eläkkeisiin, ne ovat suoraan verrattavissa maksettuihin veroihin, eli mitä enemmän teet töitä, sitä enemmän maksat veroja ja kerrytät eläkettä. Minä tein paljon töitä vuosikymmenet ja maksoin paljon veroja ja nyt nautin isosta eläkkeestä, eli työnteko kannattaa, eikä laiskoin lurjusten elämä, kuten kommunistienkin laulussa sanotaan.

Ei ole. Sinun maksamalla 1eläke eurolla saat 7e takaisin vain koska synnyit oikeaan aikaan. Minä saan 1:1€ samasta syystä. Sinä pääsit eläkkeelle 59v minä 70v. Siinä on jättiläismäinen epäsuhta.

Pitäskö sun nyt tehdä asialle jotain täällä itkemisen sijaan. Sullahan on tismalleen samat mahdollisuudet vaikuttaa eläkkeesi määrään ja laskentaperusteisiin, kuin tämän päivän elkeläisillä.

Äänestämään, eikös eläkeläisetkkn näin tehneet.

Vierailija
164/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä, ja eläkeläiset vinkuvat usein minultakin eläkeläisalennuksia. Miksi ihmeessä haluaisin käytännössä antaa rahaa itseltäni jollekin eläkeläiselle? Mieluummin otan nuoria asiakkaita, he pysyvät asiakkainani pitkään, jopa koko työurani ajan. 

Joo eläkeläisalennukset vain pientä eläkettä saaville.

Jos haluaa hyväntekeväisyyttä harjoittaa, niin mikäs siinä. Itse valitsen muita kohteita 

Vierailija
165/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen moni pääsi nuorena selästä eläkkeelle. Nykyään ei, kun on magneettikuvauslaite.

Nyt kun haet eläkkeellä kotihoitoapua niin otetaan magneettikuvat ja verikokeet onko oikeasti kipeä.

Niin nykyään näppäimiä hiplaten ja istuen se selkä onkin paskana melko nopeasti.

Ai yli 80-vuotiaalla. Lääkäri testaa kaikki, kun kotiapua ei riitä kaikilla ja se on maksullista.

Vierailija
166/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on tasan yksi paikka josta eläkeläinen saa alennusta, R-kioskin kahvista (kioski lopetetaan ensi vuonna). Ei kulje junat, ei bussialennuksia, ei uimahallia ym. saa kadehtia :D

Sitten on ainakin toinenkin R-kioski mistä kahvi ale eläkeläiselle.  Sillä kylällä kyllä on kylpyläkin ja juna-asema ehkä 30km päässä.  Olin käymässä ja arviolta 75 vuotias nainen tuli ostamassa kahvia eikä ollut eläkeläiskorttia niin ei saanut alennusta. 

Vierailija
167/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 2000 eur/kk  bruttoeläke oikeesti kyllä tosi surkea.

Kokoaika siivoojan palkka ja tosta maksetaan vielä verot ja eläkemaksu 7,15 %.

Myös eläkkeestä maksetaan verot. Suurin piirtein sama summa jää nettoa kuin palkasta veron ja eläkemaksun jälkeen, koska eläkkeen verotus on korkeampi. Brutto muuten tarkoittaa sitä, että siitä ei ole vielä vähennetty veroja ja muita maksuja, joten ole hyvä ja vertaa bruttoja toisiinsa äläkä bruttoeläkettä nettopalkkaan.

Vierailija
168/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on tasapuolisesti mahdollisuudet suuriin eläkkeisiin, ne ovat suoraan verrattavissa maksettuihin veroihin, eli mitä enemmän teet töitä, sitä enemmän maksat veroja ja kerrytät eläkettä. Minä tein paljon töitä vuosikymmenet ja maksoin paljon veroja ja nyt nautin isosta eläkkeestä, eli työnteko kannattaa, eikä laiskoin lurjusten elämä, kuten kommunistienkin laulussa sanotaan.

Ei ole. Sinun maksamalla 1eläke eurolla saat 7e takaisin vain koska synnyit oikeaan aikaan. Minä saan 1:1€ samasta syystä. Sinä pääsit eläkkeelle 59v minä 70v. Siinä on jättiläismäinen epäsuhta.

Pitäskö sun nyt tehdä asialle jotain täällä itkemisen sijaan. Sullahan on tismalleen samat mahdollisuudet vaikuttaa eläkkeesi määrään ja laskentaperusteisiin, kuin tämän päivän elk

Siellä on hyvä juttu kuinka eläkeläiset on suurin äänestäjäryhmä eikä muut voi vaikuttaa, vaikka äänestäisi. Se löytyy tosta aloituksen linkin kautta.

Vierailija
169/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös eläkkeestä maksetaan verot. Suurin piirtein sama summa jää nettoa kuin palkasta veron ja eläkemaksun jälkeen, koska eläkkeen verotus on korkeampi. Brutto muuten tarkoittaa sitä, että siitä ei ole vielä vähennetty veroja ja muita maksuja, joten ole hyvä ja vertaa bruttoja toisiinsa äläkä bruttoeläkettä nettopalkkaan.

Sosiaalituesta veron maksaminen on sama asia kuin työttömyyskorvauksesta veron maksaminen. Ei tuota mitään yhteiskunnalle.

Vierailija
170/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako suuret eläkkeet? Katso, mitä muualla Euroopassa maksetaan

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010768128.html

Mutta onko siellä 5 miljoonaa asukasta ja miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä.

Itse asiassa 1990- luvulla eläkeläisiä oli 800000 ja nyt puolet enemmän.

Silloin ei laskettu eläkkeelle jos hiukan otti pattiin töihin meno.  Joka vuosi lisääntyy alle 30 vuotiaat eläkeläiset.

Luuletko, että nyt pääsee helposti eläkkeelle? Ei pääse edes välttämättä aivovammalla.

Nuoret pääsee nasennuksella. Muut ei vaikka olisi pää kainalossa. 

Vierailija
171/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap se tykkää tehdä näitä mollausketjuja, onko nyt hyvä mieli?

On, koska eläkkeitä tullaan joka tapauksessa leikkaamaan rajusti ja myös nykyisiltä eläkeläisiltä. Alkakaa varautua.

Vierailija
172/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta ei saa myöskään verovähennystä remontteihin. Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.

Ja palkasta menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 %.

Vierailija
173/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö sun nyt tehdä asialle jotain täällä itkemisen sijaan. Sullahan on tismalleen samat mahdollisuudet vaikuttaa eläkkeesi määrään ja laskentaperusteisiin, kuin tämän päivän elk

Niinhän tässä tehdäänkin. Riikan sakset heiluu jo.

Vierailija
174/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko siellä 5 miljoonaa asukasta ja miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä.

Silloin ei laskettu eläkkeelle jos hiukan otti pattiin töihin meno.  Joka vuosi lisääntyy alle 30 vuotiaat eläkeläiset.

Luuletko, että nyt pääsee helposti eläkkeelle? Ei pääse edes välttämättä aivovammalla.

Nuoret pääsee nasennuksella. Muut ei vaikka olisi

Ei pääse, pitää olla muutakin. Monella on esim lievä kehitysvamma.

Vierailija
175/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Kaikista köyhimpiä jutun mukaan ovat 18-24- vuotiaat. No niinhän se on ennenkin ollut. Sen ikäiset opiskelevat eivätkä vielä käy kokopäiväisesti töissä.  Eläkeläiset pääsääntöisesti ovat tehneet töitä noin 50 vuotta, jotkut enemmänkin. Ei näitä kahta ryhmää voi verrata toisiinsa, ovat niin eri vaiheessa elämää. 

Näin. Ei minulla tuossa ikävaiheessa ollut muuta omaisuutta kuin lukukauden alussa vasta nostettu opintolaina tilillä. Lukukauden lopussa ei sitten ollut enää sitäkään.

Vierailija
176/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on tasan yksi paikka josta eläkeläinen saa alennusta, R-kioskin kahvista (kioski lopetetaan ensi vuonna). Ei kulje junat, ei bussialennuksia, ei uimahallia ym. saa kadehtia :D

Sitten on ainakin toinenkin R-kioski mistä kahvi ale eläkeläiselle.  Sillä kylällä kyllä on kylpyläkin ja juna-asema ehkä 30km päässä.  Olin käymässä ja arviolta 75 vuotias nainen tuli ostamassa k

Ei ole toista ärrää, eikä kylpylää, lähin juna-asema 60 km päässä.

Vierailija
177/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin vaikeaa , mitä jos tappai..e äitinne ja isänne, isovanhemmat turhat kuluerät  niin saisitte helvatasti rahaa ja miljoona kuollutta ei tarvitse senttiäkään onko nyt hyvä olla?

Leikataan heidän eläkettään,  se riittää. Joskin ei suurian ikäluokkia pidä pitää väkisinkään elossa 

Saunan taakseko heidät haluat?

Ei me kauan enää olla kiusana. Meillä oli 10 kaverin porukka, josta on 4 elossa tai näistä yksi jo puolikuollut. 

Kai te sitten huolehditte niistä lastenlapsiemme hoitamisesta, kun heidän vanhempansa tarvitsevat apua.

Vierailija
178/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Kaikista köyhimpiä jutun mukaan ovat 18-24- vuotiaat. No niinhän se on ennenkin ollut. Sen ikäiset opiskelevat eivätkä vielä käy kokopäiväisesti töissä.  Eläkeläiset pääsääntöisesti ovat tehneet töitä noin 50 vuotta, jotkut enemmänkin. Ei näitä kahta ryhmää voi verrata toisiinsa, ovat niin eri vaiheessa elämää. 

Näin. Ei minulla tuossa ikävaiheessa ollut muuta omaisuutta kuin lukukauden alussa vasta nostettu opintolaina tilillä. Lukukauden lopussa ei sitten ollut enää sitäkään.

Moni asuu vielä keski-iässä vuokralla nykyään, kun työt on  pätkätyötä. Ei saa lainaa.

Vierailija
179/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret pääsee nasennuksella. Muut ei vaikka olisi

Ei pääse, pitää olla muutakin. Monella on esim lievä kehitysvamma.

Niinkö? Miksi sitten tilastojen mukaan nuorten suurin syy eläkkeelle pääsyyn on ollut masennus? Valehteleeko ne tilastot?

Vierailija
180/180 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asuu vielä keski-iässä vuokralla nykyään, kun työt on  pätkätyötä. Ei saa lainaa.

Tuo on tosin ollut aina yleistä. Ei se ole mikään nykypäivän "trendi". Hyvin moni eläkeläinenkin asuu vuokralla ja sekin asia on aina ollut niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme