Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…
Kommentit (611)
Ennen sai kerättyä palkkatuella ansiosidonnaista, mutta ei enää.
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit vanhempainvapaan ja ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan , niistäkin kertyy eläkettä vaikka ei työtä tehdä. Eipä ennen kertynyt. Olen niin pettynyt näihin nykyajan korvauksiin, ei olla samalla viivalla.
Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä ja 1975 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei jaksa nostella potilaita niin toimistotöihin valtiolle haki 1000.
Tervetuloa kilpailemaan töistä.
Hyvinvointialue irtisanoo taas porukkaa.
Voittajia varallisuuden jaossa? Ei heille ole mitään jaettu, varallisuus on työllä hankittu, niillä joilla sitä on. Nuoremmille on jako tiedossa perintönä kunhan eläkeläisistä aika jättää. Nykyeläkeläiset eivät mitään perineet, siihen aikaan ei ollut keskivertoihmisellä perintöjä jätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankissa näkyy, kuka maksaa kiinteistöveroa, kesämökin tiemaksuja. Ja kuka pelkkää vuokraa.
Miten paljon meinasit vielä jauhaa pankeista, koukkunokka?
Miten paljon meinasit haukkua työttömiä ryppynaama?
Alle 10-vuotiaiden olisi suotavaa käyttää nettiä vanhempien valvovan silmän alla.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Tällä hetkellä eläkemaksuilla maksetaan eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa tämä ei enää onnistu koska lapsia on liian vähän.
Öööh,
Nimenomaan näin. Tässä se jutun ydin on. Ja mikä pahinta- yleisesti helpoiten saatavilla matalapalkka-alojen töillä oma työeläke EI KERRY kuin muutaman satasen takuueläkkeen PÄÄLLE kun työskentelee ei-vakituisesti randomisti.
Matalapalkka-alan VAKITYÖSTÄ AINOA ETU voinee olla että voi saada mahdollisesti yhä edelleen pienehkön asuntolainan kun on joku takaajana omalla omistuskämpällään.
Tämän takia laitaoikeisto haluaa RAJOITTAA TYÖTTÖMÄN YKSILÖN VAPAUTTA koskien VAPAA-Aikaa: työttömällä ei saa olla "tekemistä" sille päivälle jolta nostaa työttömyyskorvaustaan. Kunnon stasi-meininkiä: et omista elämääsi vaan työttömyyskorvaus edellyttää SOFFALLA PÄIVYSTÄMISTÄ. Todella rohkeat työttömät voivat uskaltaa mennä päivystys-ajallaan kirjastoon, ruokakauppaan tai jopa kalastamaan puhelimensa kanssa.
Mitä sanoo Kokoomus kuulostaakö työttömän ja Kelan yhteistyö houkuttelevalta?
Niin ne eläkkeet- 3tonnia kuussa katoksi. Loput vakuutusyhtiöiden vapaaehtoisista lisäjärjestelmistä johon yksilö itse omasta pussistaan saa laittaa vaikka 3donaa kuussa jotta saa enemmän Espanjan talville golffirahaa eläkeläisenä.
Sysätkää syytä myös työnantajiin: entistä huonommilla pätkätöillä pitää maksaa entistä enemmän koko ikänsä tienanneiden juppieläkeläisten suuret eläkkeet. On siinä woltti-pojilla ja sollilollin mopin heiluttajilla tekemistä. Niin tekeminen ei lopu mutta onko palkasta kertyvää eläkemaksua tarpeeksi- ei kyllä niin uskon.
Taas täällä mesoo joku eläkeläisten vihaaja , kuten ap . Kun yhteen ketjuun ei enää kommentoida aloittaa uuden keskustelun.
Ansiosidonnaista leikattiin ja soviteltua päivärahaa.
Ja siitä on hyötyä, Syntyvyys vähenee.
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Vierailija kirjoitti:
Voittajia varallisuuden jaossa? Ei heille ole mitään jaettu, varallisuus on työllä hankittu, niillä joilla sitä on. Nuoremmille on jako tiedossa perintönä kunhan eläkeläisistä aika jättää. Nykyeläkeläiset eivät mitään perineet, siihen aikaan ei ollut keskivertoihmisellä perintöjä jätettäväksi.
Neljännes palkoista jaetaan eläkeläisille. Kymmeniä miljardeja euroja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Outo juttu, että kukaan ei näytä tajuavan, että monilla eläkeläisillä on olut työpaikan yksityinen eläkekassa, johon on säästeety ja sieltä saa oikeasti itsemaksettua eläkettä.
Omastamelökkeestäni n puolet on tällaista eläkettä.
Mulla mies maksoi mulle jotain eläkettä , kun olin lasten kanssa kotihoidontuella kotona. Nyt saan sieltä lisää kuùkausittain jonkin verran pienen eläkkeen päälle.
Kukaan ei osta asuntoa paikkakunnalta, missä ei ole koulua.
Teitte turhaan 40 vuotta töitä asunnon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Se pitää mennä oikeisiin töihin eikä odottaa yhteiskunnan järjestävän koko elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää mennä oikeisiin töihin eikä odottaa yhteiskunnan järjestävän koko elämää.
Sanoo eläkeläinen jonka pää elää 1970-luvulla.
HAISTAKAA PASKA
mulla on eläke 1600. Siinä on kovaa eläkettä tarjolla.
Ennen mentiin kysymään töitä, nykyään ovet on työpaikoilla lukossa. Sinne pääsee lätkällä, jos on kyseisessä paikassa töissä, muut ei pääse. Ja johtaja on kokouksissa, ei se puhelimiin vastaile, kuten ei sihteeritkään, ne tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
HAISTAKAA PASKA
Lisäys, asun helsingissä
Vierailija kirjoitti:
€ 4000, käännän kylkee ja syljeskelen kattoon. Tulihan niitä hommia tehtyäkin.
1500€ brutto ja käännän myös kylkeä kun ei ole varaa tuhlata. Tuli myös töitä tehtyä yli 45 vuotta jossa palkka oli n parituhatta brutto. Kyllä nyt kelpaa, ainakin näiden kateellisten olla kateellisia. Niin. Mutta kyllä tämä silti työelämän voittaa, on suorastaan ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
HAISTAKAA PASKA
Moni ei saa edes noin paljon palkkaa. Hyvä eläke.
Unohdit vanhempainvapaan ja ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan , niistäkin kertyy eläkettä vaikka ei työtä tehdä. Eipä ennen kertynyt. Olen niin pettynyt näihin nykyajan korvauksiin, ei olla samalla viivalla.