Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä, ja eläkeläiset vinkuvat usein minultakin eläkeläisalennuksia. Miksi ihmeessä haluaisin käytännössä antaa rahaa itseltäni jollekin eläkeläiselle? Mieluummin otan nuoria asiakkaita, he pysyvät asiakkainani pitkään, jopa koko työurani ajan.
Kunnes jäät eläkkeelle ja saat p**k** niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä, ja eläkeläiset vinkuvat usein minultakin eläkeläisalennuksia. Miksi ihmeessä haluaisin käytännössä antaa rahaa itseltäni jollekin eläkeläiselle? Mieluummin otan nuoria asiakkaita, he pysyvät asiakkainani pitkään, jopa koko työurani ajan.
Joo eläkeläisalennukset vain pientä eläkettä saaville.
Vierailija kirjoitti:
Ennen moni pääsi nuorena selästä eläkkeelle. Nykyään ei, kun on magneettikuvauslaite.
Nyt kun haet eläkkeellä kotihoitoapua niin otetaan magneettikuvat ja verikokeet onko oikeasti kipeä.
"Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke oli 2 100 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Naisten keskieläke oli 1 893 euroa ja miesten 2 349 euroa. Mediaanieläke oli 1 848 euroa.
Kolmasosalla eläkkeensaajista eläke oli alle 1 500 euroa kuukaudessa. Naisista 38 prosentilla ja miehistä 28 prosentilla eläke oli alle 1 500 euroa. Yli 3 000 euron eläkettä sai 15 prosenttia eläkkeensaajista."
En todellakaan kutsuisi "tavallista" eläkeläistä hyvätuloiseksi vaikka niitäkin löytyy Suomesta nykyään paljon.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Suomessa erittisesti demarien toimesta pöläilty vuosikymmeniä tekemättä mitään korjausliikkeitä kuten Ruotsissa tehtiin.
Työikäisille pätkätöitä ja ansiosidonnaisen paskomista niin asuntoja ei osta kukaan. Voidaan purkaa rivitalot ja kerrostalot.
Veljeni eläkkeet yhteensä on n. 1000 euroa. On paljonbeläkelöisuä, jotka on olleet kotiäitinä ilman eläkekertymä. Mun työeläkekertymä on tällä hetkellä 1022,67 euroa. Pienet tulot, pätkätyöt, hoitovapaata ja työttömänä ilman korvauksia sen ajan lakien mukaansekä kouluttautuminen uuteen ammattiin syynä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni eläkkeet yhteensä on n. 1000 euroa. On paljonbeläkelöisuä, jotka on olleet kotiäitinä ilman eläkekertymä. Mun työeläkekertymä on tällä hetkellä 1022,67 euroa. Pienet tulot, pätkätyöt, hoitovapaata ja työttömänä ilman korvauksia sen ajan lakien mukaansekä kouluttautuminen uuteen ammattiin syynä.
1000 euron eläkettä saa noin 500 000, siitä ei mene veroa.
Suurempaa eläkettä saa miljoona satatuhatta eläkeläistä.
240 000 saa leskeneläkettä ja 200 000 asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Työikäisille pätkätöitä ja ansiosidonnaisen paskomista niin asuntoja ei osta kukaan. Voidaan purkaa rivitalot ja kerrostalot.
Hyvä kehitys. Myös omakotitalot voidaan purkaa. Ei työikäiset niihin lainaa saa ja lämmitys liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen moni pääsi nuorena selästä eläkkeelle. Nykyään ei, kun on magneettikuvauslaite.
Nyt kun haet eläkkeellä kotihoitoapua niin otetaan magneettikuvat ja verikokeet onko oikeasti kipeä.
Niin nykyään näppäimiä hiplaten ja istuen se selkä onkin paskana melko nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.
Mediaanieläke Suomessa on puolet mediaanipalkasta. Se, että olet psykopaatti ja valehtelet, ei muuta asiaa mitenkään.
Tuo on eduskunnan raportista.
😂
Tilastokeskuksen tilastotiedoista tiedämme, että mediaanieläke Suomessa on puolet mediaanipalkasta, mikä loogisesti tarkoittaa sitä, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eläkeläisalennukset vain pientä eläkettä saaville.
Meilläpäin on tasan yksi paikka josta eläkeläinen saa alennusta, R-kioskin kahvista (kioski lopetetaan ensi vuonna). Ei kulje junat, ei bussialennuksia, ei uimahallia ym. saa kadehtia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Kenen eläke ? Äitini eläke on 1200 e joten työssäkäyvien bruttopalkka ei häävi ole .LOLLOL.
Mun eläke on 1400 brutto. Tytär saa n 5400 e ja poika n 7000 e brutto. Eipä ole läheskään eläkkeeni lasteni palkan verran. Koulutus toki auttoi tähän, mutta itse en sitä köyhyyden takia saanut ja en olisi pystynyt lapsillenikaan kustantamaan omilla tuloillani. Onneksi me saimme aikaan jotain hyvää: mahdollisuuden opiskeluhaluisille lapsillemme.🤔
Vantaalla voi omakotitalot ja rivitalot purkaa, kun ei työikäiset saa lainaa ja lämmitys niissä liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen eläke ? Äitini eläke on 1200 e joten työssäkäyvien bruttopalkka ei häävi ole .LOLLOL.
Mun eläke on 1400 brutto. Tytär saa n 5400 e ja poika n 7000 e brutto. Eipä ole läheskään eläkkeeni lasteni palkan verran. Koulutus toki auttoi tähän, mutta itse en sitä köyhyyden takia saanut ja en olisi pystynyt lapsillenikaan kustantamaan omilla tuloillani. Onneksi me saimme aikaan jotain hyvää: mahdollisuuden opiskeluhaluisille lapsillemme.🤔
Nuo on johtajien palkkoja. Ja irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa ei tule työeläkettä eikä pysty edes sitä säästämään kun työelämä on mennyt tähän suuntaan. Eli on aivan sama oletko töissä vai et. Toivottavasti se eutanasia omasta tahdosta sallitaan pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.
Ensin pitää muuttaa lakia omaisuuden suojasta.
Koskee vain itse maksettua osuutta eläkkeestä, boomereilla siis noin 1/7 eläkkeestä.
1/7 koskee niikin laajaa ihmisryhmää kuin vuonna 1940 syntyneet naiset. Tänä vuonna 85 vuotiaita. Vaikka tuo kerroin näyttää hyvältä, niin useimmilla euromääräinen eläke on pieni. Monilla tuli pitkiä katkoksia työelämässä lasten hoidon vuoksi, hyötyvät toki siitä, että lopullista eläkettä ei laskettu koko elämän ansioiden perusteella vaan viimeisten työvuosien.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke oli 2 100 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Naisten keskieläke oli 1 893 euroa ja miesten 2 349 euroa. Mediaanieläke oli 1 848 euroa.
Kolmasosalla eläkkeensaajista eläke oli alle 1 500 euroa kuukaudessa. Naisista 38 prosentilla ja miehistä 28 prosentilla eläke oli alle 1 500 euroa. Yli 3 000 euron eläkettä sai 15 prosenttia eläkkeensaajista."
En todellakaan kutsuisi "tavallista" eläkeläistä hyvätuloiseksi vaikka niitäkin löytyy Suomesta nykyään paljon.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Luulisi että tässä maassa kannustetaan hyvätuloisuuteen mutta ei, sitten kun saa hyvää eläkettä tulojen perustella se onkin väärin.
Tuo on eduskunnan raportista.
😂