Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen eläkeläinen on eläkkeensä ansainut.
Ei todellakaan ole. Kusettaminen ei ole ansaitsemasta.
Tein 45 vuotta töitä eläkettäni varten.
Eiköhän noita eläkkeidenkin summia nosta kaikki eläköityneet poliittiset henkilöt. Lasketaanko eläkkeisiin työkyvyttömien ja varhaiseläkeläisten osuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin olet joskus eläkeläinen. Haluaisitko itse saada pienempää eläkettä?
Haluan eläkkeen samoilla ehdoilla kuin te. Edes lähimainkaan. Nythän me saadaankin pienempää eläkettä suhteellisesti.
Se on teille oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alatte jankkaamaan tota teidän äiti. Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta ja tilastojen mukaan heidän eläke on suurempi kuin nykypäivän bruttopalkat.
Kyllä tuossa kommentissa sanotaan kaikki.
Jäikö sinulla apukoulukin kesken?
Eläke on noin puolet palkasta, niiin millä apukoulumatematiikalla voit sanoa eläkkeiden olevan suurempia kuin palkat?
Lue aloitus
Menkää töihin ja vaatikaa palkkaa te muka korkeasti koulutetut, siis duunarilla suurempi eläke kuin nykyisellä diplomijannulla, no oppi meni ilmeisesti ojaan kun liksat on noin huonot taikka sitten liikaa sairaspäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke tällä hetkellä noin 1000 €/kk. Vielä eläkkeeseen matkaa noin 2-vuotta. Mutta ei minun ikäinen enää töihin pääse. Toki tuolla elää, jos pihistää paljon. Niin monen muunkin eläke todella pieni, joten ihan turha olla kateellinen. Kaikki me olemme olleet töissä, opiskelleet paljon osa, joten sen vuoksi toki heillä suurempi eläke ja ovat maksaneet enemmän veroja kuin itse aikoinaan pienestä palkastani. Ja mikä ihmeen pyramidihuijaus? En tiennyt tai kukaan eläkeläinen tietää mitä tarkoittaa pyramidihuijaus, koska sitä harrastaa vain rikolliset.
Jos eläkkeitä maksetaan 40 miljardia niin ei kaikki voi saada eläkettä vain 1000 euroa kuukaudessa.
Ei missään ole niin on v
Jotkut saavat, jotkut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alatte jankkaamaan tota teidän äiti. Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta ja tilastojen mukaan heidän eläke on suurempi kuin nykypäivän bruttopalkat.
Kyllä tuossa kommentissa sanotaan kaikki.
Jäikö sinulla apukoulukin kesken?
Eläke on noin puolet palkasta, niiin millä apukoulumatematiikalla voit sanoa eläkkeiden olevan suurempia kuin palkat?
Lue eduskunnan raportti mikä on aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin ja vaatikaa palkkaa te muka korkeasti koulutetut, siis duunarilla suurempi eläke kuin nykyisellä diplomijannulla, no oppi meni ilmeisesti ojaan kun liksat on noin huonot taikka sitten liikaa sairaspäiviä.
Nykyään ei mennä töihin. Kaupan osa-aikatyöhön haki 198 ja oli yksilöhaastattelu, ryhmähaastattelu ja työnäyte. Yksi pääsi töihin.
Suomessa tällä hetkellä 610000 vieraskielistä. Ketäs niiden eläkkeet maksaa?
No ei voi sanoa eläkeläisiä hyvätuloisiksi. Vaikka vuodenvaihteessa tulee taas pieni korotus eläkkeeseen, niin silloinkin saan bruttona vain 1995€/kk. Se on näin 47 vuotta täyttävälle tk-eläkeläiselle liian vähän, kun menoja kuitenkin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Kaikista köyhimpiä jutun mukaan ovat 18-24- vuotiaat. No niinhän se on ennenkin ollut. Sen ikäiset opiskelevat eivätkä vielä käy kokopäiväisesti töissä. Eläkeläiset pääsääntöisesti ovat tehneet töitä noin 50 vuotta, jotkut enemmänkin. Ei näitä kahta ryhmää voi verrata toisiinsa, ovat niin eri vaiheessa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on tasapuolisesti mahdollisuudet suuriin eläkkeisiin, ne ovat suoraan verrattavissa maksettuihin veroihin, eli mitä enemmän teet töitä, sitä enemmän maksat veroja ja kerrytät eläkettä. Minä tein paljon töitä vuosikymmenet ja maksoin paljon veroja ja nyt nautin isosta eläkkeestä, eli työnteko kannattaa, eikä laiskoin lurjusten elämä, kuten kommunistienkin laulussa sanotaan.
Ei ole. Sinun maksamalla 1eläke eurolla saat 7e takaisin vain koska synnyit oikeaan aikaan. Minä saan 1:1€ samasta syystä. Sinä pääsit eläkkeelle 59v minä 70v. Siinä on jättiläismäinen epäsuhta.
Minä pääsin eläkkeelle 64v. 9kk, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Tällä hetkellä eläkemaksuilla maksetaan eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa tämä ei enää onnistu koska lapsia on liian vähän.
Niin no. Se olisi kaiketi nyt nuorten tehtävä synnyttää ja kasvattaa lapsia
Vierailija kirjoitti:
No ei voi sanoa eläkeläisiä hyvätuloisiksi. Vaikka vuodenvaihteessa tulee taas pieni korotus eläkkeeseen, niin silloinkin saan bruttona vain 1995€/kk. Se on näin 47 vuotta täyttävälle tk-eläkeläiselle liian vähän, kun menoja kuitenkin riittää.
No, jos eläkkeitä maksetaan 40 miljardia.
Ja työikäiset ei saa asuntovelkaa nyky palkoilla kuin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus. Tällä hetkellä eläkemaksuilla maksetaan eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa tämä ei enää onnistu koska lapsia on liian vähän.
Niin no. Se olisi kaiketi nyt nuorten tehtävä synnyttää ja kasvattaa lapsia
Ei saa töitä ja työmarkkinatuki on 595 netto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noille on joka paikka alennuksia kunnovat rikkaimpia
En voi leveillä n. 980 e eläkkeelläja työura vaatimaton 41 v
"Syntyvyys vähenee. Naisille suunnitellaan armeijaa pakolliseksi."
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee. Naisille suunnitellaan armeijaa pakolliseksi."
Ansiosidonnaista leikattiin ja työt on pätkätyötä. Ei ole rahaa tehdä lapsia joten rikkaiden perheiden tyttäret joutuvat armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Kaikista köyhimpiä jutun mukaan ovat 18-24- vuotiaat. No niinhän se on ennenkin ollut. Sen ikäiset opiskelevat eivätkä vielä käy kokopäiväisesti töissä. Eläkeläiset pääsääntöisesti ovat tehneet töitä noin 50 vuotta, jotkut enemmänkin. Ei näitä kahta ryhmää voi verrata toisiinsa, ovat niin eri vaiheessa elämää.
Mistähän se johtuu että yleensä vanhemmalle ihmiselle on kertynyt enemmän varallisuutta kuin nuoremmalle.
Mutta onko siellä 5 miljoonaa asukasta ja miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä.
Itse asiassa 1990- luvulla eläkeläisiä oli 800000 ja nyt puolet enemmän.