Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ruoka ole kallista jos osaa vähän suunnitella

Vierailija
07.12.2025 |

Jos ei ole nirso, halua syödä vain jotain tiettyjä merkkejä tai ruokia koko ajan, jos viitsii nähdä vaivaa eikä ylensyö, ruokaa saa ihan kohtuuhintaan.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu minä (nainen) ja 3 teiniä. 

Teinit syö koulussa, minä syön kotoa otetut eväät töissä.

Tarkistin asioikseen s-kanavalta. Kuukaudessa ruokaan menee meillä 500e. Lisäksi pesuaineet ym. Tuossa ruokaan menevässä rahassa on heittoa n.30 e kumpaankin suuntaan. 

Herkkuja ostetaan viikottain. Alkoholia en käytä tai tupakkaa.

Ruoka on tavallista, "vanhanaikaista" kotiruokaa, eli keittoja, makaronilaatikkoa, lihakastikkeita, broileria ym.  

Useimmin ostetut lihat on jauheliha ja broileri. Mutta syödään myös pihviä (nytkin oli itsenäisyyspäivänä tarjous 14.90 kilo) ja harvakseltaan lohta. Muu kala ei maistu kenellekään.

Hiilarina on riisi/pasta/peruna ja lisäksi on vihersalaatti tai vaikkapa keitettyjä kasviksia. Mitä milloinkin.

Jugurtteja ym ei paljoa mene, muroja maidon kanssa syövät aamuisin ne, joille ei muuten aamulla ruoka maistu. Muut syövät puuroa/leipää

Erikoisruokavalioita ei ole. 

Ruokaa tehdään reiluja annoksia siten, että varmasti voi syödä mahan täyteen. Yleensä jää vähintään 1-2 annosta vielä laitettavaksi jääkaappiin, jonka sitten joku nälkäinen käy syömässä illemmalla. (Tai otan evääksi)

Usein teen jääkaappiin vaikkapa riisi- tai vispipuuron mitä on helppo ottaa heti koulusta tultua kun on nälkä. Jos jääkaapissa ei ole mitään heti otettavaa, käyvät vain aukomassa ovea ja ovat nälissään.

Ihan hirveästi ei meillä kukaan leipää syö, oikeaa ruokaa enemmänkin.

Vierailija
122/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: No joo. voithan sä syödä vaikka riisiä pelkästään ja tuleehan se halvaksi, kun ostaa halvinta riisiä. Ravinnerikas ruoka on kuitenkin kallista, siis se ruoka, mitä ihminen tarvitsee, jotta keho pysyy terveenä ja sinulla on riittävästi energiaa selvitä päivän tehtävistä.

Kyllä terveellinen ruoka voi olla hyvinkin edullista, mutta täytyy tehdä itse; leipoa ja laittaa ruokaa. Ja suunnitella, pitää kirjaa ja varastoida tarvikkeita.

Leipä ei ole terveellistä ruokaa. Se ei ole ravinnerikasta ruokaa. Tiedätkö, mikä tarkoittaa ravinnerikas ruoka?

"Leipä miehen tiellä pitää". "Pane leipään puolet petäjäistä".

Ruisleipä, suolakala, puolukkasurvos, peruna, kastike  porkkana, lanttu, kaali. Tämä oli 60-ja 70-luvulla minun kotonani ruokavalio. Halpaa ha terveellistä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti sun mielestä mainitsemani ruuat ovat ankeita?? Tuossa siis esimerkkinä 1/52 vuoden mittaa syömistämme 

Mitähän herkkuja itse syöt jos lohi ja maukkaat kasvisruuat on paskaa??

Laitappa listaa omistasi??

Jatkan vielä

Tofua emme ole ikinä syöneet. Emmekä muitakaan ruuan korvikkeita, mistä sait sellaista päähäsi??

Kokolihaa possua, vasikkaa, kanaa, nautaa sekä jauhelihaa joka viikko..Annoskoot itsellä ovat pirniä, mun päivittäiset kalorit jää alle 1500

Onhan se halpaa, jos pärjää lapsen kaloreilla. Harvemmin aikuiset syö vaan alle 1500 kaloria, ellei ole laihdutuskuurilla. Urheileva nainenkin voi tarvita 2500 kcal päivässä, mies helposti 3000 kcal, eli tuplasti kaikki ruokamääräsi. 

No minä olen syönyt näin 65v (usein jopa vähemmän) ja pärjännyt hyvin. Teen fyysistä työtä, kävelen sen 10 000 askelta, treenaan viikoittain jne. Mies syö ehkä 1,5x mun määrän. Toimistotyössä ei paljoa tarvitse ja vapaa-ajan fyysiseen työhön tuo riittää. 

Molemmilla se 4-5kg ylipainoa.

Vierailija
124/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tai joku muu. Laita ihan konkreettinen esimerkki, miten säästät suunnittelemalla ja näkemällä vaivaa? Laittakaa joku vaikka viikon ruokaostokset tänne ja kertokaa mitä ruokia teitte niistä ja mitä muuta söitte.

Sinä tai joku muu joka käyttää ruokakauppaa/kuukauden ruokaostoksiin +300€ Mitä hvettiä ja stanan paljon te läskit oikein syötte? Laittakaapa nyt vaikka viikon ostokset ja syömiset. Päästään me pihistejät moittimaan ja arvostelemaan teidän ostokset ja syömiset!

Paljon laadukasta ja proteiinipitoista ruokaa, kasviksia, hyviä rasvoja esim. pähkinöistä. En ole läski, vaan aktiivinen ja liikkuva nainen, teen fyysistä työtä ja harrastan paria eri liikuntalajia. Kunnollinen ruokavalio on se, mistä ei kannata pihistää jos aikoo arjessa jaksaa terveenä. 

Vierailija
125/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oo vähän nurinkurista, että nykypäivänä, kun käyttää kaiken energiansa työntekoon, voi selvitä, eikä nähdä nälkää, jos budjetoi tarkkaan?

Vierailija
126/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu minä (nainen) ja 3 teiniä. 

Teinit syö koulussa, minä syön kotoa otetut eväät töissä.

Tarkistin asioikseen s-kanavalta. Kuukaudessa ruokaan menee meillä 500e. Lisäksi pesuaineet ym. Tuossa ruokaan menevässä rahassa on heittoa n.30 e kumpaankin suuntaan. 

Herkkuja ostetaan viikottain. Alkoholia en käytä tai tupakkaa.

Ruoka on tavallista, "vanhanaikaista" kotiruokaa, eli keittoja, makaronilaatikkoa, lihakastikkeita, broileria ym.  

Useimmin ostetut lihat on jauheliha ja broileri. Mutta syödään myös pihviä (nytkin oli itsenäisyyspäivänä tarjous 14.90 kilo) ja harvakseltaan lohta. Muu kala ei maistu kenellekään.

Hiilarina on riisi/pasta/peruna ja lisäksi on vihersalaatti tai vaikkapa keitettyjä kasviksia. Mitä milloinkin.

Jugurtteja ym ei paljoa mene, muroja maidon kanssa syövät aamuisin ne, joille ei muuten aamulla ruoka maistu. Muut syövät puuroa/leip

Ihmettelen tätä jugurttivihaa. Syön joka aamu maustamatonta jugurttia marjojen kera aamiaiseksi. Litran tölkki riittää viikoksi ja marjat saa ilmaiseksi metsästä. Ei tähän paljon rahaa kulu. Aamiaisen hinta noin 20 senttiä. 

Vierailija
127/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina on ollut keskustelua siitä, miksi ranskalaiset eivät liho. Ainakin panostavat ruokaan muun maalaisia enemmän ja syövät vain silloin, kun on nälkä. Tätä pakkosyömistä olen itsekin aina Suomessa ihmetellyt. Pakko syödä aamiainen, pakko syödä välipala. Illalla taas ei saa syödä mitään, koska se kuulemma lihottaa. En tiedä, miten kaurapuuro muuttuu kaloripitoisemmaksi 21.00 kuin 9.00 aamulla. 

Itse syön vain silloin, kun on nälkä. Tälläkin tulee jo säästöjä. 

Vierailija
128/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa joku kysyi että mitä ruokia kannattaa hankkia jos saa vaikka 30 euron lahjakortin (elää tyyliin toimeentulotuella tms.) niin joku listasi: pata-aines -pussi, maitojauhe, hedelmäsose. 

Niinku mä en ole 20 vuoteen ostanut em. aineksia. En käsitä mitä niillä pitäisi tehdä. Ja miten noiden pitäisi auttaa siinä, että ruokaan menee paljon rahaa.

Okei, se hawain pata -ainespussi maksaa 2,5e. Rakettispagetti euron, hemapa 80 snt, tomaattimurska euron, jauheliha 3e. Yht. 5,5euroa / 6 euroa mut 5,5 eurolla saa yhden aterian kun 6 eurolla saa kolmelle ruokakerralle ruuan. Ja silti jää vielä raaka-aineita kaappiin.

Vierailija
129/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, jokuhan jo ehdotti pieniruokaisen naisen ravinnoksi halpoja lihapiirakoita.

Sillä tavalla saa koko kuukauden ruuat 45 eurolla. 

Vierailija
130/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tai joku muu. Laita ihan konkreettinen esimerkki, miten säästät suunnittelemalla ja näkemällä vaivaa? Laittakaa joku vaikka viikon ruokaostokset tänne ja kertokaa mitä ruokia teitte niistä ja mitä muuta söitte.

Sinä tai joku muu joka käyttää ruokakauppaa/kuukauden ruokaostoksiin +300€ Mitä hvettiä ja stanan paljon te läskit oikein syötte? Laittakaapa nyt vaikka viikon ostokset ja syömiset. Päästään me pihistejät moittimaan ja arvostelemaan teidän ostokset ja syömiset!

Paljon laadukasta ja proteiinipitoista ruokaa, kasviksia, hyviä rasvoja esim. pähkinöistä. En ole läski, vaan aktiivinen ja liikkuva nainen, teen fyysistä työtä ja harrastan paria eri liikuntalajia. Kunnollinen ruokavalio on se, mistä ei kannata pihistää jos aikoo arjessa jaksaa terveenä. 

Geneerinen ja mitään sanomaton vastaus. Laita nyt koko viikon syömiset ostokset tiskiin, niinkuin muutkin on tehneet

Vierailija
131/131 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah masokistista nautintoa saan rahattomuudestani,nytkin pöksyt hlvetin kosteat tulkaa vaikka katsomaan😌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi