Ei ruoka ole kallista jos osaa vähän suunnitella
Jos ei ole nirso, halua syödä vain jotain tiettyjä merkkejä tai ruokia koko ajan, jos viitsii nähdä vaivaa eikä ylensyö, ruokaa saa ihan kohtuuhintaan.
Kommentit (131)
Itsellä menee n. 100€/kk. Välillä pitkiä halpisputkia (kaurapuuroa, linssimuhennosta, itse tehtyä leipää, kaalia, porkkanaa, rasvatonta maitoa, rahkaa,1€/kg hedelmiä), sitten on varaa silloin tällöin piristävään "herkutteluun" (parempi juusto, paistijauheliha, kalliimmat vihannekset ja hedelmät, saksanpähkinät ym.). En osta mitään valmisruokia, enkä onneksi tarvitse erikoisruokavalioita (esim. laktoositon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, se onkin yllättävän edullista kun käy Lidl:ssä, myös ilman tarjouksia ja äppejä.
Meillä Lidl on nostanut hintoja. On jo kalliimpi kuin S-market.
Mulla tulisi kalliiksi ylipäänsä edes lähteä lähimpään Lidliin kun matkaa on n. 50 kilsaa suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: No joo. voithan sä syödä vaikka riisiä pelkästään ja tuleehan se halvaksi, kun ostaa halvinta riisiä. Ravinnerikas ruoka on kuitenkin kallista, siis se ruoka, mitä ihminen tarvitsee, jotta keho pysyy terveenä ja sinulla on riittävästi energiaa selvitä päivän tehtävistä.
Kyllä terveellinen ruoka voi olla hyvinkin edullista, mutta täytyy tehdä itse; leipoa ja laittaa ruokaa. Ja suunnitella, pitää kirjaa ja varastoida tarvikkeita.
Leipä ei ole terveellistä ruokaa. Se ei ole ravinnerikasta ruokaa. Tiedätkö, mikä tarkoittaa ravinnerikas ruoka?
Tiedätkö, mitä tarkoittaa tyhmä palstajuntti?
100 euroo kuukudesa ruokaan on ihan helppo homma.
Ravitsemussuosituksilla ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa, jokainen aiheeseen perehtynyt tietää tämän.
Suomalaiset syö liikaa ja liian usein ja ravintoköyhää ultraprosessoitua shittiä.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemussuosituksilla ei ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa, jokainen aiheeseen perehtynyt tietää tämän.
Laatijat eivät ole perehtyneet mihinkään mutta randomi nettisoturi on?🤣
Siis mitä ihmettä, ette syö aamupalaa tai iltapalaa? Kalorit joku 1000/päivä??? Miten tolla voi elää??
**Vähän** epäilen ettei tullut _viikon_ _ruokailut_ tuossa. Ja oon 160 cm keski-ikäinen normaalipainoinen istumatyössä oleva nainen.
Tottahan sitä säästää jos laskee vain puolet syömisistään...
Luitko kohdan LISÄKSI??
Siinä kohdassa oli aamupalatarpeet (kahvi, juustoleipä, joskus jugurttiakin) Välipaloja emme syö ja harvoin iltapalaakaan.
Minä painan tuolla ruokavaliolla 69kg ja mies 96kg eli kummallakin varaa laihtuakin. Ihan normiruokaa meille, kasviksia paljon ja kilon lohikin kahdelle (6,99e kokonaisena) - jos ei esim sillä nälkä lähde miin millä sitten??
Olen kyllä huomannut että syömme määrällisesti vähemmän kuin tuttumme mutta sopii meille
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syö liikaa ja liian usein ja ravintoköyhää ultraprosessoitua shittiä.
Japanilaisilla on sanonta hara hachi bu, joka tarkoittaa, että syö kunnes olet 80-prosenttisesti täynnä
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tai joku muu. Laita ihan konkreettinen esimerkki, miten säästät suunnittelemalla ja näkemällä vaivaa? Laittakaa joku vaikka viikon ruokaostokset tänne ja kertokaa mitä ruokia teitte niistä ja mitä muuta söitte.
Sinä tai joku muu joka käyttää ruokakauppaa/kuukauden ruokaostoksiin +300€ Mitä hvettiä ja stanan paljon te läskit oikein syötte? Laittakaapa nyt vaikka viikon ostokset ja syömiset. Päästään me pihistejät moittimaan ja arvostelemaan teidän ostokset ja syömiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tai joku muu. Laita ihan konkreettinen esimerkki, miten säästät suunnittelemalla ja näkemällä vaivaa? Laittakaa joku vaikka viikon ruokaostokset tänne ja kertokaa mitä ruokia teitte niistä ja mitä muuta söitte.
Sinä tai joku muu joka käyttää ruokakauppaa/kuukauden ruokaostoksiin +300€ Mitä hvettiä ja stanan paljon te läskit oikein syötte? Laittakaapa nyt vaikka viikon ostokset ja syömiset. Päästään me pihistejät moittimaan ja arvostelemaan teidän ostokset ja syömiset!
Onhan täällä listoja??
Joku käytti 80e kahden hengen ruokiin per viikko.
Pysyyhän sitä hengissä, mutta ei voi kiistää, etteikö kallista nykyään olisi. Samaa juustokimpaletta olen ostanut Lidlistä jo vuosia. Ennen oli 3e ja nyt yli 5e. Päälle kahvipaketti 9e ja vessapaperi yli 5e. Jo on saatu kauppaan tuhlattua 19e eikä ole vielä päästy edes kunnon ruokaostoksiin.
Kahvin juonnin voi toki lopettaa ja perseen pyyhkimisen, mutta pitää elämässä jotain "luksustakin" olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä listoja??
Halpislistoja on kun niitä on erikseen pyydetty, Nyt pyysin sitten noita "normaaleja" 300-500€ listoja. Mitä helevettiä tuollaisilla summilla oikein syödään? Mahdatte aika läskejä kyllä olla ja kolesterolit ja muut veriarvot taivaissa tai päin persettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä listoja??
Ja minä laitoin satasen kuukausiostoset ja esimerkkejä halvoista annoksista....joo se tofupoika...
Kritiikkiä ja arvostelua tuli, mutta ei omia ostoslistoja tai ruokia miten kuuluisi oikeasti syödä...
Ei ollut pönttö enää joka päivä tukossa. Ja vyötäröltä lähti 20 kg. Kun poika 27 vuotiasna alkoi monipuolistamaan ruokiaan.
Ei syö proskujaan enää kuin hevonen. Ja jaksaa tulla salillekin.
Ruuasta säästyy paljon rahaa. Syö monipuolisemmin, jaksaa paremmin. Valmistautuu armeijaan lähtöön.
Samasta kotiruuasta saa terveellistä ja ei terveellistä. Hevihävikin porkkanat humahtaa pilkottuna hetkessä. Hävikin bataatista tein laatikon jouluksi.
Halvalla sitä saa. Pitää vain olla valmis syömään monipuolisesti ja tarttumaan tarjouksiin.
Säästetyllä rahalla ostetaan sit välillä niitä kalliimpia paisteja. Eikä niitä yksi mies syö yksin kerralla.
No eihän se ookaan mut tulee aina pepsi max sipsi ja sukulaati himo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän noin 300e. Läskiksi on turha haukkua, painoindeksi on 19 ja veriarvot hyvät. Mihin tämä kaikki sitten menee? No tykkään hyvästä kahvista ja teestä. Tykkään kalasta, tuoreista marjoista, pähkinöistä ja erilaisista hedelmistä. Salaattibaari pelastaa kiireiset päivät ja valmissmoothie on nopea välipala. Kesällä voin ostaa esimerkiksi mansikoita useampana päivänä viikossa.
Halvemminkin voisin syödä. Mutta tämä ei kuulu kellekään niin kauan, kun itse ruokani ja elämäni maksan. Joku laittaa rahansa bensaan ja minä tankkaan itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei ole kallista ainakaan jos ajattelee miten vähällä vaivalla sen saa. Esimerkiksi kilo perunoita maksaa kaupassa vain noin euron. Jos sen saman perunakilon joutuisi itse viljelemään, niin paljonko aikaa ja vaivaa siihen menisi?
Ja toinen esimerkki: kuivakakku kaupasta 9 e. Ainesten hinta itse tehden 2,5 e. Aikaa menee 10 min + paisto.
Kuivakakku ei ole tarpeellinen kenenkään ruokavalioon. Nyt puhutaan ruoasta eikä herkuista.
Coop kuivakakun saa jollain noin 2 eurolla Prismasta, kalliimpaa on leipoa.
Saattaa olla kalliimpaa leipoa itse. Mutta saa parempaa ja enemmän samalla rahalla.
Nuo kahden ja kolmen euron kakut kaupasta ovat täyttä paschkaa, niissä on outo maku. En osta mutta jossain olen joutunut maistamaan kun ollut tarjolla. Harvoin leivon kakkua, ei se mitään jokapäiväista "ruokaa" ole eikä tarvitse ollakaan.
Onko hyviä kalanpääsoppa reseptejä?