MIKSI ette kerro vakavista sairauksista, ulkonäön poikkeavuuksista yms. ennen ekoja treffejä?
TAAS jälleen ihan älyttömän huiputettu ja epäarvostettu olo, koska Tinder-deitti valehteli! En voi ymmärtää miksi ihmiset harrastavat tällaista, siis suoranaista huijaamista!
Itsenäisyyspäivän ravintoladeitti huipentui siihen, että paikalle saapui mies pyörätuolissa. Ja tokikaan tuolista, saati siinä pysyvästi istumisesta, ei oltu mainittu halaistua sanaakaan, vaikka ennen kasvokkain kohtaamista oltiin viestitelty aktiivisesti lähes kuukausi!
Näin on käynyt aiemminkin, ei joskaan näin törkeästi, että jätetään kertomatta pyörätuolista. Yhdellä deitillä oli avannepussi paidan alla ja tämä valitettavasti paljastui vasta siinä vaiheessa, kun olin jo ehtinyt ihastua ja oltiin sänkyyn menossa ensikertaa.
Pääasiassa huiputtaminen on ulkonäköön liittyvää, eli deitti-iltaan könytään paikalle kymmeniä kiloja lihavampana, kymmeniä vuosia vanhempana ja hiusraja niskaan karanneena. Hämmentävää. Luulevatko tällaiset tapaukset tosiaan, että kaikesta huolimatta heille olisi luvassa vuosisadan romanssi?
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Siis.. oikeestiko noi avannepussit on niinku miten yleisiä alle 50 v. miehillä?
https://www.theseus.fi/handle/10024/873343
Elossa olevia avanneleikattuja on luokkaa 15000 eli kyllä niitä on. Ei kovin yleinen mutta jotkut nuoriinkin iskevät suolistovaivat vaativat tuon joko väliaikaisesti tai pysyvästi.
Paljon yleisempää toki on saada vanhemmalla iällä sepelvaltimotauti ja sydäninfarkti tai syöpä.
M60
Vierailija kirjoitti:
Minusta avannepussi on asia jota ei tarvitse ennen ekoja treffejä ottaa puheeksi, mutta isosti toimintakykyyn vaikuttavat asiat kuten vaikka tuo pyörätuoli pitäisi kyllä mainita.
Itselleni pyörätuoli olisi valitettavasti ehdoton turn off, rakastan harrastaa monipuolista liikuntaa ja esim pitkiä vaelluksia, näitä ei pyörätuolin käyttäjän kanssa voi tehdä. Toki kuka vain voi milloin vain vammautua ja se on asia erikseen, mutta lähtökohtaisesti jos etsisin puolisoa niin haluaisin toimintakykyisen sellaisen.
Pyörätuolilla pääsee vaikka Mount Everstille
Vierailija kirjoitti:
Entä jos parisuhteen aikana joku sairastuu. Kippaatteko tyypin ulos korttikärryillä? Tai esität että jaksat.
No raaka totuushan on että moni ei jaksa ja halua jaksaa. Varsinkin miehet yleensä jättävät sairastuneen puolisonsa ja etsivät tilalle terveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos parisuhteen aikana joku sairastuu. Kippaatteko tyypin ulos korttikärryillä? Tai esität että jaksat.
No raaka totuushan on että moni ei jaksa ja halua jaksaa. Varsinkin miehet yleensä jättävät sairastuneen puolisonsa ja etsivät tilalle terveen.
Mielestäni perusteeton yleistys miehistä ainakin oman tuttavapiirini perusteella.
M60
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä se raja kulkee? Kaikki ihmiset eivät myöskään halua, varsinkaan netissä, kailottaa kaikkia elämänsä diagnooseja, haasteita ja kipukohtia ventovieraille. Eikä sellaista voi edellyttää..
"Rehelllisyys on minulle ehdottoman tärkeää. Haluan että kumppanini voi lähteä mukaan minulle tärkeisiin harrasteisiin xxx ja yyy." (karsii pois ne joilla liikuntavamma tai muu este näihin). "En halua elämääni lapsia enkä ylimääräistä draamaa eksien vuoksi. Olen koirille ja kissoille allerginen."
Ei kaikkea tietenkään tarvitse kailottaa mutta jos on ihan pakko (miksi olisi???) lähteä hakemaan seuraa nimenomaan deittiappia käyttäen niin ne selvimmät ja ehdottomimmat seurustelun esteet pitää laittaa näkyviin. Muuten käy kuten ap:n kertomuksessa.
Mikäli huomaa että luettelosta tulisi kovin pitkä niin ehkäpä kannattaisi miettiä uudelleen haluaako ensinkää
Vai voisiko se olla toisinpäin?
Hän, jolla niitä vaatimuksia on, esittää ne jo profiilissaan.
"Ps. Jos sinulla on avanne tai käytät pyörätuolia, älä vaivaudu"
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvän suolen oireyhtymä tekee myös hunajalomat Karibialla haastaviksi. kun ei siellä ole kuulemma tuttu käsite.
Eikö ne pasko siellä, minne sattuu. Harva pääsee muutenkaan sinne, ainakaan palstalaisilta
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä se raja kulkee? Kaikki ihmiset eivät myöskään halua, varsinkaan netissä, kailottaa kaikkia elämänsä diagnooseja, haasteita ja kipukohtia ventovieraille. Eikä sellaista voi edellyttää..
"Rehelllisyys on minulle ehdottoman tärkeää. Haluan että kumppanini voi lähteä mukaan minulle tärkeisiin harrasteisiin xxx ja yyy." (karsii pois ne joilla liikuntavamma tai muu este näihin). "En halua elämääni lapsia enkä ylimääräistä draamaa eksien vuoksi. Olen koirille ja kissoille allerginen."
Ei kaikkea tietenkään tarvitse kailottaa mutta jos on ihan pakko (miksi olisi???) lähteä hakemaan seuraa nimenomaan deittiappia käyttäen niin ne selvimmät ja ehdottomimmat seurustelun esteet pitää laittaa näkyviin. Muuten käy kuten ap:n kertomuksessa.
Mikäli huomaa että luettelosta tulisi kovin pitkä niin ehkäpä ka
Nimenomaan. Ja tuo sentään antaa jotain tietoa ihmisen arvoista, toisin kuin avanne tai pyörätuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä aloittajalta ja muilta täydellisyyttä etsiviltä, mitäpä jos löydettyäsi sen täydellisen ja terveen tapauksen, aloitat seurustelun ja rakastut, hän sairastuu tai vammautuu vakavasti, heitätkö menemään ja etsit uuden täydellisen? Tai jos itse sairastuttuasi tulet hylätyksi? Mieti vähän!
Jos vammaudun tai sairastun vakavasti, niin toivon puolisoni jatkavan elämää ilman minua. En halua, että minulle rakas ihminen joutuu luopumaan elämästään minun vuokseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskenkasvuiset vaahtoavat asiasta josta eivät tiedä mitään.
Avanne rajoittaa elämää. Uskokaa pois.
Mutta huomattavasti vähemmän kuin ilman avannetta, usko pois. Menetin vuosia elämästäni ilman avannetta ja nyt pystyn tekemään niitä asioita mitä ennen sairastumistakin.
Näin varmasti on. Silti on turha väittää, että avanne on ihan huomaamaton eikä sen takia tarvitse tehdä mitään eritavalla.
Minä en tee avanteesta ongelmaa, en itselleni enkä muille. Huomaamaton se on kun tyhjentää usein. Terveenäkin käydään vessassa, joten en nyt ihan saa kiinni mitä tarkoitit. En käy pytyllä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan tyhjennän ja huuhtelen pussin tai vaihdan sen. Sun varmaan kannattaa käsitellä a
Sinä olet harvinainen poikkeus. Tuntemani avannepussin omistajat tekevät tyhjennyksen melko tarkan aikataulun mukaan ja varovat tiettyjä asioita ettei avanteeseen tai pussiin satu mitään. Ei se minusta ole ns. normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että pyörätuolista on järkevää mainita jo viestittelyn aikana, mutta miksi avannepussista pitäisi kertoa?
Suurin osa naisista ei halua omaishoitajaksi vaan etsii ihan kunnollista elämänkumppania, joka on toimintakykyinen ja pystyy keventämään naisen kuormaa sen sijaan, että heittää sairaan kehonsa tämän riesoiksi.
Aika pahasti sanottu. Pyörätuolissa oleminen ei tee ihmisestä ei-kunnollista. Mutta ennestään tuntematon, ensimmäiseen tapaamiseen saapuva henkilö voi ajatella, että jos tästä kehittyy jotakin pysyvää, niin paljon jää sen liikuntakykyisen ihmisen vastuulle. Ja jossain hätätilanteessa kumppani ei ehkä pysty pelastamaan laiturille mennyttä lasta tai kadulle syöksyvää taaperoa. Näin voi järkeillä se osapuoli, joka etsii elämänkumppania ja toivoo pysyvää suhdetta.
"Minusta avannepussi on asia jota ei tarvitse ennen ekoja treffejä ottaa puheeksi, mutta isosti toimintakykyyn vaikuttavat asiat kuten vaikka tuo pyörätuoli pitäisi kyllä mainita."
Kuten ketju osoittaa, ei ole olemassa konsensusta siitä, mitkä rajoitteet ja ällötykset kenellekin pitäisi ilmoittaa. Sun mielestä avanne OK, pyörätuoli ei. Ap:n mielestä olisi pitänyt tajuta ilmoittaa molemmista. Ap:lle tekarit OK, joillekin ehdoton ällötys ja deal breaker. Listatkaa ne vaatimuksenne suoraan profiiliin tai vaikka ensimmäiseen yksityisviestiin sen sijaan, että odotatte toisten lukevan mieltänne ja paljastavan omat terveystietonsa ventovieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa avanne liikaa, olen tosi pahoillani että näin on, mutta entisessä työssäni vaihdoin pussin välillä enkä voisi seurustella sitä käyttävän kanssa. Kun tiedän miltä alue näyttää. Ei se useimpia haittaa, minua haittaa.
No katsottaas uudestaan kun saat sen itse.
Joitain ihmisiä haittaa kovinj pienetkin asiat. Minut jätti kerran niin ihastuneen oloinen mies 4 kk keskustelun ja tapailun jälkeen, kun tajusi että mulla on ruusufinni. Yleensä peitän sen meikillä. Eikä se ole edes mitenkään dramaattisen näköinen, vain jonkinasteista punoitusta poskien yläosassa ja nenällä. Käyn usein lähikaupassa tai lenkillä ilman meikkiä, eikä kukaan tuijota tms. Siksi ei tullut mieleenkään, että asia olisi sellainen joka voisi olla deal breaker. Mutta niin siinä vaan kävi, että mies muuttui kerrasta suorastaan huvittavan rakastuneesta kylmäksi, syytti huijaamisesta, yökötteli. Hyvähän toki oli moisesta tyypistä päästä eroon, viimeistään se varmaan lähtisi kun alkaa ryppyjä tulla naamaan tai tissit roikkua kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että pyörätuolista on järkevää mainita jo viestittelyn aikana, mutta miksi avannepussista pitäisi kertoa?
Samaa ihmettelen. Tai siis varmaan jollain kolmansilla treffeillä jo ennen sänkyyn menoa kertoisin, mutta jo viestittelyn aikana? Pyörätuoli kuitenkin vaikuttaa siihen, minkä näköistä elämää voidaan yhdessä elää, avannepussi ei käytännössä mitenkään. Pitääkö kaikki vaatteiden alta löytyvät suuret luomet, raskausarvet, riipputissit ja -pallit, elinten koot ja suonikohjut luetella viestittelyn aikana? Sinänsä ymmärrän tuon aloituksessa mainitun kusettamiseksi, että kuvat eivät vastaa todellisuutta, ikää ja painoa on huomattavasti enemmän.
Tiedän, että tämä on epähienoa eikä aiheesta puhuta ääneen, mutta miehen elimen koko voi pilata fyysisen suhteen. Liian isosta tulee naiselle kipua ja jossain vaiheessa nainen voi pelätä fyysistä puolta.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden hiihtovaellus nyt ei ole ihan normaalia elämää.
On se palstalaisille. Täällähän on myös porukkaa, joka 150 kg painavana juoksee maratoneja jne.
Täällä on myös omituisen paljon mallinkauniita naisia ja rikkaita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa avanne liikaa, olen tosi pahoillani että näin on, mutta entisessä työssäni vaihdoin pussin välillä enkä voisi seurustella sitä käyttävän kanssa. Kun tiedän miltä alue näyttää. Ei se useimpia haittaa, minua haittaa.
No katsottaas uudestaan kun saat sen itse.
Eri. Se on eri asia. En itsekään halua pyyhkiä kenenkään takapuolta, mutta omani kyllä pyyhin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi kun harva ajattelee itseään ensisijaisesti diagnoosien kautta.
Mulle ainakin tulisi sellainen olo, että pyörätuoli on henkilölle itselleen iso ongelma jos sen mainitsee heti ensimmäisessä viestissä. Jos on sinut jonkun asian kanssa niin ei sitä välttämättä halua heti kärkeen mainita niin että toinen ihminen määrittää sinut vain ja ainoastaan sen tiedon kautta.
Normaali ihminen näyttää sen ihan siinä kuvassa eikä rajaa kuvia tarkoituksella esittääkseen jalallista.
Kai nyt pyörätuolissa olevalla on jalat. Joku on voinut menettä jalat onnettomuudessa tai sairauden takia.
Laitatko alastonkuvan itsestäsi ennen ekoja treffejä? Koska henkilökohtaisista asioista kuten sairauksista kertominen vieraalle ihmiselle ennen kuin on tätä edes tavannut on yhtä arkaa itsensä paljastamista.
Missä menee raja kertomisessa?
Jos on vaikka sairastanut joskus syövän, mutta se ei näy millään tavalla ulkonäössä, niin pitäisikö tuntemattomalle deitille kertoa tästä ennakkoon deittiäpin viesteissä? Syöpäpotilastahan käy kontrolleissa vielä vuosia syövän jälkeen, ja syöpä saattaa vielä uusiakin.
Jep, ennen suhteeseen alkamista olisi ihan reilua tietää kulkeeko mukana myöhemmin henkilökohtainen avustaja vai joutuuko sellaiseksi itse.