Suomessa syödään muita Pohjoismaita terveellisemmin ja enemmän kasviksia mutta siitä huolimatta suomalaiset ovat Europpan lihavimpia
Elintapatutkimuksen mukaan suomalaiset yltävät terveellisenä ruoassa ja kasvisten syöjinä Pohjoismaiden kärkeen, mutta siitä huolimatta aikuisten lihavuus on Suomessa yleisempää kuin Pohjoismaissa keskimäärin. Syynä suomalaisten ylipainoon pidetään eineksiä, valmisruokia, leivinnaisia , herkkuja ja muita ultraprosessoituja ruokia.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syödään liikaa ja liikutaan liian vähän. Tässä syy läski-epidemialle.
Kerroppa neropatti että missä välissä sitä ehtii liikkumaan kun työtkin on tehtävä jotta saa palkkaa eikä jäisi työttömäksi?
Sulla on varmaan samat tunnit kuin muillakin? 8 tuntia duunia, 8 nukkumiseen 8 jää vielä vapaa-aikaan.
8 h vapaa-ajasta 1 h työmatkoihin, ruokakaupassa käynti, ruuanlaitto, syöminen ja tiskaaminen 2 h, sarjat telkkarista 2 h, lasten kanss touhuamista 2 h jne, metatyöt 1 h...
Huonosti organisoitu jos joka päivä kaupassa pitää käydä..... osta tiskikone ja tee kerralla enempi ruokaa, niin riittää seuraavaksi päiväksikin jotain siitä.
Suomessa ollaan masentuneita. Kuvitellaan että mössötyksellä olotila paranee. Täällä asukkaalla pitää olla rautaiset hermot ja kyvyt pitääkseen itsensä kunnossa. Jo pelkkä ilmasto on merkittävä ankeuttaja. Onhan täällä asuminen helvettiä kaikin puolin. Onneksi sentään pääsee lämpimämmille seuduille halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaiset taas ovat ihan sutjakoita, vaikka syövät lihaa eniten eurooppalaisista, yli 90 kg/vuosi.
Kunnon ruoka pitää nälän loitolla.
Sanoo sairaalloisen lihava Petteri Konnenvedeltä, oikeuttaakseen itselleen miksi tänäänkin pitää syödä 5 paketillista jauhelihaa ja kokonainen makkarapaketti välipalaksi.
Asiantuntijat ja ravitsemustieteilijät ovat sitä mieltä, että ainakaan viralliset ravitsemussuositukset eivät ole teveelisiä.
Eikä niitä ole laadittu sillä tavalla, että ne mahdollistaisivat ja priorisoisivat ravitsemuksellista hyvinvointia ja terveyttä yksilön kannalta. Mukana on paljon poliittisia agendoja ja terveystaloustieteellisiä näkökulmia, jotka eivät huomio yksilön etua, vaan kansantaloudellisia näkökohtia yms.
Tästä asiasta tosin ollaan varsin hys, hys. Ja kaikki ravitsemuksen kanssa tekemisissä olevat etujärjestöt saavat varsin vapaasti levittää omaa etuaan palvelevia lehdistötiedotteita ja muuta viestintää, joka ikävä kyllä menee monesti mediassa sellaisenaan julkaisuun.
Ensinnäkään liikunta ei laihduta. Täällä verrataan suomalaisia italialaisiin. Suomessa harrastetaan varmasti hyötyliikuntaa enemmän kuin Italiassa. Ja kyllä, olen asunut siellä. Täällä pyöräily ja jalankulku on huomioitu infrastruktuurissa, ja kaikkialla on luontopolkuja, pururatoja ja talvella hiihtolatuja kaikkien saavutettavissa. X
Voi sanoa varmasti, että suomalaiset ovat geneettisesti raskastekoisempia ja kerryttävät lihasta enemmän kuin eteläeurooppalaiset. Eli ollaan harteikkaita, lanteikkaita, reiteviä, perseviä, ja pohkeikkaita. Synnytty tarpomaan suossa ja hangessa. Joku siellä nyt vinkuu, että en minä, minä olen siro ja hento. No sulla on sitten varmaan enemmän jotain muita geenejä. Me pohjoisessa ollaan vantteria.
Suomessa syödään laadullisesti terveellisemmin kuin muualla Euroopassa, mutta enemmän eineksiä ja välipaloja, ja annoskoot ovat suurempia.
Jaha palstan ravintoasiantuntijat ja elämäntapavalmentajat taas vauhdissa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan masentuneita. Kuvitellaan että mössötyksellä olotila paranee. Täällä asukkaalla pitää olla rautaiset hermot ja kyvyt pitääkseen itsensä kunnossa. Jo pelkkä ilmasto on merkittävä ankeuttaja. Onhan täällä asuminen helvettiä kaikin puolin. Onneksi sentään pääsee lämpimämmille seuduille halutessaan.
Kyllähän se huono ruoka vaikuttaa mielenterveyteen, sehän on selvä. Mutta jokaisen on mahdollista hylätä 90% kauppojen ns. elintarvikkeista ja syödä vain oikeaa ruokaa.
Geenithän ne. Itse geneettisenä länsisuomalaisena huomasin Itä-Suomessa asuessani, että ihan samaa ruokaa syötiin eikä liikunnan määrässäkään mitään eroja ainakaan minun hyväkseni ollut, ja silti minä olin aina laihin kaikista ja paikallisella geeniperimällä varustettu kansa painoi varmasti yli BMI-suositusten tasan samoilla elintavoilla.
Suomalaiset ovat hyviä varastoimaan energiaa, ja onko se nyt sitten niin huono asia?
Mietityttää että missä se suomalaisten ylipaino on kun vähän aikaa sitten julkaistiin eurooppalaisten vyötärönympärysten keskiarvot ja sen mukaan me suomalaiset kuulumme Euroopan kapeavyötäröisimpien joukkoon.
Pitäisi suosia vähäsokerisia ja sokerottomia kasviksia sokeri- ja kaloripommien sijaan.
Ainoa tapa laihtua ja pysyä laihana on syödä vähemmän ja vähentää joka päivä omaa syömistään jotta ei liho.
Vierailija kirjoitti:
Geenithän ne. Itse geneettisenä länsisuomalaisena huomasin Itä-Suomessa asuessani, että ihan samaa ruokaa syötiin eikä liikunnan määrässäkään mitään eroja ainakaan minun hyväkseni ollut, ja silti minä olin aina laihin kaikista ja paikallisella geeniperimällä varustettu kansa painoi varmasti yli BMI-suositusten tasan samoilla elintavoilla.
Suomalaiset ovat hyviä varastoimaan energiaa, ja onko se nyt sitten niin huono asia?
Suomessa koettiin neljä suurta nälänhätää, 1600-luvun oli kuolinvuodet, 1700-luvulla oli iso- ja pikkuviha, 1800-luvulla oli nälkävuodet, ja vielä 1918 sisällissota aiheutti Suomessa nälänhädän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ymmärretään että syy on myös siinä että täällä ei paista aurinko hirveästi suurimmasta osasta aikaa vuodessa? Suomalaiset on kaikista aktiivisempia kesällä. Jos täällä olisi suurimmaksi osaksi vaan kesä niinkuin Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa olisimme myös hoikka
Nyt keksit ihan omiasi. Ei ole suurimmaksi osaksi kesä missään Välimeren maassa. On nimittäin hemmetin kylmä ja pakkasta monta kuukautta talvella. Nytkin sataa lunta ja yöllä oli 5 astetta pakkasta. Asun Italian keski-osassa. Kyllä saa vetää talvikuteita niskaan jo lokakuussa ja ihan huhtikuulle tätä kestää. Etelämmässä saattaa olla pari astetta lämpimämpää ja sateita. Toppatakkia ja villasukkia tarvitaan talvella. Ei etelä-Euroopan manner ole mitään Kanarian saaria. Tuu käymään ja kattomaan! Voisit jopa parissa viikossa laihtua 5 kg jos söisit niinkuin me täällä!
<
Eipä taida olla yhtä pimeää kuin Suomessa. Ja kyllä se talvi siellä on paljon leudompi ja lyhempi kuin täällä, sen nyt tietää alakoululainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lihavimmat löytyy Etelä-Pohjanmaalta, vai onko sekin jo Itä-Suome...
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään liikunta ei laihduta. Täällä verrataan suomalaisia italialaisiin. Suomessa harrastetaan varmasti hyötyliikuntaa enemmän kuin Italiassa. Ja kyllä, olen asunut siellä. Täällä pyöräily ja jalankulku on huomioitu infrastruktuurissa, ja kaikkialla on luontopolkuja, pururatoja ja talvella hiihtolatuja kaikkien saavutettavissa. X
Voi sanoa varmasti, että suomalaiset ovat geneettisesti raskastekoisempia ja kerryttävät lihasta enemmän kuin eteläeurooppalaiset. Eli ollaan harteikkaita, lanteikkaita, reiteviä, perseviä, ja pohkeikkaita. Synnytty tarpomaan suossa ja hangessa. Joku siellä nyt vinkuu, että en minä, minä olen siro ja hento. No sulla on sitten varmaan enemmän jotain muita geenejä. Me pohjoisessa ollaan vantteria.
Suomessa syödään laadullisesti terveellisemmin kuin muualla Euroopassa, mutta enemmän eineksiä ja välipaloja, ja annoskoot ovat suurempia.
Ei syödä laadullisesti paremmin Suomessa vaan huonommin. Pitsa ei ole mikään laaturuoka tai hampurilaiset, nakit ja jauhelihamössöt. Makaronia syödään aivan liikaa nykyään ja ne annokset ovat valtavat. Puhvettilounaat eivät ole laadullisesti hyviä ja terveellisiä.
Sen siitä saa, jos ruokavalio perustuu pääasiallisesti hiilihydraateista. Sen siitä saa jos mättää vaan heiniä ja makaa sohvalla. Jo päivittäinen tunnin kävelylenkki olis riittävä siihen, että se vyötärön vararengas lähtee huitsiin. Mutta ei suomalaiset jaksa töiden jälkeen muuta ku rojahtaa sohvalle syömään pitsaa (se on tosiaan hiilaripommi).
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat ja ravitsemustieteilijät ovat sitä mieltä, että ainakaan viralliset ravitsemussuositukset eivät ole teveelisiä.
Eikä niitä ole laadittu sillä tavalla, että ne mahdollistaisivat ja priorisoisivat ravitsemuksellista hyvinvointia ja terveyttä yksilön kannalta. Mukana on paljon poliittisia agendoja ja terveystaloustieteellisiä näkökulmia, jotka eivät huomio yksilön etua, vaan kansantaloudellisia näkökohtia yms.
Tästä asiasta tosin ollaan varsin hys, hys. Ja kaikki ravitsemuksen kanssa tekemisissä olevat etujärjestöt saavat varsin vapaasti levittää omaa etuaan palvelevia lehdistötiedotteita ja muuta viestintää, joka ikävä kyllä menee monesti mediassa sellaisenaan julkaisuun.
Lähde? Vasta nythän ravintosuositukset on alkanut korjaantumaan oikeasti tiedeperusteiseksi. Ennen mukana oli paljon lobbaamista ja propagandaa. Esim. Suomen globaalilla mittapuullakin yöimitoitettu maitotalous perustuu sota-aikoihin jolloin ihmiset pidettiin hengissä ruokapulan keskellä lisäämällä maidontuotantoa. (äidinmaito on rasvaista, selviytymiseen hyvää ravintoa koska pitää edes hengissä) Kun sota loppui, maitotilalliset joutuivat ongelmiin maitolitrojensa kanssa. Valtio riensi hätiin: syntyi Valion maitopropaganda, jonka muistavat vielä 90-luvun lapsetkin koulusta (vain maidosta saa kalsiumia, pitää juoda vähintään 1l maitoa päivässä tai luut murenee, mutta kaikesta maidon litkimisestä huolimatta luukato on Suomessa hyvin yleinen), ja joka tänäpäivänä vetelee maitotuotannon kanssa viimeisiään kun ihmisten tietoisuus on internetin myötä ja myös tieteen kehittyessä lisääntynyt.
Propaganda on iskenyt hyvin sukupolviin kun ravintosuositusten muuttaminen terveellisempään suuntaan tai jo pelkkä kehotus syödä enemmän kasviksia saa aikaan lapsellisen itkupotkuraivarin. Suomalaisten kansantaudit ja lihavuus johtuu nimenomaan siitä että syödään uppiniskaisesti täysin päinvastaisesti kuin mikä se suosituksessakin esiintyvä tieteellisesti terveellinen ruoka, sen määrä ja laatu on. Jokaisella on toki vapaus syödä itsensä hengiltä, se vaan käy yhteiskunnallisesti kalliiksi.
Mitä nyt kesällä näin ulkosuomalaisena kun Suomessa kävin ja katselin ruokavalikoimaa, niin onhan noiden einesten, valmisruokien, herkkujen jne. määrä ja valikoima Suomessa aivan jäätävä. Ja kyllä, se myös näkyy ihmisistä. Tuntui melkein siltä, että normaalipainoiset/hoikat olivat lähes harvinainen näky, ja ne jotka olivat, olivat lapsia ja nuoria. Oman ikäluokkani (36 v.) sekä miehet että naiset vaikuttivat hyvin pitkälti olevan enemmän tai vähemmän ylipainoisia.
Tietysti tähän vaikuttaa tuo einesten määrä, mutta toki myös se, että Suomessa aina korostetaan sitä, että ruokaa pitäisi olla syömässä jatkuvasti aamusta iltaan, "ettei vaan verensokeri tipu" ja "että jaksaa". Kyllä sitä varmaan niiden 30:n ylipainokilon voimin jaksaa ihan hyvin, eikä ole mitään tarvetta tunkea ruokaa naamaan jatkuvalla syötöllä!
Suomessa vedetään työpaikkaruokalassa lounaalla kukkurallinen lautanen ruokaa, ja siihen sivuun vielä pari palaa leipää, kun taas monessa muussa maassa se lounas olisi pelkästään se yksi leipä, noin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koettiin neljä suurta nälänhätää, 1600-luvun oli kuolinvuodet, 1700-luvulla oli iso- ja pikkuviha, 1800-luvulla oli nälkävuodet, ja vielä 1918 sisällissota aiheutti Suomessa nälänhädän.
Tarkoitatko, ettei muualla Euroopass ole ollut nälänhätää koskaan? Siinäpä erehdyt kun vielä 1950 luvulla oli etelä-Euroopassa nälänhätää tarpeeksi, lisäksi malariaa ja muuta vitsausta. Miljoonat lähtivät Saksaan Gastarbeiteriksi, yleensä miehet, että perhe kotomaassa sai ruokaa kun lähettivät rahaa perheilleen.
Sokeri kuin sokeri, ei se haima osaa niitä erotella. Sokeri ei sisällä kuituja, kasvikset kyllä sisältävät. Kyse on siitä, miten paljon sokeria oma kroppa pystyy käsittelemään ilman, että insuliinin määrä nousee taivaisiin=alkaa lihominen. Minulla se kokonaismäärä on 60-70 grammaa hiilareita päivässä. Siihen ei mahdu juurikaan tärkkelyspitoisia elintarvikkeita.