Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1944)

Vierailija
1861/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten jännä kun te naiset tunnutte tietävän kaikkien teidän kaverien elämästä kaiken. Te tiedätte suoraan ettei siellä käy kukaan auttamassa. Mietin vaan kun itse en kyllä tiedä tuttujeni tilanteita kovinkaan hyvin. Edes niiden kenen kanssa paljon tekemisissä.

No joo, me keskustellaan paljon. Elämästä. Ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Lisäks me tehdään yhdessä, eli autetaan toinen toisiamme erilaisissa jutuissa. Kuten: REMONTEISSA. Joka on täällä järkyttänyt jonkun todellisuuden tajua rajusti 

Vierailija
1862/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en alun alkaenkaan olisi ostanut tai rakennuttanut kolmekerroksista taloa. Neliömääräkin olisi järkevämpi kuin 260.

Nooh energia inssi. Kai sä nyt kuitenkin tälläisen tiedät. Tää on varmaan yks helpoimpia kysymyksiä. 

Minä olen kirjanpitäjä, en inssi. 

Omassa talossa olisi maalämpö, ilmalämpöpumppu ja kunnon puuhella.

Nyt mentiin jo johonkin 100-0 epätoivo yritykseen.

Jep. Energia inssi hävisi ja kirjanpitäjä alkoi vahingossa vastata kysymyksiin 😂. Joista hänelle ei ole hajuakaan.

En hävinnyt vaan kirjotin tota mun hiton vastausta... 

Ja ei, en ole energiainssi varsinaiselta tutkinnoltani...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se oma vaimokin pärjäisi tässä hirsilinnassa. Lämmityskulut nousisi kyl. Takkaa ei käytettäisi ollenkaan. Todennäköisesti 2v lakkaisi maalämpö ja ilmalämpö toimimasta koska ei ole huollettu.  Palju olisi jäätynyt ekana talvena halki. Todennäköisesti ulkovesipiste jäätyisi halki paljua täyttäessä,  aiheuttaen vesivahingon.   5v päästä vaimo möisi tän pois n50% siitä mitä on tän päivän arvo.

Eikö teillä tullut maalämpöpumpun ja ilmalämpöpumpun mukana ohjekirjaa? Jos ei, niin eikö vaimosi osaa googlata hoito-ohjeita? Todella outoa, sillä pitäähän ihan tavallisia kodinkoneitakin huoltaa. Siinä tiskikone ja pyykkikone tilttaa ajan mittaan, jos niitä ei puhdista. Aikamoisen bimbon olet löytänyt vaimoksesi.

Tuli ne

"Ja silti olet niin varma, että fiksu vaimosi saa teidän talon purkukuntoiseksi parissa vuodessa, jos sinä satut kuolemaan. Olisiko mitenkään mahdollista, että hän löytäisi kansion ja lukisi sen? Et tunnu itse uskovan niin tapahtuvan."

No ilman sitä pippelia ei sitä lukemaansa ymmärrä. Kun se tarvitaan siihen tuumintaan mukaan.

Vierailija
1864/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Okei. Osaatko neuvoa mikä olisi energiatehokkuuden kannalta järkevin lämmitysmuoto 3 kerrokseen 260m2 massiivi hirsitaloon?"

Villasukat. 

Voit ostaa palvelun alan ammattilaiselta, jos kiinnostaa. 😇

Mä ostin. Tää kysymys tosin oli niin helppo että jokainen kuka vähänkään ymmärtää energiatehokkuudesta tietää vastauksen. 

Ja jokainen energiatehokkuudesta mitään tietävä myös tietää, että sisälämpötilan laskeminen on energiatehokasta. Siksi villasukat. 😉

Millä se sisälämpötila kannattaa tuottaa massiivi hirsitaloon joka 3 kerroksessa?

No tuohan riippuu alkuunsa jo täysin siitä, onko talo vanha vai rakennetaanko uutta

Niin mä kyl tiedän että sä olet kuutamolla. Mitä eroa 2 vai 3 kerrosta?

Vierailija
1865/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se oma vaimokin pärjäisi tässä hirsilinnassa. Lämmityskulut nousisi kyl. Takkaa ei käytettäisi ollenkaan. Todennäköisesti 2v lakkaisi maalämpö ja ilmalämpö toimimasta koska ei ole huollettu.  Palju olisi jäätynyt ekana talvena halki. Todennäköisesti ulkovesipiste jäätyisi halki paljua täyttäessä,  aiheuttaen vesivahingon.   5v päästä vaimo möisi tän pois n50% siitä mitä on tän päivän arvo.

Eikö teillä tullut maalämpöpumpun ja ilmalämpöpumpun mukana ohjekirjaa? Jos ei, niin eikö vaimosi osaa googlata hoito-ohjeita? Todella outoa, sillä pitäähän ihan tavallisia kodinkoneitakin huoltaa. Siinä tiskikone ja pyykkikone tilttaa ajan mittaan, jos niitä ei puhdista. Aikamoisen bimbon olet löy

"Aikalailla kyllä. Ihan hirveä häseltäjä siviilissä. Kerran täytti kyseistä paljua vuorokauden. Ennenkuin muisti että ainiin paljon hana on auki. Vaan eipä häntä ole ikinä kiinnostanut talon hoito tai ylläpito. Mä hoidan ne. Olen kyllä sanonut hänelle et jos kuolen myy talo heti."

No aikamoisen bimbon olet itsellesi valinnut. Lieneekö edes suomalaista alkuperää.

Vierailija
1866/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Okei. Osaatko neuvoa mikä olisi energiatehokkuuden kannalta järkevin lämmitysmuoto 3 kerrokseen 260m2 massiivi hirsitaloon?"

Villasukat. 

Mä ostin. Tää kysymys tosin oli niin helppo että jokainen kuka vähänkään ymmärtää energiatehokkuudesta tietää vastauksen. 

Ja jokainen energiatehokkuudesta mitään tietävä myös tietää, että sisälämpötilan laskeminen on energiatehokasta. Siksi villasukat. 😉

Millä se sisälämpötila kannattaa tuottaa massiivi hirsitaloon joka 3 kerroksessa?

No tuohan riippuu alkuunsa jo täysin siitä, onko talo vanha vai rakennetaanko uutta

Ai jooo sitten unohdin, että maalämpöön vaikuttaa myös olennaisesti se, millaiselle maaperälle ollaan rakentamassa. Että kuinka syvälle pitäs porakaivo porata vai joutuisko laittamaan vaakaputkistoa ja onko sille alaa. Siinä sitten routimisen kanssa omat ongelmansa. 

Tämä taso varmaan riittänee minulle, kun teen töitä muulla, kuin energia-alalla.

Vierailija
1867/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sä siis lähtisit lapset mukanas siitä pois? Että vaimo vois sitte keskittyä vaan kiinteistönhuoltoon? 🤔

Vanhemmasta sukupolvesta täytyy todeta, että ei voi oikein heitäkään syyttää, jos "vastakkaisen sukupuolen" hommat tuntuu vierailta. Kun ei ole heidän nuoruudessaan tullut kuuloonkaan sellainen työnjako.

Mitkä lapset?

Totahan s

"Totahan se on. Ei naisia ole oikeastaan ikinä opastettu mihinkään. Huvittaa vielä tänäkin päivänä kun esimerkiksi ostettiin vaimolle auto. Olin mukana rekvisiittana. Myyjä haki muhun kokoajan kontaktia. Sanoin lopulta että tuo neito on se asiakas."

No riippuu kyl naisesta ja perheestä ketä on opastettu ja ketä ei. Miesmyyjiä autokaupoissa ei ole opastettu palvelemaan naisasialkaita. Ei ainakaan kaikkialla. Itse olin ostamassa moottoripyörää, mutta nyyjiä ei kiinnostanut. Yhdessä liikkeessä olin iskenyt silmäni yhteen käytettyyn, mutta myyjä ollessaan vapaanakin, ei edes vilkaissut minuun päin. 

Vierailija
1868/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pistä vaimo pihalle jos on täysin tarpeeton.

En todellakaan pistä. Eikä todellakaan ole tarpeeton. Häntä ei vaan kiinnosta tipin vertaa talotekniikka. Enkä kyl ole vielä tavannut yhtään naista joka olisi erityisen kiinnostunut lämmitys järjestelmistä yms.

Siis pokkanako kyselet ilmaisia neuvoja täältä? Eihän sun mukaan naisen edes pitäis tietää, mut miehet yleisesti tietää. Niin miksi kyselet?? Vai halusitko saada toisen jotenkin nalkkiin? Halpamaista. 

Eri

Vierailija
1869/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:Kysyppä vielä kumpi sukupuoli tilaa ne liiteriin asti?"

Epäilen, ettei hän jää kyttäämään, kuka ne liiteriin kantaa. Voin toki kysyä.

Ite kun toin meille kuorman niin yhdessä ne ladottiin puuvajaan. 🙄

Lukemisen ymmärtäminen 10+.

No samat sanat, kun kerroin aiemmassa viestissä, että kumpi tahansa voi olla tekemässä tilauksen. Ja molempia on näkynyt klapitilausta vastaanottamassa. 

Aika harvalla on mitään isompaa liiteriä, vaan kuorma tuodaan pihalle. 

Kuorma vaan kipataan siihen maahan. Siitä sitten haetaan pitkin talvea puita sisään. Sillälailla.

Voi pyhä yksinkertaisuus teitä yksinkertaistajia. Sellainen "ymmärrys". 

Vierailija
1870/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin mä kyl tiedän että sä olet kuutamolla. Mitä eroa 2 vai 3 kerrosta?"

Sovitaan sitten niin. Minulle riittää, että tiedän, että lämpö nousee ylöspäin ja lämmönjako ja ilmanvaihto vaikuttaa asiaan olennaisesti, kun kerroksia tulee lisää. Mitään LVI ja IV -kaavioita mun ei edes tarvi osata piirtää.

Ilmeisesti kaikki miehet osaa, sitäkö haet? 

Vierailija
1871/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Miksi kyselet, jos kerran tiedät vastauksen?

Vierailija
1872/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Miksi kyselet, jos kerran tiedät vastauksen?

Epäilen suuresti, ettei vastausta tiedä muutenkaan sellaiset, jotka a) eivät ole alalla b) eivät omista kolmikerroksista taloa.

Voidaan toki vaihtaa keskustelu johonkin sellaiseen, mistä jollain toisella on kokemusta. 

Vierailija
1873/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en alun alkaenkaan olisi ostanut tai rakennuttanut kolmekerroksista taloa. Neliömääräkin olisi järkevämpi kuin 260.

Nooh energia inssi. Kai sä nyt kuitenkin tälläisen tiedät. Tää on varmaan yks helpoimpia kysymyksiä. 

Miks helvetissä hänen pitäisi vastata? Kyselisitkö, jos olis miesinssi? Tavoitteesi on vain saada joku randomnainen kiinni jotain randontietämättömyydestä. Koko asenteesi on alentuva ja halveksuva. Jotenkin nolottaa tuollaiset miehet. Niin pientä "miehuutta".

Vierailija
1874/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks helvetissä hänen pitäisi vastata? Kyselisitkö, jos olis miesinssi? Tavoitteesi on vain saada joku randomnainen kiinni jotain randontietämättömyydestä. Koko asenteesi on alentuva ja halveksuva. Jotenkin nolottaa tuollaiset miehet. Niin pientä "miehuutta".

Tuo miestyyppi on sellainen, että olipa ala mikä tahansa, mies tenttaa naista ja yrittää saada naisen nalkkiin. 

Vierailija
1875/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitaan sitten niin. Minulle riittää, että tiedän, että lämpö nousee ylöspäin ja lämmönjako ja ilmanvaihto vaikuttaa asiaan olennaisesti, kun kerroksia tulee lisää. Mitään LVI ja IV -kaavioita mun ei edes tarvi osata piirtää.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin kysyit nimenomaan lämmöntuotantotapaa ja painotuksena energiatehokkuus (hintaa tai takaisinmaksuaikoja ei huomioida). 

"..Millä se sisälämpötila kannattaa tuottaa?"

Vierailija
1876/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinku se pippeli piirtää. 

Vierailija
1877/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan pistä. Eikä todellakaan ole tarpeeton. Häntä ei vaan kiinnosta tipin vertaa talotekniikka. Enkä kyl ole vielä tavannut yhtään naista joka olisi erityisen kiinnostu

Ilmaisia neuvoja. Tuon äijän kysymyksen tarkoitus oli selvittää onko tämä nainen perillä asioista. Ei ollut.

Vierailija
1878/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan pistä. Eikä todellakaan ole tarpeeton. Häntä ei vaan kiinnosta tipin vertaa talotekniikka. Enkä kyl ole vielä tav

Juuri näin. Tää on anonyymi keskustelu palsta. Täällä on hirveän helppoa olla vaikka mikä insinööri.  Tämä energia inssi nyt epäonnistui täysin vastauksissaan. Eli ei todellakaan ole opiskellut mitään energiatekniikkaa.

Vierailija
1879/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmaisia neuvoja. Tuon äijän kysymyksen tarkoitus oli selvittää onko tämä nainen perillä asioista. Ei ollut."

No jos tarkoituksena olikin kysyä, että miten lämpö kannattaa jakaa, niin ei sitten kannattaisi kysyä lämmöntuotantotapaa. 😏

Vierailija
1880/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilmaisia neuvoja. Tuon äijän kysymyksen tarkoitus oli selvittää onko tämä nainen perillä asioista. Ei ollut."

No jos tarkoituksena olikin kysyä, että miten lämpö kannattaa jakaa, niin ei sitten kannattaisi kysyä lämmöntuotantotapaa. 😏

Kysymys oli millä lämpö kannattaa tuottaa ja mitä eroa aiheuttaa se että asunto on 3 kerroksinen.  Jos sä tai kuka ikinä nyt oletkaan olisit opiskellut energia tekniikkaa sä kysyisit multa kysymyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi