Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1944)

Vierailija
1841/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:Kysyppä vielä kumpi sukupuoli tilaa ne liiteriin asti?"

Epäilen, ettei hän jää kyttäämään, kuka ne liiteriin kantaa. Voin toki kysyä.

Ite kun toin meille kuorman niin yhdessä ne ladottiin puuvajaan. 🙄

Lukemisen ymmärtäminen 10+.

No samat sanat, kun kerroin aiemmassa viestissä, että kumpi tahansa voi olla tekemässä tilauksen. Ja molempia on näkynyt klapitilausta vastaanottamassa. 

Aika harvalla on mitään isompaa liiteriä, vaan kuorma tuodaan pihalle. 

Kuorma vaan kipataan siihen maahan. Siitä sitten haetaan pitkin talvea puita sisään. Sillälailla.

Niin että se sun oma luetun ymmärtäminen, kun kerroin, että it

Käyppå vielä pari kertaa lukemassa kysymys. Ketään kiinnosta tai kukaan kysynyt miten sinä ja miehesi klapit hoidatte

Vierailija
1842/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Okei. Osaatko neuvoa mikä olisi energiatehokkuuden kannalta järkevin lämmitysmuoto 3 kerrokseen 260m2 massiivi hirsitaloon?"

Villasukat. 

Voit ostaa palvelun alan ammattilaiselta, jos kiinnostaa. 😇

Mä ostin. Tää kysymys tosin oli niin helppo että jokainen kuka vähänkään ymmärtää energiatehokkuudesta tietää vastauksen. 

Ja jokainen energiatehokkuudesta mitään tietävä myös tietää, että sisälämpötilan laskeminen on energiatehokasta. Siksi villasukat. 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Okei. Osaatko neuvoa mikä olisi energiatehokkuuden kannalta järkevin lämmitysmuoto 3 kerrokseen 260m2 massiivi hirsitaloon?"

Villasukat. 

Mä ostin. Tää kysymys tosin oli niin helppo että jokainen kuka vähänkään ymmärtää energiatehokkuudesta tietää vastauksen. 

Ja jokainen energiatehokkuudesta mitään tietävä myös tietää, että sisälämpötilan laskeminen on energiatehokasta. Siksi villasukat. 😉

Millä se sisälämpötila kannattaa tuottaa massiivi hirsitaloon joka 3 kerroksessa?

Vierailija
1844/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Laitetaan vielä lisäkysymyks. Miksi mä painotan 3 kerrosta?

Vierailija
1845/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuis moni nainen hyväksyisi miehen kanssa asuessa et äijä tilaa teidän yhteisillä varoilla kiinteistö huollon. Kolaa lumet, tekee klapit, tiputtaa kattolumet. Leikkaa nurtsin jne.

Ei varmaan yksikään. Koska teille tulis fiilis tyttö ystävästä. Mut tää on sitä eron jälkeen ihan ok tilata ulkopuolinen tekee.

Täh, tarpeen mukaan tilataan mitä tilataan. Jos ja kun. Yhdessä sovitaan. 

Vierailija
1846/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en alun alkaenkaan olisi ostanut tai rakennuttanut kolmekerroksista taloa. Neliömääräkin olisi järkevämpi kuin 260.

Vierailija
1847/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Eikö löydy googlesta apua. 😉. 

Vierailija
1848/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en alun alkaenkaan olisi ostanut tai rakennuttanut kolmekerroksista taloa. Neliömääräkin olisi järkevämpi kuin 260.

Nooh energia inssi. Kai sä nyt kuitenkin tälläisen tiedät. Tää on varmaan yks helpoimpia kysymyksiä. 

Vierailija
1849/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh energia inssi. Kai sä nyt kuitenkin tälläisen tiedät. Tää on varmaan yks helpoimpia kysymyksiä. 

Hahah. 6-0

Vierailija
1850/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kirjanpitäjä, en inssi. 

Omassa talossa olisi maalämpö, ilmalämpöpumppu ja kunnon puuhella.

Vierailija
1851/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä sitten aloit vastata eri henkilölle osoitettuihin kysymyksiin? 

Tälle.

Sitten et ole vain tavannut sellaisia. Ite satun olemaan kiinnostunut talotekniikasta yleisesti energiatehokkuudesta esimerkiksi. Mutta mä olenkin opiskellut energiatekniikkaa. Meidän ryhmässä oli paljon naisia ja nykyään vissiin on enemmän naisia, kuin miehiä sillä puolella. Sama trendi rakennuspuolella. 🤔

Mutta asenteet pysyy tiukassa. 😊

Vierailija
1852/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt mentiin jo johonkin 100-0 epätoivo yritykseen.

Vierailija
1853/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"T. Yh äiti joka tolla 150h vuosi annoksella tulee asumaan purkukuntoisessa omakotitalossa. Koska eihän täällä mitään tarvii tehdä."

Joo kun tää ei tajunnut,  et niitä salaojia pitäis tehdä..koko ajan...kuten edellisestä metatyö-keskustelusta opimme 

Vierailija
1854/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Energia inssi hävisi ja kirjanpitäjä alkoi vahingossa vastata kysymyksiin 😂. Joista hänelle ei ole hajuakaan.

Vierailija
1855/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Millä se sisälämpötila kannattaa tuottaa massiivi hirsitaloon joka 3 kerroksessa?

No tuohan riippuu alkuunsa jo täysin siitä, onko talo vanha vai rakennetaanko uutta. Millaisella takaisinmaksuajalla halutaan tehdä. 

Jos ny ittelleni uutta rakentaisin eikä budjetilla olis niin väliä, niin hyötysuhteen takia laittaisin maalämmön. Laittasin silti myös varaavan takan, kun kerran sitä mettää sattuu perheessä olemaan ja muutenkin varalämmitysjärjestelmäksi. Vielä kun olis erillinen korvausilma takalle, ettei tarvis kalliilla sähköllä lämmitettyä sisäilmaa käyttää niin ois aika kova. Ei tarvis pelata ilmanvaihdon kanssa. 

Ja jos oikein innostuisin hifistelemään, niin haluaisin automaatiota, joka ohjaisi lämmitysjärjestelmää sähkön hinnan mukaan esimerkiksi. 

Joissain tapauksissa myös ns integroidut energiantuotantojärjestelmät voi olla hyvä idea, jos on vaikka kulutusta aurinkoisina aikoina paljon. 

Ja unohtamatta tietenkään sitä, että runko ja läpiviennit on tiiviit, ettei pääse lämpö harakoille. 

Ite en kyllä noin valtavaa taloa enkä noin moneen kerrokseen ikinä rakentais.. Kun eihän teillä ollut lapsiakaan? Ei kuulosta kovin energiatehokkaalta.

Ps. En itseasiassa ole alan asiantuntija, vaikka energiapuolen kursseja olenkin lukenut. Sanoin olevani kiinnostunut niistä. 

Kai tämä on jonkin sortin kuulustelu. 

Vierailija
1856/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on useita kommentoijia, tollo.

Vierailija
1857/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas jännä juttu ettei tullut remontti raijojen firman nimeä.. Harmillista olisi ollut hyvää mainosta.

Googlesta löytyy. Kannattaa opetella sellanen taito, ihan hyödyllistä tänäpäivänä.

Löysin useamman remppanaisen googlesta. Täällä en heitä kyl mainostais, voisivat joutua teidän maalittamisen tai pilkan kohteeksi. Eipä taida olla luvallistakaan ketjun sääntöjen mukaan.

Pilkan kohteeksi jos tekee parempaa jälkeä kuin miehet. Huomasitko muuten hakiessa että melko vähän on ihan puhtaita naisten pyörittämiä remppa firmoja?

Ei niitä varmasti ole yhtä paljon, kuin miesrenppaajia. Mutta on kuitenkin. Jos vielä jonkun joskus palkkaan, niin naisen. Ihan kannatuksen vuoksi. Ja jäljen. Miksi hyvästä jäljestä pitäisi pilkata?

Vierailija
1858/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä sitten aloit vastata eri henkilölle osoitettuihin kysymyksiin? 

Tälle.

Sitten et ole vain tavannut sellaisia. Ite satun olemaan kiinnostunut talotekniikasta yleisesti energiatehokkuudesta esimerkiksi. Mutta mä olenkin opiskellut energiatekniikkaa. Meidän ryhmässä oli paljon naisia ja nykyä

Minä kirjoitin erillisen kommentin, en vastannut kenellekään enkä kysynyt mitään. 

Vierailija
1859/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villasukat. 

Lyhyt vastaus: Lämmönjakotavan takia. :)

Vierailija
1860/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se oma vaimokin pärjäisi tässä hirsilinnassa. Lämmityskulut nousisi kyl. Takkaa ei käytettäisi ollenkaan. Todennäköisesti 2v lakkaisi maalämpö ja ilmalämpö toimimasta koska ei ole huollettu.  Palju olisi jäätynyt ekana talvena halki. Todennäköisesti ulkovesipiste jäätyisi halki paljua täyttäessä,  aiheuttaen vesivahingon.   5v päästä vaimo möisi tän pois n50% siitä mitä on tän päivän arvo.

No pistä vaimo pihalle jos on täysin tarpeeton.

En todellakaan pistä. Eikä todellakaan ole tarpeeton. Häntä ei vaan kiinnosta tipin vertaa talotekniikka. Enkä kyl ole vielä tavannut yhtään naista joka olisi erityisen kiinnostunut lämmitys järjestelmistä yms.

Tämän ketjun pointti on se, että pienten lasten äideillä on liian usein vaihtoehtona joko hoitaa lähes kaikki lasten asiat itse tai antaa lasten isän feilata hommat.

Onko sinulla ja rouvallasi pieniä lapsia? Tai edes alaikäisiä? Jos ei, niin hus, tämä ketju ei käsittele teidän elämäntilannettanne, eikä sinun kommenteillasi ole relevanssia täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi