Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1944)

Vierailija
1761/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää remppapuheet on siitä hauskoja etten ole vielä yhdenkään miehen nähnyt vasaroivan slerballaan tai käyttämään letkua maalitelana.

Tiiäksä mitä mä en ole vielä nähnyt?

Sitä että joku mies maksaisi meille siitä että tulen vaihtamaan palovaroittimien patterit. Tai kiinnittämään hyllyn seinään.

Ei ole muuten kukaan terve mies vielä maksanut siitäkään että tulen leikkaa nurtsin tai työntää lumia.

Kai se slerba johonkin vaikuttaa?

Se, et sinä et ole tällaista nähnyt, ei todista sitä, ettei naiset noita tekis.

Sä olet kyllä ihan käsittä

Öö. Ei vaan se on hirveän jännä kun se avomies tekee ne "miesten" hommat niitä ei tunnusteta ollenkaan. Puhutaan vaan jostain kerran vuoteen renkaiden vaihdosta.  Mutta kuitenkin sitten yksin asuvat naiset palkkaavat ulkopuolista apua tekemään näitä juttuja jota yleensä just ne miehet tekee. Tämä on erikoista.

Vierailija
1762/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä että minä pyörin  pientalo alueilla päivästä toiseen.  Minä tarjoan palveluitani jatkuvasti eri ihmisille. Minä olen kiertänyt ovelta ovelle. Minä kyselen asiakkkailtani millaisia naapureita heillä on.. Jos alueella olisi nyt sitten vaikka 70v mummo joka asuu yksin, minä tietäisin hänet. Koska hän on potentiaalinen asiakas. Olisin myös käynyt jututtamassa häntä.

Minä en nyt ymmärrä alkuunkaan sinua. Sinä käyt ihmisten ovilla, etsit etenkin naisasiakkaita, myyt heille palveluja ja sitten kun joku suostuu, se on sen merkki, että naiset ei pärjää yksin

"Pakko lopettaa sulle vastaaminen. Sä et vaan ymmärrä. Vielä kerran olisiko 8 kerta. On naisia jotka selviävät yksin omakotitalossa. Mutta edelleen naiset käyttävät huomattavasti paljon enemmän ostopalveluita niihin miesten hommiin jotka tässä keskustelussa on täysin kielletty.  

Miehet käyttävät ostopalveluja äärimmäisen harvoin näihin miesten juttuihin."

Lopeta ihmeessä. Ei se jankuttamalla muuksi muutu. Siitä huolimatta vielä kerran: naisten asuttamissa taloissa naisten tekemät työt eivät ole miesten töitä. Kun naiset tekevät ne itselleen. Omassa talossa. Jossa asuvat ilman miehiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpais yksi reipas mies, jolla pysyisi ruuvit ja rensselit kourissa. Olisi kyllä puuhaa. Olen nimittäin sinkkunainen. Ja kyllä ihan mielellään sitten kokkailisin hänelle. Tämä keskustelu pyörii kummien yleistyksien ympärillä. Kyse on työnjaosta ja tasapuolisuudesta, noin suurin piirtein. Tämän voi toteuttaa monin eri tavoin. Mun edellinen mies lähinnä lorvaili ja petti. Ei mennyt jatkoon. Tiedän kuitenkin todella avuliaita ja perheeseen paljon panostavia miehiä. En puhuisi lorviäijistä ja reiluista äijistä edes samassa lauseessa. 

Vierailija
1764/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää remppapuheet on siitä hauskoja etten ole vielä yhdenkään miehen nähnyt vasaroivan slerballaan tai käyttämään letkua maalitelana.

Sitä että joku mies maksaisi meille siitä että tulen vaihtamaan palovaroittimien patterit. Tai kiinnittämään hyllyn seinään.

Ei ole muuten kukaan terve mies vielä maksanut siitäkään että tulen leikkaa nurtsin tai työntää lumia.

Vierailija
1765/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä että minä pyörin  pientalo alueilla päivästä toiseen.  Minä tarjoan palveluitani jatkuvasti eri ihmisille. Minä olen kiertänyt ovelta ovelle. Minä kyselen asiakkkailtani millaisia naapureita heillä on.. Jos alueella olisi nyt sitten vaikka 70v mummo joka asuu yksin, minä tietäisin hänet. Koska hän on potentiaalinen asiakas. Olisin myös käynyt jututtamassa häntä.

Minä en nyt ymmärrä alkuunkaan sinua. Sinä käyt ihmisten ovilla, etsit etenkin naisasiakkaita, myyt heille palveluja ja sitten kun joku suostuu

Okei. Sovitaan näin. Mietin vaan että mitä ne sitten on kun tämä nainen soittaa meidän firmaan ja sinne lähtee mies tekemään näitä hommia? 

Vierailija
1766/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpais yksi reipas mies, jolla pysyisi ruuvit ja rensselit kourissa. Olisi kyllä puuhaa. Olen nimittäin sinkkunainen. Ja kyllä ihan mielellään sitten kokkailisin hänelle. Tämä keskustelu pyörii kummien yleistyksien ympärillä. Kyse on työnjaosta ja tasapuolisuudesta, noin suurin piirtein. Tämän voi toteuttaa monin eri tavoin. Mun edellinen mies lähinnä lorvaili ja petti. Ei mennyt jatkoon. Tiedän kuitenkin todella avuliaita ja perheeseen paljon panostavia miehiä. En puhuisi lorviäijistä ja reiluista äijistä edes samassa lauseessa. 

No jos työnjakoa kaipaat, niin täällä olis nainen, jolla pysyy kädessä ruuvit ja meisselit. Ja valmis ruoka pöydässä olis luksusta.

Mutta makkariin en lähe! 🤣

Vierailija
1767/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meiän talo lämpiää tarvittaessa kyllä puillakin, vaikka pääsääntöisesti lämmityksen hoitaakin lämpöpumppu. Talvella poltellaan puita varaavassa takassa."

Onhan sulla siellä mies takkaa sytyttämässä ja peltejä siirtelemässä? Ne ei kuulemma meiltä naisilta onnistu. 

Enimmäkseen se olen minä, joka sitä takkaa polttaa ja puita kantaa.

Ei ole tarvittu "peltiseppää". 

N

Meillä mies ei halua mökillä käydä, vaikka oman perheen lapsuuden mökki onkin. Käyn siellä siis kavereiden ja tyttären kanssa. Olis todella hassua, jos tilaisimme sinne ostopalveluna tulipesien sytyttäjän ja peltien siirtelijän. Ja todella typerää olis klapeja tilata pakettiautolla, kun tontti on täynnä puita. Naapurin setäkö tarttis kutsua hätiin? Vai hoitaa vaan ite. 

Vierailija
1768/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öö. Ei vaan se on hirveän jännä kun se avomies tekee ne "miesten" hommat niitä ei tunnusteta ollenkaan. Puhutaan vaan jostain kerran vuoteen renkaiden vaihdosta. Mutta kuitenkin sitten yksin asuvat naiset palkkaavat ulkopuolista apua tekemään näitä juttuja jota yleensä just ne miehet tekee. Tämä on erikoista."

Ei kukaan ole sanonut, että ne on miesten mielikuvituksen tuotetta. 🤨

Vierailija
1769/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Okei. Sovitaan näin. Mietin vaan että mitä ne sitten on kun tämä nainen soittaa meidän firmaan ja sinne lähtee mies tekemään näitä hommia? "

Että ette ole palkanneet naisia.

Vierailija
1770/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Öö. Ei vaan se on hirveän jännä kun se avomies tekee ne "miesten" hommat niitä ei tunnusteta ollenkaan. Puhutaan vaan jostain kerran vuoteen renkaiden vaihdosta. Mutta kuitenkin sitten yksin asuvat naiset palkkaavat ulkopuolista apua tekemään näitä juttuja jota yleensä just ne miehet tekee. Tämä on erikoista."

Eri. Me luetaan ihan eri keskustelua.  Todella todella moni on nollannut nämä täysin.

Vierailija
1771/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenveto viimeisimmästä keskustelusta:

Naiselle on kunnia-asia pärjätä ilman miestä. On siis käytännössä noloa "omistaa" mies.

Mistä keskustelusta olet tuollaista lukenut? Minulla ainakin on mies. Olemme molemmat kaupunkilaisia, taloyhtiö hoitaa molempien puolesta monet työt. Molemmat teemme sisäsiistiä työtä. En ole hänen kanssaan siksi, että tarttisin talkkaria. Ihan muut syyt pitkään avioliittoon. 

Vierailija
1772/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Okei. Sovitaan näin. Mietin vaan että mitä ne sitten on kun tämä nainen soittaa meidän firmaan ja sinne lähtee mies tekemään näitä hommia? "

Eipä ole ollut hirveästi hinkua. Pari on vuosien varrella käynyt. Nuo lumityöt isoissa määrin vähän vie naisten intoa tulla kiinteistö huoltoon.

Vierailija
1773/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Me luetaan ihan eri keskustelua.  Todella todella moni on nollannut nämä täysin.

No johtunee siitä, että niitä töitä ei tarvi ihan niin usein tehdä, kuin niitä kotitalous ja lastenhoitotöitä......

Tiiän kun meiän perheessä molemmat tekee molempia. Pyykkiä, tiskiä ja lasten asioita hoidetaan päivittäin. 

Auton renkaita vaihdetaan ja lunta kolataan paljon harvemmin.

Vierailija
1774/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kyllä ihan käsittä

"Jos pidät tuota outona. Niin ajatteles sitä että tää yks tuntee kymmenittäin naisia jotka asuvat omakotitalossa yksin. Vielä +80v hoitavat pihahommia, tekevät metsätöitä ym. Vaikka tilastojen valossa yksin okt asuva nainen on harvinaisuus"

Mitähän nyt sekoilet. Kukaan ei ole kertonut tuntevansa kymmeniä yksin asuvia naisia. Taitaa miehuus olla herkkä, kuin mimosan kukka, kun noin kiukuttaa joku perustotuus🤦

Vierailija
1775/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ollut hirveästi hinkua. Pari on vuosien varrella käynyt. Nuo lumityöt isoissa määrin vähän vie naisten intoa tulla kiinteistö huoltoon.

Ja sitten on se, että naiset kouluttautuu pidemmälle.. ei taideta tarvita insinöörin papereita tohon hommaan. 

Tuskimpa ne insinöörimiehetkään talkkareiksi hakeutuu.

Vierailija
1776/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johtunee siitä, että niitä töitä ei tarvi ihan niin usein tehdä, kuin niitä kotitalous ja lastenhoitotöitä......

Tiiän kun meiän perheessä molemmat tekee molempia. Pyykkiä, tiskiä ja lasten asioita hoidetaan päivittäin. 

Auton renkaita vaihdetaan ja lunta kolataan paljon harvemmin.

Niin ja tää on nyt just se että te naiset hyvin harva oikeasti edes tiedätte paljon sitä hommaa on siellä talossa. Te näette vaan ne omat jutut. Kunnes tulee ero ja soitellaan huolto sedälle miksi ei jokin juttu toimi.

Vierailija
1777/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kyllä ihan fiksu ja osaava, kotitöiden ja lastenhoidon osalta HÄN ITSE ESITTÄÄ TYHMÄÄ ERITTÄIN OIVALLISESTI, eli mokaa huolella ja ajatuksenaan se ettei sitten enää tarvi tehdä kyseisiä juttuja koskaan.

-hammaslääkäristä myöhästytään reilusti- mutta kun luulin sen ajan olevan

- olen hommannut lahjan kummilapselle, olis pitäny viedä postiin kauppareissulla että paketti ehtis ajoissa. Olikin unohtanut, parin päivän päästä löysin autosta.

- laita listan kanssa ruokakauppaan, tuo vääriä tuotteita(kyllä on selväti ohjeistettu) osa tavaroista jää huomaamatta listassa.

-pyykinpesusta en edes jaksa kertoa.

- lisäksi kun aavistaa että pyydän siivoukseen kaveriksi yms.

niin hän kehittää riidan tyhjästä niin voi suuttuessa lähteä lopuksi päivää jonnekin pois näkyvistä.

juttua riittäis ihan paljon muutakin, en ehkä halua muistella lisää

Vierailija
1778/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö. Ei vaan se on hirveän jännä kun se avomies tekee ne "miesten" hommat niitä ei tunnusteta ollenkaan. Puhutaan vaan jostain kerran vuoteen renkaiden vaihdosta.  Mutta kuitenkin sitten yksin asuvat naiset palkkaavat ulkopuolista apua tekemään näitä juttuja jota yleensä just ne miehet tekee. Tämä on erikoista.

Musta tuo ei ole yhtään erikoista ottaen huomioon, että perinteiset miesten hommat on harvoin toistuvina tosi helppo ulkoistaa. Naisten hommat tuossa antiikkisessa jaossa ovat ovat ne jatkuvasti toistuvat eli hienommin sanottuna uusintavat työt: ruokahuolto, vaatehuolto, siivous. Monihan on jo ulkoistanut siivouksen. Ja koska naiset käyvät töissä, aika on rahaa, joten on ihan järkevää ostaa palveluina jotain hommia, joita ei halua, ehdi, jaksa, osaa tai saa itse tehdä. Ei katso sukupuolta. Voisivathan kaikki leikata hiuksensakin itse. -eri

Vierailija
1779/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitähän nyt sekoilet. Kukaan ei ole kertonut tuntevansa kymmeniä yksin asuvia naisia. Taitaa miehuus olla herkkä, kuin mimosan kukka, kun noin kiukuttaa joku perustotuus🤦"

Sivusta.. Kun olin töissä naisvaltaisella alalla, tunsin enemmän yksin asuvia naisia. 

Sittemmin menin töihin miesvaltaiselle alalle, ja nykyään tunnen enemmän yksin asuvia miehiä. 😄

Vierailija
1780/1944 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, et sinä et ole tällaista näh

Miksei sitten ohimennen hoida noita helppoja harvoin tehtäviä hommia pois. Luulisi ettei kiinnosta maksaa lähemmäs 50€ /h helpoista hommista.