Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1631)
Älkää hyvät ihmiset ottako tuota riskiä! Säästytte monilta pettymyksiltä ja itkuilta, niin omalta kuin lapsen, tehkää tai ainakin organisoikaa itse. Kaikki voivat näin paremmin.
Aikoinaan kokeilin 2v poikalapsen kanssa, mies vei meidät hoplopiin jossa ei oikein voitu tehdä niin pienen kanssa mitään. Hän osti pojalle ison raskaa kauko-ohjattavan auton jossa kaikenmaailman härpäkkeitä. No eihän poika jaksanut edes itse pitää sitä ohjainyksikköä eikä oikein osannut ohjatakaan. Innostui hetken mutta koska mies itse oli niin innostunut ja halusi ajaa sillä itse, poika alkoi puuhata muuta katsellen hiukan hölmistyneenä kun isi oli niin helvetin innoissaan monta päivää ajelemassa ulkona jopa ilman poikaa. No, kaivettiin auto 4 v synttäreillä varadtosta ja sit oli ihan eri meininki, mut silti minun piti vahtia ettei mies tunge liikaa ohjeistamaan ja ajamaan itse.
"Minä nainen olen järjestänyt kaikki lasten harrastukset"
Soittanut kerran vuodessa ilmoituspuhelun. Katsonut Kauniit ja rohkeat livenä kun mies kuskaa ja on kentänlaidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Noissa wap ryhmissä ei ole yhtään isää. Neuvolassa suositeltiin niitä äideille "
Tuo on kyllä sitten väärin, että julkinen terveydenhuolto vahvistaa stereotypioita ja osoittaa äidin huoltajuuden ensisijaiseksi isään nähden.
Mikäs estää miehiä perustamasta wa- ja faceryhmiä tuoreille isille? Vaatii vain pientä vaivaa, onko sekin liikaa?
Ei mikään. Tuo ei vaan vielä vuonna 2025 ole niin luontaista ja normaalia kuin äideillä jota jo neuvola opastaa tähän.
Hyvä esimerkki tuolta ryhmästä tuli kutsu lastentarvike liikkeeseen. Siellä oli luentoja imetyksestä ym jutuista. 
"No se perhekahvila nimitys. 2000 alussa ne miehet oli 100% varmuudella töissä ja naiset lapsen kanssa kotona.
Kertoi mun mielestä vähän asenteista tämäkin. Mä tosiaan tein vuoro duunia ja pari x käytin taaperoa siellä. En ikinä nähnyt ketään muuta miestä."
No se tilanne muuttuu hitaasti perhevapaanuudistuksen myötä. Mut noita "perhekahviloita" on ainakin Helsingissä. Lisäks seurakunnilla on vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei voi pakottaa imettämään vastasyntynyttä, jos pelkäätte rintojenne rupsahtavan, antakaa vauvalle vastiketta😢Vauvalle ei voi antaa hampurilaisia.
AI:
"Kyllä, mies voi imettää, mutta se vaatii yleensä erityistoimenpiteitä maidonerityksen käynnistämiseksi. Vaikka miehiltä puuttuvat synnytykseen liittyvät hormonit, jotka aktivoivat maidontuotannon naisilla, maidonerityksen voi käynnistää hormonihoitojen ja rintojen säännöllisen stimulaation avulla."
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kyse on aina tahallisuudesta? Ihan pienestä alkaen olen esim. hukannut paljon tavaroita, enkä tiedä missä esineet ovat, edes omani.
Jos tähän yhtälöön lisätään 500 lastenvaatetta, pakka leviää. Kyseessä ei ole tahtotila vaan rakenteellinen ominaisuus.
Kyse ei ollut lapsenvaatteista sinällään, vaan suunnittelemattomuudesta. Mies, joka pärjää hyvin työssään, on kykenemätön havainnoimaan ja suunnittelemaan oman lapsen elämää ja tarpeita. Se on vähän eri asia kuin hukassa olevat tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kyse on aina tahallisuudesta? Ihan pienestä alkaen olen esim. hukannut paljon tavaroita, enkä tiedä missä esineet ovat, edes omani.
Jos tähän yhtälöön lisätään 500 lastenvaatetta, pakka leviää. Kyseessä ei ole tahtotila vaan rakenteellinen ominaisuus.
Kyse ei ollut lapsenvaatteista sinällään, vaan suunnittelemattomuudesta. Mies, joka pärjää hyvin työssään, on kykenemätön havainnoimaan ja suunnittelemaan oman lapsen elämää ja tarpeita. Se on vähän eri asia kuin hukassa olevat tavarat.
Se ongelma onkin just se kuka sen päättää millon mies on onnistunut?
Ja onko vaatimustaso ylipäätään realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimustasohan on sekä äidille että isälle SAMA. Eli suunnitellaan ja organisoidaan NikoPetterin ja SiniEveliinan kaikki asiat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrittää vääntää luonnollista asiaa toiseen asentoon? 60 v konemuksella voi sanoa että, metatyö ei yleensä ole luontaista miessukupuolelle. Aivot on rakennettu eri tavalla. Tehköön mies siis jotain muuta hyödyllistä.
Ne samat miesaivot kykenevät suorittamaan vastaavaa suunnittelu- ja organisaatiotyötä oman työn puitteissa. Kyse on motivaatiosta ja juuri tuosta asenteesta, et miehiä ei vaatteet kiinnosta. Oman lapsen luulis kuitenkin kiinnostavan. Ja lapsen hyvinvoinnin motivoivan.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, NAINEN on ALFA, perheen pää, johtaja ja suojelija, mies taas on beta johtajan näkemysten toteuttaja. Ongelmat tulee siitä, että patriarkkaali on antanut miesten uskoa heidän olevan alfoja ja vahingoittuneet miesyksilöt sitten ryhtyvät henkiseen, fyysiseen ja emotionaaliseen väkivaltaan, kun arjessa huomaavat, että heillä ei itse asiassa ole kattavaa visiota perheen toiminnasta ja henkisestä, fyysisestä ja emotionaalisesta hyvinvoinnista. Miehet kuvittelevat, että he ovat kilpailussa naisten kanssa, että heidän tulee olla hierarkiassa naisten yläpuolella, että naiset ovat heidän vastustajansa, vaikka naiset eivät kilpaile ylemmyydestä vaan katsovat kaikkien hyvinvointia, kuten on alfojen tehtävä. Alfa ei ole niiinkuin miesten luomat jumalat jotka haluavat palvontaa ja sokeaa tottelua, alfa luo henkisesti, fyysisesti ja emotionaalsesti turvallisen ympäristön, ja näkee kaikkien perheenjäsenten ihmisyyden, eli toimii niinkuin keskiverto nainen,
Vaikka otankon tämän sarkasrisena kirjoituksena, on tämä virkistävä uusi näkökulma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimustasohan on sekä äidille että isälle SAMA. Eli suunnitellaan ja organisoidaan NikoPetterin ja SiniEveliinan kaikki asiat.
No eihän se nyt välttämättä ole. Tästä syystä peleissäkin on Tuomari. Työpaikoilla esimiehiä ymym
Ei ole miesten- ja naistentöitä, on yhteisiä töitä ja metatöitä ja ne molemmat kuuluvat tietenkin miehelle.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt välttämättä ole. Tästä syystä peleissäkin on Tuomari. Työpaikoilla esimiehiä ymym
Työpaikalla AP:n mies osaa hoitaa työnsä ymmärtääkseni hyvin. Miksi hän tarvitsee oman lapsensa asioihin liittyen jonkun esimiehen/tuomarin? Eikö hän osaa ajatella omilla aivoillaan, miettiä mikä NP ja SE tarvitsevat voidakseen hyvin?
Miksi minun olisi pitänyt kutsua isä kaverit koolle ja miten tämä olisi auttanut mua saamana tietoa lastenhoidosta?
Säkö et ihan oikeasti näe eroa miesten ja naisten mailmassa. Just tässä et neuvola järjestää naisille, lastentarvike liikkeet järjestää naisille yms.
Ysärillä omassa neuvolassa oli omat ryhmät iseille, mutta ne lopetettiin, kun niissä ei käynyt miehiä. Lastentarvikeliikkeissäkin on jo kokemusta miesten osallistumisesta tai lähinnä sen puutteesta.
Kun sinulla on isäkavereita, niin heillähän on jo kokemusta lapsen hoitamisesta ja kasvattamisesta, joten he olisivat voineet jakaa viisauttaan teille ensikertalaisille. Kirjastotkin on täynnä kaikenlaisia lastenhoito-oppaita. Eikö muuten neuvoloissa enää niitä jaeta vai onko nekin menneet nettiin? Sellaisista minä aiheesta opiskelin raskausaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla AP:n mies osaa hoitaa työnsä ymmärtääkseni hyvin. Miksi hän tarvitsee oman lapsensa asioihin liittyen jonkun esimiehen/tuomarin? Eikö hän osaa ajatella omilla aivoillaan, miettiä mikä NP ja SE tarvitsevat voidakseen hyvin?
Siksi koska on myös mahdollista että ongelmaa ei ole muussa kuin vaimon mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti tuntee miehen, joka osoittaa erityistä kiinnostusta lastenvaatteita kohtaan?
Ei ne kaikille naisillekaan ole sen enempää erityisen kiinnostuksen kohde. Silti ne vaan hankitaan tekemättä isompaa numeroa asiasta. Mennään kauppaan ja ostetaan. Luulisi saman onnistuvan isiltä oli niihin kiinnostusta tai ei.
Aargh. Montahan kertaa tässäkin keskustelussa on sanottu tämä.
Miehelle ei ole ongelma mennä kauppaan ja ostaa lastenvaatteita. Siellä on myyjät jotka auttaa kyl.
Se ongelma on se nainen joka asuu samassa osoitteessa. Se jolle ne sun ja myyjän valitsemat vaatteet ei käy. Tai jos käy niin ainakin jostain pitää valittaa.
No voi hurja. Voisko sit opetella kommunikointia keskenään. Siis puolisot. Jos parisuhteessa ongelma on vain tuo, et mies ostaa epäkivanväriset vaatteet, tarkoittaako se sitä, et ongelmat ovat pienet, vai sitä, et ongelmat ovat sen takana todella suuret? Vai vain tekosyy sille, etren viitti vaivautua, kun kuitenkin valitat...jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen. Esimerkiksi itseni. Lähiäiti joka vaatii itselleen maan kovimman prosentin elatusrahat, sai puolet eli kymmenen kovimman prosentin, pisti rahat sisustukseen ja laittoi lapset rikkinäisissä vaatteissa liikkumaan. Esim: Liian pitkät lahkeet, piti taivuttaa sopiviksi, taittokohta hajosi. Rikkinäiset vaatteet exästä erityisen sopiva koulun päättäjäisiin ja isoisän hautajaisiin. "Osoittautui oikeaksi päätökseksi olla ostamatta talvihaalarit, kun ei tullut pakkasia". Silloinhan haalarit vasta tarvitaan, kun päiväkodin piha on märkä ja hiekkainen.
Kengätkään ei exvaimo kyennyt sopoivia ostamaan. (Nekään ehjät ko. hautajaisissa miinus 20 asteessa)
Poika,10v: "Näissäkö vaatteissa meidän on tarkoitus kunnioittaa isoisämme?" Mulla ei riittänyt mielikuvitus siihen ettei edes hautajaisiin olisi ehjät vaatteet kassissa.
Ikävä kyllä e
Millähän perusteella te olette vaimonne valinneet? Naisia aina syyllistetään, jos he ovat valinneet huonon miehen isäksi, niin eipä teilläkään tunnu hommat sujuvan.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen. Esimerkiksi itseni. Lähiäiti joka vaatii itselleen maan kovimman prosentin elatusrahat, sai puolet eli kymmenen kovimman prosentin, pisti rahat sisustukseen ja laittoi lapset rikkinäisissä vaatteissa liikkumaan. Esim: Liian pitkät lahkeet, piti taivuttaa sopiviksi, taittokohta hajosi. Rikkinäiset vaatteet exästä erityisen sopiva koulun päättäjäisiin ja isoisän hautajaisiin. "Osoittautui oikeaksi päätökseksi olla ostamatta talvihaalarit, kun ei tullut pakkasia". Silloinhan haalarit vasta tarvitaan, kun päiväkodin piha on märkä ja hiekkainen.
Kengätkään ei exvaimo kyennyt sopoivia ostamaan. (Nekään ehjät ko. hautajaisissa miinus 20 asteessa)
Poika,10v: "Näissäkö vaatteissa meidän on tarkoitus kunnioittaa isoisämme?" Mulla ei riittänyt mielikuvitus siihen ettei edes hautajaisiin olisi ehjät vaatteet kassissa.
Jopas on taas lukihäiriöisenä ja päissään kirjoiteltu tajunnanvirtaa, eihän tekstissä ole mitään tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun olisi pitänyt kutsua isä kaverit koolle ja miten tämä olisi auttanut mua saamana tietoa lastenhoidosta?
Säkö et ihan oikeasti näe eroa miesten ja naisten mailmassa. Just tässä et neuvola järjestää naisille, lastentarvike liikkeet järjestää naisille yms.
Ysärillä omassa neuvolassa oli omat ryhmät iseille, mutta ne lopetettiin, kun niissä ei käynyt miehiä. Lastentarvikeliikkeissäkin on jo kokemusta miesten osallistumisesta tai lähinnä sen puutteesta.
Kun sinulla on isäkavereita, niin heillähän on jo kokemusta lapsen hoitamisesta ja kasvattamisesta, joten he olisivat voineet jakaa viisauttaan teille ensikertalaisille. Kirjastotkin on täynnä kaikenlaisia lastenhoito-oppaita. Eikö muuten neuvoloissa enää niitä jaeta vai onko nekin menneet nettiin? Sellaisista minä aiheesta opiskelin raskausaikana.
Kesällä synty meille lapsi. Neuvolasta saatiin monisteita ja joku vauvan hoitokirja nimeä en enää muista. Siinä oli yhteinen osuus. Vaimo on kanssa näissä ryhmissä. Ensin oli kesäkuiset 2025 ryhmä. Sitten joku muu ryhmä ja nyt on varmaan 5 eri ryhmää. Äitiysloman aikana verkostoitunut neuvolan palveluiden kautta, muiden äitien kanssa. Pidän itse tosi hyödyllisenä noita ryhmiä, ollaan saatu älyttömän paljon hyviä vinkkejä noista. Siellä kun on myös tosipaljon monta lasta synnyttäneitä naisia.
Onhan perustat kunnossa eli tehtävänkuvaus yhdessä katsottu ja mies allekirjoittanut. Työjärjestys kannattaa päivittää vuosittain, jotta kaikki on huomioitu. Keskeisistä asioista kannattaa laatia normi niin asiat tulee hoidettua.
Viikko kannattaa aloittaa lyhyellä palaverilla, jotta viikottaisista asioista säilyy tilannekuva ja mitään ei mene ns. "längistä". Jos isompia projekteja viikolla niin suositeltavaa myös kalenteroida työkokouksia.
Jos oikein hyvin johdat niin vuosittaisten kehittämiskeskusteluiden lisäksi 6kk:n jälkeen ensimmäinen yhteinen tilannekeskustelu asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.
EIköhän näillä ala metatyöt tapahtumaan.
"Hän ei ole viiteen vuoteen korjannut raput terassille"
a) olimme silloin asuneet 4 vuotta
b) josta ne oli 2v ehjä ennen kuin hajosi
c) ja korjannut kahdesti. Sori, kun en ole kirvesmies, etten pystynyt paremmaksi hoitaa.
Tasa-arvo: Mies hoitaa tasapuolisesti "naisten" työt. Ja kaikki "miesten" työt.