Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (339)

Vierailija
121/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet, joiden äiti on passannut kaikessa ja isä on työntänyt kaikki hommat äidille, teettää myös omassa parisuhteessa kaiken vai olla ja kuistavat itse. Isä on unohtanut opettaa pojilleen tasa-arvoisen parisuhteen mallin ja että puolisoa tulee arvostaa ja kunnioittaa.

Perheitä, joissa on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Pienet lapset viettävän suurimman osan valveillaolo ajan naisten kanssa. 

Vierailija
122/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta otsikon kysymykseen vastaus on, että ei ole mahdollista ellei mies sitä itse halua. Vain jos miehellä on oma kiinnostus ja motivaatio hoitaa lapsiperheen metatöitä niin hän siihen ryhtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana huomaan, kun tietyillä lapsilla on isäviikko: reppu ei ole mukana, vaatteet on likaiset, kynät ym. unohdettu jonnekin eikä ainakaan terotettu, koulukuvat lojuu iskällä maksamattomina jne. Ja kun lapselta kysyy, missä reppu tavaroineen ja kirjoineen on: Isällä, isä ei löytänyt sitä aamulla. Siksi lapsi myös myöhästyi tänä aamuna.

Aika yleistä siis. Lapsi kärsii eniten näistä huithapeli-isistä. 

Leikkimällä lapsille sitten opetetaan sitä vastuuta? Lapsen itsensä ei myöskään tarvitse ponnistella, kun äiti tekee kaiken. Ja sitten se näkyy huithapeli-isyytenä.

Koska sukupuoliroolit ja kotitöihin liittyvät asenteet opitaan jo lapsuudessa, kasvatukseenkin kannattaa kiinnittää huomiota

Kyllä se on ripeästi kasvava trendi, etteivät naiset ota tällaisia siipeilijä-isukkeja enää riesoikseen. Siemenen saa lääkäriltä, miksi ostaa koko lehmää, vai miten se vanha sanonta menikään?

Tyttö kulta lehmän nisää lutkuttamalla et saa yhtään lasta aikaiseksi. 😂

Vierailija
124/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies hankkisi lapsen talvivarusteet tai järjestäisi syntymäpäiväjuhlat, olisiko äiti tyytyväinen, vaikka lapsi olisikin

Vierailija
125/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies hankkisi lapsen talvivarusteet tai järjestäisi syntymäpäiväjuhlat, olisiko äiti tyytyväinen, vaikka lapsi olisikin

Olisi. Äitejä ei todellakaan kiinnosta tehdä yksin kaikkea. Se jos lapsi on tyytyväinen ja perustarpeet huolehdittu riittää lähes jokaiselle äidille. 

Vierailija
126/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me naiset tehdään ne itse. Meillä on ihan omat liittymät ja vakuutukset omissa nimissä. Miehen ei tarvitse niihin puuttua. Nyt ei eletä enää 60-luvulla."

Kyse onkin siitä, tekeekö ap esim nämä metatyöt, vai tekeekö mies heillä kaikenlaista, jotka ap ottaa itsestäänselvyyksinä.

Kyse onkin siitä, että miksi mies puuttuu toisen nimissä oleviin liittymiin ja vakuutuksiin? Huolehtikoot omistaan.

Vierailija
127/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta otsikon kysymykseen vastaus on, että ei ole mahdollista ellei mies sitä itse halua. Vain jos miehellä on oma kiinnostus ja motivaatio hoitaa lapsiperheen metatöitä niin hän siihen ryhtyy.

Kyse on parisuhteen sisällä kahden kaupasta. Tilanteen muuttaminen edellyttää parisuhteen molemmilta osapuolilta tietoisia päätöksiä ja jakojen muovaamista. 

Nainen usein odottaa ja odottaa, että kumppani muuttuisi. Ottaisi viimein vastuun, että itse saisi viimein suhteessa sitä, mitä kaipaa. Hän ei näe, että lähes aina se johon muutoksen halu kohdistuu, on usein kykenemätön tasavertaiseen ja aikuiseen suhteeseen.

Vierailija
128/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tottelee vaim ulkopuolisen neuvoja, ei sinun. Siitä seuraa vain riitaa.

Pyydä siis, että mies pyytää tekoälyltä ohjeet kuten Miten järjestän onnistuneet lapsen -vuotissyntymäpäivät.

Sitten vain ukko toimii ohjeen mukaan.

Näin sinäkin vapaudut METATYÖSTÄ kun siirrät sen tekoälylle!

Vierailija
129/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kaikesta selviää sillä, että vauvan synnyttyä ei ryhdy määräämään miehen tekemisistä. Sen sijaan keskustelee päivittäin vauvan tarvitsemista asioista, keskustelee hankinnoista, sopii (ei määrää!) kumpi selvittää hintoja, hankintapaikkaa tms. ja tekee ihan kaiken lapseen liittyvän pohdinnan yhdessä miehen kanssa! Tämä on todella tuskaisaa, koska näin ei saa päättää, minkämerkkinen itkuhälytin hankitaan tai edes lapsen vaatteiden väriä, monessa asiassa joutuu suostumaan kompromissiin.

Mutta niinpä kouluikäisen lapsen kanssa mies tietää, mitä talvikamppeita pitää hankkia, koska asiasta keskustellaan yhdessä, katsotaan liian pienet vaatteet sivuun, laitetaan ne kiertoon yhdessä päättäen, mitä myydään, mitä annetaan tutuille ja mitä viedään roskiin. 

Ihmiset ovat siitä outoa väkeä, että kun heidät on ensin sysätty vuosiksi sivuun, niin eivät he os

Kyllä, minulla on lapsia, löytyy jopa koliikkikaksoset. Juuri siksi opettelin keskustelemaan miehen kanssa kaikista lapsiin liittyvistä hankinnoista ja rutiineista, jotta en itse olisi uupunut arjen alle. Olisi ollut niin paljon helpompaa sinun tavallasi valittaa ja kiukutella ja olettaa, että mies lukee ajatuksia, mutta valitsin rauhallisen keskustelun tien. Siksi minulla on ollut lasten koliikista huolimatta aika lailla auvoisa vauva-aika, koska en ryhtynyt tiuskimaan elämäni tärkeimmälle miehelle, vaan halusin hänen kokevan oman isyytensä muunakin kuin taloudellisena vastuunkantona.

En halunnut olla kaltaisesi kiukkuinen ja vihainen marttyyriäiti, joten puhuin miehelleni ja hän kuunteli. Niinpä en herännyt joka yö 8-15 kertaa, vaan osan öistä sain nukkua vaikka 10 tuntia putkeen ja mies hoiti lapset. Hän myös hankki meille kotiapua, jotta sain ottaa päiväunet.

Teet itse elämästäsi vaikeaa ja syytät siitä miestäsi. Oletko mielestäsi reilu?

Vierailija
130/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-i, se mies ei ole mikään tahdoton olento joka vain mukautuu naisten mielenoikkuihin. 

Vierailija
131/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me naiset tehdään ne itse. Meillä on ihan omat liittymät ja vakuutukset omissa nimissä. Miehen ei tarvitse niihin puuttua. Nyt ei eletä enää 60-luvulla."

Kyse onkin siitä, tekeekö ap esim nämä metatyöt, vai tekeekö mies heillä kaikenlaista, jotka ap ottaa itsestäänselvyyksinä.

Te miehet ilomielin teette noita mukavia metatöitä, jossa saatte istuskella perseellänne ja soitella ympäriinsä tarjouksia etsien. Lisäksi ajelette kerran vuodessa auton katsastukseen.  Siitä pitäisi olla niiiin helkkarin kiitollinen, kun naiselle jää kaikki muu vastuu.

Vierailija
132/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi!

Meillä äiti aikoinaan käski isää järjestämään veljelle (10v) synttärijuhlat ja isä erehtyi kysymään veljeltä, mitä tämä haluaa. Synttäriviikonloppuna lähtivät kaverin ja tämän isän kanssa kalastamaan. Oli kuulemma maailman paras syntymäpäivä.

Äiti oli vihainen, koska ei hän mitään tuollaista tarkoittanut.

Vierailija
133/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.

Hän nyt kuitenkin esim. töissä on ihan pätevä, huolehtii siellä hyvin laajasti kaikenlaisia asioita ja vastaa työssään itsenäisesti isosta kokonaisuudesta. Yliopistotutkinnonkin suoritti. Eli kyllä hänellä älyä pitäisi olla. Ap

Silloinhan tuo on tahallista henkistä väkivaltaa sinua ja lasta kohtaan. Nosta asia suoraan esille. Miehen on muututtava, tai sinä lähdet. Mies jatkaa sinun alistamistasi, jos sen sallit. 

Vierailija
134/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyä oikeesti kannattaa käyttää.

Mies voi kysyä tekoälyltä ohjeen: millaiset talvivaatteet tarvitsee 6-vuotias poika Suomen talveen.

Saa listan ja menee iloisena kauppaan.

Nainen on tyytyväinen kun homma hoitui ja lapsella hyvä olla.

HETI sinne chatgpt:hen!

Vierailija
135/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyseltiin meidän kotitöistä ja vakuutusten kilpailuttamisista ja joku kysyi kuka putsaa talon rännit syksynlehdistä ja kuka tankkaa auton. Me asutaan kerrostalossa, sellaisia talon töitä ei ole ollenkaan. Tavalliset kotityöt kuten imuroinnit ja tiskit me hoidetaan suunnilleen puoliksi. Molempien puhelinliittymät ym omat pankkiasiat on omissa nimissä ja kumpikin hoitaa ne itse. Meillä on kaksi autoa, kumpikin tankkaa itse omansa ja kilpailuttaa itse autovakuutuksen omaansa. Kotivakuutuksen kilpailutan ja huolehdin minä ja kodin nettiliittymän kilpailutan ja huolehdin minä. Mies taas kilpailuttaa sähköliittymän. Autohuolto huoltaa autot, kumpikin vie omansa sinne. Ruokaa laitan minä useammin kuin mies, ruokakaupassa käydään suunnilleen puoliksi, minä tosin olen se joka joutuu miettimään mitä tarvitsee sieltä kotiin ostaa. Kodin menot ja asumiset ym maksetaan suunnilleen puoliksi. Ap

Vierailija
136/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te miehet ilomielin teette noita mukavia metatöitä, jossa saatte istuskella perseellänne ja soitella ympäriinsä tarjouksia etsien. Lisäksi ajelette kerran vuodessa auton katsastukseen.  Siitä pitäisi olla niiiin helkkarin kiitollinen, kun naiselle jää kaikki muu vastuu.

Pari vuotta sitten veli vaimoineen teki mökillä remppaa ja riitautui jostain turhasta, kun olimme siellä apuna. Kun tuli aika peruuttaa peräkärry mökin vierelle, sanoi veli vaimolleen, että koska minä en koskaan tee mitään, niin sinä voit nyt näyttää, miten tuonkin teet muita paremmin.

Ei onnistunut moinen pikkujuttu. Miehethän ei koskaan tee mitään!

Vierailija
137/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten veli vaimoineen teki mökillä remppaa ja riitautui jostain turhasta, kun olimme siellä apuna. Kun tuli aika peruuttaa peräkärry mökin vierelle, sanoi veli vaimolleen, että koska minä en koskaan tee mitään,

Haha, että autolla peruuttaminen on sellainen työ, josta pitäisi saada kunniaa ja vapautus arkisesta vastuusta. Miesten logiikka.

Vierailija
138/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kyseltiin meidän kotitöistä ja vakuutusten kilpailuttamisista ja joku kysyi kuka putsaa talon rännit syksynlehdistä ja kuka tankkaa auton. Me asutaan kerrostalossa, sellaisia talon töitä ei ole ollenkaan. Tavalliset kotityöt kuten imuroinnit ja tiskit me hoidetaan suunnilleen puoliksi. Molempien puhelinliittymät ym omat pankkiasiat on omissa nimissä ja kumpikin hoitaa ne itse. Meillä on kaksi autoa, kumpikin tankkaa itse omansa ja kilpailuttaa itse autovakuutuksen omaansa. Kotivakuutuksen kilpailutan ja huolehdin minä ja kodin nettiliittymän kilpailutan ja huolehdin minä. Mies taas kilpailuttaa sähköliittymän. Autohuolto huoltaa autot, kumpikin vie omansa sinne. Ruokaa laitan minä useammin kuin mies, ruokakaupassa käydään suunnilleen puoliksi, minä tosin olen se joka joutuu miettimään mitä tarvitsee sieltä kotiin ostaa. Kodin menot ja asumiset ym maksetaan suunnilleen puoliksi. Ap

Ja sitten sinä vaadit, että mies hoitaisi metatyöt, vaikka jo nyt hoitaa niistä puolet. 

Vierailija
139/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten veli vaimoineen teki mökillä remppaa ja riitautui jostain turhasta, kun olimme siellä apuna. Kun tuli aika peruuttaa peräkärry mökin vierelle, sanoi veli vaimolleen, että koska minä en koskaan tee mitään,

Hurraa tälle miehelle, jonka osuus perheen elämästä oli peräkärryn peruuttaminen. Vaimo hoiti kaiken muun. Ja joutui nalkuttamaan, kun mies ei tehnyt koskaan mitään (paitsi peräkärryhommia). Mies päätti sitten olla hoitamatta edes sitä peräkärryn peruuttamista ja jätti senkin vaimon hommaksi ja vielä vit tuili päälle. Oikein tuplahurraa miten helmi mies siinäkin.

Vierailija
140/339 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi!

Meillä äiti aikoinaan käski isää järjestämään veljelle (10v) synttärijuhlat ja isä erehtyi kysymään veljeltä, mitä tämä haluaa. Synttäriviikonloppuna lähtivät kaverin ja tämän isän kanssa kalastamaan. Oli kuulemma maailman paras syntymäpäivä.

Äiti oli vihainen, koska ei hän mitään tuollaista tarkoittanut.

Äitiäni hävetti aikoinaan kun kutsuin mun synttäreille vain yhden vieraan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän