Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaista lasta kiinnostaa, jos kaikilla muilla on nätit juhla-asut ja itsellä se likainen collegepuku. Ihmeellistä, että jotkut luulevat ettei lapset havainnoi ympäristöä.
Minun koulu aikoina se oli vähän nolo olla siellä koulun joulujuhlassa yksi niistä harvoista äitinsä pynttäämistä nysveröistä kun muilla oli perus vaatteet. Ja vaatteiden puhtaus on asia erikseen. Ei liity tähän.
Sama. Oma äitini puki kaikille lapsille yhteen sopivat juhlavaatteet, ja otti poseerauskuvia. Ysärillä lähes kaikilla muilla pojilla oli hiphop-tyylisiä vaatteita, Nikea, Filaa ja Fubua. Itse erotuin epäedullisesti joukosta kauluspaitoneni ja liiveineni, joita oli epämukava pitää. Vasta yläkoulussa sain jonkin verran vaikuttaa vaatehankintoihin.
Hän oli myös ihminen, joka ei koskaan pitänyt lapsiaan sylissä, kaikki hellyys tuli isältä. Luulen, että olimme lähinnä jotain koriste-esineitä hänen pikku perhelarpissaan. No, eipä tarvitse nykyään olla paljon yhteydessä.
Täällä tuntuu olevan paljon samaa persoonallisuustyyppiä liikenteessä muuhun populaatioon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itsekin ihmettelen miksi elämä pitää kokea suorittamiseksi. Me kasvatimme kaksi lasta aikuisiksi kahden uran ohella (molemmat johtavassa asemassa, ylimmässä tuledesiilissä) ilman suvun apuja (isovanhemmat asuivat muualla). Ilman muuta välillä oli kiirettä
Ihanaa, miten jotkut eivät ymmärrä toisten ongelmia, kun elävät tasa-painoisessa parisuhteessa, molemmat vanhemmat osallistuvat lasten asioihin ja molemmilla on vielä hyvät tulot! Niin miten ihmeessä kenelläkään vois olla ongelmia (ilman näitä yksityiskohtia), kun heillä ei! Ja sit väitetään, et ihmisten empaattiauus vähenee varallisuuden myötä. Hmmm miksiköhän?
Jäi pointtini näemmä ymmärtämättä, no rautalangasta pikaisesti ennen seuraavaa teamsia. Se, että molemmat osallistuvat tasapuolisesti on seurausta heti alusta asti tehdyistä käytännöistä. Minä naisena en om
Kappas, järkevä aikuinen naisnäkökulma! Propsit sulle.
No kun ne iskän ostamat kurikset ei kuitenkaan kelpaa niin miksi ihmeessä vaivautua?
Vierailija kirjoitti:
No kun ne iskän ostamat kurikset ei kuitenkaan kelpaa niin miksi ihmeessä vaivautua?
Millaiset sitten ostit, kun ne ei kelvanneet?
Ns. weaponized incompetence. "Kusemalla" homman mies varmistaa, että hänen ei tarvitse tehdä mitään tuollaista. Ja sinä toki ajattelet lasta ja hoidat homman = mies tyytyväinen.
Kerrot AP miehen olevan ihan fiksu ja hoitavan työnsä hyvin. Se tarkoittaa, että hän ei vaan arvosta lapsen elämää ja tarpeita kovin korkealle.
Pistäisin miehen kiertoon, tuohan on toinen kasvatettava lapsi....
Se on ihan sama minkälaiset ostan Kalliit liian kalliit halvat olet pihi. Siniset meidän poika voi kyllä olla myös vähän toisenlaisissakin väreissä. Punaiset ei tää hei ole tyttö. Kurahousuissa tiukat lahkeet että pysyy saappaitten päällä ei pitää olla lenksut alla. Haalarimallinen ei tämä on liian pitkä. Housumalliset ei nämä ei pysy ylhällä. Ymmärrätkö että en voi suoriutua tästä tehtävästä mitenkään TÄYSIN RAIVOSTUMATTA. Eli parempi että sen hoitaa joku muu tai sitten antaa minun ihan rauhassa hoitaa yksin kaiken.
Vanhemman tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä. Jos ei jäätelö tai kalastusvälineet kelpaa, niin pentu voi olla ilmankin. Elämässä ei saa aina mitä haluaa ja se on ihan hyvä oppia.
Suomalaiset naiset kasvattavat lapset niin väärin.
Yksi tuttava pariskunta erosi juuri äsken kun "mies ei tee mitään syystä". Nyt nainen ihmettelee että ei hänellä ole varaa maksaa edes vuokraa? Kämppä on sekaisin kun ei ehdi siivota kun pitää käydä töissä ja hoitaa lasten harrastukset yms yms. Ihme akka kun mies imuroi ihan oma alotteisesti pitii käydä nurkissa tarkastamassa oliko kaikki paikat varmasti imuroitu ja sitten hirveet kilarit.
Mä muistan kans lapsuudesta lähinnä sen miten mutsi nalkutti isälle ihan kaikesta. Muistan miten riitelivät siitä kun äiti joutui tekemään paljon. Tuntui jo lapsena tosi epäreilulta kun isä oli kuitenkin yrittäjä ja äiti meidän lasten kanssa kotona. Olisinko ollut jotain 15v kun sanoin faijalle ihan suoraan että ei meidän lasten takia tarvitse tuollaista sietää. Meni pari vuotta ja erosivat. Ei ihan hirveästi me lapsetkaan olla äidin kanssa tekemisissä kun edelleenkään kukaan meistä ei osaa mitään. Aina on myös äidillä asiat huonommin kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää "tasa-arvon" nimissä yrittää pakottaa mies tekemään jokin hänelle selvästikin epämieluisa ja epäluonnolliselta tuntuva asia? Kai se mieskin tekee jotain metatyötä tai ihan oikeaakin työtä teidän kotona, johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa? Meillä ainakin näin. Voi ihan hyvillä mielin ostaa ne talvivaatteet ja sen jälkeen hyvällä omatunnolla olla välittämättä tippaakaan siitä, mitä meidän talon teknisessä tilassa tapahtuu. Mies hoitakoon insinöörinä sen. Eikö kotitöitä voi jakaa niin, että kumpikin tekee mieluisia hommia? Ja mitä pahaa siinä on, jos ne jakautuukin jonkun sukupuolen mukaan, kunhan kaikki tulee tehtyä?
Tätäkin joku näköjään päässyt alapeukuttamaan, t.eri. Olisi mielenkiintoista nähdä tuollaisen tyypin pään sisälle.
Ihmiset tekevät asioita, joissa ovat hyviä! Hui kauheaa!
Pitää varmaan jatkossa laittaa olympiatiimiin 50-vuotiaita ylipainoisia toimistotyöläisiä, joilla on alkava nivelrikko. Ja lastentarhanopettajat hoitamaan Suomen ilmavalvontaa ja -torjuntaa, että upseerit voivat tasa-arvon nimissä hoitaa kurahaalareita.
Jotenkin tästä väkisin tasapäistämisestä ja oletuksesta, että ihminen on nuorena täysin tabula rasa, tulee vähän tiettyjä historian kaikuja (homo sovieticus). Onko palstalla oikeasti näin paljon telaketjufeministejä, vai onko vaan muutama poikkeuksellisen äänekäs caterpillari?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama minkälaiset ostan Kalliit liian kalliit halvat olet pihi. Siniset meidän poika voi kyllä olla myös vähän toisenlaisissakin väreissä. Punaiset ei tää hei ole tyttö. Kurahousuissa tiukat lahkeet että pysyy saappaitten päällä ei pitää olla lenksut alla. Haalarimallinen ei tämä on liian pitkä. Housumalliset ei nämä ei pysy ylhällä. Ymmärrätkö että en voi suoriutua tästä tehtävästä mitenkään TÄYSIN RAIVOSTUMATTA. Eli parempi että sen hoitaa joku muu tai sitten antaa minun ihan rauhassa hoitaa yksin kaiken.
Ymmärrän vaan sen että olet sika!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuis moni mies kuuluu kaikenmailman vauva/ äiti kerhoihin? Kuis monelle miehelle puskee viestiä WAP lastenvaate/ vauva tarjouksista. Kuis moni mies verkostoituu jo neuvolan ohjeistuksesta odottavien äitien kanssa?
Eli tavallaan joo ja tavallaan ei. Se nainen saa mm ne haalaritietoudet hyvin paljon helpommin kuin mies. Mullakin vaimo on varmaan 6 eri WAP ryhmässä. Meille tulossa vauva 2026.
Vähän väliä saa kuulla miten jotain pitää hankkia. Koska Katja kellä 4 lasta on suositellut. Et tavallaan kyllä nää naiset vähän helpommin tämän osaamisen saavat "
No ihan valintakysymyksiä, haluaako selvittää vai ei. Miniä ei ole missään tuollaisessa ryhmässä. Toki heidän parilla kaverilla on jo lapsi. Mut samalla tavalla on pojan kavereilla lapsia. Ja kyllä nä
Se että sä et ymmärrä lukemaasi. Ei kukaan ole väittänyt ettå tämä olisi ongelma. Vaan sitä että kyllä usein naiset jo sukupuolen perusteella saavat valtavat määrät tietoa. Kuten nyt vaikka näistä face / WAP ryhmistä.
Mikä estää miehiä liittymästä faceryhmiin?
Vierailija kirjoitti:
Alku jo nosti karvat pystyyn: sanon miehelle että nyt teet sitä ja sitten teet tätä. Niinkö teillä toimitaan, niinkö nykyisin eletään? Käskyttämällä? Ennen tunnettiin sellaiset lähestymistavat kuin "kultaseni, minua väsyttää, voisitko tehdä tämän?" ja kehuminen päälle, ja toisaalta kukin teki sitä mikä on luontaista. Lukekaa Yösyöttö niin tiedätte miten pihalla monet miehet tai naisetkin voi lapsenhoidon kiemuroissa olla ja miten verkostoituneilla naisilla on vahva tieto ja apu, puistossa tai verkossa.
Mitkä ammatit ja työurat teillä, sinulla ja miehelläsi on, ap? Ja miten pitkät työpäivät + työmatkat? Ja tekeekö miehesi mitään muuta kuin (mielestäsi) passiivis-aggressiivisesti vastustaa ohjeistuksiasi?
Eihän tuossa käy ilmi, onko aloittanut nää miehen osallistamiset ehdottamalla, kysymällä, pyytämällä ym. Näin kuvittelisin, jos normi ihmisistä on kyse. Sehän ei ollut tuon aloituksen pointti. Vaan se, et miten tämä tapahtuu, jos mies ei itse tähän ymmärrä osallistua, tapahtui kehoitus miten tahansa, jottei lapsi kärsisi.
Tuosta ohjeistuksesta: palstalla usein valitetaan, kun naiset pitävät miehiä pikku apulaisinaan. Miten miehet voisivat osallistua siten, ettei heitä tarttis ohjeistaa, vaan olisivat itse myös aktiivisia?
Vierailija kirjoitti:
Miehiltä ei vaadita mitään lapsena, joten ne ei osaa aikuisena. Kauhulla olen seurannut vierestä, miten tutuilta teinipojilta ei vaadita mitään mikä on saman ikäisille tytöille itsestäänselvyys.
Esim. nyt oli koulun itsenäisyyspäivän juhlat. Itse sanoin omalle tyttärelle, että etsii sopivat juhlavaatteet ja sitten ostetaan. Näiden poikien äiti osti lapsilleen puvut ja laittoi ne aamulla valmiiksi, että pojat saivat juhlavaatteet päälleen. Urheiluharrastuksessa tyttöni suunnittelee ja ostaa itse omat eväänsä. Nämä pojat odottavat, että äiti ostaa ja pakkaa. Tyttöni ostaa omat arkivaatteensa itse, osaa pestä ne tarvittaessa ja huolehtii, että tarvittavat on puhtaana silloin, kun pitää. Nämä pojat saa palvelun äidiltään. Lista esimerkeistä olisi loputon. Ja näilläkin pojilla on isosisko, joka on kasvatettu samoilla odotuksilla kuin tyttäreni. Eli nuokin vanhemmat osaa vaatia omatoimisuutta, mutta vain tytöltä.
Tärkeintä onkin nyt saada isät tekemään ne tyttärien metatyöt. Saadaan tytöistä samanlaisia kuin pojista.
Ei sitä poikaa voi itse laittaa tekemään, kun se kärsii. Isän olisi tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää "tasa-arvon" nimissä yrittää pakottaa mies tekemään jokin hänelle selvästikin epämieluisa ja epäluonnolliselta tuntuva asia? Kai se mieskin tekee jotain metatyötä tai ihan oikeaakin työtä teidän kotona, johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa? Meillä ainakin näin. Voi ihan hyvillä mielin ostaa ne talvivaatteet ja sen jälkeen hyvällä omatunnolla olla välittämättä tippaakaan siitä, mitä meidän talon teknisessä tilassa tapahtuu. Mies hoitakoon insinöörinä sen. Eikö kotitöitä voi jakaa niin, että kumpikin tekee mieluisia hommia? Ja mitä pahaa siinä on, jos ne jakautuukin jonkun sukupuolen mukaan, kunhan kaikki tulee tehtyä?
Tätäkin joku näköjään päässyt alapeukuttamaan, t.eri. Olisi mielenkiintoista nähdä tuollaisen tyypin pään sisälle.
Pitää varmaan jatkossa laittaa ol
Taitaa olla muutamia erittäin aktiivisia miesvihaajia. Myös paljon sellaisia naisia jotka luo sen mielikuvansa pelkästään sen oman miehen perustella. Lisätään soppaan vielä synnytyksen jälkeiset masennukset ym niin keskustelu on just tälläistä. Vaikea edes ymmärtää tätä yleistyksen määrää kun ei tunne itse ainuttakaan tälläistä perhettä, missä kumpikin puoliso ei osallistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän vaan sen että olet sika!!!
Voin tietysti kiertää tämän ovelasti sohvalla läppäri sylissä kysyn olisiko tällaiset reiman keltaiset kurikset hyvät? Vastaus tulee yleensä että ei keltaiset ja toi malli olisi parempi. Seuraava johdatteleva kysymys. Meneeköhän tämä koko 104 viellä vai pitäisikö olla isommat? Ja tähänkin tulee vastaus. Selvä nyt tiedän mallin koon värin. EIkun ostoskoriin. Ja kas olen hoitanut kurahousujen maksamisen eikä minun tarvinnut kuunnella sitä nalkutusta, vääränlaisista kuriksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuis moni mies kuuluu kaikenmailman vauva/ äiti kerhoihin? Kuis monelle miehelle puskee viestiä WAP lastenvaate/ vauva tarjouksista. Kuis moni mies verkostoituu jo neuvolan ohjeistuksesta odottavien äitien kanssa?
Eli tavallaan joo ja tavallaan ei. Se nainen saa mm ne haalaritietoudet hyvin paljon helpommin kuin mies. Mullakin vaimo on varmaan 6 eri WAP ryhmässä. Meille tulossa vauva 2026.
Vähän väliä saa kuulla miten jotain pitää hankkia. Koska Katja kellä 4 lasta on suositellut. Et tavallaan kyllä nää naiset vähän helpommin tämän osaamisen saavat "
No ihan valintakysymyksiä, haluaako selvittää vai ei. Miniä ei ole missään tuollaisessa ryhmässä. Toki heidän parilla kaverilla on jo lapsi. Mut samal
Saajan sinne kuka vaan liittyä ja WAP ryhmiin kanssa. Mut rehellisesti sanottuna siellä ei ole miehiä ihan syystä. Siellä on naisia jotka ovat samassa tilanteessa, pillun repeämiensä ym vaivojen. 90% on tota ja 10% hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä vasta haaste. Olen itse kokenut parempana hoitaa itse lasten asiat, sillä mieheni ei niitä muista hoitaa tai hoitaa jotenkin puolittain. Alkuun yritin saada miestä olemaan vastuussa ja aloitteellinen lasten asioissa, mutta tämä tuntui vain tuplaavan oman työmääräni. Nyt lasten asioiden järjestely ja hoito on minun vastuullani. Mieheni kyllä hoitaa lapsia, jos olen päivän tai pari pois kotoa, mutta kaikki metatyö noita päiviä varten jää minulle. Olen asian hyväksynyt, koska näin pääsen oikeasti vähemmällä.
Vastapainoksi olen ulkoistanut miehen vastuulle taloutemme kaikki auto-asiat, remonttiasiat sekä kodin ja tontin huoltotyöt.
Näin se monilla menee. Mutta ongelmia tulee, jos jostain syystä ei voi itse hoitaa. Meillä minä kans olen saanut aina ohjeistaa kaikin tavoin, jos olen ollut päivänkin poissa. Meillä ei ole autoa, remontteja eikä tontin huoltotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan jatkossa laittaa ol
Minkä takia oletus on, että jos mies kokee että lasten haalariostokset ovat epämieluisia, hänellä on täysi oikeus kokea niin ja naisen nyt vain pitää hoitaa asia? Koko keskusteluhan johtuu siitä, että nainen kokee että näiden asioiden hoitaminen on hänellekin epämieluisaa (ainakin jos ne täytyy hoitaa täysin yksin), ja toivoisi että mies jakaisi työtä jotta sitä epämieluisaa kotityötä on yksittäisen ihmisen vastuulla vähemmän.
Miksi miehen kokema "epämieluisa työtehtävä" on painavampi syy jättää asia puolisolle kuin naisen kokema "epämieluisa työtehtävä"?
Vaatteiden puhtaus liittyy, koska eihän niitä muista pestä, jos on ihan sama mitä lapsella on päällä.