Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1632)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi metatyötä: pyllykolon kairaus ja huulihölkkä. Jaamme nämä työt tasan, minä kairaan ja muija hoitaa huulihölkän.
Meillä sama.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi metatyötä: pyllykolon kairaus ja huulihölkkä. Jaamme nämä työt tasan, minä kairaan ja muija hoitaa huulihölkän.
Miksi nää vitsit on aina niin helvetin huonoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena miettisin, mikä on se sisäinen pakko joka ajaa suorittamaan ja vaatimaan sekä itseltä että muilta uupumukseen asti.
Kannattaa tutkia historiaa ja ajatella asiaa ylisukupolvisesti.
Onko se kaikki höösäys todella tarpeellista ja ketä varten, kenen odotuksia täytetään?
Tämä. Lapsia kiinnosta pätkääkään onko joulupöydässä laatikoita. Onko ne itse tehty. Lapsille jää mielen se hyvä fiilis, yhdessäolo ja lahjat. Älkää äidit pilatko tätä hakemalla täydellisyyttä
No ei varmaan lapsia kiinnosta, ei.
Mutta sitä pöydässä naama nyrpyllä istuvaa miniää kiinnostaa. Joulun jälkeen kirjoittaa tänne, kuinka anoppilassa oli kaupan laatikoita.å
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
24/7 lapsen hoito 😂😂. Kannattaa pyytää neuvolasta tai jostain apua jos toi on niin vaikeeta. Mulla on taapero ja vauva hoidettavana eikä tämäkään ole 24/7 työtä. Ihan uskomatonta marttytointia.
Perus naisten meininkiä. Ei oo ihme että burnis tulee. Lapsella krooninen paskatauti vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24/7 lapsen hoito 😂😂. Kannattaa pyytää neuvolasta tai jostain apua jos toi on niin vaikeeta. Mulla on taapero ja vauva hoidettavana eikä tämäkään ole 24/7 työtä. Ihan uskomatonta marttytointia.
Eli jos lapsi herää yöllä oksennustautiin tai kastelee sängyn, sinä käännät vain selkääsi ja pieraiset, nukkukoon oksennuksessaan/kusessaan? Hyvän vanhemmat ovat silloin yölläkin valmiina heräämään ja nousemaan auttamaan lasta. Sitä tarkoittaa kun sanotaan että vanhemmuus on 24/7 työvuoro.
Kyllä se lapsen äiti lähtee sen pierun voimalla katsomaan mistä kiikastaa. Miehenå tarvitsen yöuneni, koska aamulla lähden töihin, missä pitää olla valppaana ja hyvin levänneenä
Ai ne metatyöt? Työt joita ei olemassakaan eikä ne näy missään kuin vasta silloin kun niistä ei ole kukaan huolehtinut.
Palovaroitin piippaa eikä ole pattereita. Miksi kukaan ei ole hommannut pattereita? Joulu tulee. Mitä tehdään joululomalla, kai me nyt tehdään sitä ja tätä? Kesäloma tulee. Mitä suunnitelmia meillä on? Onks nää hei menny vanhaksi, miks näitä ei oo kukaan käyttänyt? Tuulilasinpesuneste on loppu. Eiks meillä oo enää? Lamppu palanut. Miten meillä ei oo yhtään lamppua? Kutsu mökille. Mökin pihassa kysytään onks meillä muuten mitä mukana?
Ja ennenkuin kuin kukaan tulee irvimään että nuo on asioita joista keskustellaan ja miksi ei ole keskusteltu. On keskusteltu etukäteen. Siltikään asioita ei ole kukaan ottanut hoitaakseen koska ne on vaan asioita jotka hoituu, itsestään, siinä sivussa, jotenkin. Näin olen sitten itsekin ajatellut että hoituu miten hoituu, jotenkin.
Mistä näitä avuttomia ukkoja löytyy? Meillä mies on just sellainen aikuinen lapsi itsekin että saattaa istua iltaisin tuntitolkulla pelaamassa. Silti hoituu kolmen tytön vaateostokset, tarhaan kuskaukset, harrastuksiin vienti, kokkaus ja siivous. Minä olen meillä se jota pitää välillä patistella hommiin. Meillä on kyllä tosi sotkuista kotona ja usein joutuu tiskaamaan itselleen puhtaan lautasen, jos haluaa puhtailta syödä. Silti priorisoin esim. Liikunnan siivoamisen ja pyykkäämisem edelle, koska mielestäni lapset hyötyvät enemmän hyvinvoivasta ja energisestä äidistä, kun puunatusta kodista ja silitetyistä vaatteista
Hieno nimi jollekin epämääräiselle pohdiskelulle. Jos perheen työt tai työ yleensä on hankalaa, kannattaa pysyä sinkkuna, voi tehdä kaiken vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oikein selvinnyt aloituksesta että miten mies reagoi noihin lapsen itkuihin/omiin mokiinsa? Suurin osa normaaleista ihmisistä tajuaa ainakin siitä vaiheessa, että olisi voinut tehdä paremmin.
Kun pieni lapsi itkee isän piittaamattomuuden takia, toteaa mies, että lapset nyt kitisevät joka päivä ties mistä syistä. Ei ole vakavaa.
Isompi lapsi ja teini ei itke, koska kokee isän liian etäiseksi ja kiusalliseksi tunteidenpurkukohteeksi, mutta kyllä he silti pahastuvat. Isä tulkitsee reaktion niin, että eihän lasta edes haittaa.
Aikuisena lapsi kyllästyy, kun isä ei muista hänen syntymäpäiväänsä siitä huolimatta, että muistaa unissaankin, minä päivinä Maradona teki legendaarisimman maalinsa ja Räikkönen ennätysaikansa. Lapsi ehkä jopa nostaa tästä kissan pöydälle, ja isä naureskelee, että äitisikin kuulostaa nalkuttaessaan juuri tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä avuttomia ukkoja löytyy? Meillä mies on just sellainen aikuinen lapsi itsekin että saattaa istua iltaisin tuntitolkulla pelaamassa. Silti hoituu kolmen tytön vaateostokset, tarhaan kuskaukset, harrastuksiin vienti, kokkaus ja siivous. Minä olen meillä se jota pitää välillä patistella hommiin. Meillä on kyllä tosi sotkuista kotona ja usein joutuu tiskaamaan itselleen puhtaan lautasen, jos haluaa puhtailta syödä. Silti priorisoin esim. Liikunnan siivoamisen ja pyykkäämisem edelle, koska mielestäni lapset hyötyvät enemmän hyvinvoivasta ja energisestä äidistä, kun puunatusta kodista ja silitetyistä vaatteista
Mistä näitä avuttomia akkoja löytyy jotka joutuvat meta työskentelemään selvitykseen normaalista arjesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Sosiaaliviranomainen sanoi, että "sen kanssa pitää vaan elää". Itse tein niin että jätin lapsen kärsimään miehen kanssa ja lopetin oman kärsimykseni, eli en todista miehen "lapsenhoitoa" enää. En ole säätänyt lakia, missä lapset jätetään heitt..siis miehen huollettaviksi. Kukaan täyspäinen ei sellaista säätäisi.
Joo, tuo ajatus että mies on tasa-arvoinen aikuinen naisen kanssa on täysin mahdoton. Monet miehet ei muutu mitenkään lapsia saatuaan, vaan pitää kaikki poikavuosien leikit ja harrastukset, vaikka pitäisi toimia huoltajana ja kasvattajana lapselle. Lapsi on joku asuste, josta on kiva esitellä kavereille ja ottaa mukaan tapahtumiin.
Olisiko ongelma tuossa, että vaadit toista muuttumaan, sen sijaan että etsit valmiiksi vastuuntuntoisen ja huolehtivainen kumppanin. Niitäkin kuitenkin on.
Luulen, että suurin ongelma koko asiassa on ettei kukaan huoli ap:tä. Jos eroo niin jää ihan yksin😪
iso osa miehistä on tunnetaitojen puolesta täysiä pölvästejä ja perheen isinä avuttomia, toki muunkinlaisia on mutta ovat enemmänkin harvinaisuuksia. Tämä olisi nuortenkin naistenkin hyvä tiedostaa ennenkuin lapsentekoon ryhtyvät. Ja kyllä tässä niitä poikia kasvattavien äitienkin pitäisi katsoa peiliin, älkää kasvattako ja paapoko niitä pilalle. Olen itsekin kasvanut perheessä jossa pojat eivät ole oppinet edes vettä keittämään, onneksi molemmat saivat aikoinaan topakat vaimot joten kyllä ne siitä sitten oppivat.
Lähipiirissä olen edelleen nähnyt samanlaista,äidit käyvät aikuisten poikiensa asuntoja siivoamassa, pesemässä pyykkejä ja muutenkin tohkaamassa. Kun eivät muuten kuulemma pärjää. Väitän että pärjäävät kyllä, pakon edessä , joskus ne äiditkin nimittäin kuolevat ,ja tuloksena on sitten viisikymppinen yksin inisemään jäänyt peräkammarin poika. Älkää äidit tehkö tätä karhunpalvelusta pojillenne.
Vierailija kirjoitti:
iso osa miehistä on tunnetaitojen puolesta täysiä pölvästejä ja perheen isinä avuttomia, toki muunkinlaisia on mutta ovat enemmänkin harvinaisuuksia. Tämä olisi nuortenkin naistenkin hyvä tiedostaa ennenkuin lapsentekoon ryhtyvät. Ja kyllä tässä niitä poikia kasvattavien äitienkin pitäisi katsoa peiliin, älkää kasvattako ja paapoko niitä pilalle. Olen itsekin kasvanut perheessä jossa pojat eivät ole oppinet edes vettä keittämään, onneksi molemmat saivat aikoinaan topakat vaimot joten kyllä ne siitä sitten oppivat.
Lähipiirissä olen edelleen nähnyt samanlaista,äidit käyvät aikuisten poikiensa asuntoja siivoamassa, pesemässä pyykkejä ja muutenkin tohkaamassa. Kun eivät muuten kuulemma pärjää. Väitän että pärjäävät kyllä, pakon edessä , joskus ne äiditkin nimittäin kuolevat ,ja tuloksena on sitten viisikymppinen yksin inisemään jäänyt peräkammarin poika. Älkää äidit tehkö tätä karhunpalvelusta
iso osa naisista on elämässä selviytymisen puolesta täysiä pölvästejä ja perheen äitinä avuttomia, toki muunkinlaisia on mutta ovat enemmänkin harvinaisuuksia. Tämä olisi nuorten miestenkin hyvä tiedostaa ennenkuin lapsentekoon ryhtyvät. Ja kyllä tässä niitä tyttöjä kasvattavien äitienkin pitäisi katsoa peiliin, älkää kasvattako ja paapoko niitä pilalle. Olen itsekin kasvanut perheessä jossa tytöt eivät ole oppinet edes vettä keittämään, onneksi saivat nyky miehet, jotka opettivat perusteet elämään.
Lähipiirissä olen edelleen nähnyt samanlaista, isät auttavat taloudellisesti aikuisia naisia. Kun eivät muuten kuulemma pärjää. Väitän että pärjäävät kyllä, pakon edessä , joskus ne isätkin nimittäin kuolevat ,ja tuloksena on sitten viisikymppinen selluliitti prinsessa . Älkää isät tehkö tätä karhunpalvelusta tyttärillenne.
Ihan tälläi sivusta. Voisko mitenkään olla että molemmista sukupuolista löytyy sitä vikaa?
Jotkut naiset on niin hemmetin hankalia ja kontrolli friikkejä ettei se mies pysty edes tekemään mitään oikein.
Toisaalta taas on myös varmasti täysin avuttomia ukkoja jotka hädin tuskin selviävät elämästä.
Loppuun lause mun pariterapiasta 15v takaa.. Sinä tarvitset terapiaa, ei sinun käytös ole normaalia. " Tämä vaimolle".
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisen pitäisi jo osata itse kertoa isälle, millaiset synttärit haluaa ja tarvitseeko tänä vuonna uutta pipoa vai ei. Pitäisi jo osata valita koulun liikuntatunnille oikeat varusteet ilman, että isä niitä hänelle pakkaa.
Voit vaihtaa miestä, mutta et kyllä saa mistään uutta miestä lapsesi wilmaa lukemaan.
Jos 45-vuotias kaksilahkeinen ei osaa tehdä metatöitä, niin miksi oletat, että 10-vuotias kaksilahkeinen osaisi? Se lapsihan voi olla poika, eli kasvuikäinen mies. Isänsä kaltainen henkilö, ehkä jopa todella paljon.
Kumma kun miesten siipeily on ihmisille täysin fine, mutta vain heidän ollessaan aikuisia. Nuoren pojan pitäisi yhdessä perheen naisten kanssa tajuta nalkuttaa perheen päälle talvikengistä ja synttärilahjoista? Uskooko ihmiset näin vahvasti, että mies taantuu ja tyhmenee aikuistuessaan noin paljon? Ihmettelen siis vain tätä logiikkaa
Vierailija kirjoitti:
Ai ne metatyöt? Työt joita ei olemassakaan eikä ne näy missään kuin vasta silloin kun niistä ei ole kukaan huolehtinut.
Palovaroitin piippaa eikä ole pattereita. Miksi kukaan ei ole hommannut pattereita? Joulu tulee. Mitä tehdään joululomalla, kai me nyt tehdään sitä ja tätä? Kesäloma tulee. Mitä suunnitelmia meillä on? Onks nää hei menny vanhaksi, miks näitä ei oo kukaan käyttänyt? Tuulilasinpesuneste on loppu. Eiks meillä oo enää? Lamppu palanut. Miten meillä ei oo yhtään lamppua? Kutsu mökille. Mökin pihassa kysytään onks meillä muuten mitä mukana?
Ja ennenkuin kuin kukaan tulee irvimään että nuo on asioita joista keskustellaan ja miksi ei ole keskusteltu. On keskusteltu etukäteen. Siltikään asioita ei ole kukaan ottanut hoitaakseen koska ne on vaan asioita jotka hoituu, itsestään, siinä sivussa, jotenkin. Näin olen sitten itsekin ajatellut että hoituu miten hoituu, jotenkin.
Siis tämä näissä keskusteluissa.. Kun yritetään väkisin tehdä isoksi näitä juttuja..
Mene kauppaan osta 10 paristoa. Eri malleja. Siinä on seuraavaksi 6v turvattu tilanne. Osta samalla lamppuja eri malleja, LED on ihan jees ne kestää 5-10vuotta. Ei tarvi olla ilman valoa.
Tuulilasinpesunestettä kannattaa ostaa suoraan 20l pönttö -50 ja lantraa se 30l vettä kanssa. Siinä on taas seuraavaksi 2vuodeksi nestettä.
Sun ongelmat on hoidettu vuosikausiksi 1 kauppareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennenkuin kuin kukaan tulee irvimään että nuo on asioita joista keskustellaan ja miksi ei ole keskusteltu. On keskusteltu etukäteen. Siltikään asioita ei ole kukaan ottanut hoitaakseen koska ne on vaan asioita jotka hoituu, itsestään, siinä sivussa, jotenkin. Näin olen sitten itsekin ajatellut että hoituu miten hoi
Vastaan itselleni.
Eihän näissä koskaan ole mistään tälläistä kyse. Vaan siitä että aikuisten ihmisten pitää olla niin paska vammaisia et ennemmin istutaan pimeässä tai ajetaan autolla mistä ei ulos nää. Kun annettaisiin periksi ja toimitettaisiin niinkuin aikuiset järkevät ihmiset.
Tätä mentaliteettia näkee tässä keskustelussa ihan hirveästi.. Naisella haalari, merkki malli väri ja koko mielessä. Mikään muu ei kelpaa.
Mutta miehen täytyy lähteä siitä että lukee 8sivusen haalari arvostelun. Menee kauppaan ja arpoo 20 vaihtoehdosta. Yllättäen vähintään väri menee vituiksi ja taas murjotetaan. Miksi ei vaan suoraan tee asiaa helpoksi?
Vierailija kirjoitti:
Samat