Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1718)

Vierailija
861/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena miettisin, mikä on se sisäinen pakko joka ajaa suorittamaan ja vaatimaan sekä itseltä että muilta uupumukseen asti.

Kannattaa tutkia historiaa ja ajatella asiaa ylisukupolvisesti.

Onko se kaikki höösäys todella tarpeellista ja ketä varten, kenen odotuksia täytetään?

Tämä. Lapsia kiinnosta pätkääkään onko joulupöydässä laatikoita. Onko ne itse tehty. Lapsille jää mielen se hyvä fiilis, yhdessäolo ja lahjat. Älkää äidit pilatko tätä hakemalla täydellisyyttä

No ei varmaan lapsia kiinnosta, ei.

Mutta sitä pöydässä naama nyrpyllä istuvaa miniää kiinnostaa.  Joulun jälkeen kirjoittaa tänne, kuinka anoppilassa oli kaupan laatikoita.å

Jos sulle tulee miniä syömään. Niin en oikein usko että sulla on hirveästi lapsien aiheuttamia metatöitä enää.

Vierailija
862/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheata, kuinka tämä ketju muistuttaa tästä nykyisestä omasta hirveästä lapsipehe-elämästä. Itse en koskaan juuri lapsia edes halunnut. Itseasiassa en halunnut edes muuttaa yhteen. Elämän laatu on huonontunut aivan käsittämättömän paljon. Lapsista koituva työ ja ikävyys ei todellakaan korvaa sitä, mitä lasten tulon myötä menettää.

Paras suhde on seuraavanlainen: Ei lapsia, ei lemmikkejä, molemmat asuvat omissa kodeissaan ja näkevät joka viikonloppu tai joka toinen. Aaah... muistan kun sain pidettyä tällaista suhdetta nykyisen vaimoni kanssa suhteen ensimmäiset liki kuusi vuotta. Se oli aivan luksusta! Kaikkien aiempienkin heilojen kanssa kyseinen järjestely on ollut aina parasta. En ole koskaan ymmärtänyt, että mitä se "hyvä" on, mitä yhteen muuttamisesta, lapsista ja eläimistä saa, joka korvaa oman vapauden tehdä ja nauttia elämästä. Itse koen em. mainitut asiat suurimmaksi osaksi ikävästi työllistäviksi as

Se yhteenmuutto ja lapset eivät tapahtuneet itsestään vaan sinä olet ollut siinä yhtä paljon osallisena kuin se toinen puolisko. Jos oletetaan että et ole väkisin maannut ja naisella kaikki mahdollisuudet aborttiin, muutoin olisit 100% syypää.

Älä kuitenkaan lapsiparoille kosta omaa kyvyttömyyttäsi tehdä elämässä oikeita valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni oli samanlainen. Erilliset yksittäiset asiat alkoi sujua vasta kun erikseen pyysin, muistutin ja vaadin. Mutta ei koskaan oma aloitteisesti tai itse vastuuta ottaen. Lopulta ajattelin että en ole valmis eroamaankaan jotta lapsi ei olisi vässykkä isänsä kanssa keskenään jokatoinen viikko. Päätin henkisesti alkaa yksinhuoltajaksi. Tipautin miehen suunnitelmista ja arjesta pois. Kävimme mukavissa reissuissa ja teimme mukavia juttuja ja elämä keveni huomattavasti kun osasin nähdä yksittäisen kauppareissun mieheni puolelta pienenä helpotuksena yksinhuoltajan elämään. Toki muutenkin henkisesti otin etäisyyttä miehestä. Meni muutama kuukausi kun hän alkoi kysellä että mitä suunnitelmia meillä on ja hän voisi kyllä tehdä päivän ruoan yms. Jäi niin totaalisen ulos perheestämme että halusi alkaa osallistua. Tätä olen palauttanut pienemmissä määrin myöhemminkin käytäntöön kun mies ei ole muistanut haluaan olla perhe elämän keskiöss

Viisas nainen. Asiat korjaantuu toisin tekemällä, ei puhumalla. 

Vierailija
864/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi ehkäisyssä epäonnistunut äijän reppana. 😪

Unohti metatyönä lisätä ostoslistalle kondomit. Eikä silti huomaa miten suunnittelemattomuus pilasi hänen (ja muiden perheenjäsenten) elämän.

Vierailija
865/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mies hoitaa nuo asiat sitten, kun päiväkodissa/kerhossa on huomautettu puuttuvista varusteista. Sitten kyllä kurvataan siltä istumalta vaatekauppaan, mutta kun minä pyydän loppusyksystä ostamaan talvihaalarin, villapuvun yms lämmintä vaatetta niin mäkättää, että eikai siellä nyt niin kylmä ole. Viidentoista asteen pakkaseenkin yrittää lapsen työntää pelkässä softshell-haalarissa. Eli meillä auttaa se, että joku perheen ulkopuolinen huomauttaa. Lapset eivät kärsi, koska päiväkodissa on varavaatteita.

Miten naiset jaksaa näitä itsekkäitä vätysmiehiä? En vaan pysty käsittämään. Onko yksinolo oikeasti niin kamalaa että mieluummin kumppanin kanssa joka ei selvästikään välitä eikä kunnioita tarpeeksi?

Vierailija
866/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24/7 lapsen hoito 😂😂. Kannattaa pyytää neuvolasta tai jostain apua jos toi on niin vaikeeta.  Mulla on taapero ja vauva hoidettavana eikä tämäkään ole 24/7 työtä. Ihan uskomatonta marttytointia.

Eli jos lapsi herää yöllä oksennustautiin tai kastelee sängyn, sinä käännät vain selkääsi ja pieraiset, nukkukoon oksennuksessaan/kusessaan? Hyvän vanhemmat ovat silloin yölläkin valmiina heräämään ja nousemaan auttamaan lasta. Sitä tarkoittaa kun sanotaan että vanhemmuus on 24/7 työvuoro.

Vierailija
867/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä kirjoitettua ininää sanon minä, kosketelkaa toisianne ja työntäkää se metatyö sanonko minne?

Mun metatyö on selvittää sun lokaatio ja tapp aa sut.

Miksi alanuoli? Jos shitpostaa, täytyy kestää sitä peliä. Eikö perse kestä merivettä, vellihousu?

Vierailija
868/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se epämukavuusalue johon nämä tietyt miehet ei uskalla mennä. Lapset ja perhe-elämä vaatii uusien taitojen opettelua ja kaikenlaisille epämukavuusalueille menemistä. Epämukavuusalueelle menemisen sijaan mies ennemin sitten ulkoistaa itsensä koko touhusta ja ottaa ne helpoimmat ja mukavimmat hommat itselleen joista tietää varmuudella suoriutuvansa. Uuden opettelussa on se vaara olemassa että heti ei menekään putkeen ja mies näyttää avuttomalta. 

Se taas ei ole muuta kuin typerää oman egon pönkitystä ja vastuunpakoilua. Ei se nainenkaan ole mitenkään maagisesti hetivalmis äiti joka hanskaa kaiken vaippamerkeistä maitoallergiselle sopivaan korvikkeeseen. Äitikin on epämukavuusaluella ja opettelee uutta, ihan vaipanvaihdosta alkaen.

Täällä on vaikka minkälaista projekti-miestä ollut kertomassa kuinka ovat ulkoistaneet itsensä elättämään perheensä ja kotona hoitamaan ne kivat ja helpot hommat jotka varmasti osaavat. 

Nämä samat miehet sitten itkevät kuinka äiti ei antanut olla isä ja erokin tuli puskista. 

V*ttu ryhdistäytykää. 

Vierailija
869/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin lopulta tekemästä ruokaa muille kun itselleni ja lapselle ja siivosin vain omat sotkut. Jos lapsi tarvitsi jotain, lähetin linkin miehelle ja käskin hankkimaan, ei neuvottelua. Ainoa varsinainen metatyö jota tuolloin tein oli avioeron suunnittelu ja järjestely. Mies alkoi tekemään jotain, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin oli pistänyt minut tekemään hänen ja perheen eteen vuosien ajan, ja silti olin yhä lapsesta yksin vastuussa. Kokeilu ei olisi toiminut pidemmän päälle ilman että se olisi vahingoittanut lasta, siksi lähdimme.

Vierailija
870/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli metatyö on siis normaalia elämää. Ei sen kummempaa. Miten olen voinut selviytyä neljän lapsen kanssa tietämättä mitään metatyöstä.

Vierailija
871/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on vammasiin verrattavissa olevia. Kuulemma. Ne itse kertoo syyksi vastuusta luistelulleen että kyvyttömyys on heidän sukupuolen biologialle ominainen piirre.

Vierailija
872/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24/7 lapsen hoito 😂😂. Kannattaa pyytää neuvolasta tai jostain apua jos toi on niin vaikeeta.  Mulla on taapero ja vauva hoidettavana eikä tämäkään ole 24/7 työtä. Ihan uskomatonta marttytointia.

Eli jos lapsi herää yöllä oksennustautiin tai kastelee sängyn, sinä käännät vain selkääsi ja pieraiset, nukkukoon oksennuksessaan/kusessaan? Hyvän vanhemmat ovat silloin yölläkin valmiina heräämään ja nousemaan auttamaan lasta. Sitä tarkoittaa kun sanotaan että vanhemmuus on 24/7 työvuoro.

Menee vaan hullummaksi ja hullummaksi nää keskustelut ja keskustelijat. Kun pitää väkisin yrittää vääntää vanhemmuudesta jotain mailman raskainta hommaa.

Kannattaa viedä ne lapset lääkäriin jos niillä on krooninen paskatauti. Tai kusevat alleen jatkuvasti. Se ei ole normaalia.

Vierailija
873/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli metatyö on siis normaalia elämää. Ei sen kummempaa. Miten olen voinut selviytyä neljän lapsen kanssa tietämättä mitään metatyöstä.

Laiminlyömällä lapsiasi? Metatyötä tekemättömät eivät pysty elämään normaalia elämää, se on juuri se pointti.

Vierailija
874/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee vaan hullummaksi ja hullummaksi nää keskustelut ja keskustelijat. Kun pitää väkisin yrittää vääntää vanhemmuudesta jotain mailman raskainta hommaa.

Kannattaa viedä ne lapset lääkäriin jos niillä on krooninen paskatauti. Tai kusevat alleen jatkuvasti. Se ei ole normaalia.

Sinä olet kroonisesti paska. Älä hanki lapsia, pedari.

Vierailija
875/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta "naiset vaan stressaa turhasta" tulee mieleen Utrion wanha pakinakirjoitus. 

Siinä nainen ja mies käyvät vuoropuhelua joulunvietosta. Nainen tuskailee ja stressaa ääneen tulevia tehtäviä siihen liittyen, mies taas tuo ilmi oman rennon kantansa. Eli jos nainen siunaa ääneen "kaikkia niitä koristeita ja leipomuksia", mies lohduttaa tätä kertomalla, että hän on kyllä aina viettänyt joulunsa niin että ne on hoidettu (ts. nainen hoitanut, mies ajatellut ettei siitä ole kummoinenkaan vaiva). Tämä toistuu eestaas koko kirjoituksen ajan. Nykypäivään aihe ei ehkä enää päde 100%, mutta vielä 30-40 vuotta sitten joulua vietettiin tiukan siivous ym. standardin mukaisesti käytännössä joka kodissa. 

Joo, teoriassa joulu tulee ilman siivoamista, koristeluja tai edes paketoimatta lahjoja- vaan kuinka moni äiti pystyy katsomaan vierestä tätä kaikkea tekemättömyyttä, kun talossa on lapsia? Ajatuskin heidän joulunsa pilaami

Moni perhe menee kaikessa siitä mistä aita on matalin. Kinkku uuniin. Kaikki muu ostetaan valmiina että pitää vaan lämmittää. Tulee se joulu niinkin. Itse en edes jaksa paketoida. Heitän lahjat lahjapusseihin ja suljen vaan ne pussit nauhoilla. Perus siisti kämppä riittää. Suursiivouksen voi hoitaa sitten keväällä.

Vierailija
876/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se epämukavuusalue johon nämä tietyt miehet ei uskalla mennä. Lapset ja perhe-elämä vaatii uusien taitojen opettelua ja kaikenlaisille epämukavuusalueille menemistä. Epämukavuusalueelle menemisen sijaan mies ennemin sitten ulkoistaa itsensä koko touhusta ja ottaa ne helpoimmat ja mukavimmat hommat itselleen joista tietää varmuudella suoriutuvansa. Uuden opettelussa on se vaara olemassa että heti ei menekään putkeen ja mies näyttää avuttomalta. 

Se taas ei ole muuta kuin typerää oman egon pönkitystä ja vastuunpakoilua. Ei se nainenkaan ole mitenkään maagisesti hetivalmis äiti joka hanskaa kaiken vaippamerkeistä maitoallergiselle sopivaan korvikkeeseen. Äitikin on epämukavuusaluella ja opettelee uutta, ihan vaipanvaihdosta alkaen.

Täällä on vaikka minkälaista projekti-miestä ollut kertomassa kuinka ovat ulkoistaneet itsensä elättämään perheensä ja kotona hoitamaan ne kivat ja helpot hommat jotka varmasti osaavat.&nb

Bla bla bla. Kannattaa katsoa sinne peiliin jos se vanhemmuus on niin pirun vaikeaa ja raskasta. Ei meinaan välttämättä se syyllinen ole mies.

Vierailija
877/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiminlyömällä lapsiasi? Metatyötä tekemättömät eivät pysty elämään normaalia elämää, se on juuri se pointti.

Toinen 4 lapsen äiti täällä hei. En ole kuullutkaan metatyöstä. Enkä ymmärrä sitä.  Olenko siis epäonnistunut äitinä ja laiminlyönyt lapsiani?

Vierailija
878/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miks miehen pitäs miettiä  mitä salkkareissa tapahtui ,tai mikä kynsilakka huomenna,tai mitä laukkua kardashian käyttää  ens viikolla ?

Vierailija
879/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miks miehen pitäs miettiä  mitä salkkareissa tapahtui ,tai mikä kynsilakka huomenna,tai mitä laukkua kardashian käyttää  ens viikolla ?

Miehen ei tarvitsisi miettiä ellei olisi niin surkea naismaku että menee ja ottaa tuollaisen naisen vaimokseen ja perustaa vielä perheenkin.

Vierailija
880/1718 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt salaisuuden: metatyö, sitä ei ole olemassakaan.

Metatyö on vain yritys ylentää itsensä ja alentaa toinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme