Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä juuri. Olin sinkku 6v . Asuin yksin. Ex tuli kylään häneen teki vaikutus siisteys. Hän kertoi tästä itse.
Noh 10v myöhemmin. Me tapeltiin siitä kun saatoin ottaa vaan yhtä-äkkiä imurin ja imuroida talon. Oikea oppisesti olisi pitänyt pyyhkiä ensin pölyt tasoilta ja ovien päältä.. Eli mä imuroin tein meidän kodin siistiksi. Ex tuli ja mitätöi koko homman tutkimalla oven karmia, täällä on pölyä..
Siis tuohan on ihan peruslogiikkaa että siivotaan ns. ylhäältä alas. Eri asia jos imuroit jonkin akuutin sotkun lattialta, kunhan tekee hyvin niin ei tarvitse olla pikkutarkka. Mutta jos aiot oikeasti olla avulias niin olisit tehnyt ekalla kerralla kunnolla, eikä niin että exäsi joutuu sitten muiden kotitöiden lomasta imuroimaan jälkeesi ne muut pölyt ylhäällä olevilta pinnoilta ja sen jälkeen lattian uudestaan kun
Juuri näin tämä oli se täysin tyypillinen naisen vastaus..
Suomeksi mun olisi pitänyt siivota niinkuin ex vaimo haluaa. Ei niinkuin on järkevää. Tai niinkuin itse haluan. Eli muutama kevyempi siivous ja suursiivous.
Mun olisi pitänyt pyyhkiä joka x kun Kosken imuriin, kaikki lattiiaa ylempänä olevat pinnat. Muuten imurointi on ollut turhaa. .
Suomeksi olisin pyyhkinyt pölyt ovien, taulujen, valojen ym päältä 4-5 kertaa kuukaudessa. Vaimo olisi ollut tyytyväinen.
Jokainen voi sit varmaan miettiä onko tällaiseen pölyjen pyyhintään tarvetta ei eläintaloudessa. 5-7pv välein kaikki
Kannattaa muistaa, että kaikki perheet ei ole samassa tilanteessa. Jos perheessä on esim sairauksia, niin joku ruoanlaitto voi olla paljon isompi prosessi. Samoin lääkärikäynnit ja niiden jälkeiset kela/vakuutusruljanssit, pahimmillaan viikottainen show. Kokemusta on. Jos lapsella on esim lukihäiriö tai vaikka terveydentilan takia poissaoloja koulusta, voivat läksyt viedä paljonkin aikaa. Perheessä on ihan luvallista sopia, että miten ne tehtävät jaetaan vaikka se muista tuntuisi epäreilulta se jako. Itseäni kuormittaa tällä hetkellä aika paljon lapsen kuntoutus, joka ihan todella ei ole mikään kerran kuussa tms juttu. Olen onnellinen ettei sen lisäksi tarvitse yksin tehdä kotitöitä.
Siten, että sovitaan ennen(!) lasten hankkimista molempien roolit lapsiperheen hoitamisessa. Itse ainakin laitoin stopin hyvissä ajoin, sillä tiesin, että ei tule onnistumaan. Molemmat elävät nyt erillään ja hyvissä parisuhteissa onnellisina.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissä käydään julkisella 9- ja 14-vuotiaana. 9-vuotias ei nyt vielä välttämättä osaa toimia itsenäisesti mutta 14-vuotiaana pitäisi osata. Toki voi olla oikomishoitoa minkä takia hammaslääkärin pitäisi olla tuttu paikka, kun siellä käydään niin usein.
Kyllä pitää osata jo 9-vuotiaana kulkea julkisilla ja osata kävellä sisään rakennukseen ja ojentaa vastaanotossa Kela kortti. Koulun alussa vielä pitää vähän ohjata ja saattaa. Mutta ei enää kolmannella luokalla. Kyllä pitää siinä vaiheessa jo tuollaisesta selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä aina pirun kiva kuulla sen toisen osapuolen näkemys.
Meillä vaimon kanssa sovitaan just esim näistä vaate ostoksista. Minä ostan lasten talvivaatteet. No syyskuussa alkaa mäkätys kun +15. Lokakuussa kun +10 hermo menee ja hän on käynyt ostamassa kuteet. Joulu/ tammikuussa ne sitten menee käyttöön.
Tätä on tapahtunut ihan älyttömän usein meidän pitkän liiton aikana. Kaikki pitäisi hoitaa heti vaikka ei ole mitään kiirettä.
Juu, näin puhuu mies joka on metsästänyt joulukuussa oikean kokoisia toppahousuja vili-petterille, eiku ei taida olla koskaan tuota tehnyt, koska niitä oikean kokoisia ei välttämättä enää löydy joulukuussa, saati tammikuussa, jolloin alkaa hajakokojen alennusmyynnit. Helmikuussa on nykyään jo kevätvaatteet myynnissä.
On muuten tympeää, että kaupassa pitää ostaa aina seuraavan sesongin juttuja eikä kuluvan. Kevätvaatteet talvella kovimpien pakkasten aikaan ja talvivaatetta lämpöisinä syyspäivinä. Ei sitä elokuussa halua ostaa talvikenkiä vaan välikausikengät alkaa vasta olla mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpsis. Ei pölyjä tarvi pyyhkiä joka viikko joka pinnalta. Riittää kun paljon käytetyt pinnat keittiössä, ruokapöytä ja ehkä sohvapöytä tyhjentää ja pyyhkäisee. Ja ei niillekään pölyä ole ehtinyt kertyä.
Siis sinäkö pyyhkit pölyjä joka viikko kaikkien kaappien ja ovien päältä? Olet pahasti pakkomielteinen. Sympatiat omaisille jotka joutuvat pakkomielteistä maanisuuttasi kestämään
Minähän en sanonut mitään kuinka usein pitäisi pyyhkiä pölyt (kyllä viikossa parissa kertyy tarpeeksi), mutta kertoo aika paljon että tämä mies KERRANKIN ottaa imurin käteensä ja konsepti kaappien päältä ja ovenkarmeista imurointi on hänelle täysin uutta tietoa. Eli ne paikat on miehen toimesta imuroitu yhtä usein kuin se lattia (jos joku muu ei tee sitä hänen puolestaan): ei koskaan.
Sinä joka valittelit siivousjärjestyksestä: onko sinun vaikea ottaa ohjeita vastaan myös muilla osa-alueilla elämässäsi? Olen huomannut että osa miehistä ei vaan kykene hyväksymään ajatusta että joku muu tietää asiat paremmin. Alkaa ihme niskojen nakkelu ja mutina, vastaansanominen tai jopa tahallaan väärin tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissä käydään julkisella 9- ja 14-vuotiaana. 9-vuotias ei nyt vielä välttämättä osaa toimia itsenäisesti mutta 14-vuotiaana pitäisi osata. Toki voi olla oikomishoitoa minkä takia hammaslääkärin pitäisi olla tuttu paikka, kun siellä käydään niin usein.
Minä menin yhdeksän vuotiaana itse hammaslääkäriin, ja menin sitten oikomishoitoon yksi, äiti kertoi missä se on ja millä bussilla sinne pääsee, vanhemmat oli töissä. Ei siihen aikaan ollut kuin lankapuhelin, jos eksyi mentiin puhelinkoppiin ja katsottiin kartasta miten mihinkin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen.
ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita.
Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemisineen, Mutta ei muista aina kattoa koska se lelupä
No tämäpä juuri. Olin sinkku 6v . Asuin yksin. Ex tuli kylään häneen teki vaikutus siisteys. Hän kertoi tästä itse.
Noh 10v myöhemmin. Me tapeltiin siitä kun saatoin ottaa vaan yhtä-äkkiä imurin ja imuroida talon. Oikea oppisesti olisi pitänyt pyyhkiä ensin pölyt tasoilta ja ovien päältä.. Eli mä imuroin tein meidän kodin siistiksi. Ex tuli ja mitätöi koko homman tutkimalla oven karmia, täällä on pölyä..
Miksi et pyyhkinyt niitä pölyjä kans? Mitä järkee siivota puoliksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää osata jo 9-vuotiaana kulkea julkisilla ja osata kävellä sisään rakennukseen ja ojentaa vastaanotossa Kela kortti. Koulun alussa vielä pitää vähän ohjata ja saattaa. Mutta ei enää kolmannella luokalla. Kyllä pitää siinä vaiheessa jo tuollaisesta selviytyä.
Luitko alkuperäistä tekstiä? Siinä luki että lapsella on toiminnanohjauksessa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei 9-vuotiaat kulje itsenäisesti bussilla, jos oma koulu ja harrastukset on kävelyetäisyyden päässä. Saati, jos hammaslääkäri on paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää.
Mun miehellä ei pelaa järki ollenkaan lasten suhteen. Nytkin oli lähettämässä nuorta tyttöä yksin hammaslääkäriin kaupungissa, alueelle jossa parveilee aamusta iltaan narkkareita. Rakennus ja alue lapselle tuntematon, ei ole koskaan ilmoittautunut Kela-kortilla sekä lapsella toiminnanohjauksessa todettuja vaikeuksia. Idea siis oli että mies vie hänet, mutta keksipä taas keinon sössiä tämäkin. Mulla on samaan aikaan sydäntutkimus enkä voi todellakaan itse viedä, nostin kyllä rähinän niin suostui ottamaan vapaata ja viemään eestaas.
Ja ei, tämäKÄÄN mies ei ollut tämmöinen ennen lapsia. On saanut hyvää ruokaa, seksiä ym. eikä ole mitään suhdekriisiä päällä. Oma harkinta ei vaan yhtään pelaa, ja jostain kumman syystä pitää ruveta aina sooloilemaan jos jotain nakitan hänelle.
Mä olisin ottanut kans sellaiset pultit, että olis ukk
Kyllä miehen pitää tossa kohtaa näyttää kaapin paikka ja huutaa naiselle niin että tärykalvot tärisee että tyttö on jo iso ja menee hammaslääkäriin itsenäisesti eikä tarvitse saattajaa.
Jos ei nainen anna lasten kasvaa niin tosi mies puuttuu peliin ja loppuu se turhanpäiväinen hössääminen ja lapsi saa ottaa vastuuta että kasvaa joskus vielä aikuiseksi
Vierailija kirjoitti:
Siten, että sovitaan ennen(!) lasten hankkimista molempien roolit lapsiperheen hoitamisessa. Itse ainakin laitoin stopin hyvissä ajoin, sillä tiesin, että ei tule onnistumaan. Molemmat elävät nyt erillään ja hyvissä parisuhteissa onnellisina.
Sittenhän tiedät että ei se sopimalla parane. Niin kauan kuin sopimuksen rikkomisesta ei ole varsinaisia seurauksia, eron lisäksi, niin sluibailu kannattaa. Eli älkää tehkö lapsia, älkää ottako miestä vaivoiksi. Siinä paras tapa välttää koko paska.
Vierailija kirjoitti:
OT mutta meidän kunnassa käydään joka vuosi. Tai siis hoitajat tulevat koululle tsekkaamaan hampaat. Mutta 12-vuotiaana joutui menemään "isolle kirkolle", samoin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpsis. Ei pölyjä tarvi pyyhkiä joka viikko joka pinnalta. Riittää kun paljon käytetyt pinnat keittiössä, ruokapöytä ja ehkä sohvapöytä tyhjentää ja pyyhkäisee. Ja ei niillekään pölyä ole ehtinyt kertyä.
Siis sinäkö pyyhkit pölyjä joka viikko kaikkien kaappien ja ovien päältä? Olet pahasti pakkomielteinen. Sympatiat omaisille jotka joutuvat pakkomielteistä maanisuuttasi kestämään
Minähän en sanonut mitään kuinka usein pitäisi pyyhkiä pölyt (kyllä viikossa parissa kertyy tarpeeksi), mutta kertoo aika paljon että tämä mies KERRANKIN ottaa imurin käteensä ja konsepti kaappien päältä ja ovenkarmeista imurointi on hänelle täysin uutta tietoa. Eli ne paikat on miehen toimesta imuroitu yhtä usein kuin se lattia (jos joku muu ei tee sitä hänen puolestaan): ei koskaan.
Hyvin päätelty. Harmi ettet osaa lukea ja sisäistää lukemaasi. Tämä on tyypillistä NAISELLE.
Minun tyyli oli ollut koko aikuisuuden se että imuroin vähintään kerran viikkoon. En pyyhi joka x pölyjä koska se on turhaa.
Tällä tyylillä siivottu asuntooni teki kuulemma ex vaimooni vaikutuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tavikset varmasti osaakin. Mun lapsi ei ole tavis eikä tuosta selviäisi. Miten muuten sujuu lapselta tuo automaatille ilmoittautuminen, jossei ole sitä koskaan ennen tehnyt? Ainakaan meidän kunnassa ei ole henksua automaatin lähelläkään, se kun sijaitsee rappukäytävän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen.
ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita.
Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asuntohuolloista yms. Ja vie ja tuo ne päikystä pukemi
Pyyhitkö sinä pölyt ovien, ikkunakarmien, koristeiden, listojen päältä 5-7pv välein. Minä en ainakaan pyyhi, koska sitä pölyä ei juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko alkuperäistä tekstiä? Siinä luki että lapsella on toiminnanohjauksessa vaikeuksia.
Eiköhän ne ole vain vaikeuksia jotka johtuu siitä, että äiti on tehnyt kaiken lapsen puolesta eikä lapsi itse ole oppinut yhtään mitään. Sitten isä on aivan kypsä tuohon paapomiseen, muttei saa suutaan pirttihirmun edessä auki. Kiitos vaan tämänkin tulevan kelaelätin siittäneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin yhdeksän vuotiaana itse hammaslääkäriin, ja menin sitten oikomishoitoon yksi, äiti kertoi missä se on ja millä bussilla sinne pääsee, vanhemmat oli töissä. Ei siihen aikaan ollut kuin lankapuhelin, jos eksyi mentiin puhelinkoppiin ja katsottiin kartasta miten mihinkin pääsee.
Oliko sulla ennestään kokemusta bussimatkoista? Taisi olla- mun lapsella ei ole.
Hengailiko silloin alueella narkkeja ja muuta epämääräistä porukkaa (kortteliin on keskitetty tukipalveluita ym.)? Tuskin.
Oliko silloin paikalla ihan ihminen ottamassa vastaan sekä neuvomassa, eikä vain rappukäytävään sijoitettu masiina? Taisi olla.
Ja sitten se tärkein: oliko sulla lapsena vaikeuksia omatoiminnanohjauksessa? Ei varmaankaan ollut, koska muuten et olisi liikkunut itsenäisesti alunperinkään.
Samoin te miehet valitsette ne "pirttihirmunne". Joten pyyhi kyynelees ja katso peiliin!
ps. Pirttihirmuksi ei synnytä, sellaiseksi muututaan.