Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1463)

Vierailija
481/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä taitaa tutkitusti olla vaikeuksia nippelitietojen ja arjen aikataulujen hallinnassa. Tai he eivät niin pidä tärkeänä miettiä minkä väriset kukkaset tulee anopin tuliaislahjaan yms. Se on vaan turhaa kuormitusta heidän pääkopalleen. 

ADHD on myös paljon yleisempää miehillä, joten minkä ihmeen takia huonommin hahmottavien pitäisi ottaa niskoilleeen vielä koko wilmarumba kotitöiden ja palkkatöiden päälle? Sen vuoksi on perheelle edullista se että se tekee joka osaa ja pitää tärkeänä jotain juttua. Toinen tekee sitten muita asioita. 

Kiva kun on täysin merkityksetöntä esim se jos mies tekee 90% perheen ruuista / kauppareissuista/ siivouksista / auto ja asun

No just tämä. Eihän tossa mun ex tapauksessa ollut mistään pölystä kyse. Vaan siitä että mun olisi pitänyt tehdä niinkuin hän haluaa. Ei mistään muusta.

Vierailija
482/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla sitten erityisen hyvä mies? Hän ei siivoa, mutta pesee pyykkiä, vie lapsia minne tarvitsee, ostaa avokätisesti joululahjoja. Hän on meillä se, joka miettii, mitä joulunpyhinä syödään. Minä en jaksa miettiä. Minä ostelen kyllä kukkia ja haen joulukuusen ja järkkään koristelut, mutta ruokapuoli ei ole vahvuus. Meillä on perheen yhteinen kalenteri, missä on kaikkien menot. Siitä näkyy harrastukset ja kaverisynttärit ja tapahtumat, eikä ole tullut riitaa siitäkään, että vain toinen kuljettaisi. Oli meillä ehkä silloin vaihe, kun lapset olivat vauvoja, että niiden hoito oli minun vastuulla. Toisaalta itse ajattelen, että se joka on töistä vanhempainvapaalla lapsen takia, ottaa myös päävastuun lapsista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko minulla sitten erityisen hyvä mies? Hän ei siivoa, mutta pesee pyykkiä, vie lapsia minne tarvitsee, ostaa avokätisesti joululahjoja. Hän on meillä se, joka miettii, mitä joulunpyhinä syödään. Minä en jaksa miettiä. Minä ostelen kyllä kukkia ja haen joulukuusen ja järkkään koristelut, mutta ruokapuoli ei ole vahvuus. Meillä on perheen yhteinen kalenteri, missä on kaikkien menot. Siitä näkyy harrastukset ja kaverisynttärit ja tapahtumat, eikä ole tullut riitaa siitäkään, että vain toinen kuljettaisi. Oli meillä ehkä silloin vaihe, kun lapset olivat vauvoja, että niiden hoito oli minun vastuulla. Toisaalta itse ajattelen, että se joka on töistä vanhempainvapaalla lapsen takia, ottaa myös päävastuun lapsista. 

Musta kuulostaa että sun miehellä on hyvä nainen. Joka on oivaltanut sen että elämä on kivempaa kun ei tarvi tapella.

Vierailija
484/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen, toki hyvä mies sulla on. Nää keskustelut on vaan aina helikopterimarttyyriäitien kokoontumisajot, ensin viettävät vuodet lasten asiat omien kun mies ei tee asioita heidän tavallaan. Sitten ne valittaa kun mies kyllästyy edes yrittämään.

Vierailija
485/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääripääthän täällä on äänessä. Sinänsä hauskaa kun tunnen älyttömän monta pariskuntaa. Yhdessä on tälläinen perinteinen asetelma että mies käy töissä nainen tekee kaiken muun.  Kaikkien muiden miehet osaa tehdä kotitöitä ja organisoida arkea.  Enkä kyllä itsekkään oikein ymmärrä tätä metatyö keskustelua. Rasittiko tämä metatyö kun olitte sinkkuja?

Vierailija
486/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapee voisi esim mennä töihin eikä mietiskellä jotain metatöitä ja puuhastella "todella tärkeiden" juttujen parissa

Vierailija
487/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olektko jo kokeillut nalkuttamista?

Vierailija
488/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa METATYÖ

Vierailija
489/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei ne miehet tee mitään. Entisenä lapsien valmentajana. Nimenomaan ne miehet ainakin tuntuvat kuskaavan lapsia harrastuksiin. Ovat peleissä mukana. Ostavat lapsille välineitä ym paljon naisia enemmän.  

Vierailija
490/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on misogynistinen. Ei sen kummempaa.

Vierailija
491/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan töissäkin tekemään metatyötä vai tekeekö joku yhtäkkiä vaikka ison tilauksen sen enempää ajattelematta, mitä tilataan ja millä summalla? Joudut miettimään etukäteen mitä tehdään ja koska. Vai ujuttaako joku nämä metatyöt töissäkin vaikka pomolle kun ei itse jaksa miettiä?

Vierailija
492/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa METATYÖ

Sana jolla voi oikeuttaa vauva/ some palstoilla hengailun. Samalla laiminlyödään kodin ja lapsen hoitoa.

Vähän niinkuin uuno Turhapuro. On niin kamalan väsynyt tästä lepäämisestä että pakko mennä nukkumaan

Vierailija
493/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan töissäkin tekemään metatyötä vai tekeekö joku yhtäkkiä vaikka ison tilauksen sen enempää ajattelematta, mitä tilataan ja millä summalla? Joudut miettimään etukäteen mitä tehdään ja koska. Vai ujuttaako joku nämä metatyöt töissäkin vaikka pomolle kun ei itse jaksa miettiä?

Ei mun tarvi metailla töissäkään perus juttujen kanssa. Jos varastosta uupuu vaikka  kuulakärkikynät.  Niitä tilataan ilman kuukausien metailua.. ihan sama kuin kotona ruoka ostokset se ei metailua vaadi 

Vierailija
494/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääripääthän täällä on äänessä. Sinänsä hauskaa kun tunnen älyttömän monta pariskuntaa. Yhdessä on tälläinen perinteinen asetelma että mies käy töissä nainen tekee kaiken muun.  Kaikkien muiden miehet osaa tehdä kotitöitä ja organisoida arkea.  Enkä kyllä itsekkään oikein ymmärrä tätä metatyö keskustelua. Rasittiko tämä metatyö kun olitte sinkkuja?

Lapsettoman sinkun ei tarvitse ajatella kuin itseään. Jos jotain jää tekemättä, ainoa, joka siitä kärsii, on sinkku itse. Töissä on pakko tehdä mitä pitää, mutta kaiken muun ajan sinkku voi olla kuten haluaa. Vaikka koko viikonlopun peiton alla nukkuen syömättä mitään.

Vierailija
495/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt menevät sinne missä ne tulevat tehdyiksi. Kai se miehesi sentään tietyt tehtävät kotonakin hoitaa, AP?

Vierailija
496/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman sinkun ei tarvitse ajatella kuin itseään. Jos jotain jää tekemättä, ainoa, joka siitä kärsii, on sinkku itse. Töissä on pakko tehdä mitä pitää, mutta kaiken muun ajan sinkku voi olla kuten haluaa. Vaikka koko viikonlopun peiton alla nukkuen syömättä mitään.

Kuin paljon niitä lapsia sit tarvii ajatella, itsellä kun vaan 3 lasta en oikein ymmärrä. Kuitenkin elämästä on 90% rutiinia. 10% sitten näitä erityisjuttuja jotka vaativat vähän miettimistä. Niitä haalareita ostetaan kerran vuodessa. Synttäreitäkään ei ihan joka viikko järjestellä. T. 3 äiti

Vierailija
497/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen voisi mikromanageroida vähemmän puolisoaan ja tämän tapaa toteuttaa isyyttään. Mitä sitten, jos isä unohtaa kakun mutta on aidosti läsnä lapselleen kun äiti vaan suorittaa itsensä uuvuksiin ja vaatii samaa puolisoltaan?

Joskus saattaa olla hyvä katsoa peiliin ja vähän höllättä. Lapsi ei mene rikki, jos ei saa juuri sitä, mitä haluaa esim. autokakkua ja tilalla onkin jäätelöä.

Vierailija
498/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelleköhän yksinhuoltajana siirtäisi metatyöt tai ne käytännön työt, jotka varsinkin miehiltä hoituu ilman erikseen vaatimista..

Vierailija
499/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

36000 miestä on yksinhuoltajana. Palstan perusteella pitäisi tehdä lasu suoraan.

Vierailija
500/1463 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen voisi mikromanageroida vähemmän puolisoaan ja tämän tapaa toteuttaa isyyttään. Mitä sitten, jos isä unohtaa kakun mutta on aidosti läsnä lapselleen kun äiti vaan suorittaa itsensä uuvuksiin ja vaatii samaa puolisoltaan?

Joskus saattaa olla hyvä katsoa peiliin ja vähän höllättä. Lapsi ei mene rikki, jos ei saa juuri sitä, mitä haluaa esim. autokakkua ja tilalla onkin jäätelöä.

Mitä isä sitten laittaa tarjolle lapsen syntymäpäivänä? En kyllä ymmärrä, miten synttärikakun voi unohtaa. Tahallaan niin voi tehdä, mutta unohtaa ei voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi