Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (274)

Vierailija
221/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lähtee ihan siitä, ettei koskaan edes ala ylisuorittaa. Ei sitä ole missään laissa säädetty, että nainen hoitaa. Ottakaa heti kättelyssä asenne, että mies hoitaa. - Ei se ole sen kummempaa.

Jep. Jos alusta asti hyväksyy, että lapsi tulee kärsimään niin kauan kun mies on huoltaja, niin säästyy itse kärsimykseltä. 

Arvostaa myös enemmän omaa aikuisuuttaan, ettei ole itse sidottu siihen mieheen vaan voi vaikka jättää sen. Lapsiraukka ei voi :D

Älä läpätä. Ei se lapsi kärsi mistään. Kyllä isä osaa. - Antakaa opetella.

Jos isä haluaa oppia ja osata, suurin osa ei halua mistään hinnasta.

Vierailija
222/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lähtee ihan siitä, ettei koskaan edes ala ylisuorittaa. Ei sitä ole missään laissa säädetty, että nainen hoitaa. Ottakaa heti kättelyssä asenne, että mies hoitaa. - Ei se ole sen kummempaa.

Jep. Jos alusta asti hyväksyy, että lapsi tulee kärsimään niin kauan kun mies on huoltaja, niin säästyy itse kärsimykseltä. 

Arvostaa myös enemmän omaa aikuisuuttaan, ettei ole itse sidottu siihen mieheen vaan voi vaikka jättää sen. Lapsiraukka ei voi :D

Osaaminen ja tahtominen tehdä asioita ovat täysin eri asioita. Vaikka osaisi tai oppisi vähintään kohtuullisesti, ei välttämättä halua. Joten lopettakaa tuo sokea usko tuohon osaan miehistä. 

Sivusta-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isä käy puistossa 1/ 100 000 kerrasta hän saa kultakruunun vaikka äiti käy noi loput. 

Vierailija
224/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten johtuu kun mun vaimo ei lässytä metatöistä. Mennään flown mukaan. 2 pienen lapsen kanssa.

Vaimon sisko 1 lapsi vaimon kaveri 4 lasta tekee suunnitelmia ja kokoajan on metatyö stressi päällä..

Niin ollaan ihmetelty sitä kun meillä on aina siistiä " ei ole lauantai suunniteltu siivouspäivä".

Meillä on aina jääkaapissa ruokaa. Vaatteita löytyy puhtaana ja meidän ei tarvitse riidellä mitä kukakin tekee.

Näillä metatyö stressaajilla on aina sotkuista. Ja tuntuu muutenkin että hallinta on hävinnyt. Stressataan ja voivotellaan/ suunnitellaan ihan kaikki. Sitten kun suunnitelma kusee lamaannutaan ja aletaan tapella miehen kanssa.

Vierailija
225/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun isä käy puistossa 1/ 100 000 kerrasta hän saa kultakruunun vaikka äiti käy noi loput. 

Mites kun mun ex ei ikinä käynyt lasten kanssa puistossa. Pyörälenkeillä, pulkkamäessä jne. Mä tein ihan kaiken. Silti se äiti vaan sitä kruunua itselleen rakensi puheilla ei teoilla.

Vierailija
226/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Me naiset tehdään ne itse. Meillä on ihan omat liittymät ja vakuutukset omissa nimissä. Miehen ei tarvitse niihin puuttua. Nyt ei eletä enää 60-luvulla."

Kyse onkin siitä, tekeekö ap esim nämä metatyöt, vai tekeekö mies heillä kaikenlaista, jotka ap ottaa itsestäänselvyyksinä.

Te miehet ilomielin teette noita mukavia metatöitä, jossa saatte istuskella perseellänne ja soitella ympäriinsä tarjouksia etsien. Lisäksi ajelette kerran vuodessa auton katsastukseen.  Siitä pitäisi olla niiiin helkkarin kiitollinen, kun naiselle jää kaikki muu vastuu.

Öh minä kirjoitin tuon aiemman viestin ja olen kyllä nainen, neljän lapsen äiti. 

Vierailija
227/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti 2017 kun vaimo oli kiukuttelut taas kerran tyttöjen yhteis synttäreistä, viikkokausia. Mulla leipo kiinni. Sanoin että mä hoidan kaiken. Sä et tee mitään. Suosittelin vielä ottamaan töitä ettei tarvi olla kotona kun syndet 

3pv ennen juhlia. Hain koristeet, koristelin talon. Hain karkkia/ tein karkkibuffan. Jäätelöä/ keksejä/ pikku pizzoja ym tarjottavaa.   Valmistelin ongintaa varten palkinnot/ kehittelin pikku kisaa 

Juhla perjantaina. Siivosin talon. Laitoin tarjoilut. Otin 20 pentua vieraaksi. Järjestin ohjelmaa, pennut veks. Siivosin talon.

Täysin 0 stressillä. Muutaman tunnin operoinnilla. 

Vierailija
228/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirtyi pakon edessä kun vaihtoehtoja ei ollut. Itse vietin 5kk sairaalassa vuodelevossa

Vierailija
229/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvitti 2017 kun vaimo oli kiukuttelut taas kerran tyttöjen yhteis synttäreistä, viikkokausia. Mulla leipo kiinni. Sanoin että mä hoidan kaiken. Sä et tee mitään. Suosittelin vielä ottamaan töitä ettei tarvi olla kotona kun syndet 

3pv ennen juhlia. Hain koristeet, koristelin talon. Hain karkkia/ tein karkkibuffan. Jäätelöä/ keksejä/ pikku pizzoja ym tarjottavaa.   Valmistelin ongintaa varten palkinnot/ kehittelin pikku kisaa 

Juhla perjantaina. Siivosin talon. Laitoin tarjoilut. Otin 20 pentua vieraaksi. Järjestin ohjelmaa, pennut veks. Siivosin talon.

Täysin 0 stressillä. Muutaman tunnin operoinnilla. 

Tän tarinan opetus. Oli se että moni teistä naisista saa tälläiseenkin pikkujuttuun viikkokausien stressin. Koko kodin ilmapiirin vittumaiseksi. Sit ihmetellään kun äijää ei kiinnosta juosta teidän orjana, toteuttamassa jotain roskaa.

Vierailija
230/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rageemallla.

Tää tuli itsellekin mieleen. Eli sanot, että "Nyt s**tana hoidat nämä asiat tai sitten etsit uuden osoitteen". Voi kuulostaa väärältä, mutta muu ei toimi vätysmiehille.

Vierailija
231/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlaisen, akateemisesti koulutetun miehen kanssa naimisissa ja lapset siis yhteisiä. Sitä on hirveän vaikea testata etukäteen, millainen isä miehestä kuoriutuu. Eron jälkeenkin on ollut tosi vaikeaa, kun mies ei ole hoitanut omia viikkojaan kunnolla. Mut lastensuojelun asenne on just tuo, että mieheltä ei voi odottaa mitään. Kun taas minulta naisena odotettiin aivan kohtuuttomia. Olisin varmaan kyennyt elämään tuollaisessa tilanteessa perheenä, jos mies olisi löytänyt tapoja kompensoida minulle tekemäni työt (esim. matkojen järjestäminen, vähän tavallista kalliimpi syntymäpäivälahja), mutta hän ei muistanut edes syntymäpäivääni (minä kyllä aina hänen). Ja ero tuli miehelle yllätyksenä ja täällä syytellään aina eron ottaneita naisia. Meillä nyt oli äiti - teinipoika -dynamiikka siinä suhteessa, kun ihan tasavertaista aikuista miestä rinnalleni halusin.

Vierailija
232/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se isoin ongelma tuossa on että "miehelle sanoo" eikä että yhdessä sovitaan... Siis että naisen pitää pakottaa mies tekemään näitä asioita sen sijaan että molemmat tiedostaisi että näitä tehdään ja yhdessä sovittaisi kumpi nyt tekee. Ehkä aittaa jos käytte ensin jonkin netistä löytyvät metatyölistan läpi ja mietitte mitä nämä asiat ylipäätään tarkoittaa ja pitää sisällään.

Pitää vähän niinkuin aloittelevan työntekijän perehdytystä :D

Vierailija
233/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se isoin ongelma tuossa on että "miehelle sanoo" eikä että yhdessä sovitaan... Siis että naisen pitää pakottaa mies tekemään näitä asioita sen sijaan että molemmat tiedostaisi että näitä tehdään ja yhdessä sovittaisi kumpi nyt tekee. Ehkä aittaa jos käytte ensin jonkin netistä löytyvät metatyölistan läpi ja mietitte mitä nämä asiat ylipäätään tarkoittaa ja pitää sisällään.

Kannattaa myös muistaa että se teidän oikea tapa toimia ei välttämättä ole paras tai ainoa. Kukaan jaksa aivotonta käskyttämistä, asioiden tyhmästi suorittamista jne.

Vierailija
234/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa että se teidän oikea tapa toimia ei välttämättä ole paras tai ainoa. Kukaan jaksa aivotonta käskyttämistä, asioiden tyhmästi suorittamista jne.

Tämä. Kirjoitin ton flown tonne ylemmäs. 

Kun kaikki saa tehdä asiat ilman turhaa stressiä, asioiden vaikuttamista ja järjetöntä käskytystä sotaa ym niuhottamista. Se arkeen osallistuminen on oikeasti mukavaa ja tapahtuu vähän niinkuin vahingossa.

Vierailija
235/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten isä ei ollut ihan toivoton niinkuin ap mies. Hoiti kyllä asioita ja teki jotain kotonakin. Lasten vaatteet oli kyllä minun vastuulla. Ei vaan viettänyt lasten kanssa oikeasti aikaa, teki aina omia juttuja tai katsoi telkkaria. Ja tottakai hänen mielestään teki kaiken ja minä en mitään. Kummasti meni kuitenkin hiljaiseksi, kun listasin asiat. Eroon johti just tämä, että ei arvostanut, jatkuvasti neuvomassa jne. Ulospäin oli toki niin hyvä isä. Halusi vuoroviikot ja siihen toki suostuin. 

No, hänen viikoilla lapsilla usein liian pienet vaatteet tai jotkut hyvinkin kuluneet, hiukset takussa ja suihkussa kävivät ehkä kerran pari viikossa. Tästä siisteydestä toki pidin puhuttelun ja se osin auttoi ja osin toki kun lapset kasvoivat ja itsekin osasivat huolehtia siitä hiusten kampaamisesta ym. Isä toki edelleen esitti niin hyvää isää ja yritti puhua pahaa minusta jopa lapsille. Lapset on kaksoset ja kun täyttivät 12, eivät enää halua olla koko viikkoa siellä, pelkän viikonlopun. 

Ja ei, minulla ei ole ollut liikaa vaatimuksia. Viime synttärit pidettiin kotona, ostin tarjottavat samalla viikolla, mitään en leiponut itse. Lapset keksivät itse ohjelman ja yhdessä siivottiin asunto. Ei ollut stressiä. Joulu menee samalla kaavalla. Ex oli enemmän se nipo. Yksi syy miksi lapsetkaan ei siellä viihdy. 

Vierailija
236/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että teette aluksi vaikka puolen vuoden ajan yhdessä nämä kuvaamasi työt. Istutte keittiön pöydän ääreen, juttelette, ideoitte, kirjoitatte kalenteriin kuka tekee mitä ja milloin. Anna tilaa isän mielipiteille, esim synttäreillä ei tarvita välttämättä kakkua, jos isä on ideoinut jäätelöbuffetin tms.

Joopa joo niin.

Isä ei ideoi jäätelöbuffettia.  Isä ideoi, että äiti hoitaa kaiken 

Tästä tulee mieleen yksi joulu vuosien takaa.  Olin silloin vielä exäni kanssa naimisissa ja meillä oli kaksi pientä lasta.

Silloin oli vielä tapa, että lahjat ostettiin kaikille, niin lapsille kuin aikuisille ja miehellä oli vielä alaikäisiä sisaruksia.  Olin kurkkua myöten täynnä lahjojen miettimistä ja hankkimista, joka aina kaatui minun niskaani.

Sanoin miehelle hyvissä ajoin ennen joulua, että tänä jouluna teemme näin:  minä ostan lahjat omalle kotiväelleni ja sinä omallesi.  Lukumääräisesti lahjat meni suurin piirtein tasan.  Mies katsoi minua sen näköisenä, että tiesin, ettei onnistu, mutta mitäpä minä siitä.  Sanottu oli kuitenkin.

Sitten tuli päivä, jolloin miehen kaksi sisarusta tuli tuomaan meille joululahjoja ja tietysti odottivat saavansa vastaavasti lahjakassin mukaan kotiinsa.  Onnekseni en ollut kotona, mies oli.  Kun tulin kotiin, hän alkoi räyhätä, että missä on hänen kotiväelleen tarkoitetut lahjat, mihin olen ne niin piilottanut, ettei mistään löytynyt.  Nyt ne lapset sai lähteä tyhjin käsin.

Muistutin, että mitenkäs se menikään, sinun ne lahjat heille piti hommata.

Siihen hän ei voinut mitään sanoa, mutisi vain jotain.  Sanoin, että vielä olisi muutama päivä aikaa sinun hommata ne lahjat.  

Ei hommannut.  Syytti vain minua, että en huolehtinut siitä asiasta ja vielä esitti äidilleen, että kun tuo ei halunnut huolehtia!

Se olikin kyllä se viimeinen yhteinen joulumme.  Suunnittelin jo lähtöä sieltä, mikä sitten keväällä tapahtui.  

Miksikähän se onkin aina niin, että miehet ikäänkuin lähtökohtaisesti eivät edes ajattele tällaisia koti- ja perhe-elämään kuuluvia asioita.  Silloin, kun vielä oli tapana lähettää sukulaisille ja ystäville joulukortteja ja niitä oli itse asiassa joskus hyvinkin paljon, niin koskaan miehet eivät niitä lähettäneet. Kyseltiin nimittäin kerran yhtenä joulunaikana töissä, että kuka kenenkin kotona kirjoittaa joulukortit ja huolehtii niiden lähettämisestä.  Siitä syntyi pitkä keskustelu, kun jokainen muisteli vielä lapsuuden aikaisiakin menettelyjä.  Ihan aina niistä korteista huolehti se perheen äiti, joskus isosisko.  Ei koskaan kukaan mies.

Se nyt on pikkuasia yksistään, mutta kertoo siitä, että juuri niistä kaikista pikkuasioista, joista on huolehdittava, tekijä on aina nainen.  Ja kun niitä on koko ajan paljon, se on stressaavaa.  

Vierailija
237/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että olet mennyt yhteen noin vaikeasti vammaisen kanssa. Mitä oikein ajattelit? Sitten vielä lapsi/lapsia - eikö vammaisuus näy heissä? Onko se mies jossakin vammaisten "tukityössä"?

Vierailija
238/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isä haluaa oppia ja osata, suurin osa ei halua mistään hinnasta.

Heh heh "antakaa opetella..."

Missähän sfääreissä tuokin kirjoittaja elelee?

Annetaan opetella, kyllä.  Mutta miksi mitään ei tapahdu, vaikka kuinka annettaisiin aikaa ja mahdollisuuksia oppimiseen?

Kyllä ne osaa, ei se siitä olekaan kiinni.  Siitä on kiinni, että ei pätkääkään kiinnosta, ei viitsi, ei halua eikä katso sellaisten asioiden kuuluvan heille.  Ne on ikäviä asioita ja mukamas luontuvat paremmin naiselta.

Vierailija
239/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetappas se peilivalehtelu, koska luettelemasi asiat eivät ole metatyötä.

Se metatyön puute näkyy nimenomaan YH-ongelmalapsissa.

Vierailija
240/274 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä muuten johtuu kun mun vaimo ei lässytä metatöistä. Mennään flown mukaan. 2 pienen lapsen kanssa.

Vaimon sisko 1 lapsi vaimon kaveri 4 lasta tekee suunnitelmia ja kokoajan on metatyö stressi päällä..

Niin ollaan ihmetelty sitä kun meillä on aina siistiä " ei ole lauantai suunniteltu siivouspäivä".

Meillä on aina jääkaapissa ruokaa. Vaatteita löytyy puhtaana ja meidän ei tarvitse riidellä mitä kukakin tekee.

Näillä metatyö stressaajilla on aina sotkuista. Ja tuntuu muutenkin että hallinta on hävinnyt. Stressataan ja voivotellaan/ suunnitellaan ihan kaikki. Sitten kun suunnitelma kusee lamaannutaan ja aletaan tapella miehen kanssa.

Niin mistähän johtuu...?  Oletko tullut ajatelleeksi?  Ihan oikeasti?