Koulussa väitetään että vika on kiusatussa (eli mun lapsessa)
Kukaan ei ota tosissaan. Se alkoi jo elokuussa ja tänään vasta tavattiin koulussa. Sielläkin koko ajan sanottiin, että kaikki tilanteet on selvitetty kun niitä on tullut. Sekin oli ihan p @ s k @ puhetta. Pahinta oli se, että REHTORI tenttasi kahteenkin kertaam mun pojalta että voisiko olla niin, että sä olet vain tulkinnut tilanteita väärin. Ihan kuin hänellä ei olisi ollut paha olo muutenkin. Kysyin että miten takin työntämisen vessan roskikseen, lyönnit ja uhkaukset voi tulkita väärin. Rehtori sanoi että tottakai tuo on vakavaa, MUTTA VOIHAN SE OLLA VAIN LEIKKIÄKIN. Jos se olisi ollut leikkiä niin miksi se ei sitten loppunut jo ekaan kertaan kun sitä koulussa oli selvitetty?
Kommentit (165)
Minun lasten koulussa koulun henkilökunta ei kyllä vähättele asioita ja tilanteisiin puututaan.
Ihan mahdotonta sanoa tähän onko vika sinun lapsessasi näillä tiedoilla. Täytyy muistaa että jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa on aina kaksi osapuolta, tällöin sinun lapsesi on aina jotenkin osasyyllinen kiusaamistilanteeseen.
Enkä väitä tällä etteikö kiusaaminen olisi väärin ja etteikö lapsesi kokisi vääryyttä ollessaan kiusaamisen kohteena.
Mieti.
Mitä minä tekisin (tai enemmänkin haluaisin tehdä) tuossa tilanteessa. Menisin rehtorin luo ja sanoisin "leikitäänkö?" Sitten ottaisin rehtorin tavaroita ja viskaisin vessanpönttöön. Tuotahan ei edes voi tulkita muuksi kun leikiksi, onhan se sanoitettu aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä tekisin (tai enemmänkin haluaisin tehdä) tuossa tilanteessa. Menisin rehtorin luo ja sanoisin "leikitäänkö?" Sitten ottaisin rehtorin tavaroita ja viskaisin vessanpönttöön. Tuotahan ei edes voi tulkita muuksi kun leikiksi, onhan se sanoitettu aluksi.
Tässä malliesimerkki äitylistä, aloittikohan oma Nico-jessicasi sen pönttöön heittelyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä malliesimerkki äitylistä, aloittikohan oma Nico-jessicasi sen pönttöön heittelyn?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos reksi sanoo että pipon kastaminen pönttöön oli leikkiä, niin kestäköön saman leikin myös itse! Ja kys. äityli kyllä tietää, että se on väärin. Tarkoitus osoittaa reksillekin, ettei se kivalta tunnu. Mutta provohan sinä olet, ymmärrät tahallasi väärin
Rehtorin takki roskikseen, vitsikäs mies kaipaa huumoria. Hmph.
Joka vähättelee, puolustelee varmasti itseään ja omia lapsiaan. Syy on aina muissa, ihan normaaleja tässä ollaan.
Jos puolustaa itseään, niin siinähän se syy tuli - niille tuli paha mieli / niitä ärsytti! Jos ei puolusta itseään, niin siinähän se syy tuli - reipastu vähän!
Pitäisi varmaan kohdistaa nuo samat toimet rehtoria kohtaan ja kertoa, että tulkitsee ne väärin.
En ole lukenut ketjua, mutta kommentoin vaan senverran että kun lapseni meni eskariin, niin eskarin-tädillä oli tiukka linja kiusaamiseen ja nimittelyyn. Muistan kun olin aulassa lasta viemässä ja sain todistaa miten poika samasta ryhmästä joutui puhuteltavaksi koska oli nimitellyt lapseni LEMPI LELUA. (Lelun nimi oli Noora, ja Nooraakaan ei saanut nimitellä).
Voisi kuvitella että jos kautta linjan aikuiset välittömästi puuttuisivat tilanteisiin, niin myöhemmällä iällä tilanteita ei niin viljalti syntyisi.
En tiedä, miksi empatia loistaa poissaolollaan tässäkin keississä. Rehtorille ei ole mitään empatiaa. Empaattinen ihminen ymmärtää toisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorillakin on esimies. Ota ihmeessä häneen yhteyttä, koska nyt rehtori ei hoida velvollisuuksiaan.
Vika ei ole sinun pojassasi!
Mistä voit tietää ettei pojassa vikaa? et mistään.
No minkäslainen vika oikeuttaa lyömään tai työntämään toisen takin roskikseen? Jos poika olisi provosoinut jotenkin, se varmasti tulisi koulun taholta hyvin kärkkäästi esiin ja vielä enemmän vastuuta sysättäisiin ap:n lapselle.
Niinpä. Kautta aikojen myös lapsia on kiusattu ilman, että tekevät mitään erityistä sen "ansaitakseen". Ovat vaan omia itsejään, mikä sitten jotain luokan sosiaalisessa hierarkiassa korkealla olevaa alkaa pänniä. Ja kun yksi joutuu kohteeksi, se helposti pysyy se kiusatun rooli, ja usein siitä tulee oikein kiusaajan kaveri/hännystelijäporukan hupia siitä kiusaamisesta.
Itse päädyin aikanaan kiusatuksi lähinnä koska olin ujo ja hiljainen, helppo uhri siis.
Onko kyseessä eräs espoolaiskoulu? Jos on niin arvaankin jo mistä opettajasta (tai oikeammin johtavasta opettajasta) on kyse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorillakin on esimies. Ota ihmeessä häneen yhteyttä, koska nyt rehtori ei hoida velvollisuuksiaan.
Vika ei ole sinun pojassasi!
Mistä voit tietää ettei pojassa vikaa? et mistään.
Kaikissa ihmisissä on vikaa mutta vain tietyistä, lapsen aivoilla päätellyistä ominaisuuksista aletaan kiusaamaan. Onko kiusaaja täydellinen vai voiko hänessä olla jokin vika?
Tee rehtorista rikosilmoitus kun mahdollistaa kiusaamisen eikä huolehdi koulurauhasta.
"Kiusatuksi tulevat jollakin tapaa poikkeavat yksilöt, kiusaajat ei ole yksin koskaan, aina on samanmielinen tukemassa joka hoitaa suhteita muualle. Tavallaan on myös sen kohteeksi joutuneen omaa syytä, ja useimmiten sen ymmärtävät mutta pitävät siitä omasta oikeudentilastaan kiinni hampaat irvessä, olin oikeassa ja jotkut jauhaa sitä täälläkin, sairasta. Niistä voi tulla niitä sarjavalittajia. "
Sinä olet kiusaaja. Tai ainakin haluat käyttäytyä, kuin olisit. Kummallista on, että olit itse kiusattu. Nyt kiusaat muita. Vahva ihminen osaa jättää sen kiusaamisen pois kokonaan. Kiusaaja sen sijaan ei ole vahva. Kiusaajaa heikompaa ihmistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Alko ensin ärsyttämisenä ja pään aukomidena ja sitten tönimistä ja kerran poika oli tönäissyt kunnolla takaisin niin olivat alkaneet uhkailemaan.
Ja sekin että se kohdistuu vaan häneen mutta ei kavereihin. Oikeastaan outo juttu on siinä että mun pojan yks kavereista on yhden kiusaajan kaveri. Mut ei se nyt heidänlää tehtävä ole selvittää vaan aikuisten pitäisi auttaa.
Ei ole edes outoa, munkin yksi silloinen kaveri oli kiusaajien kaveri, ei halunnut täysin hylätä muttei halunnut joutua itse kiusatuksi. Myönsi tämän jopa jossain vaiheessa.
Itse jouduin yläasteella muutaman pojan silmätikuksi ujouteni vuoksi. Tönittiin, kasteltiin pipo lavuaarissa, suihkutettiin hiuksiin miesten deoranttia, nimiteltiin ja jos tulivat koulun ulkopuolella vastaan meno oli vielä pahempaa.
Opettajat ja koko henkilökunta oli täysin kädettömiä. Lopulta omalla isälläni paloi kiinni ja hän kävi kiinni yhteen näistä. Soppahan siitä syntyi, mutta tilanne katkesi kiusaajien kanssa lopullisesti.
No minkäslainen vika oikeuttaa lyömään tai työntämään toisen takin roskikseen? Jos poika olisi provosoinut jotenkin, se varmasti tulisi koulun taholta hyvin kärkkäästi esiin ja vielä enemmän vastuuta sysättäisiin ap:n lapselle.