Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa väitetään että vika on kiusatussa (eli mun lapsessa)

Vierailija
04.12.2025 |

Kukaan ei ota tosissaan. Se alkoi jo elokuussa ja tänään vasta tavattiin koulussa. Sielläkin koko ajan sanottiin, että kaikki tilanteet on selvitetty kun niitä on tullut. Sekin oli ihan p @ s k @ puhetta. Pahinta oli se, että REHTORI tenttasi kahteenkin kertaam mun pojalta että voisiko olla niin, että sä olet vain tulkinnut tilanteita väärin. Ihan kuin hänellä ei olisi ollut paha olo muutenkin. Kysyin että miten takin työntämisen vessan roskikseen, lyönnit ja uhkaukset voi tulkita väärin. Rehtori sanoi että tottakai tuo on vakavaa, MUTTA VOIHAN SE OLLA VAIN LEIKKIÄKIN. Jos se olisi ollut leikkiä niin miksi se ei sitten loppunut jo ekaan kertaan kun sitä koulussa oli selvitetty? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti yllätä yhtään että koulun henkilökunta vain vähättelee vakavaa asiaa. Tuollaista se on ollut aina. Siinä sitten tuhotaan lapsen usko auktoriteetteihin sillä tavalla ettei sitten aikuisenakaan usko saavansa apua jos pyytää, yrittää aina pärjätä viimeiseen asti itse ja siitä ei seuraa hyvää.

Kovemmat keinot käyttöön noiden vastuunpakoilijoiden kanssa.

Mitä sitä täällä nillittämään jos kokee, ettei koulu tee riittävästi, niin teillä lapsella ja vanhemmilla on aina oikeus tehdä rikosilmoitus kiusaajasta. Miksi siis ette tee?

Juu, kyllähän se on kaikkien muiden, varsinkin sen kiusatun lapsen vika, että koulu pakoilee vastuutaan.

Vierailija
62/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehtori ei puutu asiaan, niin kerrot tekeväsi rikosilmoituksen virkatehtävien laiminlyömisestä. Rehtorin pitää taata kaikille turvallinen kouluympäristö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti yllätä yhtään että koulun henkilökunta vain vähättelee vakavaa asiaa. Tuollaista se on ollut aina. Siinä sitten tuhotaan lapsen usko auktoriteetteihin sillä tavalla ettei sitten aikuisenakaan usko saavansa apua jos pyytää, yrittää aina pärjätä viimeiseen asti itse ja siitä ei seuraa hyvää.

Mitä sitä täällä nillittämään jos kokee, ettei koulu tee riittävästi, niin teillä lapsella ja vanhemmilla on aina oikeus tehdä rikosilmoitus kiusaajasta. Miksi siis ette tee?

Juu, kyllähän se on kaikkien muiden, varsinkin sen kiusatun lapsen vika, että koulu pakoilee vastuutaan.

Jos koulu pakoilee vastuitaan, tuskin pakoilee poliisi. Tee siis rikosilmoitus ja lopeta koulun syyttäminen, vähättely tai vastuunpakoilu. Enemmänkin kertoo se, ettet ole valmis tekemään rikosilmoitusta, että uskotko itsekään lapsesi kertomaa vai miksi et tee rikosilmoitusta, kun kerran kajotaan fyysisesti. 

Vierailija
64/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä ja mainita että rehtorin näkemyksen mukaan väkivalta ja tavaroiden tuhoaminen oli "ehkä vain leikkiä". Ehkä pääsee koulu vaikka otsikoihin, siinä sitä mainetta.

Vierailija
65/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rehtori ei puutu asiaan, niin kerrot tekeväsi rikosilmoituksen virkatehtävien laiminlyömisestä. Rehtorin pitää taata kaikille turvallinen kouluympäristö

mitä jos tekisit ensin rikosilmoituksen siitä, että lapseesi köytiin kiinni? Kumpi sulle on tärkeämpää?

Vierailija
66/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu pakoilee vastuitaan, tuskin pakoilee poliisi. Tee siis rikosilmoitus ja lopeta koulun syyttäminen, vähättely tai vastuunpakoilu. Enemmänkin kertoo se, ettet ole valmis tekemään rikosilmoitusta, että uskotko itsekään lapsesi kertomaa vai miksi et tee rikosilmoitusta, kun kerran kajotaan fyysisesti. 

Olen itse ollut se lapsi tällaisessa kuviossa, älä minulle mouhoa kun koitan neuvoa jotakuta muuta. Ne kovemmat keinot voivat olla vaikka se rikosilmoitus, pääasia että tekee jotain eikä anna asian vain olla.

Vierailija
67/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä ja mainita että rehtorin näkemyksen mukaan väkivalta ja tavaroiden tuhoaminen oli "ehkä vain leikkiä". Ehkä pääsee koulu vaikka otsikoihin, siinä sitä mainetta.

Mikä maine? Ei suomessa ole sellaisia kouluja, joille maineesta olisi haittaa 

kun teet rikosilmoituksen, siinä on asianomaiset eli sinun lapsesi ja häneen kiinnikäyvä. Jos haluat valittaa rehtorin toimminnasta, se on taho on muu kuin lapsesi kohdistuva rikosilmoitus. Mutta aloita edes siitä, että teet sen rikosilmoituksen. 

Vierailija
68/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut se lapsi tällaisessa kuviossa, älä minulle mouhoa kun koitan neuvoa jotakuta muuta. Ne kovemmat keinot voivat olla vaikka se rikosilmoitus, pääasia että tekee jotain eikä anna asian vain olla.

Mulle on ihan sama missä kuviossa sä oot ollut osallisena, ei se sun kommentista tee yhtään uskottavampaa. 

Vierailija
69/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä jos tekisit ensin rikosilmoituksen siitä, että lapseesi köytiin kiinni? Kumpi sulle on tärkeämpää?

Ei oikein voi kun siinä tulisi totuus ilmi ja lapselleni saattaisi tulla ongelmia. Parempi tämä julkinen keskustelu ettei kukaan kaiva totuutta lapseni teoista ja vastuista kunnkaikki tukee vain meitä ja uskoo minun puheeni lapseni täydellisyydestä

AP

Vierailija
70/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opettajana tai rehtorina, jos näkisin yhdenkin tönäisyn käytävällä, pyytäisin väkivaltaisen oppilaan puhutteluun ja kutsuisin vanhemmat mukaan. Joka ainoa kerta kunnes oppisivat että koulussa on nollatoleranssi.

En jäisi miettimään näinkö oikein. Pienikin tuuppaaminen kädellä ohi kulkiessa -> jälki-istuntoa ja vanhemmat paikalle. Eikä mitään höpötyksiä että seuraavasta kerrasta vain varoitetaan seuraamuksista vaan joka kerta vanhemmille kutsu kouluun. Muutenhan kiusaaminen pahenee.

Näin vastuu menee vanhemmille eikä opettajan tarvi miettiä ja pelätä että tulkitsiko väärin. Jos väkivaltaa ei tapahdu niin mitään sen suuntaista ei myöskään voi nähdä.

Ja kauanko olisit rehtori tai opettaja? Et jakaisi istua joka päivä 5-10 oppilaan vanhempien kanssa, joku tuuppas jotain käytävällä Mitä jos vain ensin tekisit töitä jota kommentoit?

Jos jotain haluaa niin sen tekee. Silloin ei selitellä. 

Kyllä jaksaisin istua. Sehän olisi minun työ ja tärkein osa sitä! En ihmettele että kiusaaminen jatkuu, jos se onkin opettajan/rehtorin mukavuudenhalusta kiinni. Järkyttävä ajatus joka ei ole käynyt koskaan edes mielessä 😳

Vierailija
71/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko nyt heti viedä asian eteenpäin. Rehtori pitää joutua syytteeseen virkatehtävän laiminlyönnistä. Mitä ihmettä sä kuvittelet, että asia korjaantuu sekopää rehtorin kanssa väittelemällä. Kerro nyt heti asiasta koulupoliisille, tai poliisille, tai riittävän voimakkaalle taholle. 

Mikä teitä ihmsiä vaivaa? Miksi ette tajua itse tehdä asialle mitään järkevää, vain netissä kirjotatte. Eli, vie asia poliisin tietoon tai riittävän voimakkaalle taholle.

Vierailija
72/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on aina. Koulun henkilökunta vähättelee asiaa. Kiusaajat pääsevät vastuusta ja jatkavat toimintaa, kun aikuiset eivät puutu asiaan. 

Kiusaajalapset pääsee vastuusta etenkin jos rehtori tuntee vanhemmat jotka ovat jotenkin merkittäviä henkilöitä paikkakunnalla. Pienempi paha riitaantua kiusatun lapsen perheen kanssa kuin menettää vaikutusvaltainen ihminen tai hänen arvostuksensa ehkä yhteistyökumppani.

Höpö, höpö, kiusaajia on kaikista sosiaaliluokista eikä niin, että porvariskakarat kiusaisivat kunnon proletaarin lasta.

Vierailija
73/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Jos jotain haluaa niin sen tekee. Silloin ei selitellä. Kyllä jaksaisin istua. Sehän olisi minun työ ja tärkein osa sitä! En ihmettele että kiusaaminen jatkuu, jos se onkin opettajan/rehtorin mukavuudenhalusta kiinni. Järkyttävä ajatus joka ei ole käynyt koskaan edes mielessä 😳

järkyttävää on varmaan sekin, että välituntijavalvojat puuttuvat näihin tuuppimisiin ja veesanoihin joka välitunti. Järkyttävää olisi sekin, jos joka ikisista asiasta pyydettäisiin vanhemmat koululle nyt jotain rajaa pliis!

oletko ollut koskaan teinien kanssa missään tekemissä?

Vierailija
74/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastat rehtorin virkatehtävien laiminlyönnistä hän saattaa tehdä lastensuojeluilmoituksen ja kertoa, että et ole sopiva kasvattajaksi ja pyytää lapsen huostaanottos. 

Älä pelkää, mutta varaudu tähän. 

Vierailija
75/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haastat rehtorin virkatehtävien laiminlyönnistä hän saattaa tehdä lastensuojeluilmoituksen ja kertoa, että et ole sopiva kasvattajaksi ja pyytää lapsen huostaanottos. 

Asian voi viedä Poliisille, silloin Poliisi nostaa asiasta syytteen. Poliisi on siis syyttäjä ei lapsen äiti. Voi olla, että riittää kunhan asia saadaan Poliisin tietoon. Asia voidaan ehkä ratkaista puhumalla, kunhan on riittävän voimakas taho mukana.

Vierailija
76/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen KiVa-koulu. "EI meidän koulussa kiusata." No ei varmaan, kun ette laske kiusaamiseksi ilmiselvää kiusaamista. Itseänikin kiusattiin ihan kivasti vaikka koulussa ei kuulemma kiusaamista esiinny. :D Kuraattori kehoi minun itsetuntemustani ja sitä miten 'yritin ymmärtää kiusaajiakin' mutta eipä tehnyt yhtikäs mitään kiusaamisen lopettamiseksi, tai puututtu asiaan mitenkään merkittävällä tavalla. 

Ainoastaan se että välttelin ja kun en reagoinut millään tapaa ja puhuin vaikka samalla jollekin kaverille, enkä ottanut enää itseeni kuiskimisesta tms ja keskityin pelkästään koulutehtävään, vaikka olisi tullut pariksi kiusaaja ja virnuillut kavereilleen. Koulun jälkeen ja viikonloppuisin keskityin tekemään kaikkea mieluisaa.

Vierailija
77/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun en tiedä tilanetta enkä ota siihen asiaan mitenkään kantaa, koska tässäkin on vain yhden osapuolen näkemys. Voin vain näin opettajan silmin todeta n. 15 vuoden kokemuksella, että monissa riidoissa on yleensä kaksi osapuolta. Monissa riidoissa on tilanne aina näkyy niin, ettei oma lapsi koskaan toimi väärin.

kysymyksessä ei ole myöskään vähättely tai uhrin syyllistäminen. On oikeasti myös niitä koulukiusattuja. Näissä tapauksissa kyllä koulu on kaikissa niissä työpaikoissa, joissa olen ollut on suhtautunut vakavasti asiaan, kuten myös niissäkin tapauksissa, että kolikolla on kaksi puolta. Nyt kerroit oman näkemyksesi ja jos tilanne on oikeasti näin, tee rikosilmoitus - näin meillä koulukin toimisi, jos em. olisi tapahtunut meillä. 

on absurdia väittää, ettei koulu tee asialle mitään, jos em. tapahtuisi, yhtä absurdia kuin se, ettet vanhempana tee rikosilmoitusta asianomaisista. Miksi et ole tehnyt?&nb

Ap:han kertoi tehneensä rikosilmoituksen. Ja usko tai älä, mutta on kouluja joissa ollaan todella kädettömiä ja laput silmillä kiusaamisen suhteen. Lisäksi tuo että monissa riidoissa on kaksi osapuolta ei läheskään aina pidä paikkaansa. Kiusaajat osaavat monesti saada asiat näyttämään siltä, että heissä ei ole vikaa, vaan vika on siinä uhrissa. Tai että uhrin väittämät asiat eivät ole totta. Kiusaajat osaavat myös taitavasti provosoida uhriaan kunnes saavat tämän reagoimaan tavalla, josta sitten häntä voidaan syyttää, ja näin kääntää tilanteen sitä uhria vastaan. Silloin ei todellakaan ole mikään aidosti molemminpuolinen riita jota selvitellään, vaan puhdas, ilkeämielinen ja tavoitehakuinen kiusaaminen. Usein voidaan puhua ihan pahoinpitelystäkin. Tämän tiedän faktana, koska olen itse aikoinaan ollut tällainen kiusaaja. Osasin aina kääntää asiat niin, ettei minua lopulta syytetty mistään, ja tein törkeitä temppuja joista en jäänyt koskaan kiinni. Tiedän hyvin myös miten kiusataan tavoilla joista ei voi syyttää, kuten halveksivilla katseilla ja ilmeillä, toisen täydellisellä sivuuttamisella, nolaamisella jne.  Tottakai tajuan nyt aikuisena millainen kusipää olin, ja olisin sietänyt saada kunnon selkäsaunan ja pitkän kotiarestin. Vähintään. Pointtina tässä, että kiusaajat ovat usein aikuisia edellä kiusaamistavoissaan ja jälkiensä peittelyssä. Tämä pitäisi opettajien ja muiden koulun aikuisten tiedostaa. Kaikki ei ole sitä miltä se näyttää.

Vierailija
78/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Jos jotain haluaa niin sen tekee. Silloin ei selitellä. Kyllä jaksaisin istua. Sehän olisi minun työ ja tärkein osa sitä! En ihmettele että kiusaaminen jatkuu, jos se onkin opettajan/rehtorin mukavuudenhalusta kiinni. Järkyttävä ajatus joka ei ole käynyt koskaan edes mielessä 😳

järkyttävää on varmaan sekin, että välituntijavalvojat puuttuvat näihin tuuppimisiin ja veesanoihin joka välitunti. Järkyttävää olisi sekin, jos joka ikisista asiasta pyydettäisiin vanhemmat koululle nyt jotain rajaa pliis!

oletko ollut koskaan teinien kanssa missään tekemissä?

Jotain rajaa nimenomaan. Ei voi jättää asiaa siihen että välitunnilla lopettaa kiusaamisen siltä erää. 

Vierailija
79/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, näinhän ne rehtorit varmasti toimii 

ja jos vaikka tekisikin, lastensuojelu tutkisi asian. Lapsia ei myöskään oteta huostaan tosta noin vain, koska edes ne lapset joilla olisi siihen tarve, ei pääse, kun ei ole paikkoja

Vierailija
80/81 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteyttä kunnan opetuspäällikköön ja kerro sinne tilanne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän