Koulussa väitetään että vika on kiusatussa (eli mun lapsessa)
Kukaan ei ota tosissaan. Se alkoi jo elokuussa ja tänään vasta tavattiin koulussa. Sielläkin koko ajan sanottiin, että kaikki tilanteet on selvitetty kun niitä on tullut. Sekin oli ihan p @ s k @ puhetta. Pahinta oli se, että REHTORI tenttasi kahteenkin kertaam mun pojalta että voisiko olla niin, että sä olet vain tulkinnut tilanteita väärin. Ihan kuin hänellä ei olisi ollut paha olo muutenkin. Kysyin että miten takin työntämisen vessan roskikseen, lyönnit ja uhkaukset voi tulkita väärin. Rehtori sanoi että tottakai tuo on vakavaa, MUTTA VOIHAN SE OLLA VAIN LEIKKIÄKIN. Jos se olisi ollut leikkiä niin miksi se ei sitten loppunut jo ekaan kertaan kun sitä koulussa oli selvitetty?
Kommentit (165)
Mulle kerran eräs ex-kiusattu kertoi, että aikuistuttuaan oli kadulla vähällä törmätä kiusaajaansa, mutta tämä ehti luikkia kadun toiselle puolelle.
Oli nimittäin käynyt niin, että ex-kiusatusta oli kasvanut ja kehittynyt iso ja lihaksikas korsto, kun taas ex-kiusaaja oli jäänyt pieneksi käppänäksi.
Mut joo, nykyisin voi tehdä rikosilmoituksen. Silloin asiaaselvitetään koulun ulkopuolelta käsin, kun koulun asenteet on jostain 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä on ollut saman tyyppinen asia ja jos ei ala parantua lapsen rauha käydä koulua niin otamme Iltapäivä lehteen yhteyttä ja tehdään siitä juttu. Nyt saa loppua kiusaajien hyysääminen.
Haluatko lapsesi yhteyden julkiseen riepotteluun?
Vierailija kirjoitti:
Minun lasten koulussa koulun henkilökunta ei kyllä vähättele asioita ja tilanteisiin puututaan.
Ihan mahdotonta sanoa tähän onko vika sinun lapsessasi näillä tiedoilla. Täytyy muistaa että jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa on aina kaksi osapuolta, tällöin sinun lapsesi on aina jotenkin osasyyllinen kiusaamistilanteeseen.
Enkä väitä tällä etteikö kiusaaminen olisi väärin ja etteikö lapsesi kokisi vääryyttä ollessaan kiusaamisen kohteena.
Mieti.
Ei ole.
joku vei käsilaukkusi roskikseen., kun kävit syömässä. Ei siitä voi syyttää sinua. Kyllä kiusatuksi voi tulla ihan syyttä.
Sinä muuten horiset.
Vierailija kirjoitti:
Ja pahinta on tämä pettymys rehtoriin ja kouluun yöipäätään. En mä halua laittaa omaa lastani sinne kiusattavaksi kun ketään ei kiinnosta. Ihan oikeasti mä sanoin niin suoraan silloin kun poika lähti että te ette tiedä edes miten paljon mun poika luotti ennen aikuisiin mutta ei varmasti tämän jälkeen. Pari viikkoa sitten kun tapahtui tosi törkeitä juttuja muun muassa pojan pipo oli uitettu kusisessa pöntössä mä sanoin että nyt mennään kouluun puhumaan ja sanoin että se juttu selvitetään. Me uskottiin molemmat siihen. Tuntuu ihan pelleltä.
Mutta silloin se juttu pitää ihan oikeasti MENNÄ selvittämään. Eikä kääntyä ympäri eikä hyväksyä "ei nyt"iä vastaukseksi. Katsos, kiusaamisjuttujen selvittämisessä on VAIVAA, ja on yleensä helpompaa vain hyssytellä kuin oikeasti tehdä jotain. Pidä huoli, että sinusta on ENEMMÄN VAIVAA kuin tapauksen oikeassa selvittämisessä.
Minulla oli kolmasluokkalaiseni kanssa ongelma kuukausi sitten, kun neljä vuotta vanhemmat olivat keksineet yllättää poikani ja hänen kaverinsa. Ensin huudettiin, sitten uhkailtiin nyrkillä ja sitten ajettiin takaa.
Koulu yritti painaa asian villaisella: tekijät saatiin kyllä kiinni, mutta nimiä ei voi sanoa, eikä he mitään tahallaan, hehän vain halusivat leikkiä lasten kanssa mutta heidän ymmärrettiin väärin ja lässyn lässyn ja höpö höpö. Homma alkoi selvitä, kun menin paikan päälle puhumaan luokanopettajan kanssa. Sanoin etten poistu ennen kuin on takuut että asia selviää, eikä ruveta tekemään mitään helvetin sovittelua, jossa vanhemmat valehtelevat tekonsa pois.
Tällä kertaa asia selvisi. Eikä muuten ollut selviämässä ennen kuin menin paikalle. En rähjännyt enkä huutanut. Ilmoitin vain, että tämä asia selviää nyt ja sitä ennen en poistu.
Vain kovat otteet auttavat. Asiat korjaantuvat vain siinä tapauksessa, että sinusta on enemmän vaivaa kuin asian selvittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Rehtorillakin on esimies. Ota ihmeessä häneen yhteyttä, koska nyt rehtori ei hoida velvollisuuksiaan.
Vika ei ole sinun pojassasi!
Tällaista se on kun ei osata selvittää asioita. Meillä koulussa oli ihan samaa. Onneksi siitä jotenkuten selvittiin mutta raskasta oli. Voimia sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minun lasten koulussa koulun henkilökunta ei kyllä vähättele asioita ja tilanteisiin puututaan.
Ihan mahdotonta sanoa tähän onko vika sinun lapsessasi näillä tiedoilla. Täytyy muistaa että jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa on aina kaksi osapuolta, tällöin sinun lapsesi on aina jotenkin osasyyllinen kiusaamistilanteeseen.
Enkä väitä tällä etteikö kiusaaminen olisi väärin ja etteikö lapsesi kokisi vääryyttä ollessaan kiusaamisen kohteena.
Mieti.
T. Kiva koulun opettaja
Koulu väittää. Ja uskoit tai ''uskoit''. IDIOOTTI AP. Keskustelu on ohi. Ketju poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko varma ap, että tiedät totuuden tapauksista? Koska pienten koululaisten parissa työskennellä, olen nähnyt myös sitä, että kiusattu on itse asiassa täysin tietoisesti härhännyt, yllyttänyt jne niin että toinen suuttuu ja hyökkää päälle ja sitten hän saa kaikki moitteet vaikka vika oli sen toisen, vaikka esittää viatonta uhria. Lapsi voi kertoa kotona aivan eri tarinan kuin todellisuudessa on tapahtunut, jättää siis kertomatta ne pari mutta mitä teki ensin. Koulussa tämä asia on voitu huomata ja eivät siksi tee lapsestasi viatonta uhria. On kummallista että tämmöiset oikein hakeutumalla haukeutuu toistensa seuraan, kuin magneetti...
Ai lapsi uittaa piponsa pissassa ja sanoo, että joku muu teki sen?
Oman lapseni joukkuetakki pöllittiin ja ilen varma ettei hän olisi luopunut siitä suosiolla. Ja kengät piilotettiin koulun pihan ulkopuolelle talvella. Olen aika varma ettei hän sitä tehnyt itse.
Olen nähnyt myös, että kiusaaja esiityy kiusattuna, mutta kyllä sen esim toiset lapset näkee.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaaja jonkun " TÄRKEÄN " ihmisen lapsi ?
Sama kävi mielessä.
Hyvä että lapsesi saa turpaan, oppiipahan. Mitäs kasvatit luuserin oma vika.
Suomessa on yksi välinpitämättömin ja raain suhtautuminen kiusattuihin. Vasta tapahtui kiusaamistapaus Puolassa eräälle tuttavan lapselle, usempi tyttö kävi simputtamaan ja nimittelemään tätä perheen tyttöä, no vanhempi otti yhteyttä kouluun, opettaja ja vanhempi jutteli näiden tyttöjen kanssa, pääkiusaajan äiti vaati tytärtään pyytämään anteeksi, kaikki kuusi pyysivät anteeksi ja pääkiusaaja joutui vielä äitinsä vaatimuksesta ostamaan jotain kivaa tälle kiusatulle. Nyt tyttö on saanut olla rauhassa kiusaamiselta. Että näin! Aletaan vaatimaan reagoimista tai ilmoitus koulusta ja rehtorista sekä kiusaajista ja näiden huoltajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varma ap, että tiedät totuuden tapauksista? Koska pienten koululaisten parissa työskennellä, olen nähnyt myös sitä, että kiusattu on itse asiassa täysin tietoisesti härhännyt, yllyttänyt jne niin että toinen suuttuu ja hyökkää päälle ja sitten hän saa kaikki moitteet vaikka vika oli sen toisen, vaikka esittää viatonta uhria. Lapsi voi kertoa kotona aivan eri tarinan kuin todellisuudessa on tapahtunut, jättää siis kertomatta ne pari mutta mitä teki ensin. Koulussa tämä asia on voitu huomata ja eivät siksi tee lapsestasi viatonta uhria. On kummallista että tämmöiset oikein hakeutumalla haukeutuu toistensa seuraan, kuin magneetti...
Ai lapsi uittaa piponsa pissassa ja sanoo, että joku muu teki sen?
Oman lapseni joukkuetakki pöllittiin ja ilen varma ettei hän olisi luopunut siitä suosiolla. Ja kengät piilotettiin koulun p
Voit tehdä ilmoituksen poliisille,tutkintapyynnön. Niin omituista kuin onkin niin omaisuuden rikkominen tai varastaminen on rikos muttei lapsen sielun rikkominen.
Itse vanhempana joutunut ikäväkseni huomaamaan, että vielä vuonna 2025 tehokkain tapa lopettaa koulukiusaaminen on kiusaajan isän kovistelu/pahoinpitely kiusaajan edessä.
Toista reittiä yritettiin ensin, ei tepsinyt valkoroskaperheeseen.
Muut erimielisyydet selvitetty ihan asiallisesti koulun/oppilaiden/vanhempien kanssa. Pikkujuttuja, erehdyksiä ja käytöstapojen opettelua.
Kiusaaminen alkaakin siitä, missä toisen ihmisen huomioiminen ja yleiset käytöstavat loppuvat, ja on itseään ruokkiva kierre.
Jos kiusaaminen on vain sanallisella tasolla, on olemassa mahdollisuus, että kiusatuksi itsensä kokeva on ymmärtänyt jotain väärin. Silloinkaan tilannetta ei pidä laittaa vain väärinymmärtäneen itsensä syyksi, vaan opastaa tiukasti myös toista osapuolta, että ei saa heitellä sellaisia juttuja joista toinen loukkaantuu. Jos oikeasti on kyse tahattomasta loukkaamisesta ja väärinymmärryksistä, niin kyllä sosiaalisesti kömpelömpikin äkkiä oppii, että henkilö A ei tykkää kun vitsaillaan asiasta B.
Tässä ei kuitenkaan ole kyse vain sanallisesta kiusaamisesta, vaan fyysisestä väkivallasta ja omaisuuden tuhoamisesta. Ne eivät oikein voi olla väärinkäsityksiä. Tai no ehkä jossain vaikka tungoksessa tapahtunut vahingossa töytäisy tms, mutta kunnon lyömiseen tämä teoria ei sovellu yhtään. Ja mahdollinen sanallinen provokaatio ei oikeuttaisi fyysistä väkivaltaa.
Myös jos on oikeasti kyseessä väärinymmärretty vahinko, niin sellainen ei voi olla toistuvaa. Ei voi olla niin, että sama henkilö aina samaa henkilöä vahingossa huitaisee huomaamattaan, vahingossa tiputtaa pipon vessanpönttöön, vahingossa sanoo jotain uhkaukseksi tulkittavaa. Ei, koska jos joutuu tällaisten väärinymmärrysten kohteeksi, niin todennäköisimmin pyrkii välttämään väärinymmärtäjän kanssa olemista ja asettelee sanansa hyvin varovasti silloin kun on pakko jotain sanoa.
Eli ei ole ollenkaan hyvin hoidettu rehtorilta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Luuserin?
Sinä, jos kuka on luuseri. Sellaiset jutut sulla. Lökäpöksy paskahousun juttuja, joita huutelet sieltä nurkasta. Et jotenkin osaa asettua ihmisen asemaan, vaan ulkoistat itsesi.
Niin koulumaailmassa kuin työelämässä, kiusattu joutuu kärsimään ja lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tervetuloa tuonne koulumaailmaan. Ei ole luuseri se, jota kiusataan.
Ei ole työpaikallaan tai harrastuksessa luuseri se, jota kiusataan. Kyllä ne luuserit on ne kiusaavat ja hyväksyvät. Nehän ne selkärangattomia ovat.
Kiusaaminen ei ole ongelma, jos taas nostaa kiusaamisen päivänvaloon...se se on ongelma!
T. opettajat ja rehtorit, jotka eivät halua kiusallista julkisuutta
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että lapsesi saa turpaan, oppiipahan. Mitäs kasvatit luuserin oma vika. ****"Isäs oli luuseri. Painotan, oli.
Ei takuulla ole aina tuollaista.
Joo, huonosti hoitavat siellä aapeen koulussa. Kiusaaminen voi olla juuri sellaista, mitä aikuiset ei hahmota.