Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa olla paljasjalkainen helsinkiläinen?

Vierailija
25.09.2008 |

.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhempani ovat nuorina muuttaneet Helsinkiin ja asuneet täällä nyt jo yli 60 vuotta, vanhempani ovat syntyneet Helsingissä ja täällä ikänsä asuneet samoin kuin minä. Mutta ei meistä kukaan stadilainen ole :)

Ihan pikkuisen joskus harmittaa, kun mies on Itä-Suomesta, niin lapsista ei sitten tullut paljasjalkaisia... Itselleni on opetettu, että kolmannen polven helsinkiläiset ovat paljasjalkaisia, mutta meidän lapsista tuli nyt vain puolikkaita.

Niin ja lapsetkin kysyivät juuri eilen: "mennäänkö me vappuna stadiin" eli me olemme kyllä "vain" helsinkiläisiä...

Vierailija
22/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samantekevää miten kuukkelit tai wikipediat tai muut määrittää paljasjalkaisuuden.

1. polven stadissa syntyny voi itteensä pitää paljasjalkaisena stadilaisena ihan vapaasti. Mutta sitä ei stadilainen tee. Sulla pitää olla mutsi, faija ja niiden vanhemmat syntyny stadissa vähintään että oot oikeesti paljasjalkanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim itsellä nyt jalat paljaana ja olen helsinkiläinen.

Vierailija
24/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole kenkiä.

Vierailija
25/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"syntyperäinen". Ei tarvitse laskea, kuinka monta polvea sukua stadissa on asunut.

Paljasjalkainen on Helsingissä syntynyt ja ikänsä elänyt henkilö. Kolmannen polven stdailainen on nimenomaan sitä; kolmannen polven helsinkiläinen.

Ehei, eipäs nyt kiirehditä. Tarvitaan ne kolme sukupolvea eli kaksi syntyperäisen takana.

Vierailija
26/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii just sellane helsinkiläinen joka on ilman kenkiä ja,sukkia.

Vierailija
27/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana, ihmiset. Avatkaa joskus kirja, tsiisus.

Vierailija
28/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isovanhempani ovat nuorina muuttaneet Helsinkiin ja asuneet täällä nyt jo yli 60 vuotta, vanhempani ovat syntyneet Helsingissä ja täällä ikänsä asuneet samoin kuin minä. Mutta ei meistä kukaan stadilainen ole :)

Ihan pikkuisen joskus harmittaa, kun mies on Itä-Suomesta, niin lapsista ei sitten tullut paljasjalkaisia... Itselleni on opetettu, että kolmannen polven helsinkiläiset ovat paljasjalkaisia, mutta meidän lapsista tuli nyt vain puolikkaita.

Niin ja lapsetkin kysyivät juuri eilen: "mennäänkö me vappuna stadiin" eli me olemme kyllä "vain" helsinkiläisiä...

Nykyäänhän riittää, että itsestä tuntuu niin jo on. Esim vegaani, suomalainen yms on otettu tehokkaasti muiden käyttöön, myös nainen ja mies -sanat ovat muuttaneet merkitystään sen mukaan, miltä ihmisestä itsestään tuntuu.

Vierailija
29/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana, ihmiset. Avatkaa joskus kirja, tsiisus.

Älä kiroile.

Vierailija
30/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakis kirjoitti:

Hänellä ei ole kenkiä.

Asuminen siellä on niin kallista, ei ole kenkiin enää varaa.

Vierailija
31/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla helsingin kansalainen, mutta ei välttämättä helsinkiläinen. Eli 3 sukupolvea.

Vierailija
32/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä syntynyt.

Eikö tämä ole itsestäänselvää?

Sillä, mistä maasta/maakunnasta esim henkilön toinen vanhempi on kotoisin, tai vaikka molemmat, ei ole väliä. Helsingissä syntynyt on paljasjalkainen helsinkiläinen ja piste.

Vierailija
33/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan samantekevää miten kuukkelit tai wikipediat tai muut määrittää paljasjalkaisuuden.

1. polven stadissa syntyny voi itteensä pitää paljasjalkaisena stadilaisena ihan vapaasti. Mutta sitä ei stadilainen tee. Sulla pitää olla mutsi, faija ja niiden vanhemmat syntyny stadissa vähintään että oot oikeesti paljasjalkanen.

Voi veljet... Sillä miten sana määritellään on hyvin paljon merkitystä siihen mitä se tarkoittaa.

Enpä tosiaan kehtaisi myöntää olevani stadilainen tässä ketjussa.

- 1. polven 'hesalainen'

Vierailija
34/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs minä joka synnyin kätilöopistolla ja asuin Töölössä ja Kampissa 13-vuotiaaksi? Sen jälkeen asuin lähiöissä esim. Tapaninvainio, pukinmäki, etelä-haaga

Vierailija
35/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos on vain toisen vanhemman puolelta 3. polvea ja toinen vanhemmista on junantuoma? Onko siltikin paljasjalkainen?

Vierailija
36/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kenkiin varaa!

Jospa joku keräys?

Vierailija
37/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaisia eivät muuten ole muut helsinkiläiset kuin kantakaupungissa asuvat.

Elä ole noin kryptinen.

Ei maalaiset tajua mitä tarkoittaa kantakaupunki.

Vierailija
38/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkainen = syntynyt siellä (siis ei se sairaalan sijainti vaan se paikka johon ensimmäinen kotikunta merkattu).

Vierailija
39/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tuo paljasjalkaisuus siitä, että syntyessä on paljaat jalat?

Vierailija
40/49 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaisuus tarkoittaa myös täällä asumista.

Jos olisin sattunut syntymään Venezuelassa ja sen jälkeen asunut ikäni jossain muuallaniin en olisi venetzualainen.

olisin vaikka hampurilainen jos olisin sattunut Hampurissa elämään syntymäni jälkeiset kymmenet vuodet.

Tai porilainen, jos syntymän jälkeen olisin muuttanut Poriin ja asunut siellä pitkään.

Olet rovaniemeläinen. Ei susta stadilaista saa.

Olis mutta erään puoleen edustajien mukaanhan olet edelleen vaikkapa venezuelalainen vaikka olisit Helsingissä syntynyt ja ikäsi asunut..

Itse olen samaa mieltä, eli jos olet syntynyt ja asunut Helsingissä niin olet helsinkiläinen vaikka ei minusta asumisen mitään aukotonta tarvitse olla. Olen vuosia asunut ulkomailla mutta olen silti helsinkiläinen. Vaikka en ehkä paljasjalkainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi