Mitä tarkoittaa olla paljasjalkainen helsinkiläinen?
Kommentit (49)
Aivan samantekevää miten kuukkelit tai wikipediat tai muut määrittää paljasjalkaisuuden.
1. polven stadissa syntyny voi itteensä pitää paljasjalkaisena stadilaisena ihan vapaasti. Mutta sitä ei stadilainen tee. Sulla pitää olla mutsi, faija ja niiden vanhemmat syntyny stadissa vähintään että oot oikeesti paljasjalkanen.
No esim itsellä nyt jalat paljaana ja olen helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
"syntyperäinen". Ei tarvitse laskea, kuinka monta polvea sukua stadissa on asunut.
Paljasjalkainen on Helsingissä syntynyt ja ikänsä elänyt henkilö. Kolmannen polven stdailainen on nimenomaan sitä; kolmannen polven helsinkiläinen.
Ehei, eipäs nyt kiirehditä. Tarvitaan ne kolme sukupolvea eli kaksi syntyperäisen takana.
Nii just sellane helsinkiläinen joka on ilman kenkiä ja,sukkia.
Ei saatana, ihmiset. Avatkaa joskus kirja, tsiisus.
Vierailija kirjoitti:
Minun isovanhempani ovat nuorina muuttaneet Helsinkiin ja asuneet täällä nyt jo yli 60 vuotta, vanhempani ovat syntyneet Helsingissä ja täällä ikänsä asuneet samoin kuin minä. Mutta ei meistä kukaan stadilainen ole :)
Ihan pikkuisen joskus harmittaa, kun mies on Itä-Suomesta, niin lapsista ei sitten tullut paljasjalkaisia... Itselleni on opetettu, että kolmannen polven helsinkiläiset ovat paljasjalkaisia, mutta meidän lapsista tuli nyt vain puolikkaita.
Niin ja lapsetkin kysyivät juuri eilen: "mennäänkö me vappuna stadiin" eli me olemme kyllä "vain" helsinkiläisiä...
Nykyäänhän riittää, että itsestä tuntuu niin jo on. Esim vegaani, suomalainen yms on otettu tehokkaasti muiden käyttöön, myös nainen ja mies -sanat ovat muuttaneet merkitystään sen mukaan, miltä ihmisestä itsestään tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana, ihmiset. Avatkaa joskus kirja, tsiisus.
Älä kiroile.
pakis kirjoitti:
Hänellä ei ole kenkiä.
Asuminen siellä on niin kallista, ei ole kenkiin enää varaa.
Voi olla helsingin kansalainen, mutta ei välttämättä helsinkiläinen. Eli 3 sukupolvea.
Helsingissä syntynyt.
Eikö tämä ole itsestäänselvää?
Sillä, mistä maasta/maakunnasta esim henkilön toinen vanhempi on kotoisin, tai vaikka molemmat, ei ole väliä. Helsingissä syntynyt on paljasjalkainen helsinkiläinen ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samantekevää miten kuukkelit tai wikipediat tai muut määrittää paljasjalkaisuuden.
1. polven stadissa syntyny voi itteensä pitää paljasjalkaisena stadilaisena ihan vapaasti. Mutta sitä ei stadilainen tee. Sulla pitää olla mutsi, faija ja niiden vanhemmat syntyny stadissa vähintään että oot oikeesti paljasjalkanen.
Voi veljet... Sillä miten sana määritellään on hyvin paljon merkitystä siihen mitä se tarkoittaa.
Enpä tosiaan kehtaisi myöntää olevani stadilainen tässä ketjussa.
- 1. polven 'hesalainen'
Entäs minä joka synnyin kätilöopistolla ja asuin Töölössä ja Kampissa 13-vuotiaaksi? Sen jälkeen asuin lähiöissä esim. Tapaninvainio, pukinmäki, etelä-haaga
Mitä, jos on vain toisen vanhemman puolelta 3. polvea ja toinen vanhemmista on junantuoma? Onko siltikin paljasjalkainen?
Ei oo kenkiin varaa!
Jospa joku keräys?
Vierailija kirjoitti:
Stadilaisia eivät muuten ole muut helsinkiläiset kuin kantakaupungissa asuvat.
Elä ole noin kryptinen.
Ei maalaiset tajua mitä tarkoittaa kantakaupunki.
Paljasjalkainen = syntynyt siellä (siis ei se sairaalan sijainti vaan se paikka johon ensimmäinen kotikunta merkattu).
Tuleeko tuo paljasjalkaisuus siitä, että syntyessä on paljaat jalat?
Vierailija kirjoitti:
Stadilaisuus tarkoittaa myös täällä asumista.
Jos olisin sattunut syntymään Venezuelassa ja sen jälkeen asunut ikäni jossain muuallaniin en olisi venetzualainen.
olisin vaikka hampurilainen jos olisin sattunut Hampurissa elämään syntymäni jälkeiset kymmenet vuodet.
Tai porilainen, jos syntymän jälkeen olisin muuttanut Poriin ja asunut siellä pitkään.
Olet rovaniemeläinen. Ei susta stadilaista saa.
Olis mutta erään puoleen edustajien mukaanhan olet edelleen vaikkapa venezuelalainen vaikka olisit Helsingissä syntynyt ja ikäsi asunut..
Itse olen samaa mieltä, eli jos olet syntynyt ja asunut Helsingissä niin olet helsinkiläinen vaikka ei minusta asumisen mitään aukotonta tarvitse olla. Olen vuosia asunut ulkomailla mutta olen silti helsinkiläinen. Vaikka en ehkä paljasjalkainen.
Minun isovanhempani ovat nuorina muuttaneet Helsinkiin ja asuneet täällä nyt jo yli 60 vuotta, vanhempani ovat syntyneet Helsingissä ja täällä ikänsä asuneet samoin kuin minä. Mutta ei meistä kukaan stadilainen ole :)
Ihan pikkuisen joskus harmittaa, kun mies on Itä-Suomesta, niin lapsista ei sitten tullut paljasjalkaisia... Itselleni on opetettu, että kolmannen polven helsinkiläiset ovat paljasjalkaisia, mutta meidän lapsista tuli nyt vain puolikkaita.
Niin ja lapsetkin kysyivät juuri eilen: "mennäänkö me vappuna stadiin" eli me olemme kyllä "vain" helsinkiläisiä...