Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?
Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.
Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?
N36
Kommentit (185)
Kyllähän se saattaa 50-vuotiasta hieman risoa, jos joku 15 vuotta nuorempii tulee häntä vaihdevuosissa neuvomaan.
Nukuin itsekin huonosti 36-vuotiaana. 40-vuotiaana ei taas ollut "vaihdevuosista" tietoakaan.
Hormonitoiminta voi ihmisellä tosiaan mennä sekaisin vaikka ehkäisyn takia. Oireet muistuttavat vaihdevuosioireita, koska periaatteessa johtuvat aivan samasta asiasta. Hormonitasapaino ei ole kunnossa.
Ap en tiedä mistå olet saanut käsityksen,ei pidä paikkaansa.
Olen 47v 28 päovää kierto ollut aina täydellinen perusterve olen lisäksi tosi kaunis silti olen pitönyr itseä vanhuksena jo pitkään.en ole harrastanut seksiä vapaaehtoisesti 15 vuoteen.mielestäni kuuluu nuorille. Ois outoa teeskennellä seksuaalista kun ei ole enään hormonitoimintaa ja on jo mummeli.
Seksuaalirikosten uhriksi olen tosin joutunut vuotena 2023 ja 2024..
Kyllä me tiedetään olevamme vanhoja ja ei seksuaalisia.
Miksi ei samalla tavalla kohkata miesten andropaussista? Naisena ärsyttää tulla nostetuksi tikun nokkaan yksilönä tai sukupuolena, kuulla vit t uilua ja vihjailua vaihdevuosista ja joka kerta kun joku vaivaa, niin "taitaa olla vaihdevuodet". Vähättelevää. En ole enää persoona, olen vain kuihtuva munasolukääpä, hyödytön, epäviehättävä, huvittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuon ikäisenä olla vaihdevuosi-iässä joka tapauksessa, vaikkei oireita olisikaan (tai ei haluaisikaan niitä myöntää olevan)? Väistämätön ikävaihe, samoin kuin lapsuus, murrosikä, vanhuus tms. Jos joku ei halua asiasta puhua ja kieltää koko jutun, niin sallittakoon se hänelle.
Mikä on "tuon ikäinen"? Ap taitaa olla kolmekymppinen. Monelle asia on ajankohtainen vasta viisikymppisenä. Joillekin se on tuskin havaittava muutos.
Jos "tuo ikä" on 30-60, niin se on turhan laaja haarukka. Ei palvele ketään.
Vastasin ap:n kysymykseen ja pohdiskeluun: "Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?" Tuon ikäisillä tarkoitin tietenkin juuri viisikymppisiä naisia.
Käsittääkseni viisikymppisenä on keskimäärin vaihdevuosi-iässä, tuli niistä oireita tai
Keskimäärin varmaan on. Mutta jos ei ole, eikä koe olevansa, niin miksi pitäisikään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei samalla tavalla kohkata miesten andropaussista? Naisena ärsyttää tulla nostetuksi tikun nokkaan yksilönä tai sukupuolena, kuulla vit t uilua ja vihjailua vaihdevuosista ja joka kerta kun joku vaivaa, niin "taitaa olla vaihdevuodet". Vähättelevää. En ole enää persoona, olen vain kuihtuva munasolukääpä, hyödytön, epäviehättävä, huvittava.
Ja miksi andropaussista puhutaan "viidenkympin villityksenä"? Ikäänkuin se olisi jotenkin hauska ja vauhdikas vaihe, uusi nuoruus?
Kun tosiasiassa miehet kokevat myös äkäisyyttä ja mielialan laskua. Sekä tietysti erektio-ongelmia ja arvostelukyvyn heikkoutta. Tekevät typeriä päätöksiä, rikkovat avioliittojaan jne.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
34v ei ole keski-ikäinen. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Miesten oleminen on muutenkin tosi paljon rajallisempaa, ja miehet tekevät sen ihan itse. Varsinkin keski-ikäiset miehet, jotka on usein vielä kasvatettukin siihen, ettei tunteita juuri näytetä eikä vaivoista valitella, vaan kärsitään hiljaa. Tuo jos mikä on toksista maskuliinisuutta, kun survoutuu niin pieneen lokeroon, että tekee sillä vain hallaa itselleen. Joten, meillä andropaussimies heittäytyi sohvalle kitisemään, ja aika moni muu rajummin oirehtiva pisti elämänsä ihan uusiksi, klassisimmillaan avoauto ja thaityttis -meiningillä. Ohihan se sekoilukin meni itse kultakin, mutta väitän, että moni olisi päässyt helpommalla, kun olisi myöntänyt, että nyt on hankalaa, mitenköhän saisi helpotusta. Puhumattomuus on pakasta, mutta minkäs teet, kun koko kansa on oppinut, että vaikeneminen on kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska "andropaussi" on ilmionä täysin keksitty ja keinotekoinen. Miehellä testotuotanto hiipuu läpi elämän tasaisesti, eikä rysähdä kertapommilla kuten naisten estrogeenit.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, aivan, mitkään suositukset eivät suosittele. Vaikka kuitenkin dataa on, että hoito todella ehkäisee noita ongelmia, jotka eivät ole harvinaisia eivätkä ollenkaan harmittomia. Päin vastoin, tekevät monelle hyvinkin kurjan vanhuuden. Naisia ohjataan kuitenkin mieluummin olemaan ilman hoitoja, vaikka toisaalta on jo olemassa hormonihoidon muotoja, joihin ei ole tutkimuksissa liittynyt mitään kohonneita riskejä. Meneekö tämä ihan oikein?"
Itse en ainakaan oireettomana edes suostuisi syömään mitään hormoneita. Ei ne suositukset ole mikään salaliitto ikääntyviä naisia vastaan, vaan perustuvat ihan hyöty-riskianalyysiin.
Ja tosiaan esim. se sydän- ja verisuonitautiriski, minkä kasvu on se tärkein, ei nouse mitenkään dramaattisesti, vaan samalle tasolle kuin samanikäisten miesten. Estrogeenin antama suoja poistuu, mutta niin ne miehetkin elelee ilman. Kasvispitoinen, vähän kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio ja tarpeeksi l
Eihän niitä enää syödä niitä hormoneita, ne annostellaan ihon läpi. Ja minulle kyllä kelpaa estrogeenin antama suoja, vaikka on minulla myös ruokavalio ja liikunta kunnossa. Ei paljon lämmitä, että miehetkin perinteisesti usein kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin.
Liikunnassa estrogeeni antaa paremman treenivasteen, se kun tukee lihaskasvua ja palautumista ja tosiaan voitelee niveliä. Tuo riski-hyötysuhdehan tässä minua juuri ihmetyttääkin, kun olennaisia ja mitattavia hyötyjä on todettu ja riskit on saatu taas olemattomiksi ensimmäisten viiden vuoden ajalle ainakin, mutta edelleen sitten puhutaan riski-hyötyanalyysista kuin ei mikään olisi muuttunut. Niin mikä on se riski-hyötysuhde, johon sinäkin viittaat? Ilmeisesti vertaat vanhanaikaisen suun kautta syötävän hormonihoidon riskejä, niin mihin?
Ei niillä gyneillä mitään salaliittoa ole, kun suosittelevat nykyään hormonihoitoja useammin kuin ennen. Heillä on viimeisin tieteellisesti tutkittu ja todistettu tieto alaltaan, toisin kuin monilla maallikoilla.
Ja tosiaan esim. se sydän- ja verisuonitautiriski, minkä kasvu on se tärkein, ei nouse mitenkään dramaattisesti, vaan samalle tasolle kuin samanikäisten miesten. Estrogeenin antama suoja poistuu, mutta niin ne miehetkin elelee ilman. Kasvispitoinen, vähän kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio ja tarpeeksi liikuntaa on varsin tehokkaita ennaltaehkäisykeinoja. Ja toki säännöllinen lääkärintarkastus, ja esim. kolestori- tai verenpaineongelmien hoito jos sellaisia ilmenee.
Kyllähän se sydän- ja verisuonitautiriski on aika dramaattinen, yleisimpiä kuolinsyitä sekä miehillä että naisilla. En menisi vähättelemään. Ja miksi mielestäsi on ihan ok syödä statiineja ja verenpainelääkkeitä, mutta ei ok käyttää estrogeenihoitoa, joka poistaisi noiden edellisten lääkitysten tarpeen? Onko se estrogeeni jotenkin erityisen syntinen juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska "andropaussi" on ilmionä täysin keksitty ja keinotekoinen. Miehellä testotuotanto hiipuu läpi elämän tasaisesti, eikä rysähdä kertapommilla kuten naisten estrogeenit.
Niin, no se on se nimitys jota tuosta hiipumisesta käytetään. Ilmiö on kuitenkin todellinen. Eikä hiipuminen tapahdu tasaisesti koko elämän aikana, vaikka ei nyt myöskään rysähtämällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se saattaa 50-vuotiasta hieman risoa, jos joku 15 vuotta nuorempii tulee häntä vaihdevuosissa neuvomaan.
Nukuin itsekin huonosti 36-vuotiaana. 40-vuotiaana ei taas ollut "vaihdevuosista" tietoakaan.
Hormonitoiminta voi ihmisellä tosiaan mennä sekaisin vaikka ehkäisyn takia. Oireet muistuttavat vaihdevuosioireita, koska periaatteessa johtuvat aivan samasta asiasta. Hormonitasapaino ei ole kunnossa.
Samoin pms oireilu voi olla joillekin aivan hirveää.
Jauhettaisiinko vaihteeksi siitä vastaavalla tarmolla ja perinpohjaisuudella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rysähdä kerralla naisillakaan. Siksihän on juuri tämä pre, se varsinainen ja postmenopaussi 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rysähdä kerralla naisillakaan. Siksihän on juuri tämä pre, se varsinainen ja postmenopaussi 😑
On se lyhyt aika, verrattuna miesten loivaan alamäkeen 20v - 80v tai minne asti nyt kukakin onnistuu olemaan hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun oli vaikea uskoa että olin jo elänyt vaihdevuosia en tiedä kuinka kauan koska en kärsinyt mistään oireista. Kuukautiset loppuivat 54-vuotiaana ja siinä se. Ei mitään särkyjä, aaltoja, univaikeuksia, mitä yleensä mainitaan. Ei mitään.
Sama täällä:) Minulla kuukautiset tosin loppuivat jo 47-vuotiaana ilman mitään ennakkovaroitusta. Olin pelännyt ennakkoon ihan hulluna mahdollisia vaihdevuosioireita ja tehnyt päätöksen, etten ala kärsiä niiden takia. Koska kuukautisten loppuminen oli ainoa oire, siihen oli tosi helppo sopeutua. Etenkin, kun olin kärsinyt kymmenet vuodet endometrioosin aiheuttamista kivuista. Monesti kuulee sanottavan, että vaihdevuodet aiheuttavat ulkonäön rupsahtamisen, mutta minulla kävi täsmälleen päinvastoin. Nuorenin suorastaan silmissä, kun hirveä kipuhel*etti oli viimein takanapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yksinkertaisesti väärässä. Ei se noin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yksinkertaisesti väärässä. Ei se noin mene.
Pistätkö asia-argumenttia jatkoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 46, hormonikorvauksella vaihdevuosivaivojen takia nyt 3 v.Ihan käsittämätön määrä oireilua ja säätöä takana. Kun tämä lysti aikanaan alkoi, etsin tietoa ihan raivolla ja törmäsin siihen, että suomeksi sievisteltiin aika lailla; kevyet artikkelit kirjoittivat "mielialan vaihteluista" tai "itkuisuudesta", eikä oikein mikään kertonut MIKSI muutuin ihmissudeksi, ihme etten vaihngoittanut ketään siinä raivossa. Siinä toinen, ja toinen se, ettei tajua, että se on osunut omalle kohdalle, ennen kuin joku kuvaannollisesti hakkaa halolla päähän tai saa riittävän rajut oireet. Mullakin näitä hoidettiin aluksi stressinä, hämäsin työterveyslääkärinkin mennen tullen.
Nyt kolmi nelikymppiset jo keksineet itelleen varhaisvaihtarit kirjaindiagnoosien lisäksi.
Vastasin ap:n kysymykseen ja pohdiskeluun: "Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?" Tuon ikäisillä tarkoitin tietenkin juuri viisikymppisiä naisia.
Käsittääkseni viisikymppisenä on keskimäärin vaihdevuosi-iässä, tuli niistä oireita tai ei tai halusipa asiasta puhua tai olla puhumatta.